θΕΜΑ : ΕΛΙΑ
Ο Νοέμβρης τελειώνει και οι άνθρωποι έχουν αρχίσει τη διαδικασία του «Λιομαζώματος».
Βασιζόμενοι στην αρχή της Επικαιρότητας, η εβδομάδα μας άρχισε με την αναφορά μας στο ευλογημένο ελαιόδεντρο που βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Κρήτης!
Αρχικά, φέραμε εικόνες από πραγματικά ελαιόδεντρα και ελιές. Φέραμε στην τάξη κλαδιά ελιάς και ελιές. Τα παιδιά έπιασαν την ελιά, μιλήσαμε για το σχήμα και το χρώμα της. Ακόμη, επεξεργαστήκαμε τα φύλλα της ελιάς.
Αφού πιάσαμε, μυρίσαμε και γευτήκαμε την ελιά, είδαμε ένα βίντεο για τη διαδικασία κατά την οποία η ελιά γίνεται λάδι. Σχολιάσαμε το βίντεο και μιλήσαμε για τα προϊόντα που προέρχονται από την ελιά και το λάδι. Τα παιδιά είδαν και μύρισαν το σαπούνι.
Στη συνέχεια, τα παιδιά επεξεργάστηκαν τον πίνακα του Θεόφιλου «Λιομάζωμα». Παρατήρησαν τις φορεσιές των ανθρώπων, τι χρησιμοποιούν για το λιομάζωμα και μέτρησαν τις φιγούρες στον πίνακα. Αναπαρέστησαν τον πίνακα με το σώμα τους, με το κάθε παιδί να αναλαμβάνει έναν διαφορετικό ρόλο. Ακολούθως, μέσα από μια ομαδική δουλειά, τα παιδιά δημιούργησαν σε μεγάλο χαρτόνι τον πίνακα του Θεόφιλου, με πρωταγωνιστές τα ίδια.
Μια ακόμη χρήσιμη πληροφορία για την ελιά είναι ο μύθος που πρωταγωνιστούν ο Ποσειδώνας και η Αθηνά. Άλλωστε, τα παιδιά λατρεύουν τους μύθους και ο συγκεκριμένος τονίζει την πολύπλευρη χρησιμότητα του ελαιόδεντρου.
Δουλέψαμε με έννοιες, βάζοντας σε σειρά τα μπουκάλια λαδιού από το μεγαλύτερο στο μικρότερο. Τα παιδιά δοκιμάστηκαν και σε άλλες δραστηριότητες που τους έδωσαν την ευκαιρία να αναπτύξουν και άλλες δυνατότητές τους.
Οι δραστηριότητες προχώρησαν με ένα πείραμα μέσα από το οποίο τα παιδιά αναρωτήθηκαν, υπέθεσαν και τελικά κατανόησαν. Το πείραμα είχε να κάνει με την έννοια της πυκνότητας. Τα παιδιά, αφού αναγνώρισαν τα υλικά που θα χρησιμοποιούσαμε στο πείραμα (λάδι – νερό), παρατήρησαν ότι το νερό δεν αναμιγνύεται με το λάδι αλλά διαχωρίζεται από αυτό.
Αφού τα παιδιά είδαν και κατανόησαν το πείραμα, αποτύπωσαν και στο χαρτί ό,τι παρατήρησαν και έγραψαν «όχι» στην ερώτηση αν αναμιγνύεται το λάδι με το νερό.
Για την ολοκλήρωση της θεματικής, δεν θα μπορούσε να λείπει η δημιουργικότητα και οι όμορφες κατασκευές των παιδιών, αλλά και η πολυαναμενόμενη επίσκεψη στο ελαιουργείο.
Τα παιδιά είδαν τα μηχανήματα που βοηθούν στην παρασκευή του λαδιού και δοκίμασαν το λάδι που τους δόθηκε από το ελαιουργείο. Στο τέλος, σαν σχολείο, κάναμε κι εμείς ένα δώρο στους ανθρώπους που μας καλοδέχθηκαν στον χώρο τους και μας εξήγησαν τόσα πολλά για την ελιά και το λάδι.
