Ανάπτυξη Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος: Σέβομαι τους συμμαθητές μου και τους κανόνες της ομάδας.
4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 2
Νοέμβριος 2025
Νηπιαγωγός:Λεμονιά Μιχαήλ
Θεματικά Πεδία της Δράσης (Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης – ΣΒΑ):
16. Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί: Ενισχύεται η κατανόηση της σημασίας των κανόνων για την ειρηνική συνύπαρξη και την επίλυση διαφορών.
4. Ποιοτική Εκπαίδευση: Προωθείται ένα περιβάλλον μάθησης που βασίζεται στον σεβασμό και την ισότητα, απαραίτητα στοιχεία για ποιοτική εκπαίδευση.
5. Ισότητα των Φύλων: Ενθαρρύνεται η αποδοχή και ο σεβασμός όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, διαλύοντας στερεότυπα.
10. Λιγότερες Ανισότητες: Καλλιεργείται η αποδοχή της διαφορετικότητας (πολιτισμικής, σωματικής, γνωστικής) και η συμπερίληψη όλων των παιδιών στην ομάδα.
Ζήτημα/Θέμα Ενεργού Πολιτειότητας:
Συνύπαρξη στην κοινότητα: Εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία εντός της σχολικής κοινότητας.
Προαγωγή ποιότητας ζωής του γενικού πληθυσμού (υγεία, εκπαίδευση, δικαιώματα): Συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος στο σχολείο, το οποίο προάγει την ψυχική ευεξία και την κοινωνική προσαρμογή των παιδιών.
Σύντομη Περιγραφή:
Η δράση αυτή θα εμπλέξει ενεργά τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες σε μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων που θα τους/τις βοηθήσουν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις έννοιες του σεβασμού, της συνεργασίας και της τήρησης κανόνων. Μέσα από παιχνίδια ρόλων, ομαδικές κατασκευές και καλλιτεχνικές εκφράσεις, τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων, να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και να επιλύουν μικρο-συγκρούσεις με ειρηνικό τρόπο, ενισχύοντας το αίσθημα της κοινότητας και της ισότητας στην τάξη.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
Αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα, καθώς και να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των συμμαθητών/τριών τους.
Κατανοούν τη σημασία της τήρησης των κοινών κανόνων για την ομαλή λειτουργία της ομάδας και την αποφυγή συγκρούσεων.
Αποδέχονται και να σέβονται τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα του κάθε συμμαθητή/τριας (π.χ., διαφορετικές ικανότητες, πολιτισμικό υπόβαθρο, φύλο).
Συνεργάζονται αρμονικά με τους/τις συμμαθητές/τριες τους σε ομαδικές δραστηριότητες, μοιράζοντας υλικά και ρόλους.
Επιλύουν μικρές διαφωνίες και συγκρούσεις με ειρηνικό και εποικοδομητικό τρόπο, χωρίς βία.
Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση, δηλαδή την ικανότητα να κατανοούν και να μοιράζονται τα συναισθήματα των άλλων.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ:
Με αφορμή το παραμύθι “Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας” του David McKee, που αναδεικνύει θέματα συνεργασίας, αποδοχής και διαφορετικότητας, τα παιδιά προβληματίζονται ως προς τα συναισθήματα των ηρώων της ιστορίας και τι αυτοί έμαθαν από το συμβάν.
Κατόπιν ο προβληματισμός τους επεκτείνεται ως προς το πως μπορούν τα ίδια να περνούν καλά μέσα στην ομάδα της τάξης μας. Οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται και προτείνουν τα συνοδευτικά σκίτσα που θα τα βοηθούσε να θυμούνται το περιεχόμενο των σύντομων κειμένων.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Με βάση τις ιδέες που προέκυψαν από το προηγούμενο στάδιο κουβεντιάζουμε με τη βοήθεια εικόνων όλοι μαζί, ποιες συμπεριφορές μας βοηθούν να περνάμε όμορφα όλοι μαζί και ποιες όχι.
Έπειτα παίζουμε κάποια κινητικά παιχνίδια σε ζευγάρια ή όλη η ομάδα της τάξης για να εφαρμόσουμε κάποιους από τους κανόνες που κουβεντιάσαμε προηγουμένως.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
1η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΟΙ ΦΙΛΟΙ (Λάχανα & Χάχανα) και κουβεντιάζουμε ως προς το θέμα που πραγματεύεται. Σκέφτονται τον/την φίλο/η τους ή κάποιον που θα ήθελαν να κάνουν φίλο/η. Τι θα ήθελαν να του/της πουν;
2η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ. Συζητάμε τι ταιριάζει να ζωγραφίζουμε και δημιουργούν σταδιακά, όλοι μαζί, μια κοινή ζωγραφιά.
3η διδακτική ώρα: Συζητάμε για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και αποφασίζουμε για το περιεχόμενο μιας ομαδικής αφίσας με ανάλογο περιεχόμενο.
4η διδακτική ώρα: Ποιος είναι ο αγαπημένος μας κανόνας;
4η διδακτική ώρα: Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου κανόνα.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΔΙΑΧΥΣΗ
1 διδακτική ώρα: Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ομάδα τον αγαπημένο τους κανόνα και η νηπιαγωγός βιντεοσκοπεί για να κοινοποιηθεί η δράση στους γονείς. Η Δράση κοινοποιείται στην ιστοσελίδα του σχολείου χωρίς ονόματα και πρόσωπα παιδιών και στο σύνολό της στους γονείς των παιδιών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
1 διδακτική ώρα: Μπορώ να συνεργαστώ αρμονικά όταν είμαι μέλος σε μια τυχαία ομάδα; Σχηματίζουμε ομάδες με κλήρωση. Τέλος, συζητάμε τι μας άρεσε περισσότερο από τη δράση.
































