Αξίες ζωής στην εκπαίδευση

exofillo vivliou 1

Τα παιδιά όταν έρχονται για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο εισέρχονται σε μια μικρογραφία της κοινωνίας που έχουν να αντιμετωπίσουν και να διαχειριστούν καταστάσεις που τις περισσότερες φορές δε τους είναι οικείες (συγκρούσεις, υπευθυνότητα, συνεργατικότητα, ομαδικότητα κ.α), γι’ αυτό από την αρχή της χρονιάς μέσα από την καθημερινότητα του νηπιαγωγείου αλλά και τις προγραμματισμένες δράσεις επιδιώκεται η καλλιέργεια αξιών όπως είναι η φιλία, η αγάπη, ο σεβασμός, η διαφορετικότητα κ.α. Αξίες σημαντικές για τη ζωή των παιδιών που θα τους ακολουθούν στο υπόλοιπο της ζωής τους. Στα πλαίσια λοιπόν των εργαστηρίων δεξιοτήτων θελήσαμε να εστιάσουμε στις αξίες της αγάπης και της διαφορετικότητας. Δυο έννοιες τόσο αφηρημένες και σημαντικές που η μια συμπληρώνει την άλλη.  Η ανάγνωση δυο παραμυθιών το “Δέντρο που έδινε” του Σελ Σιλβερστάιν και το “Χαρούμενο λιβάδι” της Φυλλιώς Νικολούδη αποτέλεσαν το έναυσμα για να μπορέσουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο μέσα από συζήτηση, παραδείγματα από την καθημερινότητά τους, δραματοποίηση και κατασκευές ομαδικές και ατομικές να κατανοήσουν τη σημασία αυτών των δυο αξιών και να τις καλλιεργήσουν. 

Ακολουθούν φωτογραφίες  από δράσεις και έργα των παιδιών.

20230309 072721 20230309 103233 20230309 103247 20230310 10091920230315 090945 1 20230315 090507

20230516 091526 20230517 101136 20230517 101145 20230518 090436 20230518 095155 20230518 095703 20230518 100702 20230518 100720 20230518 104139 20230524 093018

“Η Ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό”

310466192 478175414373983 6621336229132665244 n

H μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μια εξαιρετικά κρίσιμη εμπειρία, συνδέεται με αλλαγές ρόλων και περιβαλλοντικών συνθηκών και θέτει τις βάσεις για την πνευματική ολοκλήρωση και επιτυχία των παιδιών.  Επειδή το νηπιαγωγείο παίζει τον διαμεσολαβητικό ρόλο στην ένταξη και προσαρμογή των παιδιών στο περιβάλλον του δημοτικού σχολείου και έχει ως βασικό του σκοπό να εναρμονίσει και να διασφαλίσει την ομαλή μετάβαση των παιδιών σε αυτό σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε η συγκεκριμένη δράση. 

Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης επισκεφτήκαμε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω, τρεις φορές. 

1η επίσκεψη το Δεκέμβριο: Προσφέραμε δώρα στα παιδιά του Δημοτικού, είπαμε όλοι μαζί τα κάλαντα και διαβάσαμε παραμύθι

IMG 2aedaab4b697482a726dfc0e47924c0e V IMG 4e12000b8b75c8a8e8e51a6ff6f830ec V IMG 2be12055a7294c5e58731d89b02df58d V IMG 80d866af8df4d436f43cdf3392fa1af8 V IMG 50b6dc2c1f43b5da85e60cf56625e34a V

2η επίσκεψη το Μάρτιο: Γυμναστήκαμε όλοι μαζί στον αύλειο χώρο του Δημοτικού σχολείου

20230316 101118 20230316 101132 20230316 102742

3η επίσκεψη τον Μάιο: Χωριστήκαμε στις δύο αίθουσες της Α’ Δημοτικού και κάναμε συνδιδασκαλία. Το ένα τμήμα στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος και το άλλο  ανάγνωση Ανθολόγιου.

IMG 4124f01e8aed6e3aa967aff2c92d0723 V received 196887479859957 received 221446020610540received 1534414147085299

IMG 06bda295492e83c36c9556ab31731b7c V IMG 5196da62a00b07f66f90d9c50a767640 V  IMG b12c345139e7fcedafb2aba88d21bbf4 V

IMG 21008d7ee4f0c654890ebcbae070418d VIMG 62688bc6ba5368abb520e7d3125a0307 V

Σε όλα τα παιδιά μας ευχόμαστε

ΚΑΛΗ ΑΡΧΗ

&

ΚΑΛΗ ΠΡΟΟΔΟ!!!

