Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας που δεν εμφανίζεται μόνο στην Ελλάδα. Ο σχολικός εκφοβισμός, προέρχεται από άλλα παιδιά, συνήθως της ίδιας ηλικίας και αποτελεί μορφή επιθετικής συμπεριφοράς, που εμφανίζεται κυρίως στη σχολική πραγματικότητα, με σοβαρές επιπτώσεις για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου και τη διαδικασία της μάθησης. Με αφορμή την Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού, οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας έστειλαν το μήνυμά τους:
“Σπάσε τη σιωπή”
Τα παιδιά έγραψαν το σύνθημα σε μπαλόνια, στις 11 βγήκαμε στην αυλή του σχολείου και τα έσπασαν, σε μια συμβολική κίνηση που σκοπό έχει την προτροπή στα θύματα να σπάσουν τη σιωπή τους.
Έχοντας επιλέξει φέτος ως Σχέδιο Δράσης τις σχέσεις μεταξύ μαθητών, έχει δοθεί έμφαση σε δραστηριότητες φιλίας και συναισθηματικής αγωγής από την αρχή της χρονιάς. Η σημερινή μέρα αποτέλεσε την αφόρμηση για να ασχοληθούμε με το δύσκολο θέμα της ενδοσχολικής βίας προσαρμοσμένο στο επίπεδο και στην ηλικία των παιδιών αυτής της ηλικίας. Διαβάζουμε το παραμύθι “μήλα γύρω γύρω στη μέση πορτοκάλι”. Κάνουμε με τα παιδιά μια πρώτη συζήτηση και μέσω καταστάσεων προβληματισμού και του συμβολικού παιχνιδιού, μαθαίνουμε ότι η βία είναι σωματική και λεκτική. Με την λεκτική βία οι λέξεις πονούν και η καρδιά μας πληγώνεται. Λέμε τι συναισθήματα νιώθει το παιδί που πέφτει θύμα σχολικού εκφοβισμού: λύπη, πόνο, φόβο, μοναξιά. Τι συναισθήματα μπορεί να νιώθει το παιδί- θύτης που ασκεί εκφοβισμό: χαρά, θυμό, μίσος. Συνήθως τα βάζει με κάποιον πιο «αδύναμο», ή «διαφορετικό». Συζητάμε τι στάση μπορούν να κρατήσουν τα παιδιά – θεατές και πόσο καθοριστικό ρόλο μπορούν να παίξουν στην τροπή που θα πάρει ένα περιστατικό.
Σε Φύλλα Εργασίας αποτυπώνουμε τις καλές πρακτικές και στο τέλος της ημέρας μας περιμένει το αναμνηστικό δίπλωμα συμμετοχής στις δράσεις κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.