03-12-2025, ΗΜΕΡΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία σήμερα, και οι νηπιαγωγοί ειδικής αγωγής του 4ου Νηπιαγωγείου, κυρίες Παπαγεωργίου, Μάνου και Πρίντεζη, με τη συνδρομή των νηπιαγωγών της γενικής αγωγής, κυρίες Πάππου, Συνοδινού, Τριχιά και Τσιουμάνη, πραγματοποίησαν μία ενδιαφέρουσα Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών πάνω στο θέμα.
Τα παιδιά μπήκαν για λίγο στη θέση ενός ατόμου με αναπηρία και προσπάθησαν…
να βρουν τον δρόμο χωρίς να βλέπουν…
να ζωγραφίσουν χωρίς χέρια…
να σηκωθούν και να καθίσουν με τα χέρια πίσω…
να επικοινωνήσουν τη σκέψη τους χωρίς να μιλήσουν…
να αντιληφθούν τις καθημερινές λεπτομέρειες που δυσχεραίνουν τη ζωή του άλλου…
Στο σύνολό της ήταν μία πολύ χρήσιμη και ενδιαφέρουσα δράση που προκάλεσε αλλά και διατήρησε το ενδιαφέρον των παιδιών αμείωτο μέχρι την ολοκλήρωσή της.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025
4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 3
Νοέμβριος 2025
Φτάσαμε στον Νοέμβριο, το τελευταίο από τα «τρία παιδιά του φθινοπώρου». Μέσα από ένα παιχνίδι με κάρτες μνήμης τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ανακαλέσουν όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο και να συζητήσουν, εμπλουτίζοντας παράλληλα το λεξιλόγιό τους και τις γνώσεις τους για την εποχή.
Μέσα από το παιχνίδι μνήμης με κάρτες καλλιεργούνται οι παρακάτω στόχοι:
Γνωστικοί στόχοι: (ενίσχυση οπτικής μνήμης, παρατηρητικότητα, συγκέντρωση, ανάπτυξη λεξιλογίου)
Μεταγνωστικοί στόχοι: (ανάπτυξη στρατηγικών μνήμης, λογική σκέψη)
Κοινωνικό-συναισθηματικοί στόχοι: (καλλιέργεια υπομονής, ανάπτυξη συνεργασίας ,αποδοχή επιτυχίας και αποτυχίας)
Ψυχοκινητικοί στόχοι: βελτίωση λεπτής κινητικότητας, συντονισμός ματιού–χεριού).
Εμπνευστήκαμε από τον μύθο του Αισώπου «Η Αλεπού και τα Σταφύλια» και τον συνδέσαμε με τον τρύγο.
Στη συνέχεια συζητήσαμε το ηθικό δίδαγμα του μύθου: «Όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει αγουρίδες».
Τονίσαμε ότι όταν κάτι δεν μπορούμε να το αποκτήσουμε ή να το πετύχουμε, δεν χρειάζεται να το υποτιμούμε.
Μιλήσαμε επίσης για τη σημασία του να μην είμαστε εγωιστές, να αναγνωρίζουμε τα λάθη και τις δυσκολίες μας και να προσπαθούμε με ειλικρίνεια και επιμονή.
Είπαμε αινίγματα για το σταφύλι και γνωρίσαμε τη διαδρομή του από το αμπέλι μέχρι το κρασί.
Στο τέλος, τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σταφύλια με την τεχνική του ταμποναρίσματος με σφουγγαράκι, αξιοποιώντας χρώμα και φαντασία.
Στο πλαίσιο της γιορτής για την επέτειο του Πολυτεχνείου, διαβάσαμε με τα παιδιά το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα “Στο δάσος”. Μέσα από την ιστορία, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γίνουν και τα ίδια πρωταγωνιστές, συμμετέχοντας σε μια διαδικασία ψηφοφορίας για να επιλέξουν τον αρχηγό που θεωρούσαν καταλληλότερο για να καθοδηγεί τα ζώα του δάσους. Μέσα από το βιβλίο αυτό αναδείχθηκε με τρόπο κατανοητό για τα παιδιά η έννοια της δημοκρατίας και της δημοκρατικής επιλογής ενός ηγέτη.
Επιπλέον, τα παιδιά ασχολήθηκαν με την ανασύνθεση των συνθημάτων του Πολυτεχνείου :ψωμί, παιδεία, ελευθερία και των λέξεων: Πολυτεχνείο, δημοκρατία.
Ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας και τα δικά τους πανό κι έκοψαν και κόλλησαν τα συνθήματα .
