Το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων με τον τίτλο “Ο Ρούλης Τροφούλης και η περιπέτειά του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής”, εντάσσεται στη θεματική ενότητα ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ- ΕΥ ΖΗΝ, στην υποθεματική ΥΓΕΙΑ.
Οι στόχοι του προγράμματος είναι οι μαθητές/ μαθήτριες:
Να κατανοήσουν την προέλευση των τροφών, την αξία και τις επιδράσεις τους στην υγεία
Να γνωρίσουν την πυραμίδα της ισορροπημένης διατροφής και κατά συνέπεια και την υγιεινή διατροφή
Να αναγνωρίζουν τις υγιεινές τροφές, τα εποχιακά τρόφιμα και τη θρεπτική τους αξία
Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους
Να αποκτήσουν διατροφική συνείδηση προασπίζοντας τη σωματική και ψυχική τους υγεία
1ο Εργαστήριο Ποιό είναι το αγαπημένο μου φαγητό;
Αφόρμηση και ανίχνευση των πρότερων γνώσεων των παιδιών
Οι μικροί μαθητές/ μαθήτριες καλούνται να γεμίσουν , ένα άδειο πιάτο με τα αγαπημένα τους φαγητά και στη συνέχεια να παρουσιάσουν το πιάτο τους στους συμμαθητές/ συμμαθήτριές τους. Ακολουθεί μια συζήτηση στην ολομέλεια για να βρούμε ομοιότητες και διαφορές στις προτιμήσεις μας και να βγάλουμε τα αρχικά μας συμπεράσματα για τις τροφές που καταναλώνουμε.

Ποιός ήρθε για φαγητό;
Τα παιδιά ζωγραφίζουν και συζητούν στην ολομέλεια για τα αγαπημένα τους φαγητά.

2ο Εργαστήριο:Ο Ρούλης Τροφούλης μας παρουσιάζεται και μας εξηγεί γιατί πρέπει να τρώμε σωστά!
Το avatar του Ρούλη μας στέλνει το μήνυμά του μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Μας εξηγεί ότι για να μεγαλώσει το σώμα μας χρειάζεται μεγάλη φροντίδα και σωστά υλικά. Τα υλικά αυτά που χρειαζόμαστε για να “χτίσουμε” ένα δυνατό και όμορφο σώμα, τα παίρνουμε από τις τροφές που τρώμε κάθε ημέρα. Μας εξηγεί επίσης ότι θα μάθουμε πολλά για την υγειινή διατροφή δηλαδή τι πρέπει και τι δεν πρέπει να τρώμε, και φυσικά θα παίξουμε πολλά παιχνίδια!

Ο Ρούλης Τροφούλης ενθουσίασε τα παιδιά και έτσι αποφασίζουμε τα δημιουργήσουμε μια μασκότ για το πρόγραμμά μας. Ζωγραφίζουμε τον Ρούλη και ψηφίζουμε για τη μασκότ που μας αρέσει πιο πολύ!


Τα παιδιά ψηφίζουν…

… και αποφασίζουν με την ψήφο τους… τον Ρούλη Τροφούλη που θα γίνει η μασκότ του προγράμματος μας!!

Ο Ρούλης Τροφούλης επισκέπτεται το νηπιαγωγείο μας και φέρνει μαζί του ένα κουτί με ένα μαγικό κουμπί πάνω σε αυτό. Τα παιδιά αποτυπώνουν με τα χρώματα και τη φαντασία τους, τι θα γινόταν αν πατούσαν το μαγικό αυτό κουμπί…

3ο Εργαστήριο: Ομάδες τροφίμων
Γιατί όμως πρέπει να τρώμε τις σωστές τροφές;
Για να απαντήσουμε στο ερώτημα με τρόπο κατανοητό για τα παιδιά, κάναμε μια προσομοίωση του τρόπου που χτίζουμε το σώμα μας , με τον τρόπο που χτίζουμε έναν πύργο με οικοδομικό υλικό. Ο πύργος γίνεται πολύ ψηλός …είναι όμως γερός όταν πέσει πάνω του ένα αυτοκίνητο; Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις και δοκιμάζουν… ο πύργος γκρεμίζεται…και τα παιδιά αποφασίζουν να ξαναφτιάξουν τον πύργο. Η βάση “χτίζεται” με διαφορετικό τρόπο και ο πύργος αυτή τη φορά δεν πέφτει με το αυτοκίνητο.