Με αφορμή τη θεματική της ελιάς, μάθαμε και τη φωνούλα Ε, ε και όσες λέξεις αρχίζουν από αυτήν τη φωνούλα. Για την καλύτερη κατανόηση της φωνής Ε, ε, τα παιδιά περπάτησαν το γράμμα, το σχεδίασαν με τον μαρκαδόρο τους και πλέον το αναγνωρίζουν και το γράφουν.
η Ελιά ήταν ένα αγαπημένο θέμα των παιδιών τα οποία αφού έμαθαν για αυτήν, αποφάσισαν να την δημιουργήσουν με διάφορους τρόπους . Έτσι έφτιαξαν όμορφες κατασκευές με διαφορετικά υλικά
Ο Εαυτός – το όνομά μου
Σε αυτή την θεματική ενότητα προσεγγίσαμε το θέμα του εαυτού μας. Μιλήσαμε για τα θετικά που εντοπίζουμε στον εαυτό μας., παρουσιάσαμε τον εαυτό μας στους φίλους μας. Κοιταχθήκαμε στον καθρέφτη να δούμε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά μας και να παρατηρήσουμε , ομοιότητες – διαφορές με τους συμμαθητές μας.
Επιπλέον , δημιουργήσαμε τον εαυτό μας με ξυλομπογιές και εστιάσαμε στο λόγο που αγαπάμε τον εαυτό μας
Ακολούθως , με αφορμή την αναφορά μας στην διάσημη καλλιτέχνη ‘ Γιαγιόι Κουσάμα’ , ζωγραφίσαμε τους εαυτούς σε ένα χαρτί με φόντο πολύχρωμες βούλες που είχαν ήδη σχηματίσει τα παιδιά με δακτυλομπογιές
Τέλος τα παιδιά μάθανε τα ονόματά τους και σε διάφορες γλώσσες και αμέσως η θεματική ενότητα έλαβε και μια διαπολιτισμική διάσταση
Ολοκληρώνοντας την θεματική , ακούσαμε το αγαπημένο τραγούδι του τριγωνοψαρούλη “εγώ είμαι , εγώ “
ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ ………
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Σε αυτή τη θεματική ενότητα μιλήσαμε για τα συναισθήματα. Η αρχή μας στο πλαίσιο αυτό ήταν πως «ΌΛΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΑ!».
Αρχικά δώσαμε την ευκαιρία στα παιδιά να μας μιλήσουν για τα συναισθήματα που γνωρίζουν. Η λύπη και η χαρά ήταν δύο συναισθήματα που γνώριζαν τα παιδιά. Έτσι ξεκινήσαμε από αυτά τα δύο. Μιλήσαμε για τα γεγονότα που μας προκαλούν χαρά και τα γεγονότα που μας προκαλούν λύπη και οι εκπαιδευτικοί τα κατέγραψαν σε ένα χαρτί.
Επίσης, διαβάσαμε το παραμύθι «Η παλέτα των συναισθημάτων» και μάθαμε και περισσότερα συναισθήματα όπως τον φόβο, την έκπληξη, τον θυμό, την αγάπη. Τα παιδιά προσπάθησαν να βοηθήσουν την πρωταγωνίστρια της ιστορίας, την Συναισθηματικούλα. Μέσα από δύο διαδικτυακά παιχνίδια, τα παιδιά χρησιμοποίησαν το ποντίκι και μετέφεραν το σωστό συναίσθημα στην αντίστοιχη έκφραση της Συναισθηματικούλας και όταν η Συναισθηματικούλα θύμωνε , προσπαθούσαν να την ηρεμίσουν βάζοντας τους αριθμούς στην σωστή σειρά απο το 1-10
Επίσης, αντιστοιχίσαμε κάθε συναίσθημα σε ένα διαφορετικό χρώμα. Τα παιδιά επέλεξαν τα σκούρα χρώματα για τα αρνητικά συναισθήματα και τα φωτεινά χρώματα για τα θετικά – κάθε παιδί χρωμάτισε τις δικές του παλέτες των συναισθημάτων. Τέλος, φτιάξαμε και την παλέτα των συναισθημάτων της τάξης μας και δουλεύοντας ομαδικά – γράψαμε, βάψαμε και συνεργαστήκαμε όλοι μαζί!
