03-12-2025, ΗΜΕΡΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία σήμερα, και οι νηπιαγωγοί ειδικής αγωγής του 4ου Νηπιαγωγείου, κυρίες Παπαγεωργίου, Μάνου και Πρίντεζη, με τη συνδρομή των νηπιαγωγών της γενικής αγωγής, κυρίες Πάππου, Συνοδινού, Τριχιά και Τσιουμάνη, πραγματοποίησαν μία ενδιαφέρουσα Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των παιδιών πάνω στο θέμα.

IMG 20251203 120451

Τα παιδιά μπήκαν για λίγο στη θέση ενός ατόμου με αναπηρία και προσπάθησαν…

να βρουν τον δρόμο χωρίς να βλέπουν…

IMG 20251203 123205 IMG 20251203 123131

να ζωγραφίσουν χωρίς χέρια…

IMG 20251203 123657

να σηκωθούν και να καθίσουν με τα χέρια πίσω…

IMG 20251203 123325

να επικοινωνήσουν τη σκέψη τους χωρίς να μιλήσουν…

IMG 20251203 121352 IMG 20251203 121914

να αντιληφθούν τις καθημερινές λεπτομέρειες που δυσχεραίνουν τη ζωή του άλλου…

IMG 20251203 121450

Στο σύνολό της ήταν μία πολύ χρήσιμη και ενδιαφέρουσα δράση που προκάλεσε αλλά και διατήρησε το ενδιαφέρον των παιδιών αμείωτο μέχρι την ολοκλήρωσή της.

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025

4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 3
Νοέμβριος 2025

Φτάσαμε στον Νοέμβριο, το τελευταίο από τα «τρία παιδιά του φθινοπώρου». Μέσα από ένα παιχνίδι με κάρτες μνήμης τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ανακαλέσουν όσα συμβαίνουν το φθινόπωρο και να συζητήσουν, εμπλουτίζοντας παράλληλα το λεξιλόγιό τους και τις γνώσεις τους για την εποχή.

IMG 5120 IMG 5119

Μέσα από το παιχνίδι μνήμης με κάρτες καλλιεργούνται οι παρακάτω στόχοι:

Γνωστικοί στόχοι: (ενίσχυση οπτικής μνήμης, παρατηρητικότητα, συγκέντρωση, ανάπτυξη λεξιλογίου)

Μεταγνωστικοί στόχοι: (ανάπτυξη στρατηγικών μνήμης, λογική σκέψη)

Κοινωνικό-συναισθηματικοί στόχοι: (καλλιέργεια υπομονής, ανάπτυξη συνεργασίας ,αποδοχή επιτυχίας και αποτυχίας)

Ψυχοκινητικοί στόχοι: βελτίωση λεπτής κινητικότητας, συντονισμός ματιού–χεριού).

 

Εμπνευστήκαμε από τον μύθο του Αισώπου «Η Αλεπού και τα Σταφύλια» και τον συνδέσαμε με τον τρύγο.

Στη συνέχεια συζητήσαμε το ηθικό δίδαγμα του μύθου: «Όσα δεν φτάνει η αλεπού, τα κάνει αγουρίδες».

Τονίσαμε ότι όταν κάτι δεν μπορούμε να το αποκτήσουμε ή να το πετύχουμε, δεν χρειάζεται να το υποτιμούμε.

Μιλήσαμε επίσης για τη σημασία του να μην είμαστε εγωιστές, να αναγνωρίζουμε τα λάθη και τις δυσκολίες μας και να προσπαθούμε με ειλικρίνεια και επιμονή.

Είπαμε αινίγματα για το σταφύλι και γνωρίσαμε τη διαδρομή του από το αμπέλι μέχρι το κρασί.

Στο τέλος, τα παιδιά δημιούργησαν τα δικά τους σταφύλια με την τεχνική του ταμποναρίσματος με σφουγγαράκι, αξιοποιώντας χρώμα και φαντασία.

IMG 5138 IMG 5139

 

Στο πλαίσιο της γιορτής για την επέτειο του Πολυτεχνείου, διαβάσαμε με τα παιδιά το βιβλίο της Σοφίας Ζαραμπούκα “Στο δάσος”. Μέσα από την ιστορία, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γίνουν και τα ίδια πρωταγωνιστές, συμμετέχοντας σε μια διαδικασία ψηφοφορίας για να επιλέξουν τον αρχηγό που θεωρούσαν καταλληλότερο για να καθοδηγεί τα ζώα του δάσους. Μέσα από το βιβλίο αυτό αναδείχθηκε με τρόπο κατανοητό για τα παιδιά η έννοια της δημοκρατίας και της δημοκρατικής επιλογής ενός ηγέτη.

IMG 5121 IMG 5122 IMG 5123 IMG 5124 IMG 5137

Επιπλέον, τα παιδιά ασχολήθηκαν με την ανασύνθεση των συνθημάτων του Πολυτεχνείου :ψωμί, παιδεία, ελευθερία και των λέξεων: Πολυτεχνείο, δημοκρατία.

IMG 5126 IMG 5127 IMG 5130 IMG 5125 IMG 5128 IMG 5129

Ζωγράφισαν σε φύλλο εργασίας και τα δικά τους πανό κι έκοψαν και κόλλησαν τα συνθήματα .