Τέλος, τα παιδιά έπαιξαν στον υπολογιστή διαδραστικά παιχνίδια εμπέδωσης στο Wordwall, ενισχύοντας τις γνώσεις τους σχετικά με την επέτειο του Πολυτεχνείου μέσα από ένα ευχάριστο και παιγνιώδες περιβάλλον.
Έτσι ολοκληρώθηκε ο Νοέμβριος στην τάξη μας και τώρα ο Δεκέμβριος μας περιμένει με καινούριες προκλήσεις και χαμόγελα.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025
4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 1
Νοέμβριος 2025
Νηπιαγωγός: Αναστασία Συνοδινού
Ο Νοέμβριος ξεκίνησε στο τμήμα μας με την ολοκλήρωση του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο ”Η οικογένειά μου δεν είναι ίδια με τη δική σου”. Τα παιδιά μίλησαν για την οικογένειά τους, αντάλλαξαν απόψεις για το πόσο σπουδαίο είναι να στηρίζει ο ένας τον άλλο. Μάθαμε το τραγούδι ”Αγαπώ την οικογένειά μου” και παίξαμε διάφορα παιχνίδια ρόλων. Αναπαραστήσαμε δηλαδή καθημερινές οικογενειακές καταστάσεις. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά δημιούργησαν δικά τους σενάρια όπως μια οικογενειακή γιορτή, μια ημέρα που ξυπνούν το πρωί να πάνε σχολείο αλλά και μια οικογενειακή βόλτα με το αυτοκίνητο. Μέσα από αυτά τα παιχνίδια ρόλων μπόρεσαν να εκφραστούν, να συνεργαστούν και να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Την επόμενη μέρα είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη μελισσούλα beebot, ένα ρομπότ, και να εξασκηθούν στη ρομποτική. Επέλεγαν σε ποιο μέλος της οικογένειας θα ήθελαν να κατευθυνθεί η μελισσούλα, την προγραμμάτιζαν και αυτή εκτελούσε τις εντολές τους. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα ρομποτικής και προγραμματισμού, τα παιδιά εξασκήθηκαν στην υπολογιστική σκέψη, στη δημιουργικότητα κατανοώντας βασικές έννοιες προσανατολισμού.
Τέλος φτιάξαμε και τις παλάμες της οικογένειάς μας βάζοντας σε κάθε δάχτυλο και ένα μέλος της.

Αμέσως μετά ασχοληθήκαμε με τα σχήματα. Αναγνωρίσαμε τα βασικά γεωμετρικά σχήματα δηλαδή τον κύκλο, το τρίγωνο, το τετράγωνο και το ορθογώνιο. Παρατηρήσαμε τις πλευρές και τις γωνίες τους. Παίξαμε διάφορα παιχνίδια, όπως να τα ταξινομήσουμε.

Επίσης τα σχηματίσαμε με διάφορα υλικά, όπως με πλαστελίνη, με τουβλάκια, με κορδέλες αλλά και τα εντοπίσαμε στην τάξη μας. Φτιάξαμε τα σχηματοδεντράκια.

Παρατηρήσαμε και έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Μοντριάν , ο Πικάσο και ο Καντίνσκι, που χρησιμοποιούσαν τα σχήματα στα έργα τους και φτιάξαμε τα δικά μας.

Το επόμενο θέμα μας ήταν το σταφύλι και ο τρύγος. Παρακολουθήσαμε σε βίντεο όλη τη διαδικασία και την αναπαραστήσαμε. Διαβάσαμε το μύθο του Αισώπου ”Η αλεπού και τα σταφύλια”, μάθαμε το τραγούδι ”Τσιριτίρι τσιριτρό” από το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου και φτιάξαμε ομαδική κατασκευή ”Το αμπέλι μας”.
Εν συνεχεία μιλήσαμε για το Πολυτεχνείο και τα γεγονότα του 1973. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και είδαμε φωτογραφίες της εποχής. Προσεγγίσαμε το θέμα μέσα από βιβλία. Αρχικά διαβάσαμε τη Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου, επιλέξαμε ποιον ήρωα θα θέλαμε να κατασκευάσουμε αλλά και να υποδυθούμε στο κουκλοθέατρο που ακολούθησε.

Διαβάσαμε και το βιβλίο της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου ”Η Κυρία Δημοκρατία” και το αναπαραστήσαμε. Τα παιδιά μπόρεσαν μέσα από το παιχνίδι να προσεγγίσουν έννοιες όπως η δημοκρατία και η δικτατορία. Φτιάξαμε και την πύλη του Πολυτεχνείου αλλά και το γαρύφαλλο, που είναι το σύμβολο της εξέγερσής του.