Στην συνέχεια, παίξαμε κινητικά παιχνίδια. Το πρώτο ήταν ένα κινητικό παιχνίδι με στεφάνια. Το κάθε στεφάνι είχε και ένα διαφορετικό συναίσθημα που τα παιδιά θα έπρεπε να το αναπαραστήσουν με το πρόσωπό τους και το σώμα τους. Το επόμενο παιχνίδι βοήθησε τα παιδιά να εμπεδώσουν ακόμα περισσότερο τα συναισθήματα: καθίσαμε οκλαδόν σε έναν κύκλο και βάλαμε μουσική. Καθώς έπαιζε η μουσική, ένα πουγκί που είχε μέσα διάφορα συναισθήματα (κάθε συναίσθημα το αναπαραστούσε μία χάρτινη φατσούλα) το οποίο γύριζε από χέρι σε χέρι. Όταν τελείωνε η μουσική το παιδί στο οποίο τύχαινε το πουγκί έπαιρνε με το χέρι του μια φατσούλα που έδειχνε ένα συναίσθημα και προσπαθούσε να το ονοματίσει και να το αναπαραστήσει.
Σε επόμενες δραστηριότητες τα παιδιά προσπάθησαν να αναγνωρίσουν τα γράμματα και να αντιστοιχήσουν το κάθε συναίσθημα με το αρχικό γράμμα του.
Επίσης, σχημάτισαν πρόσωπα με διάφορα συναισθήματα και με την αγαπημένη τους πλαστελίνη
Τέλος τα παιδιά συνεργάστηκαν και δημιούργησαν «τον κήπο των συναισθημάτων» στον οποίο το κάθε λουλούδι που ζωγράφισαν τα παιδιά, ήταν και από ένα συναίσθημα. Η ομαδική εργασία τους ολοκληρώθηκε αφού έκοψαν και χρωμάτισαν τα λουλούδια και έγραψαν το αντίστοιχο συναίσθημα
1Ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ» – Διατροφή
Στα πλαίσια του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων, γίνεται λόγος για μια βασική προϋπόθεση για την καλή ζωή των ανθρώπων, τη διατροφή!
Μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό, τεχνολογικά μέσα και βιβλία, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την σημασία της υγιεινής διατροφής. Αρχικά γνωρίζουν τις τροφές και μαθαίνουν να τις ονοματίζουν. Έπειτα μαθαίνουν, μέσα από μια ομαδικές κατασκευές και φτιάχνοντας την Υγιεινούλα και τον Ανθυγιεινούλη, να διαχωρίζουν τις υγιεινές από τις ανθυγιεινές τροφές.
Ακολούθως μαθαίνουν για την μεσογειακή διατροφή και για την διατροφική πυραμίδα. Τα παιδιά δημιουργούν την πυραμίδα βάζοντας στην κάθε θέση/ομάδα τροφίμων τις κατάλληλες τροφές.
Αφού μάθαμε τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες που κάνουν το σώμα μας γερό και το μυαλό μας δυνατό, αποφασίσαμε να φτιάξουμε το δικό μας πιάτο με τις δικές μας υγιεινές διατροφικές επιλογές. Κόψαμε και κολλήσαμε τα αγαπημένα μας φαγητά, χρωματίσαμε το πιάτο και η κατασκευή μας είναι έτοιμη!