IMG 5135 IMG 5136

Τέλος, τα παιδιά έπαιξαν στον υπολογιστή διαδραστικά παιχνίδια εμπέδωσης στο Wordwall, ενισχύοντας τις γνώσεις τους σχετικά με την επέτειο του Πολυτεχνείου μέσα από ένα ευχάριστο και παιγνιώδες περιβάλλον.

IMG 5131 IMG 5132 IMG 5133 IMG 5134

Έτσι ολοκληρώθηκε ο Νοέμβριος στην τάξη μας και τώρα ο Δεκέμβριος μας περιμένει με καινούριες προκλήσεις και χαμόγελα.

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2025

4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 1
Νοέμβριος 2025
Νηπιαγωγός: Αναστασία Συνοδινού

Ο Νοέμβριος ξεκίνησε στο τμήμα μας με την ολοκλήρωση του πρώτου εργαστηρίου δεξιοτήτων με τίτλο ”Η οικογένειά μου δεν είναι ίδια με τη δική σου”. Τα παιδιά μίλησαν για την οικογένειά τους, αντάλλαξαν απόψεις για το πόσο σπουδαίο είναι να στηρίζει ο ένας τον άλλο. Μάθαμε το τραγούδι ”Αγαπώ την οικογένειά μου” και παίξαμε διάφορα παιχνίδια ρόλων. Αναπαραστήσαμε δηλαδή καθημερινές οικογενειακές καταστάσεις. Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά δημιούργησαν δικά τους σενάρια όπως μια οικογενειακή γιορτή, μια ημέρα που ξυπνούν το πρωί να πάνε σχολείο αλλά και μια οικογενειακή βόλτα με το αυτοκίνητο. Μέσα από αυτά τα παιχνίδια ρόλων  μπόρεσαν να εκφραστούν, να συνεργαστούν και να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Την επόμενη μέρα είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη μελισσούλα beebot, ένα  ρομπότ, και να εξασκηθούν στη ρομποτική. Επέλεγαν σε ποιο μέλος της οικογένειας θα ήθελαν να κατευθυνθεί η μελισσούλα, την προγραμμάτιζαν και αυτή εκτελούσε τις εντολές τους. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα ρομποτικής και προγραμματισμού, τα παιδιά εξασκήθηκαν στην υπολογιστική σκέψη, στη δημιουργικότητα κατανοώντας βασικές έννοιες προσανατολισμού.

IMG 20251104 090735 1 1

 

 

 

 

 

Τέλος φτιάξαμε και τις παλάμες της οικογένειάς μας βάζοντας σε κάθε δάχτυλο και ένα μέλος της.
IMG 18bc6a2d88d781574c35cbe6dde5ec20 V

Αμέσως μετά ασχοληθήκαμε με τα σχήματα. Αναγνωρίσαμε τα βασικά γεωμετρικά σχήματα δηλαδή τον κύκλο, το τρίγωνο, το τετράγωνο και το ορθογώνιο. Παρατηρήσαμε τις πλευρές και τις γωνίες τους. Παίξαμε διάφορα παιχνίδια, όπως να τα ταξινομήσουμε.
IMG 20251105 114324

 

 

 

Επίσης τα σχηματίσαμε με διάφορα υλικά, όπως με πλαστελίνη, με τουβλάκια, με κορδέλες αλλά και τα εντοπίσαμε στην τάξη μας. Φτιάξαμε τα σχηματοδεντράκια.
IMG 79136d85c7bf550cfde5d204786fd4af V

Παρατηρήσαμε και έργα μεγάλων ζωγράφων, όπως ο Μοντριάν , ο Πικάσο και ο Καντίνσκι, που χρησιμοποιούσαν τα σχήματα στα έργα τους και φτιάξαμε τα δικά μας.
IMG 20251106 114320 IMG 20251106 113700

Το επόμενο θέμα μας ήταν το σταφύλι και ο τρύγος. Παρακολουθήσαμε σε βίντεο όλη τη διαδικασία και την αναπαραστήσαμε. Διαβάσαμε το μύθο του Αισώπου ”Η αλεπού και τα σταφύλια”, μάθαμε το τραγούδι ”Τσιριτίρι τσιριτρό” από το ποίημα του Ζαχαρία Παπαντωνίου και φτιάξαμε ομαδική κατασκευή ”Το αμπέλι μας”.IMG 20251110 121246
Εν συνεχεία μιλήσαμε για το Πολυτεχνείο και τα γεγονότα του 1973. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και είδαμε φωτογραφίες της εποχής. Προσεγγίσαμε το θέμα μέσα από βιβλία. Αρχικά διαβάσαμε τη Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου, επιλέξαμε ποιον ήρωα θα θέλαμε να κατασκευάσουμε αλλά και να υποδυθούμε στο κουκλοθέατρο που ακολούθησε.
IMG dc7aa9daacbfc0520502a3afe8be86b4 V IMG 7def957e284826bc89738ad120f53108 V
Διαβάσαμε και το βιβλίο της Κωνσταντίνας Αρμενιάκου ”Η Κυρία Δημοκρατία” και το αναπαραστήσαμε. Τα παιδιά μπόρεσαν μέσα από το παιχνίδι να προσεγγίσουν έννοιες όπως η δημοκρατία και η δικτατορία. Φτιάξαμε και την πύλη του Πολυτεχνείου αλλά και το γαρύφαλλο, που είναι το σύμβολο της εξέγερσής του.
IMG f16705cce229ecf27af337f8e11b83a6 VIMG 40ab0332624750a8a268c5323de311b6 V
Αποτυπώσαμε στο χαρτί και πως φανταζόμαστε τη ζωή με αυτά τα δύο πολιτεύματα.IMG b0cc88fa94d8361d1cfa0a14cc70b6aa V
Φτιάξαμε και κατασκευή από το τραγούδι, που μάθαμε ”Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο”.
IMG 84dfe5f5365858f890f6f75f68f4029e V