Αποτυπώσαμε στο χαρτί και πως φανταζόμαστε τη ζωή με αυτά τα δύο πολιτεύματα.
Φτιάξαμε και κατασκευή από το τραγούδι, που μάθαμε ”Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο”.

Το επόμενο θέμα που μας απασχόλησε ήταν η ελιά και το λάδι. Τα παιδιά εκφράστηκαν αναφέροντας πως οι γονείς τ0υς ή οι παππούδες τους μαζεύουν ελιές. Παρακολουθήσαμε τη διαδικασία της συγκομιδής και την αναπαραστήσαμε. Μάθαμε το τραγούδι ”Δεντράκι ευλογημένο” και φτιάξαμε τρισδιάστατη κατασκευή με το λιομάζωμα.

Κάναμε και πειράματα με το λάδι. Το πρώτο σχετιζόταν με την απορρόφηση του λαδιού σε σχέση με άλλα υλικά.
Το δεύτερο πείραμα αφορούσε την πυκνότητα και την αδυναμία ανάμειξης του λαδιού με το νερό. Παρατηρήσαμε ότι το λάδι επιπλέει στο νερό, επειδή είναι ελαφρύτερο από αυτό αντίθετα με άλλα υγρά. Τέλος φτιάξαμε ”Λάβα”. Σε διάφανο μπουκάλι με λάδι και νερό ρίξαμε αλάτι.

Καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως το αλάτι βυθίζεται στο νερό, παρασύροντας σταγόνες λαδιού από την επιφάνεια. Μόλις το αλάτι διαλυθεί, το λάδι επειδή είναι ελαφρύτερο επιστρέφει στην επιφάνεια δημιουργώντας ”Λάβα”.
Επίσης μάθαμε και το μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα, από που πήρε δηλαδή το όνομά της η πόλη μας. Φτιάξαμε και αμφορείς, όπου φύλαγαν οι αρχαίοι Έλληνες το λάδι και άλλα υλικά.
Κλείνοντας το Νοέμβριο μιλήσαμε για τη σπορά, μάθαμε τις εργασίες του γεωργού, πώς γίνονταν παλιά και πώς στη σημερινή εποχή. Ασχοληθήκαμε με τη σπορά του σιταριού και πώς φτιάχνουμε ψωμί. Τα παιδιά πρότειναν να φτιάξουμε το δικό μας ψωμί. Γράψαμε τα υλικά.

Και ζυμώσαμε το δικό μας ψωμί.



.
Μάθαμε τέλος τον κύκλο ζωής του φυτού, τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί και φυτέψαμε φακές σε ποτηράκι, όπου γράψαμε το όνομά μας και διακοσμήσαμε.

Με αυτά και άλλα πολλά έκλεισε ο Νοέμβριος στο τμήμα μας.
Ανάπτυξη Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας
Τίτλος: Σέβομαι τους συμμαθητές μου και τους κανόνες της ομάδας.
4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 2
Νοέμβριος 2025
Νηπιαγωγός:Λεμονιά Μιχαήλ
Θεματικά Πεδία της Δράσης (Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης – ΣΒΑ):
16. Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί: Ενισχύεται η κατανόηση της σημασίας των κανόνων για την ειρηνική συνύπαρξη και την επίλυση διαφορών.
4. Ποιοτική Εκπαίδευση: Προωθείται ένα περιβάλλον μάθησης που βασίζεται στον σεβασμό και την ισότητα, απαραίτητα στοιχεία για ποιοτική εκπαίδευση.
5. Ισότητα των Φύλων: Ενθαρρύνεται η αποδοχή και ο σεβασμός όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, διαλύοντας στερεότυπα.
10. Λιγότερες Ανισότητες: Καλλιεργείται η αποδοχή της διαφορετικότητας (πολιτισμικής, σωματικής, γνωστικής) και η συμπερίληψη όλων των παιδιών στην ομάδα.
Ζήτημα/Θέμα Ενεργού Πολιτειότητας:
Συνύπαρξη στην κοινότητα: Εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία εντός της σχολικής κοινότητας.
Προαγωγή ποιότητας ζωής του γενικού πληθυσμού (υγεία, εκπαίδευση, δικαιώματα): Συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος στο σχολείο, το οποίο προάγει την ψυχική ευεξία και την κοινωνική προσαρμογή των παιδιών.