Από την υγιεινή διατροφή δεν θα μπορούσε να λείπει φυσικά η πολύχρωμη σαλάτα που θα συνοδεύει κάθε γεύμα μας για είναι πλήρες. Τα παιδιά έμαθαν για τα λαχανικά και έφεραν λαχανικά από το σπίτι. Με τα λαχανικά αυτά, δημιουργήθηκε στο χώρο του σχολείου πολύχρωμη σαλάτα μέσα από την οποία τα παιδιά γεύτηκαν πολλά και διαφορετικά λαχανικά.
Η σαλάτα ενθουσίασε τα παιδιά και μας οδήγησε επιτυχώς στην επόμενη βιωματική μας δράση: Τη δημιουργία του δικού μας λαχανόκηπου!
Με την βοήθεια Γεωπόνου τα παιδιά φύτεψαν διάφορα λαχανικά (φυλλάδα, μαρούλι, σπανάκι, μαϊντανό, ραπανάκι). Η Γεωπόνος αρχικά επισκέφθηκε την τάξη και μίλησε στα παιδιά για το επάγγελμά της και τον τρόπο με τον οποίο φυτεύουμε τα λαχανικά. Στην συνέχεια τα παιδιά φύτεψαν το καθένα από ένα λαχανικό και ο κήπος μας ήταν έτοιμος! Τον κήπο μας στη συνέχεια αναλαμβάνει να ποτίζει καθημερινά η ομάδα καθηκόντων.
Ένα ακόμη υγιεινό προϊόν είναι το «χαρουπόμελο». Από μόνα τους τα χαρούπια έχουν εξαιρετική θρεπτική αξία, καθώς είναι πλούσια σε ασβέστιο και πρωτεΐνες. Περιέχουν μαγνήσιο και πολλά σημαντικά μέταλλα, καθώς και βιταμίνες A, B, B2, B3, D.
Τα παιδιά μαζί με την βοήθεια των εκπαιδευτικών και των γονέων εκτέλεσαν όλες τις φάσεις για την τελική παρασκευή του χαρουπόμελου:
- Πλύσιμο
- Κόψιμο και τελικά
- Τοποθέτηση των χαρουπιών σε λεκάνη με νερό,
με ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα (γιατί το βασικό συστατικό ήταν η συνεργασία μικρών και μεγάλων)!
ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
Με αφορμή τον ερχομό της 17 Νοέμβρη ξεκινήσαμε την εβδομάδα μας με την αναφορά στα γεγονότα του Πολυτεχνείου μέσα από βίντεο προσαρμοσμένα στο ηλικιακό επίπεδο των παιδιών του νηπιαγωγείου.
Επίσης, διαβάσαμε τα δύο γνωστά παραμύθια «Η κυρά Δημοκρατία» και «Ντενεκεδούπολη» που εισάγουν και διασαφηνίζουν τις έννοιες Δημοκρατία και Δικτατορία στα παιδιά. Μέσα από τα παραμύθια και με κατάλληλες ερωτήσεις εστιάσαμε στην σημασία που έχει η Δημοκρατία και στην ελευθερία που προσφέρει σε όλους τους πολίτες της.
Συγκεκριμένα, αφού διαβάσαμε το πρώτο παραμύθι «Η κυρά Δημοκρατία» ,τα παιδιά απάντησαν σε ερωτήσεις, διαχώρισαν και ταξινόμησαν εικόνες που έδειχναν δημοκρατικές και δικτατορικές συμπεριφορές. Επιπλέον, διακόσμησαν το φόρεμα της «κυρά Δημοκρατίας» και της «Ρίας της Δικτατορίας» σε μορφή κολλάζ και έβαλαν στην καθεμία τα χρώματα που της αναλογούσαν. Τέλος, τα παιδιά επανέλαβαν και σχημάτισαν το σύνθημα της κυρά Δημοκρατίας: «ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΟΙ».
