Οι μύθοι του Αισώπου και … οι μικροί επιστήμονες!

pasted image 0

Την αφορμή για τη θεματική αυτή προσέγγιση μας έδωσε η υπέροχη παράσταση  ” Τρεις και …ο Αίσωπος” από το Θέατρο του Μικρού Βορρά που επισκέφτηκε  το νηπιαγωγείο μας! Τα παιδιά παρακολουθήσαν  μέσα από μία διαδραστική και πολυμορφική παράσταση τους μύθους “Η αλεπού και το λελέκι”, “Ο Τζίτζικας και ο μέρμηγκας”, “Το λιοντάρι και το ποντίκι” και  ” Ο γεωργός με το γάιδαρο”.

 

Γνωρίσαμε τον Αίσωπο : Velazquez Esopo Museo del Prado 1639 41

Είναι ο διασημότερος από τους αρχαίους  Έλληνες μυθοποιούς και θεωρείται επίσης ο κορυφαίος της λεγόμενης διδακτικής μυθολογίας. Δεν έγραψε κανέναν από τους μύθους τους μόνο μέσα από την αφήγηση του μεταδόθηκαν και από στόμα σε στόμα έγιναν γνωστοί. Ο Αίσωπος ήταν ταπεινής καταγωγής και δύσμορφος αλλά ευφυέστατος. Παρ’ ότι όσο ζούσε ήταν δούλος, οι Αθηναίοι του έστησαν αργότερα ανδριάντα, για να δείξουν έτσι ότι κάθε άνθρωπος αξίας πρέπει, ανεξάρτητα από την καταγωγή του, να τιμάται. Πρωταγωνιστές στους μύθους του Αισώπου είναι, κυρίως ζώα, όπως η  αλεπού, ο λύκος, το λιοντάρι, το ποντίκι κ.ά. Πρόκειται για διαλόγους μεταξύ ζώων που μιλούν κι ενεργούν σαν άνθρωποι, ενώ υπάρχουν και μερικοί  μύθοι με ανθρώπους ή θεούς. Σκοπός τους  ήταν η αποδοκιμασία του κακού στις πιο αντιπροσωπευτικές μορφές του: της βίας, της απάτης, της αυθαιρεσίας, της προδοσίας, της ματαιοδοξίας, της αλαζονείας, της ψευδολογίας, της πλεονεξίας, της πονηριάς. Είχε τη μοναδική ικανότητα να δίνει στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες, ψυχή και λαλιά, σε τέτοιο βαθμό που να θεωρείς ότι οι μύθοι του ήταν κάποτε η πραγματικότητα και όλα αυτά που διηγείται έχουν συμβεί. Βασικό χαρακτηριστικό των διηγήσεών του ήταν το επιμύθιο το οποίο ήταν εύληπτο για τα παιδιά και τον λαό. Με τον καιρό απέκτησε μεγάλη φήμη κι όλοι έτρεχαν κοντά του για να ακούσουν κάποιο μύθο του σχετικά με κάποιο πρόβλημα τους. Σιγά σιγά οι μύθοι του άρχισαν να μεταδίδονται από στόμα σε στόμα μεταξύ των ανθρώπων, μέχρι την ελληνιστική εποχή οπότε συγκεντρώθηκαν για πρώτη φορά. https://el.wikipedia.org/wiki

Αναφέραμε αρκετούς γνωστούς μύθους του Αισώπου, τους βάλαμε στη βιβλιοθήκη μας και τα παιδιά αναγνώρισαν πολλούς από αυτούς. Την επόμενη μέρα αφηγήθηκαν αρχικά τον αγαπημένο τους μύθο στην ολομέλεια. Συγκεντρωσαμε τους γνωστούς μύθους του Αισώπου και τα παιδιά σε ομάδες συνθέσανε τον κάθε μύθο βάζοντας τις εικόνες στη σωστή σειρά. Παρουσίασαν στην ολομέλεια το έργο τους και το δίδαγμά του.

  1. Με αφορμή την Αλεπού και το λελέκι

https://youtu.be/lVit7lZeBYo

  • Εκτός από τη συζήτηση και τα συμπεράσματα που βγάλαμε καθώς και τις ζωγραφιές των παιδιών δόθηκε το έναυσμα για να πειραματιστούμε και να αναγνωρίσουμε τα μεγέθη στενό/ πλατύ- κοντό/μακρύ.  Γιατί το λελέκι δεν μπόρεσε να φάει από το ρηχό πιάτο; Γιατί η αλεπού δεν τα κατάφερε στο βαθύ μπουκάλι; Πώς είναι το ράμφος του λελεκιού; Πώς είναι το στόμα της αλεπούς;

Αφού δραματοποιήσαμε τον μύθο η συζήτηση άναψε…

20241030 15003520241101 142728 120241029 09534820241029 095401

  •      Η σούπα της αλεπούς και η σούπα του λελεκιού ήταν υγρό. Ετσι σα μικροί επιστήμονες τα παιδιά πειραματίστηκαν με τα υλικά σε υγρή κατάσταση. Τι ονομάζουμε υγρό άραγε;Ποια υλικά σε υγρή κατάσταση γνωρίζουμε; Ποιο είναι το σχήμα τους; Σε ποια περίπτωση (ανάλογα με το σκεύος) πιστεύουν ότι  έχουμε μεγαλύτερη ποσότητα σούπας;  Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις, τις αιτιολόγησαν , πειραματίστηκαν, έβγαλαν συμπεράσματα.