Το επόμενο θέμα που μας απασχόλησε ήταν η ελιά και το λάδι. Τα παιδιά εκφράστηκαν αναφέροντας πως οι γονείς τ0υς ή οι παππούδες τους μαζεύουν ελιές. Παρακολουθήσαμε τη διαδικασία της συγκομιδής και την αναπαραστήσαμε. Μάθαμε το τραγούδι ”Δεντράκι ευλογημένο” και φτιάξαμε τρισδιάστατη κατασκευή με το λιομάζωμα.
1000005616
Κάναμε και πειράματα με το λάδι. Το πρώτο σχετιζόταν με την απορρόφηση του λαδιού σε σχέση με άλλα υλικά.IMG f2d7b3799e9d7e99cc44575c3d733e7a V
Το δεύτερο πείραμα αφορούσε την πυκνότητα και την αδυναμία ανάμειξης του λαδιού με το νερό. Παρατηρήσαμε ότι το λάδι επιπλέει στο νερό, επειδή είναι ελαφρύτερο από αυτό αντίθετα με άλλα υγρά. Τέλος φτιάξαμε ”Λάβα”. Σε διάφανο μπουκάλι με λάδι και νερό ρίξαμε αλάτι.
IMG e60921afd0c6a7c36c47ef00c7dc1297 V

Καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως το αλάτι βυθίζεται στο νερό, παρασύροντας σταγόνες λαδιού από την επιφάνεια. Μόλις το αλάτι διαλυθεί, το λάδι επειδή είναι ελαφρύτερο επιστρέφει στην επιφάνεια δημιουργώντας ”Λάβα”.
Επίσης μάθαμε και το μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα, από που πήρε δηλαδή το όνομά της η πόλη μας. Φτιάξαμε και αμφορείς, όπου φύλαγαν οι αρχαίοι Έλληνες το λάδι και άλλα υλικά.

IMG e6495e2b15307f46e3bca1fe15701099 V

Κλείνοντας το Νοέμβριο μιλήσαμε για τη σπορά, μάθαμε τις εργασίες του γεωργού, πώς γίνονταν παλιά και πώς στη σημερινή εποχή. Ασχοληθήκαμε με τη σπορά του σιταριού και πώς φτιάχνουμε ψωμί. Τα παιδιά πρότειναν να φτιάξουμε το δικό μας ψωμί. Γράψαμε τα υλικά.
IMG 5711f42b772f2eabd4cb152a569fafc1 V
Και ζυμώσαμε το δικό μας ψωμί.
IMG 337b7c3d9ee2427904683a09424d613e VIMG 24242fa1ae884f12abe00cb3a953aafb VIMG 52ae8c0b11b32dd0ff67d5dcc7673c22 V
IMG 5fee82848ce67d58efe0f5be5c25992f V.
Μάθαμε τέλος τον κύκλο ζωής του φυτού, τι χρειάζεται για να αναπτυχθεί και φυτέψαμε φακές σε ποτηράκι, όπου γράψαμε το όνομά μας και διακοσμήσαμε.
IMG b31c35f66931a05fd2160885b3927404 V
Με αυτά και άλλα πολλά έκλεισε ο Νοέμβριος στο τμήμα μας.

Ανάπτυξη Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας

Τίτλος: Σέβομαι τους συμμαθητές μου και τους κανόνες της ομάδας.

4ο Νηπιαγωγείο Γαλατσίου – Τμήμα 2
Νοέμβριος 2025
Νηπιαγωγός:Λεμονιά Μιχαήλ

Θεματικά Πεδία της Δράσης (Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης – ΣΒΑ):
16. Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί: Ενισχύεται η κατανόηση της σημασίας των κανόνων για την ειρηνική συνύπαρξη και την επίλυση διαφορών.
4. Ποιοτική Εκπαίδευση: Προωθείται ένα περιβάλλον μάθησης που βασίζεται στον σεβασμό και την ισότητα, απαραίτητα στοιχεία για ποιοτική εκπαίδευση.
5. Ισότητα των Φύλων: Ενθαρρύνεται η αποδοχή και ο σεβασμός όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως φύλου, διαλύοντας στερεότυπα.
10. Λιγότερες Ανισότητες: Καλλιεργείται η αποδοχή της διαφορετικότητας (πολιτισμικής, σωματικής, γνωστικής) και η συμπερίληψη όλων των παιδιών στην ομάδα.

Ζήτημα/Θέμα Ενεργού Πολιτειότητας:
Συνύπαρξη στην κοινότητα: Εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία εντός της σχολικής κοινότητας.
Προαγωγή ποιότητας ζωής του γενικού πληθυσμού (υγεία, εκπαίδευση, δικαιώματα): Συμβάλλει στη δημιουργία ενός θετικού ψυχολογικού κλίματος στο σχολείο, το οποίο προάγει την ψυχική ευεξία και την κοινωνική προσαρμογή των παιδιών.