Σύντομη Περιγραφή:
Η δράση αυτή θα εμπλέξει ενεργά τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες σε μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων που θα τους/τις βοηθήσουν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις έννοιες του σεβασμού, της συνεργασίας και της τήρησης κανόνων. Μέσα από παιχνίδια ρόλων, ομαδικές κατασκευές και καλλιτεχνικές εκφράσεις, τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων, να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και να επιλύουν μικρο-συγκρούσεις με ειρηνικό τρόπο, ενισχύοντας το αίσθημα της κοινότητας και της ισότητας στην τάξη.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
Αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα, καθώς και να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των συμμαθητών/τριών τους.
Κατανοούν τη σημασία της τήρησης των κοινών κανόνων για την ομαλή λειτουργία της ομάδας και την αποφυγή συγκρούσεων.
Αποδέχονται και να σέβονται τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα του κάθε συμμαθητή/τριας (π.χ., διαφορετικές ικανότητες, πολιτισμικό υπόβαθρο, φύλο).
Συνεργάζονται αρμονικά με τους/τις συμμαθητές/τριες τους σε ομαδικές δραστηριότητες, μοιράζοντας υλικά και ρόλους.
Επιλύουν μικρές διαφωνίες και συγκρούσεις με ειρηνικό και εποικοδομητικό τρόπο, χωρίς βία.
Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση, δηλαδή την ικανότητα να κατανοούν και να μοιράζονται τα συναισθήματα των άλλων.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ:
Με αφορμή το παραμύθι “Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας” του David McKee, που αναδεικνύει θέματα συνεργασίας, αποδοχής και διαφορετικότητας, τα παιδιά προβληματίζονται ως προς τα συναισθήματα των ηρώων της ιστορίας και τι αυτοί έμαθαν από το συμβάν.
Κατόπιν ο προβληματισμός τους επεκτείνεται ως προς το πως μπορούν τα ίδια να περνούν καλά μέσα στην ομάδα της τάξης μας. Οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται και προτείνουν τα συνοδευτικά σκίτσα που θα τα βοηθούσε να θυμούνται το περιεχόμενο των σύντομων κειμένων.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Με βάση τις ιδέες που προέκυψαν από το προηγούμενο στάδιο κουβεντιάζουμε με τη βοήθεια εικόνων όλοι μαζί, ποιες συμπεριφορές μας βοηθούν να περνάμε όμορφα όλοι μαζί και ποιες όχι.
Έπειτα παίζουμε κάποια κινητικά παιχνίδια σε ζευγάρια ή όλη η ομάδα της τάξης για να εφαρμόσουμε κάποιους από τους κανόνες που κουβεντιάσαμε προηγουμένως.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
1η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΟΙ ΦΙΛΟΙ (Λάχανα & Χάχανα) και κουβεντιάζουμε ως προς το θέμα που πραγματεύεται. Σκέφτονται τον/την φίλο/η τους ή κάποιον που θα ήθελαν να κάνουν φίλο/η. Τι θα ήθελαν να του/της πουν;
2η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ. Συζητάμε τι ταιριάζει να ζωγραφίζουμε και δημιουργούν σταδιακά, όλοι μαζί, μια κοινή ζωγραφιά.
3η διδακτική ώρα: Συζητάμε για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και αποφασίζουμε για το περιεχόμενο μιας ομαδικής αφίσας με ανάλογο περιεχόμενο.
4η διδακτική ώρα: Ποιος είναι ο αγαπημένος μας κανόνας;
4η διδακτική ώρα: Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου κανόνα.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΔΙΑΧΥΣΗ
1 διδακτική ώρα: Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ομάδα τον αγαπημένο τους κανόνα και η νηπιαγωγός βιντεοσκοπεί για να κοινοποιηθεί η δράση στους γονείς. Η Δράση κοινοποιείται στην ιστοσελίδα του σχολείου χωρίς ονόματα και πρόσωπα παιδιών και στο σύνολό της στους γονείς των παιδιών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
1 διδακτική ώρα: Μπορώ να συνεργαστώ αρμονικά όταν είμαι μέλος σε μια τυχαία ομάδα; Σχηματίζουμε ομάδες με κλήρωση. Τέλος, συζητάμε τι μας άρεσε περισσότερο από τη δράση.
ΕΔΩ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ…
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΤΙΤΛΟΣ: Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ 4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ – 2ο ΤΜΗΜΑ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΛΕΜΟΝΙΑ ΜΙΧΑΗΛ
Σύντομη Περιγραφή των Εργαστηρίων:
Μέσω του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος προσεγγίζεται το θέμα της οικογενειακής ποικιλομορφίας.