“Το παλιό και νέο σχολείο”

20230504 103118

Στα πλαίσια του προγράμματος το παλιό και νέο σχολείο επισκεφτήκαμε το Μουσείο Σχολικής Ζωής. Εκεί τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά παλιά αντικείμενα  και φωτογραφίες, να μάθουν για τις συνθήκες και τον τρόπο ζωής των μαθητών στα σχολεία, να γνωρίσουν τη Λόλα, το Μίμη και την Άννα από τα παλιά Ανθολόγια, να γίνουν μαθητές μιας άλλης εποχής φορώντας ποδιές, να κάτσουν στα ξύλινα  θρανία, να αγγίξουν τις σάκες, τις πλάκες και τα αριθμητήρια που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές τότε, να ζωγραφίσουν τη δική τους Λόλα και Μίμη  και να  μοιράσουν το δικό τους συσσίτιο. 

received 135170882877282 20230504 103408 received 6667260379970330 20230504 105929 received 758037795728567 received 1679806872473736 20230504 105048 1 20230504 104105 received 6058278214269036 received 2110657402473484 20230504 110559 received 1575507986272411 20230504 110626 20230504 113008 received 636452594488022 received 1264298957514716 20230504 10410920230504 10395520230504 10305220230504 11004620230504 11062020230504 11125320230504 11181120230504 113008 1

Ο Λαχανόκηπός μας…..

laxanokhpos

Στα πλαίσια του προγράμματος εργαστηρίων  δεξιοτήτων “Φροντίζω το περιβάλλον” ασχοληθήκαμε με τους σπόρους και την ανάπτυξη τους.  Αρχικά, ενώ καταγράψαμε τι θέλουμε να  μάθουμε ακολούθησε η διερεύνηση του θέματος.

20230117 120917

Διακρίναμε τους σπόρους των λαχανικών, των φρούτων και των λουλουδιών, μάθαμε τι χρειαζόμαστε για να φυτέψουμε αλλά και τι μπορούμε να φυτέψουμε ανάλογα με την εποχή.

20230209 094245

 

 

 

 

 

 

 

 

Στη συνέχεια κάναμε το πείραμα με τις φακές για να διαπιστώσουμε τι χρειάζεται ένας σπόρος για να μεγαλώσει. Πήραμε τρία άδεια κεσεδάκια τους βάλαμε βαμβάκι στον πάτο τους, ρίξαμε μέσα φακές και από πάνω τα σκεπάσαμε πάλι με βαμβάκι. Στα δύο πρώτα βάλαμε νερό, το ένα το τοποθετήσαμε κοντά στο παράθυρο και το άλλο μέσα σ΄ένα κουτί ενώ στο τρίτο δε βάλαμε νερό και το τοποθετήσαμε και αυτό μέσα σε κουτί.  Μετά από λίγες μέρες διαπιστώσαμε ότι μόνο το κεσεδάκι που είχαμε τοποθετήσει στο παράθυρο κοντά μεγάλωσε. Έτσι τώρα ήμασταν σε θέση να καταγράψουμε τι χρειάζεται ο σπόρος για να μεγαλώσει.

20230118 093420 20230118 094206 20230118 094232 20230118 094251 20230201 093851 20230210 09501420230201 113146

Σειρά τώρα είχε να μάθουμε τα στάδια ανάπτυξης των σπόρων. Ενώ διαβάσαμε βιβλία και είδαμε εκπαιδευτικά βιντεάκια αποφασίσαμε να απεικονίσουμε με δικό μας τρόπο την ανάπτυξή τους δημιουργώντας μια ομαδική κατασκευή.

20230202 100847 20230203 083510

Για το τέλος αφήσαμε τη δημιουργία του δικού μας λαχανόκηπου στην αυλή του σχολείου μας.  Για να υλοποιήσουμε όμως την ιδέα μας αυτή χρειαζόμασταν τη βοήθεια ειδικών. Καλέσαμε λοιπόν δυο γονείς που είναι γεωπόνοι για να μας λύσουν οποιαδήποτε απορία μας είχε μείνει και στη συνέχεια να μας βοηθήσουν να φυτέψουμε όλοι μαζί τους σπόρους των λαχανικών.