Σύντομη Περιγραφή:
Η δράση αυτή θα εμπλέξει ενεργά τους/τις μικρούς/ές μαθητές/τριες σε μια σειρά βιωματικών δραστηριοτήτων που θα τους/τις βοηθήσουν να κατανοήσουν και να εφαρμόσουν τις έννοιες του σεβασμού, της συνεργασίας και της τήρησης κανόνων. Μέσα από παιχνίδια ρόλων, ομαδικές κατασκευές και καλλιτεχνικές εκφράσεις, τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων, να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και να επιλύουν μικρο-συγκρούσεις με ειρηνικό τρόπο, ενισχύοντας το αίσθημα της κοινότητας και της ισότητας στην τάξη.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
Αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα δικά τους συναισθήματα, καθώς και να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των συμμαθητών/τριών τους.
Κατανοούν τη σημασία της τήρησης των κοινών κανόνων για την ομαλή λειτουργία της ομάδας και την αποφυγή συγκρούσεων.
Αποδέχονται και να σέβονται τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα του κάθε συμμαθητή/τριας (π.χ., διαφορετικές ικανότητες, πολιτισμικό υπόβαθρο, φύλο).
Συνεργάζονται αρμονικά με τους/τις συμμαθητές/τριες τους σε ομαδικές δραστηριότητες, μοιράζοντας υλικά και ρόλους.
Επιλύουν μικρές διαφωνίες και συγκρούσεις με ειρηνικό και εποικοδομητικό τρόπο, χωρίς βία.
Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση, δηλαδή την ικανότητα να κατανοούν και να μοιράζονται τα συναισθήματα των άλλων.

ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ:
Με αφορμή το παραμύθι “Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας” του David McKee, που αναδεικνύει θέματα συνεργασίας, αποδοχής και διαφορετικότητας, τα παιδιά προβληματίζονται ως προς τα συναισθήματα των ηρώων της ιστορίας και τι αυτοί έμαθαν από το συμβάν.

07832

Κατόπιν ο προβληματισμός τους επεκτείνεται ως προς το πως μπορούν τα ίδια να περνούν καλά μέσα στην ομάδα της τάξης μας. Οι ιδέες των παιδιών καταγράφονται και προτείνουν τα συνοδευτικά σκίτσα που θα τα βοηθούσε να θυμούνται το περιεχόμενο των σύντομων κειμένων.

1h didaktikh IMG 20251104 122507

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Με βάση τις ιδέες που προέκυψαν από το προηγούμενο στάδιο κουβεντιάζουμε με τη βοήθεια εικόνων όλοι μαζί, ποιες συμπεριφορές μας βοηθούν να περνάμε όμορφα όλοι μαζί και ποιες όχι.

eikona Viber 2025 11 05 21 39 53 116

Έπειτα παίζουμε κάποια κινητικά παιχνίδια σε ζευγάρια ή όλη η ομάδα της τάξης για να εφαρμόσουμε κάποιους από τους κανόνες που κουβεντιάσαμε προηγουμένως.

IMG 20251105 122112 IMG 20251105 122052

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
1η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΟΙ ΦΙΛΟΙ (Λάχανα & Χάχανα) και κουβεντιάζουμε ως προς το θέμα που πραγματεύεται. Σκέφτονται τον/την φίλο/η τους ή κάποιον που θα ήθελαν να κάνουν φίλο/η. Τι θα ήθελαν να του/της πουν;

577822126 1972161900017771 6169485543903594604 n

2η διδακτική ώρα: Ακούμε το τραγούδι: ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ. Συζητάμε τι ταιριάζει να ζωγραφίζουμε και δημιουργούν σταδιακά, όλοι μαζί, μια κοινή ζωγραφιά.

IMG 20251110 095006 IMG 20251110 095658 IMG 20251110 100530 IMG 20251110 100926

3η διδακτική ώρα: Συζητάμε για τα γεγονότα του Πολυτεχνείου και αποφασίζουμε για το περιεχόμενο μιας ομαδικής αφίσας με ανάλογο περιεχόμενο.

eikona Viber 2025 11 14 21 17 32 196 eikona Viber 2025 11 14 21 17 32 263 eikona Viber 2025 11 14 21 17 32 333

4η διδακτική ώρα: Ποιος είναι ο αγαπημένος μας κανόνας;

IMG 20251120 094148

4η διδακτική ώρα: Ζωγραφίζω τον αγαπημένο μου κανόνα.

CamScanner 20 11 2025 18.25 CamScanner 20 11 2025 18.26 1 CamScanner 20 11 2025 18.26 CamScanner 20 11 2025 18.28 1 CamScanner 20 11 2025 18.28 CamScanner 20 11 2025 18.29 CamScanner 20 11 2025 18.30 CamScanner 20 11 2025 18.31 1 CamScanner 20 11 2025 18.31 2 1 CamScanner 20 11 2025 18.31 CamScanner 20 11 2025 18.32 1 1 CamScanner 20 11 2025 18.32 2

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ – ΔΙΑΧΥΣΗ
1 διδακτική ώρα: Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ομάδα τον αγαπημένο τους κανόνα και η νηπιαγωγός βιντεοσκοπεί για να κοινοποιηθεί η δράση στους γονείς. Η Δράση κοινοποιείται στην ιστοσελίδα του σχολείου χωρίς ονόματα και πρόσωπα παιδιών και στο σύνολό της στους γονείς των παιδιών μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

CamScanner 20 11 2025 18.25 1

ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΜΟΣ
1 διδακτική ώρα: Μπορώ να συνεργαστώ αρμονικά όταν είμαι μέλος σε μια τυχαία ομάδα; Σχηματίζουμε ομάδες με κλήρωση. Τέλος, συζητάμε τι μας άρεσε περισσότερο από τη δράση.