Στόχος είναι η κατανόηση του διαφορετικού τύπου οικογένειας όπου ανήκει ο κάθε μαθητής της τάξης όπως επίσης η κατανόηση και αποδοχή άλλων τύπων οικογένειας που διαφέρουν από το δικό τους.
Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται αξιοποιούν διαδραστικές, συνεργατικές, πολυμεσικές και πολυτροπικές δραστηριότητες, για την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Σκοπός του προγράμματος είναι: (α) να δημιουργηθεί το κατάλληλο κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού μεταξύ των παιδιών της τάξης, (β) τα παιδιά να διακρίνουν ότι η δική τους «κανονικότητα» μπορεί να διαφέρει από του άλλου, (γ) τα παιδιά να προβληματιστούν πάνω σε καταστάσεις που ζει κάποιο άλλο παιδί και να σκεφτούν τι θα έκαναν στη θέση του, (δ) τα παιδιά να συνεργαστούν μεταξύ τους για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν κατά τη διαδικασία των εργαστηρίων.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται να καλλιεργήσουν τις παρακάτω δεξιότητες:
– να γνωρίσουν τους διάφορους τύπους οικογενειών
– να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους
– να εκφράζουν απόψεις και να ανταλλάσσουν πληροφορίες
– να εργάζονται ως μέλη μίας ομάδας και να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία ανάλογα με τις δυνάμεις τους
– να επιτυγχάνουν συναίνεση για να εξασφαλιστούν οι στόχοι της ομάδας
– να οριοθετούν τη συμπεριφορά τους
– να αναγνωρίζουν χαρακτηριστικά
– να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές
– να οικοδομούν θετικές σχέσεις με τους άλλους
– να αναγνωρίζουν πότε χρειάζονται βοήθεια
– να προσπαθούν να κατανοήσουν ό,τι συμβαίνει σε κάποιον άλλο προσεγγίζοντας την κατάσταση από τη σκοπιά του άλλου
1ο Εργαστήριο: Η Μονα- δική μου οικογένεια
Το κάθε παιδί ζωγραφίζει τη δική του οικογένεια.
Παρουσιάζουν την οικογένειά τους στην ομάδα και ανάλογα με τα μέλη της, την τοποθετούν στην αντίστοιχη ομάδα. Παρατηρούν και συγκρίνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές.
«Τί είναι οικογένεια;» Σε χαρτί του μέτρου καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα και στη συνέχεια παρακολουθούμε και σχολιάζουμε το παραμύθι: Η Μονα- δική μου οικογένεια».
2ο Εργαστήριο: Η Πυρηνική Οικογένεια
Παρατηρούμε και σχολιάζουμε δύο φωτογραφίες με έμφαση στο λεξιλόγιο και την κατανόηση της έννοιας «πυρηνική οικογένεια». Παρατηρούν ένα σκίτσο και τα παιδιά περιγράφουν τη συνθήκη που παρουσιάζεται. Μετά σε ζευγάρια σκέφτονται γιατί μπορεί να μαλώνουν οι γονείς μεταξύ τους και το αποτυπώνουν στο χαρτί.
Έπειτα παρουσιάζουν την απάντησή τους στην ομάδα της τάξης και συζητάμε με ποιον τρόπο θα πρέπει να λύνονται οι διαφωνείες.
3ο Εργαστήριο: Η Διευρυμένη Οικογένεια
Διαβάζουμε το παραμύθι «Το Βατραχάκι που ήθελε να γίνει Νουφαράκι» δίνοντας έμφαση στα συναισθήματα, το λεξιλόγιο και την έννοια της διευρυμένης οικογένειας. Παράλληλα ζωγραφίζουμε κάθε φορά και ένα διαφορετικό μέλος που παρουσιάζεται στην αφήγηση.
Το κάθε παιδί ζωγραφίζει ατομικά κάτι από το παραμύθι.
Επανερχόμαστε στο παραμύθι και θυμόμαστε: «Ποια και πόσα είναι τα μέλη στην οικογένεια του μικρού βάτραχου;» «Αν θέλαμε να ζωγραφίσουμε όλοι μαζί μια διευρυμένη οικογένεια, τί θα ζωγραφίζαμε;» Το κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα μέλος, το κόβει και το κολλά στην ομαδική εργασία της τάξης.
