Η ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο αποτελεί ένα σημαντικό στάδιο στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών .Η μετάβαση αυτή συνήθως περιλαμβάνει αλλαγές στο περιβάλλον, στον τρόπο διδασκαλίας και στις απαιτήσεις του σχολείου. Είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στη δημιουργία μιας ομαλής μετάβασης, προκειμένου να ενθαρρυνθεί η προσαρμογή των παιδιών στο νέο περιβάλλον και να διατηρηθεί το ενδιαφέρον για τη μάθηση. Συνολικά, η ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που θα συμπεριλαμβάνει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τους ίδιους τους μαθητές. Με την κατάλληλη υποστήριξη και τις κατάλληλες προσαρμογές, τα παιδιά μπορούν να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, κοινωνικές δεξιότητες και ακαδημαϊκές ικανότητες που θα τους βοηθήσουν στη συνέχεια της εκπαιδευτικής τους πορείας. Μια αποτελεσματική προσέγγιση είναι η συνεργασία μεταξύ των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων για να διασφαλιστεί η συνέχεια της μάθησης. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνεργαστούν για να μοιραστούν πληροφορίες σχετικά με τα παιδιά, τις ανάγκες τους και τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουν κατά τη μετάβαση. Επιπλέον, οι γονείς μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην ομαλή μετάβαση. Με το να συνομιλούν με τα παιδιά τους για τις αλλαγές που πρόκειται να συμβούν, να τα ενθαρρύνουν και να τους παρέχουν στήριξη, μπορούν να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας θετικής νοοτροπίας. Συνοψίζοντας, η ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο απαιτεί προετοιμασία, συνεργασία και υποστήριξη από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Με την κατάλληλη προσέγγιση, αυτή η μετάβαση μπορεί να είναι μια θετική εμπειρία που θα στηρίξει τη συνεχή μάθηση και ανάπτυξη των παιδιών.
Αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα μιας ομαλής μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο μας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 σχέδιο δράσης με στόχο:
- Να εξοικειωθούν τα νήπια με το περιβάλλον του δημοτικού ,να αποφορτιστούν από αρνητικά συναισθήματα άγχους ,αγωνίας ,αποχωρισμού, (χώρος, μαθητές, δάσκαλοι-διευθυντής-εκπαιδευτική διαδικασία).
- Να αναπτυχθεί συνεχής συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων, καθώς και συνεργασία του νηπιαγωγείου με στελέχη εκπαίδευσης και με την τοπική κοινωνία.
- Να ενημερωθούν οι γονείς για την επίδραση του οικογενειακού περιβάλλοντος στη διαδικασία της μετάβασης, να υποστηρίξουν τα νήπια στη διαδικασία της μάθησης και να συνεργαστούν με εκπαιδευτικούς και υπηρεσίες.
Ακολουθούν παρακάτω ενδεικτικά ορισμένες από τις δραστηριότητες του σχεδίου δράσης.
Κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, επισκεφτήκαμε το δημοτικό σχολείο, όπου τα παιδιά είχαν την ευκαιρία
να συμμετάσχουν σε μια σειρά από χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες, όπως κάλαντα, τραγούδια και έθιμα
Αρχικά, ξεναγήθηκαν στο χώρο του σχολείου και στη συνέχεια χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, όπου τα παιδιά της α’
τάξης άκουσαν τα κάλαντα που τους ερμήνευσαν τα νήπια. Επιπλέον, χαρίσαμε στα παιδιά από ένα
χριστουγεννιάτικο στολίδι, μία ζωγραφιά και κεράσματα, και σε αντάλλαγμα, λάβαμε χειροποίητα κεράσματα
και ζωγραφιές από τα παιδιά.
Πρώτη γνωριμία με τους χώρους του σχολείου. Αποτύπωση εντυπώσεων της επίσκεψης μέσα από τη ζωγραφική
κατά την επιστροφή μας στο νηπιαγωγείο. Ομαδική ευχαριστήρια κατασκευή για τα παιδιά του Δημοτικού.

Συμμετοχή των μαθητών του νηπιαγωγείου σε συνεργασία με τους μαθητές των δύο γειτονικών Δημοτικών
σχολείων στην παρέλαση καρναβαλιού που οργανώνει ο Δήμος Μοσχάτου. Οι μαθητές παρέλασαν μαζί με τους
γονείς και τους εκπαιδευτικούς των τριών σχολείων, φορώντας μια κοινή αμφίεση, δημιουργώντας μια ενωμένη
ομάδα.

Πραγματοποίηση δια ζώσης διάλεξης –ενημέρωσης των γονέων από ψυχολόγο για θέματα που αφορούν στη
μετάβαση των νηπίων στο Δημοτικό. Πως ορίζεται η ετοιμότητα ενός παιδιού για το Δημοτικό, ποιοι παράγοντες
συμβάλλουν στην ομαλή μετάβαση, πως μπορούν να βοηθήσουν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς ώστε να
προετοιμάσουν το παιδί γι αυτή την αλλαγή .

Διαδικτυακή επιμόρφωση από κοινωνιολόγο με θέμα τη μετάβαση στο Δημοτικό όπου συμμετείχαν γονείς και
εκπαιδευτικοί .

Επίσκεψη των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο πριν τις διακοπές του Πάσχα για να πούμε τα κάλαντα του Λαζάρου
και να προσφέρουμε Λαζαράκια που παρασκευάσαμε στο νηπιαγωγείο. Ανταλλαγή πασχαλινών καρτών,
Ανάγνωση πασχαλινού παραμυθιού από τη δασκάλα του Δημοτικού.

Επίσκεψη στο Δημοτικό σχολείο . Παρακολούθηση μαθήματος Μελέτης Περιβάλλοντος από τη δασκάλα της Α
Δημοτικού. Γνωριμία με τον τρόπο εργασίας και τη διαδικασία παρουσίασης του μαθήματος στο δημοτικό,
συνεργασία των μαθητών των δύο σχολείων στη παραγωγή έργου