Εύκολα λοιπόν καταλήξαμε ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία να χτίσουμε τον πύργο μας με γερά θεμέλια. Και αν σκεφτούμε ότι με τον ίδιο τρόπο λειτουργεί και το σώμα μας, θα πρέπει να χτίσουμε γερά θεμέλια και σε αυτό , καταναλώνοντας τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφών, για να είμαστε υγιείς και να έχουμε ενέργεια.
Όμως από πού προέρχονται οι τροφές μας; Σε ποιές ομάδες τις χωρίζουμε;
Μέσα από την ανάγνωση παραμυθιών , εκπαιδευτικών βίντεο και παίζοντας πολλά παιχνίδια μαθαίνουμε να ξεχωρίζουμε τις ομάδες των τροφών και τα θρεπτικά τους συστατικά.
Μερικά από τα παραμύθια που διαβάσαμε:
Θυμωμένα λαχανικά

Τα παιδιά ζωγραφίζουν ό,τι τους έκανε εντύπωση…


Μια δίαιτα για ελέφαντες


Η σωστή διατροφή γίνεται παιχνίδι

Μαθαίνουμε παίζοντας…
Τοποθετούμε τις εικόνες με τα τρόφιμα στις σωστές ομάδες και φτιάχνουμε πίνακες αναφοράς!

Μέσα από παιχνίδια μαθαίνουμε να ξεχωρίζουμε τα τρόφιμα και τα τοποθετούμε στο σωστά καφάσια!

Διαχωρίζουμε τα φρούτα από τα λαχανικά.

Παιχνίδι μνήμης. Ποιό είναι το λαχανικό που έκρυψα;

Ομαδοποιήσεις και στο υπολογιστή της τάξης μας… Βάλε στη σωστή ομάδα !!

Παιχνίδι κρυμμένου θησαυρού… Ψάχνουμε για ένα πορτοκαλί και πολύ υγειινό φρούτο…

Ομαδοποιήσεις με εικόνες τροφίμων…φρούτα, λαχανικά,γαλακτοκομικά, δημητριακά,πρωτεΐνες!

και στον υπολογιστή της τάξης!
Επεξεργαζόμαστε τον πίνακα του Γιώργου Ιακωβίδη “Η αγαπημένη της γιαγιάς”. Τι ταΐζει η γιαγιά την εγγονή της;

3ο Εργαστήριο Η πυραμίδα της ισορροπημένης διατροφής/ Μεσογειακή διατροφή
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο “Η πυραμίδα της Διατροφής ” και από τη σειρά ¨Πίκου Πίκου” το βίντεο “Ώρες, ημέρες και διατροφή” και μάθαμε για τις τροφές που πρέπει να τρώμε στα 5 καθημερινά γεύματά μας καθώς επίσης ότι τρώμε συχνότερα τροφές από τη βάση της πυραμίδας και λιγότερο συχνά από την κορυφή της.


Τα δημητριακά αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής και τα γνωρίζουμε μέσα από τον κύκλο του ψωμιού.
Παίζουμε με καρτέλες και κάνουμε σειραθέτηση ” Από το σιτάρι στο ψωμί”

Και επειδή η τέχνη μας εμπνέει, γνωρίζουμε τον πίνακα του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ “Μέγα αρτοποιείον” και τα παιδιά ζωγραφίζουν τον δικό τους φούρνο.

4ο Εργαστήριο: Η κύρια Διατροφή /Τι μας συμβουλεύει;


Διαβάσαμε το παραμύθι “Η κυρά Διατροφή , Οι βιταμίνες κάνουν πάρτι”


Φτιάχνουμε το “Σπίτι της καλής διατροφής” με τις 5 βασικές ομάδες τροφίμων.


Ένα ακόμα παιχνίδι στο οποίο πρέπει να τοποθετήσουμε τις τροφές στο σωστό χώρο του πιάτου, σχηματίζοντας 5 ομάδες τροφίμων (φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, πρωτεΐνες, σιτηρά)

…και τώρα κάθε μαθητής/μαθήτρια επαναλαμβάνει την άσκηση στο δικό του/της πιάτο!!