4ο Εργαστήριο: Η Μονογονεϊκή οικογένεια
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο: Καγκουρό – Ο μαγικός κόσμος των ζώων (Disney) και μάθαμε για το καγκουρό και τις συνήθειές του. Εστιάσαμε επίσης στο θηλυκό που μεταφέρει για αρκετό χρονικό διάστημα το μικρό του στον μάρσιπο και το μεγαλώνει μόνο του. Στη συνέχεια περάσαμε κάποιες από τις νέες γνώσεις που αποκτήσαμε στο χαρτί. Με την υποστήριξη της νηπιαγωγού που λειτούργησε ως αναγνώστης, τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις κυκλώνοντας τη σωστή εικόνα.
5ο Εργαστήριο: Η Θετή Οικογένεια
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Σπίθας: Το παιδί της καρδιάς». Παράλληλα δόθηκε έμφαση στο λεξιλόγιο και στην έννοια της θετής οικογένειας. Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν κάτι από το παραμύθι.
6ο Εργαστήριο: Ορφανά παιδιά
Παρακολουθούμε το βίντεο: Χελώνες – Ο θαυμαστός κόσμος των ζώων (Disney).Μαθαίνουμε για τις χελώνες και εστιάζουμε στη συνήθειά τους να θάβουν τα αβγά τους και να τα εγκαταλείπουν, διευρύνοντας παράλληλα και το σχετικό λεξιλόγιο των παιδιών. Σταθήκαμε στην έννοια «ορφανός» και προβληματιστήκαμε ως προς τις δυσκολίες που συναντά ένα ορφανό παιδί.
Τα παιδιά αποφάσισαν με το ζευγάρι τους να αποτυπώσουν στο χαρτί ποιες δυσκολίες συναντά ένα ορφανό παιδί και το παρουσίασαν στην τάξη.
7ο Εργαστήριο: Τι έμαθα;
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο Τύποι Οικογενειών και θυμηθήκαμε όλα όσα έχουμε κουβεντιάσει αναλυτικά στα προηγούμενα εργαστήρια. Έπειτα η νηπιαγωγός λειτουργώντας ως αναγνώστης, υποστηρίζει τα παιδιά να ολοκληρώσουν το ακόλουθο φύλλο εργασίας.
Τέλος, τα παιδιά έφτιαξαν μία ατομική χειροτεχνία μικρής κλίμακας και την πήραν στο σπίτι τους.
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025
4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ 3
Με όμορφα τραγούδια και παραμύθια υποδεχθήκαμε το φθινόπωρο στην τάξη μας. Μιλήσαμε για την αλλαγή στον καιρό, τις αλλαγές στη φύση και τα παιδιά φτιάξανε τις δικές τους ζωγραφιές.
Τα παιδιά βάψανε δεντράκια, κόψανε τα βασικά σχήματα και τα κάνανε φύλλα και έτσι έγιναν “σχηματόδεντρα”.
Ανασυνθέσανε τη λέξη “φθινόπωρο” με κεφαλαία και πεζά γράμματα.
Στα πλαίσια του προγράμματος “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” και με τίτλο: «Με αγάπη και σεβασμό χτίζουμε φιλίες» διαβάσαμε παραμύθια, βρήκαμε τη “συνταγή” της φιλίας, παίξαμε ομαδικά παιχνίδια και ζωγραφίσαμε τους φίλους μας.
Φτιάξαμε το παζλ «μιας μεγάλης φιλίας».
Κάθε παιδί ζωγράφισε μια πράξη φιλίας σε ένα φύλλο και το κόλλησε στο «Δέντρο της φιλίας» που τα παιδιά έβαψαν μαζί με τέμπερα ως ομαδική εργασία.
Μιλήσαμε για τα φθινοπωρινά φρούτα και αναδείξαμε τις ωφέλειες που έχουν για τον οργανισμό μας. Τα παιδιά τα αναγνώρισαν, τα μέτρησαν, έκαναν αντιστοίχιση του αρχικού γράμματος και των ονομάτων των φρούτων.
Στα πλαίσια της θεματικής “28η Οκτωβρίου 1940” μεταξύ άλλων μιλήσαμε και για τα συνθήματα των Ελλήνων στρατιωτών στο μέτωπο. Τα παιδιά έκαναν ανασύνθεση των λέξεων.
Τις έφτιαξαν με πλαστελίνη.
Κάνανε σειροθετήσεις με την ελληνική σημαία και με στρατιώτες.
Τέλος, μιλήσαμε για την ελληνική σημαία και το συμβολισμό της και τα παιδιά αντιστοίχισαν τις συλλαβές των λέξεων “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η’ ΘΑΝΑΤΟΣ” με τις λωρίδες της ελληνικής σημαίας.