IM99291IMCD9B1 IM09171 IM15CC1 IMF65C1

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: ΤΙΤΛΟΣ: Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΚΗ ΣΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΗ 4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ – 2ο ΤΜΗΜΑ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΛΕΜΟΝΙΑ ΜΙΧΑΗΛ

Σύντομη Περιγραφή των Εργαστηρίων:
Μέσω του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος προσεγγίζεται το θέμα της οικογενειακής ποικιλομορφίας.
Στόχος είναι η κατανόηση του διαφορετικού τύπου οικογένειας όπου ανήκει ο κάθε μαθητής της τάξης όπως επίσης η κατανόηση και αποδοχή άλλων τύπων οικογένειας που διαφέρουν από το δικό τους.
Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται αξιοποιούν διαδραστικές, συνεργατικές, πολυμεσικές και πολυτροπικές δραστηριότητες, για την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Σκοπός του προγράμματος είναι: (α) να δημιουργηθεί το κατάλληλο κλίμα ασφάλειας, αποδοχής και σεβασμού μεταξύ των παιδιών της τάξης, (β) τα παιδιά να διακρίνουν ότι η δική τους «κανονικότητα» μπορεί να διαφέρει από του άλλου, (γ) τα παιδιά να προβληματιστούν πάνω σε καταστάσεις που ζει κάποιο άλλο παιδί και να σκεφτούν τι θα έκαναν στη θέση του, (δ) τα παιδιά να συνεργαστούν μεταξύ τους για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν κατά τη διαδικασία των εργαστηρίων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται να καλλιεργήσουν τις παρακάτω δεξιότητες:
– να γνωρίσουν τους διάφορους τύπους οικογενειών
– να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους
– να εκφράζουν απόψεις και να ανταλλάσσουν πληροφορίες
– να εργάζονται ως μέλη μίας ομάδας και να συμβάλλουν στην ομαδική εργασία ανάλογα με τις δυνάμεις τους
– να επιτυγχάνουν συναίνεση για να εξασφαλιστούν οι στόχοι της ομάδας
– να οριοθετούν τη συμπεριφορά τους
– να αναγνωρίζουν χαρακτηριστικά
– να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφορές
– να οικοδομούν θετικές σχέσεις με τους άλλους
– να αναγνωρίζουν πότε χρειάζονται βοήθεια
– να προσπαθούν να κατανοήσουν ό,τι συμβαίνει σε κάποιον άλλο προσεγγίζοντας την κατάσταση από τη σκοπιά του άλλου

1ο Εργαστήριο: Η Μονα- δική μου οικογένεια
Το κάθε παιδί ζωγραφίζει τη δική του οικογένεια.

BL IMG 202510p07 091304 BL IMG 20251p007 091919

Παρουσιάζουν την οικογένειά τους στην ομάδα και ανάλογα με τα μέλη της, την τοποθετούν στην αντίστοιχη ομάδα. Παρατηρούν και συγκρίνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές.

4 IMG 20251007 095526

«Τί είναι οικογένεια;» Σε χαρτί του μέτρου καταγράφονται οι απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα και στη συνέχεια παρακολουθούμε και σχολιάζουμε το παραμύθι: Η Μονα- δική μου οικογένεια».

5 eikona Viber 2025 10 14 20 53 35 794

2ο Εργαστήριο: Η Πυρηνική Οικογένεια
Παρατηρούμε και σχολιάζουμε δύο φωτογραφίες με έμφαση στο λεξιλόγιο και την κατανόηση της έννοιας «πυρηνική οικογένεια». Παρατηρούν ένα σκίτσο και τα παιδιά περιγράφουν τη συνθήκη που παρουσιάζεται. Μετά σε ζευγάρια σκέφτονται γιατί μπορεί να μαλώνουν οι γονείς μεταξύ τους και το αποτυπώνουν στο χαρτί.

ANEBASMA eikona Viber 2025 10 14 20 44 51 837 GIA ANEBASMAeikona Viber 2025 10 14 20 44 52 265 BL IMG 202510p07 091304 BL IMG 20251p007 091919

Έπειτα παρουσιάζουν την απάντησή τους στην ομάδα της τάξης και συζητάμε με ποιον τρόπο θα πρέπει να λύνονται οι διαφωνείες.

eikona Viber 2025 10 14 20 37 47 986 eikona Viber 2025 10 14 20 37 47 833 eikona Viber 2025 10 14 20 37 47 776 eikona Viber 2025 10 14 20 37 47 657 eikona Viber 2025 10 14 20 37 47 588

3ο Εργαστήριο: Η Διευρυμένη Οικογένεια
Διαβάζουμε το παραμύθι «Το Βατραχάκι που ήθελε να γίνει Νουφαράκι» δίνοντας έμφαση στα συναισθήματα, το λεξιλόγιο και την έννοια της διευρυμένης οικογένειας. Παράλληλα ζωγραφίζουμε κάθε φορά και ένα διαφορετικό μέλος που παρουσιάζεται στην αφήγηση.