Στο δεύτερο παραμύθι, την «Ντενεκεδούπολη», αφού το διαβάσαμε, προχωρήσαμε σε μια ομαδική εργασία που προασπίζει το ομαδικό πνεύμα και την ελευθερία των ανθρώπων. Τα παιδιά χρωμάτισαν με διαφορετικά χρώματα τις παλάμες τους και γράψανε την λέξη ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Ακολούθως, κατασκεύασαν από ανακυκλώσιμα υλικά τα δικά τους ντενεκεδάκια, έφτιαξαν την ντενεκεδούπολη σε άσπρο χαρτί του μέτρου και έτσι δημιουργήθηκε το σκηνικό για την κουκλοθεατρική παράσταση (με τίτλο «Ντενεκεδούπολη») που θα κατόπιν έδωσαν οι εκπαιδευτικοί της τάξης.
Τα παιδιά παρακολούθησαν το κουκλοθέατρο και ξαναθυμήθηκαν το παραμύθι και την σημασία της δημοκρατίας μέσα από αυτό τον ευχάριστό τρόπο.
Μέσα στην εβδομάδα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με μελωδίες και τραγούδια που λεγόντουσαν τότε για να εμψυχώσουν την προσπάθεια των πολιτών για την διεκδίκηση της δημοκρατίας στην χώρα, όπως «ο Δρόμος». Ακόμη, έμαθαν τραγούδια που εκφράζουν την ελευθερία και την παιδική αθωότητα όπως «Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο».
Με αφορμή την εκμάθηση και καλύτερη κατανόηση των τραγουδιών, τα παιδιά δημιούργησαν και μια ομαδική εργασία όπου απεικονίζει τα ίδια να ζωγραφίζουν στον τοίχο. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, κάθε μία από τις οποίες έκανε κάτι διαφορετικό. Σχεδίασαν τον τοίχο, έγραψαν «τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο», χρωμάτισαν με πινέλα, σχεδίασαν και χρωμάτισαν τον εαυτό τους.
Εις μνήμη των πεσόντων τα παιδιά δούλεψαν ομαδικά και έφτιαξαν μια αφίσα που απεικονίζει παιδικές ζωγραφιές με ζωντανά χρώματα που υπογραμμίζουν την δημοκρατία και την ελευθερία και ως υπογραφή τοποθετήθηκε η ημερομηνία των γεγονότων: «17 ΝΟΕΜΒΡΗ», γραμμένη από τα παιδιά.
ΣΕΙΣΜΟΣ ΜΗ ΣΕ ΠΙΑΝΕΙ ΠΑΝΙΚΟΣ
Η Ελλάδα αποτελεί μια από τις πιο σεισμογενείς χώρες στον κόσμο. Ειδικότερα στην Κρήτη, συμβαίνουν συχνά σεισμικές δονήσεις, είτε μικρής είτε μεγαλύτερης κλίμακας. Συνεπώς οι ασκήσεις ετοιμότητας των εκπαιδευτικών και των παιδιών κατά του σεισμού είναι μείζονος σημασίας.
Τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί του Νηπιαγωγείου μας πραγματοποίησαν την πρώτη Άσκηση Σεισμού με σκοπό την ετοιμότητα απέναντι στο φυσικό φαινόμενο, την Παρασκευή στις 31 Οκτωβρίου. Ακολούθως περιγράφονται όλες οι δράσεις που έλαβαν χώρα στα πλαίσια της Άσκησης.
Αρχικά, τα παιδιά έμαθαν για το τι είναι ο σεισμός και τους τρόπους που προστατευόμαστε. Η προβολή βίντεο με πλούσιο εποπτικό υλικό βοήθησε στην κατανόηση του θέματος. Συγκεκριμένα, τα παιδιά παρακολούθησαν το γνωστό εκπαιδευτικό βίντεο «Χελώνα του Σεισμού» και τα βήματα που ακολούθησε η επώνυμη χελώνα για την ασφάλειά της.
.
