«Διατροφή, περιβάλλον και υγεία»

Στο πλαίσιο των δράσεων  που πραγματοποιούμε στο Νηπιαγωγείο μας, συμμετέχοντας  στο Εθνικό Θεματικό δίκτυο «Διατροφή, περιβάλλον & υγεία» που συντονίζει το Κ.Π.Ε./Κ.Ε.ΠΕ.Α. Ιεράπετρας Νεάπολης, για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, ξεκινήσαμε να μαθαίνουμε  για τα είδη των τροφών. Διερευνήσαμε τις γνώσεις των παιδιών και μέσα από ανταλλαγή απόψεων και συζητήσεις προχωρήσαμε σε ομαδοποιήσεις (φρούτα, λαχανικά, κρέας, πουλερικά, θαλασσινά, δημητριακά, γλυκά, λίπη και γαλακτοκομικά). Προχωρήσαμε σε ομαδοποιήσεις σύμφωνα με το χρώμα των φρούτων και των λαχανικών  και φτιάξαμε ένα ουράνιο τόξο.

Στη συνέχεια τα παιδιά ανέφεραν τις απόψεις τους για την υγιεινή διατροφή. Οι δραστηριότητες στράφηκαν προς αυτή την κατεύθυνση και γνωρίσαμε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής μέσα από παραμύθια

και βιντεάκια

Δημιούργησαν τον Υγιεινούλη και τον Βλαβερούλη.

Εξέφρασαν την επιθυμία να βρούμε κανόνες υγιεινής διατροφής, τους οποίους εκτυπώσαμε και στόλισαν με υγιεινές τροφές.

sosth diatrofh

Στο φωτόδεντρο τα παιδιά έφτιαξαν τη δική τους διατροφική πυραμίδα με βάση τις γνώσεις που απέκτησαν

Επίσης τα παιδιά θέλησαν να κατασκευάσουν τη δική τους πυραμίδα ομαδικά και ατομικά, καθώς και το πιάτο υγιεινής διατροφής.

 

Με αφορμή το βίντεο της WWF Ελλάς –” Κάθε φρούτο στον καιρό του’,

τα παιδιά προβληματίστηκαν για τις επιλογές των φρούτων κατά τη διάρκεια του έτους. Ωστόσο κατανόησαν ότι δεν είναι καλό για την υγεία τους να επιλέγουν μόνο τα φρούτα και τα λαχανικά της αρεσκείας τους. Έτσι χωρίστηκαν σε ομάδες και μέσα από μια πληθώρα φωτογραφιών ομαδοποίησαν τα φρούτα και τα λαχανικά ανάλογα με την εποχή τους.

omadopoihsh

Τα ερωτήματα που προέκυψαν είναι «Πως υπάρχουν φρούτα και λαχανικά του καλοκαιριού μέσα στον χειμώνα; Καρποφορούν οι φράουλες τον Ιανουάριο; Γιατί υπάρχουν σταφύλια την άνοιξη; Οι μπανάνες που φυτρώνουν;» και πολλά άλλα. Η απάντηση δόθηκε όταν ένα παιδί ανέφερε το θερμοκήπιο και κάποια άλλα είπαν ότι τα φέρνουν από μακριά. Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για το οικολογικό αποτύπωμα των τροφών και για την ρύπανση του περιβάλλοντος από τις μεταφορές των τροφίμων από μεγάλες αποστάσεις και από τις καλλιέργειες εκτός εποχής.

Παρακολουθήσαμε το βίντεο της WWF Ελλάς – «Ναι» στα εποχικά και τοπικά φρούτα και λαχανικά!

Προβληματιστήκαμε για την μόλυνση του πλανήτη. Ήταν λίγο δύσκολο, αλλά καταλήξαμε ότι δεν είναι απαραίτητο να τρώμε κάθε μέρα μπανάνες ή άλλα φρούτα και λαχανικά που έρχονται από μακριά. Επίσης είναι προτιμότερο να τρώμε φρούτα της εποχής και όχι θερμοκηπίου.                       Κατά την επίσκεψή μας στο μανάβικο της γειτονιάς τα παιδιά με τη βοήθεια του κυρίου Μάνου αναζήτησαν πληροφορίες για τα φρούτα και τα λαχανικά που πουλούσε. Επέλεξαν και απέρριψαν προϊόντα ανάλογα με την εποχή και την προέλευσή τους αποτυπώνοντας έτσι τις νέες γνώσεις τους.

Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Μάνο για τη φιλοξενία, την συνεργασία και προσφορά φρούτων στα παιδιά.

man7

Ως επίλογο αναφέρουμε δράσεις εισαγωγής του κινητικού γραμματισμού στο Νηπιαγωγείο. Προστατεύουμε το περιβάλλον, αλλά και το σώμα μας με διατροφή και άσκηση. Η προσχολική ηλικία είναι η καταλληλότερη να τεθούν τα θεμέλια για την ανάπτυξη της κίνησης – είτε είναι παιχνίδι, είτε οργανωμένη άθληση. Τα παιδιά πρέπει να ξεφύγουν από την καθιστική ζωή και από κάθε είδους οθόνη. Σε αυτή την προσπάθεια αρωγός μας στάθηκε ο κύριος Νικόλαος Κόμσης, γυμναστής του 2ου Δημοτικού Σχολείου Μενεμένης (τον οποίο ευχαριστούμε πολύ) που υποδέχθηκε τα παιδιά στις εγκαταστάσεις του γυμναστηρίου και εισήγαγε την άθληση μέσω του παιχνιδιού σε οργανωμένο χώρο.