20230306 110143 20230306 112411 20230306 112812 20230306 112816 20230306 112903 20230306 112941 20230306 113201 20230306 113224 20230306 113227 20230306 113346 20230306 113350 20230306 113526 20230306 113715 20230306 113729 20230306 113751 20230306 114015 IMG 41b7d394f1fa04db33f4f5b0b8358a6d V IMG 1384eb3018556c2d453eaec3e065d5c1 V IMG 2755f2e087803ca95ca6a9fa44999dc6 V IMG 032531e3172c620f6ece82233d73eab5 V IMG 459206c5db837bb160edaaaa02cdc988 V IMG bd2362b5e3bd58c074bc89b91765d084 V IMG c68fa52203cd319c89c94dc36a58608c V IMG c208d5c16a4a80540a35011184db7837 V

Αναμένουμε την πρώτη μας σοδειά!!!

Χριστουγεννιάτικες Δράσεις

33309988061f7f51b0f928278d0258ae

Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του 4ου Νηπιαγωγείου Αιγάλεω σας εύχονται Χαρούμενα Χριστούγεννα και

Ευτυχισμένο το νέο έτος!

Χριστουγεννιάτικη Γιορτή: ” Το χριστουγεννιάτικο Όνειρο” με την ομάδα του Ένεκα Παιδείας

IMG e0a326f95743e62565f8078fd404b6c4 V IMG e3991e2b915b4e3e3a0e714470e08e8b V IMG 9dd1ad7644f4b1087c162aa52731ad00 V IMG 75b5df95e865b36b8892320202738517 V IMG 222de73c55b0279f650a38f2ed95dcb2 V IMG 644d112437fcda73a30f198a229c8113 V IMG a466a74ac2bd108541c06362e7b0b199 V IMG a739966a4f59b7492807a86a60491451 V IMG dbe46b39d7807669bac37dd6293a0b20 V IMG 0e44867fb0ab05c14221804f7ce3a5a9 V IMG 2defe23dad26f133ae27e7577de7a0dc V IMG 3d270303331e8f602ecf351ef23c19e6 V IMG 4a6b3faf2387523becf208ac765bc234 V IMG 6eb79a78146de74e3e0e40551a94c4ea V IMG 7d4b1e89d38977ca961dc614b3aa0089 V IMG 8abe40e7e4f6d81ef9293763e5a46b20 V IMG 6e8c53434f074f2b94b48699b25e832c V IMG 36ce69100c34f215978ca6bf82c2d0f1 V

Με σκοπό την ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριων σε θέματα ανθρώπινων δικαιωμάτων, την καλλιέργεια του σεβασμού και την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενσυναίσθησης το σχολείο μας επισκέφτηκε το Ειδικό Δημοτικό σχολείο Αιγάλεω. Τραγουδήσαμε όλοι μαζί χριστουγεννιάτικα τραγούδια και ανταλλάξαμε δωράκια αγάπης.

320501895 881721322829346 2872236896949282883 n 320568562 535783718520254 4691973174315869741 n 320643638 491533916424382 2833429397132160937 n 320693519 8430977523644146 6336667123429361592 n 320721235 556768985957869 41715122399168443 n 320965178 1170201857257768 4881816152998264502 n IMG 150305c2a5be5a5ddcd88ae4ecd911ae V IMG ae9bb41f4b031071a0db4a2f8b293627 V IMG dacc995ed6391b07a84869e030094c01 V

Στα πλαίσια του σχεδίου δράσης με θέμα “Η ομαλή μετάβαση των νηπίων από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο” πραγματοποιήσαμε την πρώτη μας επίσκεψη στο 3ο Δημοτικό σχολείο Αιγάλεω, με σκοπό να αμβλυνθούν και να ξεπεραστούν δυσκολίες γνωστικού, συναισθηματικού και κοινωνικού περιεχομένου κατά την είσοδο των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο. Τραγουδήσαμε, διαβάσαμε παραμύθι και ανταλλάξαμε δωράκια.

IMG 00da6919433407ea4f539252642e60fa V IMG 0f58d6d1b00709e8920acd2b78930245 V IMG 5d6d8a054b245ff3b0206443faf80fe1 V IMG 7ae32ad80012a877ffdffa7fc9d3d4fd V IMG 9ba38ed12f4ac7f45e8ec677c351c119 V IMG 851b3fb083547136f22b8a26a5550701 V IMG 044023e23619aa007e4eca77d5051429 V IMG 94338983be123b37e1f9411cd7c1512e V IMG a0703a0dae09da0de82bfe8f7bae2cdb V IMG afac4a2dabd969cb72b989e81d8fc1ff V IMG c25f9ff9a91f1c13581c81c0c60dc717 V IMG ebe04822beb402fa1b85659d0ceda220 V

 

Ισορροπημένη διατροφή, Τρώω σωστά- Ζω καλύτερα!