Ακόμα, έμαθαν το «Τραγούδι του σεισμού» και πραγματοποιήσαν και τα ίδια με το σώμα τους τα 3 βήματα της χελωνίτσας για την προστασία από τον σεισμό
Έπειτα, χρωμάτισαν εικόνες που εμφανίζουν τις κινήσεις που θα πρέπει να κάνουν για να προστατευτούν.
Ακολούθως, μιλήσαμε για τις ασφαλείς και επικίνδυνες συμπεριφορές που μπορεί να έχει κάποιος κατά την διάρκεια ενός σεισμού, δείχνοντας αντίστοιχες εικόνες. Τα παιδιά τις διαχώρισαν ανάλογα με την κάθε συμπεριφορά .
Επίσης, ονοματίσαμε, διαχωρίσαμε και κατανοήσαμε για τα απαραίτητα αντικείμενα που θα πρέπει να έχουμε σε περίπτωση σεισμού ως σχολείο αλλά και σε ατομικό επίπεδο. Διαχωρίσαμε τα αντικείμενα που χρειάζεται να μπουν μέσα στην βαλίτσα του σεισμού. Τέλος φτιάξαμε τα δικά μας βαλιτσάκια σεισμού.
Αφού μιλήσαμε για τα απαραίτητα αντικείμενα σε περίπτωση σεισμού, προσπαθήσαμε να αντιγράψουμε τις ονομασίες του καθενός αντικειμένου .
Ολοκληρώνοντας την εβδομάδα μας πραγματοποιήσαμε την προβλεπόμενή άσκηση σεισμού. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν στο άκουσμα του κρουστού που χρησιμοποιείται σε τέτοιες περιπτώσεις από τις νηπιαγωγούς και εκτέλεσαν όλα τα βήματα για να παραμείνουν ασφαλείς στις τάξεις τους μέχρι και το τέλος του σεισμού. Μετά, το κάθε τμήμα έκανε μια σειρά και όλοι κινηθήκαμε στο κοινό σημείο συνάντησης έξω από το σχολείο σε ασφαλές μέρος.
Τα παιδιά συμμετείχαν επιτυχώς στην άσκηση σεισμού και στο τέλος της σχολικής ώρας του απονεμήθηκε το βραβείο για την εκτέλεση της σεισμικής άσκησης.
28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
Η εβδομάδα μας άρχισε με αναφορές στα γεγονότα της 28 Οκτωβρίου ώστε να γνωρίσουμε τα γεγονότα αλλά να τιμήσουμε και τους ήρωες του 1940.
Μέσα απο παραμύθια αντιπολεμικά όπως “ο Σπόρος της Ειρήνης” αλλά και παραμύθια που προσεγγίζουν τα γεγονότα του 1940 με ποιο κατανοητό τρόπο για τα παιδιά, όπως “ο Γίγαντας και ο Νάνος”.
Σχετικά με το πρώτο παραμύθι τα παιδιά κατανόησαν την σημασία της ειρήνης και τα δεινά που προκαλεί ο πόλεμος και έπειτα ,ζωγράφισαν ότι τους άρεσε περισσότερο απο το αντιπολεμικό παραμύθι
Σχετικά με το δεύτερο παραμύθι αποτελεί μια αναπαράσταση του ΟΧΙ που είπαν οι Έλληνες στους Ιταλούς με ήρωες έναν νάνο που αναπαριστά την Ελλάδα και έναν Γίγαντα που αναπαριστά τις μεγάλες δυνάμεις. Τα παιδιά άκουσαν το παραμύθι και έκαναν σχετικές δραστηριότητες για την καλύτερη κατανόηση του.
Ελληνική Σημαία
Με αφορμή την επέτειο της 28 Οκτωβρίου του 1940 μιλήσαμε για την σημασία της Ελληνικής σημαίας, το λόγο που έχει αυτά τα δύο χρώματα, πόσες λωρίδες έχει και τι συμβολίζει ο σταυρός. Στο τέλος φτιάξαμε την ελληνική σημαία της τάξης μας και ατομικές σημαίες με γραμμένο το ηρωικό ΟΧΙ !!!!