5ο Εργαστήριο:Υγιεινές και Ανθυγεινές τροφές
Φτιάχνουμε την κυρία Υγιεινή και την κυρία Ανθυγιεινή και τα παιδιά ομαδοποιούν τις τροφές με κριτήριο το πόσο καλό κάνουν στην υγεία μας όταν τις καταναλώνουμε.

Ένα μουσικοκινητικό παιχνίδι που μας άρεσε πολύ! Κινούμαστε στο χώρο ανάλογα με το αν έχουμε φάει και είμαστε γεμάτοι ενέργεια, αν δεν έχουμε φάει καθόλου ή αν το φαγητό που καταναλώσαμε δεν ήταν υγιεινό και δεν έδωσε καθόλου ενέργεια και δύναμη στον οργανισμό μας.

6ο Εργαστήριο Αξιολόγηση
Στο πλαίσιο της αξιολόγησης τα παιδιά έκαναν την αποτίμησή τους μέσα από δικές τους επιλογές και δράσεις.
Παίζουμε κουκλοθέατρο! Τα παιδιά φτιάχνουν τις δικές τους κούκλες και αυτοσχεδιάζουν!! Και η παράσταση…”Γλυκά εναντίον φρούτων” είχε πολύ μεγάλη επιτυχία!!

Ακόμα και η beebot μαθαίνει ποιές υγιεινές τροφές θα βάλει στο καλάθι της… ώρα να συνδέσουμε την υγιεινή διατροφή με τον προγραμματισμό!

Φτιάχνουμε ένα παιχνίδι γνώσεων σχετικά με την υγειινή διατροφή… ΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΠΙΟ ΚΑΛΑ??

Καλέσαμε τους γονείς των μαθητών στο σχολείο για να παίξουμε… μαθητές VS γονείς!! Τελικά νικητές αναδείχτηκαν οι μαθητές μετά από μια δύσκολη μάχη, με πολύ καλούς παίκτες και από τις δυο ομάδες.

Κατασκευάζουμε μια αφίσα αποτυπώνοντας όλα όσα μάθαμε στο πρόγραμμα.


Τα παιδιά “διαβάζουν” την αφίσα τους…

Οι γνώσεις μας αποτυπώνονται στις ελεύθερες ζωγραφιές μας!


Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την επίσκεψη στο σχολείο μας, της ομάδας Ήλιδα, που μέσα από παιχνίδια καλών και κακών διατροφικών συνηθειών, την πυραμίδα, τις οικογένειες των τροφίμων κ.α. μας μίλησαν για την αξία της υγιεινής μεσογειακής διατροφής και στη συνέχεια έδωσαν την ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν ενεργά στην παρασκευή ψωμιού το οποίο ήταν πραγματικά το πιο γλυκό ψωμί που είχαμε δοκιμάσει!!

Ολοκληρώνοντας, το εργαστήριο δεξιοτήτων «Ο Ρούλης ο Τροφούλης και η περιπέτεια του στον κόσμο της υγιεινής διατροφής» αποφασίσαμε να μιλήσουμε για την υγιεινή των δοντιών, τονίζοντας πόσο σημαντικό είναι να μην τρώμε πολλά γλυκά και να βουρτσίζουμε καθημερινά τα δόντια μας.
Η αφορμή ήταν η επίσκεψη ενός συμμαθητή μας στον οδοντίατρο, ο φίλος μας, μας περιέγραψε πως ένιωσε και τι τον συμβούλεψε ο οδοντίατρος. Σχεδιάσαμε μαζί με τα παιδιά, το δόντι του κυρίου Υγιεινούλη και το δόντι του κυρίου Λιχούδη, έπειτα κολλήσαμε στον καθένα τις τροφές που προτιμάει να τρώει και στο τέλος παρατηρήσαμε ότι τα δοντάκια του κ. Λιχούδη από τα πολλά γλυκά ήταν μαύρα, ενώ του κ. Υγιεινούλη όχι.. Τα παιδιά συνειδητοποίησαν πόσο σημαντικό είναι να φροντίζουμε τα δόντια μας και να μην τρώμε συνέχεια γλυκά, καραμέλες και ζαχαρωτά.

Για το αναμνηστικό του προγράμματος δανειστήκαμε την πολύ όμορφη ιδέα από το blog “Δημιουργίες από καρδιάς” https://mycreationsfromtheheart.blogspot.com/