 

diaita gia apoleia varous

 

Με αφόρμηση κάποιους σπόρους από λουλούδια που φυτέψαμε στις ζαρντινιέρες του σχολείου μας (δώρο συμμαθητή για τα γενέθλιά του), ξεκίνησε το θέμα της Υγιεινής Διατροφής συζητώντας για το τι χρειάζεται για να μεγαλώνει ένα λουλούδι/ ένα δέντρο/ ένα λαχανικό, παρατηρώντας τη διαδικασία ανάπτυξής τους αλλά και τονίζοντας τη σημασία της φύσης στην καθημερινότητά μας. Έτσι και στη διατροφή μας, ξεχωρίζοντας τα λαχανικά από τα φρούτα -προϊόντα της φύσης- μάθαμε τα οφέλη τους στη διατροφή και στην υγεία μας. Γνωρίσαμε και τις υπόλοιπες ομάδες τροφίμων (δημητριακά, κρέατα, ψάρια κτλ) και μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες, καταφέραμε να ξεχωρίζουμε και να ομαδοποιούμε τα τρόφιμα ανάλογα με την ομάδα που ανήκουν. Με συνεργασία και δουλεύοντας σε ομάδες κόψαμε από φυλλάδια φαγητά και τα κολλήσαμε σε καλάθια και σπίτια, αντιστοίχως στη σωστή διατροφική ομάδα που ανήκουν.

IMG 4592 IMG 4594 IMG 4597 IMG 4823 IMG 4824 IMG 4589

Διαβάζοντας βιβλία και ενημερωτικά έντυπα που έφεραν από το σπίτι τα παιδιά, μάθαμε πως όλα τα τρόφιμα χρειάζονται στη διατροφή μας όμως σε διαφορετικές ποσότητες και με άλλη συχνότητα κατανάλωσης ώστε να έχουμε μια ισορροπημένη διατροφή. Έτσι, κατασκευάσαμε και την ομαδική αλλά και την ατομική πυραμίδα της μεσογειακής διατροφής ώστε να μας υπενθυμίζει πάντα πόσες φορές την εβδομάδα είναι υγιεινό να τρώμε το κάθε τρόφιμο για να παραμένουμε υγιείς.

IMG 4639 IMG 4820

Με συσκευασίες από το σπίτι,  εξοπλίσαμε το μαγαζάκι της τάξης με τρόφιμα υγιεινά για να προσέχουμε τη διατροφή μας ακόμα και στο παιχνίδι μας..!

IMG 4636 IMG 4825

Συγκεντρώσαμε στην τάξη διάφορα φρούτα εποχής για να τα γνωρίσουμε, να τα μυρίσουμε, να τα αγγίξουμε, να παίξουμε μαντεύοντας με κλειστά μάτια ποιο φρούτο πιάνουμε/ μυρίζουμε και τέλος να τα κόψουμε και να τα δοκιμάσουμε φτιάχνοντας μια πολύχρωμη φρουτοσαλάτα! Με μήλα επίσης φτιάξαμε μία συνταγή, «Μήλα ψητά στο φούρνο» συνειδητοποιώντας πως και τα γλυκά μπορούν να είναι υγιεινά χρησιμοποιώντας στη συνταγή διάφορα φρούτα και λιγότερη ζάχαρη.

IMG 4819IMG 4610IMG 4622 IMG 4627 IMG 4611 IMG 4633  IMG 4628 IMG 4809 IMG 4813 IMG 4814IMG 4810

Μιλήσαμε για τη σημασία του νερού στη διατροφή μας, το πόσο ανάγκη έχει ο οργανισμός μας και τα μέλη του σώματός μας την ενυδάτωση καθώς και τις επιπτώσεις της αφυδάτωσης. Αναφέραμε τρόφιμα και ροφήματα που μας ενυδατώνουν πέρα από το νερό αλλά και τρόπους υπενθύμισης, ώστε να καταναλώνουμε περισσότερο νερό μέσα στη μέρα.

Φτιάξαμε τα ατομικά πιάτα μιας υγιεινής διατροφής σαν οδηγό μας για δημιουργία τόσο υγιεινών όσο και ισορροπημένων γευμάτων. Συζητήσαμε με τα παιδιά για την ποικιλία των τροφίμων αλλά και την σωστή ποσότητα από την κάθε διατροφική ομάδα  που πρέπει να έχει ένα πλήρες γεύμα (δημητριακά, πρωτεΐνη, λαχανικά και φυσικά πολύ νερό).