ΟΧΙ
Μιλήσαμε για το ηρωικό ΟΧΙ . Συλλαβίσαμε την λέξη , γνωρίσαμε τις φωνούλες του , το σχηματίσαμε με την πλαστελίνη μας, το ζωγραφίσαμε , το γράψαμε
Τέλος, αφού μιλήσαμε για τα γεγονότα, δημιουργήσαμε κολλώντας φακές και βαμβάκι, τα χιονισμένα βουνά στα οποία πολεμούσαν οι ήρωες του 1940 για την ελευθερία τους . Συνεργαστήκαμε όλοι μαζί !!!
Γαλανόλευκη Σημαία πώς περνάς καμαρωτά,
ποια ματάκια δεν δακρύζουν, ποια καρδούλα δεν χτυπά !!!!!!!!!!
ΘΕΜΑ : ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, σ΄ αγαπώ!
(2 χτυπήματα με παλαμάκια)
Μια κι ανοίξαν τα σχολειά μες στην τάξη μπαίνω εγώ
και φωνάζω αχ σχολείο σ΄ αγαπώ!
(Κάνουμε χωνί τα χέρια και φωνάζουμε «σχολείο σ΄αγαπώ»)
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, αχ τα φύλλα σου πατώ!
(2 χτυπήματα με παλαμάκια)
Μια κι αλλάζει η φύση πια, τρέχω παίζω και πατώ
φύλλα κόκκινα και κίτρινα σωρό!
(Κάνουμε ότι πατάμε πεσμένα φθινοπωρινά φύλλα)
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, θα βραχώ!
(2 χτυπήματα με παλαμάκια)
Μια και θα ρθουν οι βροχές, την ομπρέλα μου κρατώ,
οι ψιχάλες κάνουν γύρω μου χορό!
(Κάνουμε ότι ανοίγουμε τις ομπρέλες μας, χορεύουμε με αυτές)
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το κρασάκι σου θα πιώ!
(2 χτυπήματα με παλαμάκια)
Μες στ΄ αμπέλι τριγυρνώ, τα σταφύλια τα πατώ,
μούστο νόστιμο τώρα θα γευτώ!
(Κάνουμε ότι πατάμε τα σταφύλια και πίνουμε μούστο)
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, το χωράφι οργώνω εγώ!
(2 χτυπήματα με παλαμάκια)
Σπόρους πάνω μου κρατώ, χώμα αφράτο σα θα βρω,
βοηθώ με χαρά το γεωργό!
(Κάνουμε αναπαράσταση της σποράς)
Φθινοπωράκι καλώς ήρθες, φεύγω εγώ!
Γίνομαι πουλάκι πια και πετάω μακριά
ζέστη και τροφή αλλού πρέπει να βρω!
(Γινόμαστε αποδημητικά πουλιά και πετάμε γύρω γύρω σε όλη την τάξη!)
Με το παραπάνω ψυχοκινητικό τραγούδι μπήκαμε σιγά -σιγά στο κλίμα του φθινοπώρου. Μιλήσαμε για τις 4 εποχές , μια από τις οποίες είναι και το φθινόπωρο. Τα παιδιά ρωτήθηκαν για τις γνώσεις που έχουν για το φθινόπωρο. Οι ιδέες τους καταγράφθηκαν σε ένα χαρτί , έπειτα οι γνώσεις τους για το φθινόπωρο εμπλουτίστηκαν μέσα από την ανάγνωση παραμυθιών , την εκμάθηση τραγουδιών , τις βιωματικές μας δράσεις και γενικότερα υπήρξε μια ολόπλευρη προσέγγιση του θέματος για το φθινόπωρο , ώστε το παιδί να το κατανοήσει καλύτερα και να αναπτύξει και τις δικές του μοναδικές δεξιότητες.