IMG 20251015 095010 IMG 20251015 095353IMG 20251015 112506

Το κάθε παιδί ζωγραφίζει ατομικά κάτι από το παραμύθι.

IMG 20251015 101146

Επανερχόμαστε στο παραμύθι και θυμόμαστε: «Ποια και πόσα είναι τα μέλη στην οικογένεια του μικρού βάτραχου;» «Αν θέλαμε να ζωγραφίσουμε όλοι μαζί μια διευρυμένη οικογένεια, τί θα ζωγραφίζαμε;» Το κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα μέλος, το κόβει και το κολλά στην ομαδική εργασία της τάξης.

IMG 20251015 122757

4ο Εργαστήριο: Η Μονογονεϊκή οικογένεια
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο: Καγκουρό – Ο μαγικός κόσμος των ζώων (Disney) και μάθαμε για το καγκουρό και τις συνήθειές του. Εστιάσαμε επίσης στο θηλυκό που μεταφέρει για αρκετό χρονικό διάστημα το μικρό του στον μάρσιπο και το μεγαλώνει μόνο του. Στη συνέχεια περάσαμε κάποιες από τις νέες γνώσεις που αποκτήσαμε στο χαρτί. Με την υποστήριξη της νηπιαγωγού που λειτούργησε ως αναγνώστης, τα παιδιά απάντησαν στις ερωτήσεις κυκλώνοντας τη σωστή εικόνα.

IMG 20251022 113821

5ο Εργαστήριο: Η Θετή Οικογένεια
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Σπίθας: Το παιδί της καρδιάς». Παράλληλα δόθηκε έμφαση στο λεξιλόγιο και στην έννοια της θετής οικογένειας. Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν κάτι από το παραμύθι.

IMG 20251023 123902

6ο Εργαστήριο: Ορφανά παιδιά
Παρακολουθούμε το βίντεο: Χελώνες – Ο θαυμαστός κόσμος των ζώων (Disney).Μαθαίνουμε για τις χελώνες και εστιάζουμε στη συνήθειά τους να θάβουν τα αβγά τους και να τα εγκαταλείπουν, διευρύνοντας παράλληλα και το σχετικό λεξιλόγιο των παιδιών. Σταθήκαμε στην έννοια «ορφανός» και προβληματιστήκαμε ως προς τις δυσκολίες που συναντά ένα ορφανό παιδί.

ANEBASMA IMG 20251029 121310 ANEBASMA IMG 20251029 121307 ANEBASMA IMG 20251029 121258

Τα παιδιά αποφάσισαν με το ζευγάρι τους να αποτυπώσουν στο χαρτί ποιες δυσκολίες συναντά ένα ορφανό παιδί και το παρουσίασαν στην τάξη.

IMG 20251030 090744

7ο Εργαστήριο: Τι έμαθα;
Παρακολουθήσαμε το εκπαιδευτικό βίντεο Τύποι Οικογενειών και θυμηθήκαμε όλα όσα έχουμε κουβεντιάσει αναλυτικά στα προηγούμενα εργαστήρια. Έπειτα η νηπιαγωγός λειτουργώντας ως αναγνώστης, υποστηρίζει τα παιδιά να ολοκληρώσουν το ακόλουθο φύλλο εργασίας.

ANEBASMA IMG 20251031 112447

Τέλος, τα παιδιά έφτιαξαν μία ατομική χειροτεχνία μικρής κλίμακας και την πήραν στο σπίτι τους.

ANEBASMA IMG 20251103 122030 IMG 20251104 085626 IMG 20251104 085524

 

 

 

 

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025

4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ
ΤΜΗΜΑ 3

Με όμορφα τραγούδια και παραμύθια υποδεχθήκαμε το φθινόπωρο στην τάξη μας. Μιλήσαμε για την αλλαγή στον καιρό, τις αλλαγές στη φύση και τα παιδιά φτιάξανε τις δικές τους ζωγραφιές.

IMG 4350

 

Τα παιδιά βάψανε δεντράκια, κόψανε τα βασικά σχήματα και τα κάνανε φύλλα και έτσι έγιναν “σχηματόδεντρα”.

IMG 4351 IMG 4352 IMG 4353

Ανασυνθέσανε τη λέξη “φθινόπωρο” με κεφαλαία και πεζά γράμματα.

IMG 4354

Στα πλαίσια του προγράμματος “Δράσεις Ενεργού Πολίτη” και με τίτλο: «Με αγάπη και σεβασμό χτίζουμε φιλίες» διαβάσαμε παραμύθια, βρήκαμε τη “συνταγή” της φιλίας, παίξαμε ομαδικά παιχνίδια και ζωγραφίσαμε τους φίλους μας.

IMG 4355

Φτιάξαμε το παζλ «μιας μεγάλης φιλίας». 

IMG 4356

Κάθε παιδί ζωγράφισε μια πράξη φιλίας σε ένα φύλλο και το κόλλησε στο «Δέντρο της φιλίας» που τα παιδιά έβαψαν μαζί με τέμπερα ως ομαδική εργασία.

IMG 4357     IMG 4358     IMG 4359

Μιλήσαμε για τα φθινοπωρινά φρούτα και αναδείξαμε τις ωφέλειες που έχουν για τον οργανισμό μας. Τα παιδιά τα αναγνώρισαν, τα μέτρησαν, έκαναν αντιστοίχιση του αρχικού γράμματος και των ονομάτων των φρούτων.