1. Τα υγρά δεν έχουν σχήμα παίρνουν το σχήμα του σκεύους που χρησιμοποιούμε.      2. Αν βάλουμε ίση ποσότητα υγρού σε διαφορετικά σκεύη, εξακολουθεί να είναι ίση κι ας μας ξεγελά ( Τα περισσότερα παιδιά επέλεξαν ως μεγαλύτερη ποσότητα αυτή στο στενό μπουκάλι, γιατι το υγρό ανέβαινε πιο ψηλα, ή στο κοντό και πλατύ σκεύος γιατί το σκεύος ήταν μεγαλύτερο) 

Εικονογραφηση του μύθου

2.  Με αφορμή το λαγό και τη χελώνα

Δραματοποιήσαμε τον αγαπημένο μύθο, συζητήσαμε το επιμύθιό του και  μέσα από αυτό ασχοληθήκαμε με τις μαθηματικές έννοιες γρήγορα/αργά και  κοντός/ μακρύς

Γιατί κέρδισε η χελώνα; Ποιος έτρεχε πιο γρήγορα; Κινηθήκαμε με το ρυθμό σα χελώνες και σα λαγοί στο χώρο. Αν έτρεχαν γρήγορα ο λαγός και αργά η χελώνα αλλά ο δρόμος ήταν πιο κοντός/σύντομος ποιος θα κέρδιζε; Αν ήταν πιο μακρύς; Τα παιδιά προσπάθησαν να βγάλουν συμπεράσματα. Τελικά αν κάποιος τρέχει πιο γρήγορα όσο κοντός ή μακρύς κι αν είναι ο δρόμος κερδίζει ο πιο γρήγορος!

Η κατασκευή μας για τον μύθο

3. Με αφορμή τον Γάιδαρο και το αλάτι

Οι μικροί επιστήμονες ασχολήθηκαν με τη διαλυτότητα και την απορροφητικότητα, που είναι ιδιότητες κάποιων  υλικών.  Γιατί χάρηκε ο γάιδαρος την 1η φορά; Τι έπαθε το αλάτι; Ποιο άλλο φορτίο αν είχε θα γυρνούσε ξεκούραστος σπίτι; Τα παιδιά έκαναν υποθέσεις και δοκιμάσαμε ότι υλικά είχαμε από αυτά που ανέφεραν. Πχ ζάχαρη, αλάτι, αλεύρι, καφές, πιπέρι. Ποια διαλύονται στο νερό; Τι έγινε με τα σφουγγάρια; Γιατί έγιναν πιο βαριά; Απορρόφησαν το νερό. Ποια άλλα υλικά απορροφούν νερό; Τα παιδιά είπαν ύφασμα, χαρτί, βαμβάκι , χαρτοπετσέτα  και τα πειράματα ξεκίνησαν….

4. Με αφορμή τις 2 κατσίκες

Δυο κατσίκες

Lustige Fabeln

Δυο κατσίκες ανταμώθηκαν μια φορά επάνω σ’ ένα στενό γεφύρι. H μια είπε:
– Kάμε τόπο να περάσω εγώ!
– Eσύ να πας πίσω και ν’ αφήσεις να περάσω εγώ πρώτα! αποκρίθηκε η άλλη θυμωμένη.
– Πώς είπες; φώναξε η πρώτη. Eγώ να κάμω τόπο να περάσεις εσύ; Eίσαι στα σωστά σου;
– Έτσι; φώναξε τότε η άλλη. Δοκίμασε λοιπόν να περάσεις!
Tο μάλωμα βάσταξε αρκετή ώρα με πολύ πείσμα. Tέλος χύθηκαν η μια επάνω στην άλλη με μεγάλη ορμή.
Xτυπούσαν τα κέρατά τους άγρια και θυμωμένα. Aλλά το γεφύρι ήταν στενό και γκρεμίστηκαν κι οι δυο τους.
Kάτω ήταν ποτάμι με βαθιά νερά. Oι δυο κατσίκες θα πνίγονταν χωρίς άλλο. Για καλή τους όμως τύχη, τις είδε ο βοσκός, έτρεξε, και με πολλά βάσανα κατόρθωσε να τις γλιτώσει.

Με την αφήγηση του μύθου συζητήσαμε και δώσαμε λύσεις στον καβγά γιατί λύση δεν είναι να μαλώνουμε όπως συμπέραναν τα παιδιά, στο τέλος έχασαν και οι δύο! Και έπειτα γίναμε μηχανικοί και χτίσαμε φαρδιές και στενές γέφυρες. Ποια ομάδα θα κάνει την πιο φαρδιά; Ποια θα κάνει την πιο στενή! Οι μετρήσεις και  οι συγκρίσεις έδιναν και έπαιρναν !

Κατασκευή για να παίξουμε την ιστορία στους φίλους μας!

20241101 141048 2

Και φυσικά την Παγκόσμια ημέρα της Αποταμίευσης δεν μπορούσαμε να μην τη …γιορτάσουμε με τον “Τζίτζικα και τον μέρμηγκα”  γιατί ” Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν”

 

Παιδιά εδώ μπορείτε να βρείτε και να κάνετε παζλ με τους μύθους που αγαπήσαμε τόσο πολυ!

https://www.jigsawplanet.com/giannad/mythoi-aisopou?authkey=90191f3f0d56731a565b81bca36e60bb

Καλό Σαββατοκύριακο!