Αναλυτικότερα , τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με φθινοπωρινά φύλλα που κλήθηκαν να επεξεργαστούν ως προς το σχήμα , το χρώμα και την υφή τους. Έτσι δημιούργησαν τα δικά τους φθινοπωρινά φύλλα και φθινοπωρινά δέντρα βάζοντας τις δικές τους χρωματιστές πινελιές σύμφωνα με τα υπέροχα χρώματα που μας προσφέρει η φύση το φθινόπωρο (καφέ, κίτρινα, κόκκινα, πορτοκαλί)
Έπειτα τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα φρούτα του φθινοπώρου που κλήθηκαν να τα αναγνωρίσουν , να τα χωρίσουν σε συλλαβές, να τα χρωματίσουν , να δηλώσουν το αγαπημένο τους φθινοπωρινό φρούτο μέσα από έναν πίνακα διπλής εισόδου , να μάθουν γνωστές παροιμίες για αυτά και τέλος να δημιουργήσουν με αυτά μια θρεπτική και χρωματιστή φρουτοσαλάτα. Στο τέλος αφού την έφαγαν και χόρτασαν…. δημιούργησαν και τα ατομικά τους καλαθάκια με φθινοπωρινά φρούτα !!!
Από τα φθινοπωρινά φρούτα δεν θα μπορούσε να λείπει το σταφύλι στο οποίο δόθηκε ιδιαίτερη βαρύτητα λόγο του ενδιαφέροντος που έδειξαν τα παιδιά.
ΘΕΜΑ : ΤΡΥΓΟΣ
Η διαδικασία του τρύγου δεν θα μπορούσε να λείπει από την θεματολογία του φθινοπώρου. Τα παιδιά έφεραν σταφύλια, τα είδαν , επεξεργάστηκαν το σχήμα και το χρώμα της κάθε ρόγας. Γνώρισαν τις λέξεις αμπέλι, τσαμπί, ρόγα σταφυλιού. Ακόμη, έμαθαν τα προϊόντα που μας δίνει το σταφύλι και αφού έμαθαν , πραγματοποίησαν και τα ίδια την διαδικασία που γίνεται για την παραγωγή μούστου . Επιπλέον τα παιδιά ήρθαν σε πρώτη επαφή και με την μυθολογία καθώς έμαθαν για τον Θεό Διόνυσο που θεωρούταν θεός του κρασιού και του αμπελιού. Τέλος τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σταφύλια και την ομαδική τους εργασία για το δέσιμο της ομάδας «είμαστε όλοι φίλοι , ένα τσαμπί σαν το γλυκό σταφύλι»
ΘΕΜΑ : ΣΠΟΡΑ
Η αναφορά των εκπαιδευτικών στην σπορά προέκυψε από ερωτήσεις των παιδιών σχετικά με τους σπόρους που βρίσκονται στα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά.
Μερικές από τις ερωτήσεις ήταν
- Γιατί το πορτοκάλι έχει σποράκια;
- Γιατί το ακτινίδιο έχει σπoράκια ;
Οι εκπαιδευτικοί δώσαν την δικιά τους απάντηση με έναν βιωματικό τρόπο ώστε να κατανοηθεί καλύτερα από τα παιδιά.
Αρχικά γνωρίσαμε και ξεχωρίσαμε τους σπόρους που πολλοί από αυτούς αποτελούν και υγιεινή τροφή, όπως οι φακές . Έπειτα μιλήσαμε για το όργωμα και την σπορά και φυτέψαμε σπόρους σε αυτοσχέδιες γλάστρες από πλαστικά μπουκάλια.
Σκοπός της δραστηριότητας είναι η κατανόηση της ανάπτυξης ενός φυτού από το παιδί. Ταυτόχρονα το παιδί αποκτάει ευθύνες , όπως είναι το πότισμα των φυτών και η περιποίησή τους, που του αναπτύσσει το αίσθημα ευθύνης.