IMG 4360

Στα πλαίσια της θεματικής “28η Οκτωβρίου 1940” μεταξύ άλλων μιλήσαμε και για τα συνθήματα των Ελλήνων στρατιωτών στο μέτωπο. Τα παιδιά έκαναν ανασύνθεση των λέξεων.

IMG 4361

Τις έφτιαξαν με πλαστελίνη.

IMG 4362 IMG 4363

Κάνανε σειροθετήσεις με την ελληνική σημαία και με στρατιώτες.

IMG 4364     IMG 4365

Τέλος, μιλήσαμε για την ελληνική σημαία και το συμβολισμό της και τα παιδιά αντιστοίχισαν τις συλλαβές των λέξεων “ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Η’ ΘΑΝΑΤΟΣ” με τις λωρίδες της ελληνικής σημαίας.

IMG 4366

 

 

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2025

4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ
ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ
ΤΜΗΜΑ 1

Ο Οκτώβριος ξεκίνησε στο τμήμα μας με την παγκόσμια ημέρα τρίτης ηλικίας, που εορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου και είναι αφιερωμένη στον παππού και στη γιαγιά. Τα παιδιά μίλησαν για αυτούς και τι τους αρέσει να κάνουν μαζί τους. Επεσήμαναν πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στη ζωή τους. Φτιάξαμε και κάρτα για να τους χαρίσουμε.KARTA GIA MERA HLIKIOMENONΣτη συνέχεια ασχοληθήκαμε με το Φθινόπωρο. Παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο, διαβάσαμε βιβλίο και συζητήσαμε για τις αλλαγές που παρατηρούμε στη φύση, όπως ότι νυχτώνει νωρίς, βρέχει συχνά, τα φύλλα πέφτουν και άλλα. Μάθαμε τα φρούτα και τα λαχανικά του Φθινοπώρου. Κάναμε ψηφιακές ασκήσεις στον υπολογιστή. Παίξαμε πολλά φθινοπωρινά παιχνίδια. Φτιάξαμε όλοι μαζί το δέντρο του φθινοπώρου.
DENTRO TO FTHINOPORO Μιλήσαμε για την παγκόσμια ημέρα των ζώων που γιορτάζεται την 4η Οκτωβρίου. Τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν και αναγνώρισαν την ανάγκη προστασίας των ζώων. Ανέφεραν το αγαπημένο τους ζώο, το οποίο ζωγράφισαν σε κάρτα, που ετοιμάσαμε.

Πρότειναν να φτιάξουμε σκαντζοχοιράκια και να παίξουμε σχετικό παιχνίδι.SKANTZOCHOIROI
Αμέσως μετά αρχίσαμε να ασχολούμαστε με τα χρώματα. Γνωρίσαμε ότι χωρίζονται σε βασικά και συμπληρωματικά. Πειραματιστήκαμε με αναμείξεις χρωμάτων. Βάζαμε σε κάθε χέρι διαφορετικό χρώμα, τα ενώναμε, προβλέπαμε το αποτέλεσμα και παρατηρούσαμε το χρώμα που προκύπτει. Καταγράψαμε σε πίνακα αναφοράς, αλλά και φύλλο εργασίας τα  αποτελέσματα του πειράματος μας. Παίξαμε παιχνίδι, όπου τα παιδιά γυρνώντας ψηφιακό τροχό, θα έπρεπε να βρουν και να φέρουν μέσα από την τάξη αντικείμενο του χρώματος που τους έτυχε αλλά και άλλα παιχνίδια. Πρότειναν να φτιάξουμε και ουράνιο τόξο και να μιλήσουμε για αυτό το φαινόμενο.
1000004858Στη συνέχεια μιλήσαμε για την Εθνική μας εορτή της 28ης Οκτωβρίου 1940. Παρακολουθήσαμε βίντεο με το χρονικό των γεγονότων και διαβάσαμε σχετικό βιβλίο. Κάναμε αναπαράσταση, γίναμε δηλαδή στρατιώτες, που πολεμούν στο μέτωπο, συγγενείς που αποχαιρετούν όσους πάνε να πολεμήσουν, τραυματίες, γιατρούς που βοηθούν και άλλα. Προσεγγίσαμε την έννοια της ειρήνης και του πολέμου και συνειδητοποιήσαμε πόσο σημαντικό είναι οι άνθρωποι να ζουν ειρηνικά σε όλον τον κόσμο. Προετοιμαστήκαμε για την γιορτή μας, μάθαμε ποιήματα, τραγούδια και κάναμε παρέλαση. Φτιάξαμε και διάφορες χειροτεχνίες, όπως την Ελληνική σημαία και αλεξιπτωτιστές.
SHMAIES
ALEXIPTOTISTESΜάθαμε και το γράμμα Ο από τον Οκτώβριο και το Ε από την Ελλάδα μας. Προσπαθήσαμε να βρούμε λέξεις που αρχίζουν από αυτά τα γράμματα, αν υπάρχουν στο όνομά μας, αλλά και τα σχηματίσαμε με διάφορους τρόπους.1000005147 1Ξεκινήσαμε και το εργαστήριο δεξιοτήτων από τον πρώτο θεματικό κύκλο: Ενδιαφέρομαι και ενεργώ, κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη με τίτλο ”Η οικογένειά μου δεν είναι ίδια με τη δική σου…”Τα παιδιά μίλησαν για την οικογένειά τους και τι τους αρέσει να κάνουν όλοι μαζί. Κατέγραψαν από πόσα μέλη αποτελούνται σε πίνακα αναφοράς. Γνωρίσαμε πως υπάρχουν διαφορετικές οικογένειες, τριμελείς, τετραμελείς, πολύτεκνες, πυρηνικές, μονογονεϊκές. Παίξαμε παιχνίδια ρόλων. Φτιάξαμε το γενεαλογικό μας δέντρο, το σπιτάκι της οικογένειάς μας αλλά και το πορτρέτο της.
GENEALOGIKO DENTRO
TO SPITI THS OIKOGENEIAS MASTO PORTRETO THS OIKOGENEIAS MOY