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025
4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ
ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
ΤΜΗΜΑ 1
Ο Οκτώβριος ξεκίνησε στο τμήμα μας με την παγκόσμια ημέρα τρίτης ηλικίας, που εορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου και είναι αφιερωμένη στον παππού και στη γιαγιά. Τα παιδιά μίλησαν για αυτούς και τι τους αρέσει να κάνουν μαζί τους. Επεσήμαναν πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στη ζωή τους. Φτιάξαμε και κάρτα για να τους χαρίσουμε.
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με το Φθινόπωρο. Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο, διαβάσαμε βιβλίο και συζητήσαμε για τις αλλαγές που παρατηρούμε στη φύση, όπως ότι νυχτώνει νωρίς, βρέχει συχνά, τα φύλλα πέφτουν και άλλα. Μάθαμε τα φρούτα και τα λαχανικά του Φθινοπώρου. Κάναμε ψηφιακές ασκήσεις στον υπολογιστή. Παίξαμε πολλά φθινοπωρινά παιχνίδια. Φτιάξαμε όλοι μαζί το δέντρο του φθινοπώρου.
Μιλήσαμε για την παγκόσμια ημέρα των ζώων που γιορτάζεται την 4η Οκτωβρίου. Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν και αναγνώρισαν την ανάγκη προστασίας των ζώων. Ανέφεραν το αγαπημένο τους ζώο, το οποίο ζωγράφισαν σε κάρτα, που ετοιμάσαμε.
Πρότειναν να φτιάξουμε σκαντζοχοιράκια και να παίξουμε σχετικό παιχνίδι.
Αμέσως μετά αρχίσαμε να ασχολούμαστε με τα χρώματα. Γνωρίσαμε ότι χωρίζονται σε βασικά και συμπληρωματικά. Πειραματιστήκαμε με αναμείξεις χρωμάτων. Βάζαμε σε κάθε χέρι διαφορετικό χρώμα, τα ενώναμε, προβλέπαμε το αποτέλεσμα και παρατηρούσαμε το χρώμα που προκύπτει. Καταγράψαμε σε πίνακα αναφοράς, αλλά και φύλλο εργασίας τα αποτελέσματα του πειράματος μας. Παίξαμε παιχνίδι, όπου τα παιδιά γυρνώντας ψηφιακό τροχό, θα έπρεπε να βρουν και να φέρουν μέσα από την τάξη αντικείμενο του χρώματος που τους έτυχε αλλά και άλλα παιχνίδια. Πρότειναν να φτιάξουμε και ουράνιο τόξο και να μιλήσουμε για αυτό το φαινόμενο.
Στη συνέχεια μιλήσαμε για την Εθνική μας εορτή της 28ης Οκτωβρίου 1940. Παρακολουθήσαμε βίντεο με το χρονικό των γεγονότων και διαβάσαμε σχετικό βιβλίο. Κάναμε αναπαράσταση, γίναμε δηλαδή στρατιώτες, που πολεμούν στο μέτωπο, συγγενείς που αποχαιρετούν όσους πάνε να πολεμήσουν, τραυματίες, γιατρούς που βοηθούν και άλλα. Προσεγγίσαμε την έννοια της ειρήνης και του πολέμου και συνειδητοποιήσαμε πόσο σημαντικό είναι οι άνθρωποι να ζουν ειρηνικά σε όλον τον κόσμο. Προετοιμαστήκαμε για την γιορτή μας, μάθαμε ποιήματα, τραγούδια και κάναμε παρέλαση. Φτιάξαμε και διάφορες χειροτεχνίες, όπως την Ελληνική σημαία και αλεξιπτωτιστές.

Μάθαμε και το γράμμα Ο από τον Οκτώβριο και το Ε από την Ελλάδα μας. Προσπαθήσαμε να βρούμε λέξεις που αρχίζουν από αυτά τα γράμματα, αν υπάρχουν στο όνομά μας, αλλά και τα σχηματίσαμε με διάφορους τρόπους.
Ξεκινήσαμε και το εργαστήριο δεξιοτήτων από τον πρώτο θεματικό κύκλο: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ, κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη με τίτλο ”Η οικογένειά μου δεν είναι ίδια με τη δική σου…”Τα παιδιά μίλησαν για την οικογένειά τους και τι τους αρέσει να κάνουν όλοι μαζί. Κατέγραψαν από πόσα μέλη αποτελούνται σε πίνακα αναφοράς. Γνωρίσαμε πως υπάρχουν διαφορετικές οικογένειες, τριμελείς, τετραμελείς, πολύτεκνες, πυρηνικές, μονογονεϊκές. Παίξαμε παιχνίδια ρόλων. Φτιάξαμε το γενεαλογικό μας δέντρο, το σπιτάκι της οικογένειάς μας αλλά και το πορτρέτο της.



