2ος Θεματικός κύκλος: “Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία”
Υποθεματική:” STEM/STEAM Ρομποτική”
Θεματική ενότητα: «STEAM Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «STEM και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική», έχει σκοπό να έρθουν σε επαφή οι μαθητές/-ήτριες του Νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης του Δημοτικού Σχολείου με θέματα που αφορούν την επιστήμη, τα μαθηματικά, τη μηχανική και την τεχνολογία. Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι: τα παιδιά να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
1ο Εργαστήριο
Διερευνήθηκαν οι γνώσεις των παιδιών σχετικά με το νερό που υπάρχει γύρω μας και τη βροχή ενώ διαβάστηκε και το σχετικό παραμύθι ” Η μικρή σταγόνα”. Κατά την επεξεργασία της ιστορίας του βιβλίου οι μαθητές έκαναν αναφορές σχετικά με το ταξίδι που κάνει η σταγόνα από τη Γη στον ουρανό.
2ο Εργαστήριο
Οι μαθητές μας κλήθηκαν να σειροθετήσουν εικόνες σχετικές με τον κύκλο του νερού ενώ πήραν μέρος σε πειράματα σχετικά με την εξάτμιση.
Επιπλέον, αφού παρακολούθησαν σχετικά βίντεο με τον κύκλο του νερού όπως η “Νούλα η σταγονούλα”, ασχολήθηκαν με την κατασκευή χάρτινων σταγόνων.
Τέλος, τα παιδιά άκουσαν το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου “Από που είσαι ποταμάκι” και δημιούργησαν μια ομαδική εργασία σχετικά με αυτό.
3ο Εργαστήριο
Οι μαθητές, σε ατομικό επίπεδο, ζωγράφισαν με τον δικό τους τρόπο τον κύκλο του νερού και ομαδικά ασχολήθηκαν με τη δημιουργία μακέτας και αφίσας με το θέμα αυτό.
Τέλος, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να ακούσουν το παραμύθι “Δεν φοβάμαι το νερό” και να παίξουν παιχνίδια σχετικά με τον κύκλο του νερού.
4ο Εργαστήριο
Οι μαθητές του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στο θεατρικό δρώμενο “Ο κύκλος του νερού” που παρουσίασε η ομάδα “Ένεκα Παιδείας”.
Στο τέλος της δράσης τα παιδιά με τη βοήθεια των ηθοποιών και των εκπαιδευτικών του σχολείου, χρησιμοποιώντας διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά, κατασκεύασαν μικρά μουσικά όργανα που παράγουν ήχους της βροχής.
5ο Εργαστήριο
Τα παιδιά, αφού παρακολούθησαν στο Youtube το βίντεο από την Ελληνική Μυθολογία “Ο Ηρακλής και οι στάβλοι του Αυγεία” και ζωγράφισαν ό,τι τους εντυπωσίασε από τον άθλο, συζήτησαν σχετικά με τη δύναμη που έχει το νερό και το πώς τελικά κατάφερε ο Ηρακλής να φτιάξει ένα φράγμα. Τα παιδιά κλήθηκαν να κάνουν υποθέσεις αλλά και να πειραματιστούν με υλικά από την αυλή και την τάξη για να φτιάξουν τα ίδια ένα δικό τους φράγμα.
6ο Εργαστήριο
Αφού επεξεργαστήκαμε το παραμύθι “Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει” οι μαθητές μας έκαναν προβλέψεις σχετικά με το ποιος χιονάνθρωπος θα λιώσει πρώτος και πήραν μέρος σε πειράματα προκειμένου να επαληθεύσουν τις υποθέσεις τους.
Στη συνέχεια έκαναν υποθέσεις και συμμετείχαν και σε πειράματα σχετικά με τη διαλυτότητα διάφορων αντικειμένων στο νερό.
Τέλος, διασκέδασαν με το μουσικοκινητικό παιχνίδι “5 χιονανθρωπάκια μικρά”.
7ο Εργαστήριο
Οι μαθητές κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν με το σώμα τους διαδρομές από το ένα σημείο στο άλλο σύμφωνα με τον κύκλο του νερού, ενώ τους δόθηκε η δυνατότητα το ένα παιδί να καθοδηγεί το άλλο.
Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί παρουσίασαν στα παιδιά τη μελισσούλα – ρομπότ Βee-bot, τις εντολές που μπορούν να προγραμματιστούν σε αυτήν, καθώς και τις κατευθύνσεις προς τις οποίες μπορεί να κινηθεί. Τέλος δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να προγραμματίσουν την Βee-bot ώστε να υλοποιήσει την απαιτούμενη διαδρομή, προκειμένου να περάσει από όλα τα στάδια του κύκλου του νερού που βρίσκονται σε μια επιφάνεια κολάζ.
8ο Εργαστήριο
Ο κύκλος του εργαστηρίου δεξιοτήτων “STEAM Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική” κλείνει με τη αξιολόγηση του προγράμματος από τους μαθητές και τη συμμετοχή τους σε διαδικτυακά παιχνίδια. το πρόγραμμα ολοκληρώνεται, μεταμορφώνοντας τα παιδιά σε μικρές σταγόνες!