IMG 4828

Παίξαμε γλωσσικά παιχνίδια όπως τις «Λεξοσαλάτες», ενώνοντας λέξεις σχετικές με τρόφιμα και φτιάχνοντας νέες σύνθετες (πχ σπανάκι + πίτα= σπανακόπιτα, αβγό+ λεμόνι= αβγολέμονο κτλ) αλλά και το αντίθετο. Διαβάσαμε παραμύθια και μάθαμε παροιμίες σχετικές με φαγητά.

IMG 4708

Ένα αναπόσπαστο κομμάτι της υγείας μας είναι η άσκηση και με τα παιδιά συζητήσαμε τις δραστηριότητες σε αυτήν την ηλικία που μπορούμε να κάνουμε για να εντάξουμε τη γυμναστική στη ζωή μας. Παίξαμε πολλά παιχνίδια στην τάξη  αλλά και στην αυλή.

Τέλος, διαβάζοντας την ιστορία «Το χωριό της Υγείας» αποφασίσαμε να την παίξουμε μοιράζοντας με κλήρωση τους ρόλους και δραματοποιώντας τις διάφορες σκηνές της ιστορίας χωρισμένοι σε ομάδες. Μέσα από το παιχνίδι εμπεδώσαμε τα οφέλη της υγιεινής διατροφής αλλά και τις συνέπειες που θα έχει στο σώμα μας  μια όχι τόσο ισορροπημένη διατροφή.

IMG 4709 IMG 4713 IMG 4717IMG 4710

Για το  κλείσιμο του θέματος, καλέσαμε στο χώρο του σχολείου μια θεατρική ομάδα να μας παρουσιάσει την παράσταση « Η Μπισκοτέκ» που μέσα από θέατρο, παιχνίδι και χορό Zumba  μετέδωσε στα παιδιά τη σημασία της υγιεινή διατροφής αλλά και της άσκησης στην καθημερινότητά μας.

IMG 4764 IMG 4765 IMG 4769 IMG 4772 IMG 4787 IMG 4791

Δε μ΄ακούς ?….. Είμαι το Φθινόπωρο

 

8841b2cea31485d01e7afa5029b2af17

Έρχομαι μαζί με τα κιτρινισμένα φύλλα.

Έλα, έλα, κοριτσάκι,

μυρίζω νοτισμένο χώμα, μελάνι και γομολάστιχα.

Έλα, έλα αγοράκι,

κάτσε σ΄ ένα ιπτάμενο φύλλο να φύγουμε μαζί,

φτιάξε χάρτινες βαρκούλες να τις πάρει η βροχή.

Σ΄ αρέσει η καινούρια σου τσάντα;

Για κοίτα πόσο ψήλωσε η Βάνα!

Έρχομαι μαζί με τα πρωτοβρόχια.

Τρέξε, τρέξε να ψήσουμε κάστανα

γέμισαν πάλι τ΄ ανθοπωλεία πολύχρωμα

χρυσάνθεμα.

Πώς οργώνουν τα χωράφια τα τρακτέρ!

Πάτα, πάτα το μούστο καλά,

 βάλε και μπόλικο σουσάμι στη μουσταλευριά.

Έρχομαι μαζί με τη βαριά μυρουδιά των σταφυλιών

του τρύγου.

Έλα, έλα, αγοράκι,

έλα, έλα, κοριτσάκι.

Δε μ΄ ακούς;

Είμαι το Φθινόπωρο.

ΜΑΡΩ ΛΟΪΖΟΥ

 

ΟΙ ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΑΣ:

  • ζωγραφίζουμε το ποίημα της Μάρως Λοϊζου:

20221019 135055         20221019 135022

20221020 153836        20221019 135039

  • γράφουμε τη λέξη ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ κι ΟΜΠΡΕΛΑ-σχεδιάζουμε τον κύκλο του νερού:

20221020 120721    20221020 120339   20221020 120426   20221020 120741   20221020 120517

  • φτιάχνουμε φθινοπωρινά δεντράκια με τυπώμα από τα δάχτυλά μας κι από..μπρόκολο!!

20221019 135007    20221019 134901   20221019 135251

 

20221020 132147   20221020 134543   20221020 142057

  • συνεχίζουμε με …γαλότσες και φθινοπωρινά φύλλα με τέμπερες και χρυσόσκονη :

20221020 120549   20221020 131052

 

20221021 112743   20221021 112618   20221021 114004

20221021 113019

20221021 114507

 

  • και τέλος ,κάτι από τις βροχερές μέρες του φθινοπώρου..

20221021 135418          20221021 135539

 

 

 

 

20221021 150832

 

 

Το φθινόπωρο… Το τελευταίο, και ομορφότερο, χαμόγελο του χρόνου

William Cullen Bryant, Αμερικανός ποιητής

98250100d73ed3c26453f6798575a238