Ο μήνας έκλεισε με την ημέρα της αποταμίευσης, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Οκτωβρίου. Προσεγγίσαμε την έννοια μέσα από παιχνίδια. Χωρίσαμε κάρτες ανάλογα με το αν χρειαζόμαστε χρήματα ή όχι για να αποκτήσουμε κάποια πράγματα. Τα παιδιά κατανόησαν την αξία της αποταμίευσης αλλά και πόσο σημαντικό είναι να μην σπαταλάμε εκτός από χρήματα, και νερό, φαγητό, ρεύμα και άλλα. Φτιάξαμε και κουμπαράδες. Με αυτά και άλλα πολλά έκλεισε ο Οκτώβριος στο τμήμα μας.
28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940
20 -24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025
4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ 2
ΛΕΜΟΝΙΑ ΜΙΧΑΗΛ
ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940
ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΤΑΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΤΕ;
ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ
ΠΑΙΔΙ &ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΓΝΩΣΕΙΣ: α) Πολλαπλές όψεις των προθέσεων πίσω από τα νοήματα – πληροφορίες, β) το πλαίσιο και η συνθήκη επικοινωνίας διαμορφώνουν το είδος και τη μορφή του κειμένου που θα παραχθεί. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Προσαρμογή της επικοινωνίας ανάλογα με το πλαίσιο και τις συνθήκες που τη διαμορφώνουν. ΣΤΑΣΕΙΣ: Κριτική αντιμετώπιση της πληροφορίας.
ΠΑΙΔΙ, ΕΑΥΤΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΓΝΩΣΕΙΣ: Συναισθηματικός κόσμος και συμπεριφορά. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Συγκριτική διερεύνηση κοινωνικών καταστάσεων και περιβαλλοντικών φαινομένων που συνδέονται με την ανθρώπινη δραστηριότητα. ΣΤΑΣΕΙΣ: α) Ανάπτυξη πανανθρώπινων αξιών όπως ελευθερία, ειρήνη, υπευθυνότητα, σεβασμός, αλληλεγγύη, β) εκτίμηση της σημασίας της ιστορικής εξέλιξης ως βάση για τη μελλοντική πορεία σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
ΠΑΙΔΙ, ΣΩΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ & ΕΚΦΡΑΣΗ: ΓΝΩΣΕΙΣ: Τεχνικές έκφρασης και δημιουργικής αναπαράστασης.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ – ΔΙΑΧΥΣΗ
Με κέντρο βάρους τους απλούς ανθρώπους που έζησαν στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου επιλέχθηκαν τέσσερις φωτογραφίες από την εποχή εκείνη ως αφετηρία της εκπαιδευτικής προσέγγισης. Αρχικά παρατηρήσαμε τις ακόλουθες φωτογραφίες που υπάρχουν ελεύθερα στο διαδίκτυο και εστιάζουν στους ανθρώπους, χωρίς περιττή βία, και περιγράψαμε τι δείχνει η καθεμία.
Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση των ανθρώπων της κάθε φωτογραφίας και να φανταστούμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Η νηπιαγωγός έγραψε τις προτάσεις των παιδιών και στη συνέχεια οι φωτογραφίες μπήκαν από τα παιδιά σε λογική σειρά: 1. Πριν τον πόλεμο 2. Πρώτα ανοίγει ο δρόμος 3. Μετά περνούν οι στρατιώτες 4. Γίνεται πόλεμος, τραυματίζονται και τους μεταφέρουν στο νοσοκομείο.
Στη συνέχεια τα παιδιά εκφράστηκαν στο χαρτί αφού έχουν ακούσει ήχους από σειρήνα και μάχες.
Τέλος, η όλη δραστηριότητα εκτυπώθηκε από τη νηπιαγωγό αφού κουβεντιάσαμε τι πρέπει να γράφει το εξώφυλλο και τα παιδιά πήραν το αντίτυπό τους στο σπίτι τους για να το μοιραστούν με τις οικογένειες τους.






















































































