Ο μήνας έκλεισε με την ημέρα της αποταμίευσης, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 31 Οκτωβρίου. Προσεγγίσαμε την έννοια μέσα από παιχνίδια. Χωρίσαμε κάρτες ανάλογα με το αν χρειαζόμαστε χρήματα ή όχι για να αποκτήσουμε κάποια πράγματα. Τα παιδιά κατανόησαν την αξία της αποταμίευσης αλλά και πόσο σημαντικό είναι να μην σπαταλάμε εκτός από χρήματα, και νερό, φαγητό, ρεύμα και άλλα. Φτιάξαμε και κουμπαράδες. Με αυτά και άλλα πολλά έκλεισε ο Οκτώβριος στο τμήμα μας.

1000005201

 

 

 

28η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

20 -24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025

4ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ

ΤΜΗΜΑ 2

ΛΕΜΟΝΙΑ ΜΙΧΑΗΛ 

ΠΕ60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ

28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1940

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΤΑΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΤΕ;

ΘΕΜΑΤΙΚΑ ΠΕΔΙΑ

ΠΑΙΔΙ &ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΓΝΩΣΕΙΣ: α)  Πολλαπλές όψεις των προθέσεων πίσω από τα νοήματα – πληροφορίες, β)  το πλαίσιο και η συνθήκη επικοινωνίας διαμορφώνουν το είδος και τη μορφή του κειμένου που θα παραχθεί. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Προσαρμογή της επικοινωνίας ανάλογα με το πλαίσιο και τις συνθήκες που τη διαμορφώνουν. ΣΤΑΣΕΙΣ: Κριτική αντιμετώπιση της πληροφορίας.

ΠΑΙΔΙ, ΕΑΥΤΟΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΑ: ΓΝΩΣΕΙΣ: Συναισθηματικός κόσμος και συμπεριφορά. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ: Συγκριτική διερεύνηση κοινωνικών καταστάσεων και περιβαλλοντικών φαινομένων που συνδέονται με την ανθρώπινη δραστηριότητα. ΣΤΑΣΕΙΣ: α) Ανάπτυξη πανανθρώπινων αξιών όπως ελευθερία, ειρήνη, υπευθυνότητα, σεβασμός, αλληλεγγύη, β) εκτίμηση της σημασίας της ιστορικής εξέλιξης ως βάση για τη μελλοντική πορεία σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

ΠΑΙΔΙ, ΣΩΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ & ΕΚΦΡΑΣΗ: ΓΝΩΣΕΙΣ: Τεχνικές έκφρασης και δημιουργικής αναπαράστασης.

ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ – ΔΙΑΧΥΣΗ

Με κέντρο βάρους τους απλούς ανθρώπους που έζησαν στη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου επιλέχθηκαν τέσσερις φωτογραφίες από την εποχή εκείνη ως αφετηρία της εκπαιδευτικής προσέγγισης. Αρχικά παρατηρήσαμε τις ακόλουθες φωτογραφίες που υπάρχουν ελεύθερα στο διαδίκτυο και εστιάζουν στους ανθρώπους, χωρίς περιττή βία, και περιγράψαμε τι δείχνει η καθεμία.

1a kiokvord1l 3a 1940 otan oi gynaikes iroides antapokrithikan sto kalesma tis patridas foto2a 5db576d72100006b2ead401d4 ATAFOI HROES ALBANIA

Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση των ανθρώπων της κάθε φωτογραφίας και να φανταστούμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους. Η νηπιαγωγός έγραψε τις προτάσεις των παιδιών και στη συνέχεια οι φωτογραφίες μπήκαν από τα παιδιά σε λογική σειρά: 1. Πριν τον πόλεμο 2. Πρώτα ανοίγει ο δρόμος 3. Μετά περνούν οι στρατιώτες 4. Γίνεται πόλεμος, τραυματίζονται και τους μεταφέρουν στο νοσοκομείο.

5 IMG 20251023 101238

Στη συνέχεια τα παιδιά εκφράστηκαν στο χαρτί αφού έχουν ακούσει ήχους από σειρήνα και μάχες.

6 IMG 20251023 105556 6 IMG 20251023 105704

Τέλος, η όλη δραστηριότητα εκτυπώθηκε από τη νηπιαγωγό αφού κουβεντιάσαμε τι πρέπει να γράφει το εξώφυλλο και τα παιδιά πήραν το αντίτυπό τους στο σπίτι τους για να το μοιραστούν με τις οικογένειες τους.

7 IMG 20251023 112945 8 IMG 20251025 115309 9 IMG 20251025 115347 6 IMG 20251025 115331 10 IMG 20251025 115400 6 IMG 20251023 105556 6 IMG 20251023 105704