Άφησε τη μελωδία του «Silver Bells» να σε συνοδεύσει όσο διαβάζεις… σαν μια απαλή χριστουγεννιάτικη αγκαλιά..
Θεματικό πεδίο Προγράμματος Σπουδών
Β. Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία
Θεματική Ενότητα
Β.1 Προσωπική και Κοινωνικοσυναισθηματική Ανάπτυξη
Γνώσεις
Τα παιδιά:
-
αναγνωρίζουν και ονομάζουν βασικά συναισθήματα (αγάπη, χαρά, ελπίδα, ηρεμία),
-
κατανοούν ότι τα συναισθήματα συνδέονται με προσωπικές εμπειρίες και καταστάσεις,
-
αντιλαμβάνονται ότι οι άνθρωποι μπορεί να βιώνουν και να εκφράζουν διαφορετικά τα συναισθήματά τους.
Δεξιότητες
Τα παιδιά:
-
εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα με προφορικό λόγο,
-
εκφράζονται δημιουργικά με εικόνα και εικαστικές αναπαραστάσεις,
-
συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες και λαμβάνουν κοινές αποφάσεις,
-
ταξινομούν και ομαδοποιούν με βάση απλά κριτήρια (χρώμα – συναίσθημα).
Στάσεις
Τα παιδιά:
-
αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και σεβασμό προς τα συναισθήματα των άλλων,
-
καλλιεργούν θετική στάση απέναντι στη συνεργασία και την ομαδική συμμετοχή,
-
ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και την αίσθηση του «ανήκειν» στην ομάδα.
1️⃣ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ
Στόχος: Ενεργοποίηση βιωμάτων – συναισθηματική σύνδεση – προσωπική εμπλοκή
«Ας κλείσουμε όλοι τα μάτια… Τι είναι για εσένα τα Χριστούγεννα;»
-
Τα παιδιά κάθονται στο χαλί.
-
Μιλάμε με ήρεμη φωνή και καθοδηούμε ένα σύντομο παιχνίδι φαντασίας.
-
Τα παιδιά μοιράζονται μία λέξη ή φράση .
-
Οι λέξεις καταγράφονται σε αφίσα με τίτλο:
«Τα Χριστούγεννα μέσα από τις λέξεις μας.
Ας κλείσουμε όλοι τα μάτια…
Τι είναι για εσένα τα Χριστούγεννα;
«Τα Χριστούγεννα μέσα από τις λέξεις»
- «Αστέρι» Αγγελική
- «Δέντρο» Νίκος
- «Χιόνι» Αλέξια
- «Χριστουγεννιάτικα στολίδια – μπάλες» Μαργαρίτα
- «Βασιλόπιτα» Βασίλης
- «Χιονάνθρωπος» Ραφαέλα
- «Στολισμένο σπίτι» Λυδία
- «Μελομακάρονα» Νεφέλη
- «Κουραμπιές» και «Αγάπη» Θοδωρής
- «Μπισκότα» Αλέξανδρος
- «Παιχνίδια» Μανώλης
- «Χαρά» και «Παναγία» Νιόβη
- «Κάλαντα» Στέφανος
- «Έλκηθρο» και «Οικογένεια» Μαντώ
- «Τάρανδοι» Δανάη
- «Τραγούδια» Μιχάλης
- «Αγγελάκια στο χιόνι» Παυλίνα
- «Αγκαλιές» Κρίστι
- «Φιλιά» Ορφέας
- «Ευτυχία» Ντάλια
- «Μαμά και μπαμπάς» Κατερίνα
«Για μένα τα Χριστούγεννα είναι…»
-
Κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα απλό σύμβολο.
-
Υπαγορεύει μια μικρή φράση.Οι απαντήσεις τους καταγράφονται.
Σταθμός Συναισθημάτων
- Σε 4 διαφορετικά τραπέζια τοποθετήθηκαν 4 καρτέλες με μια καρδιά σε διαφορετικό χρώμα, όπου κάθε χρωματιστή καρδιά συμβόλιζε ένα συναίσθημα.
Η κόκκινη καρδιά συμβόλιζε την αγάπη και τη ζεστασιά.
Η καρτέλα με την κίτρινη καρδιά συμβόλιζε τη χαρά.
Η καρτέλα με την πράσινη καρδιά συμβόλιζε την ελπίδα, ενώ η μπλε την ηρεμία.Κάθε παιδί διάλεξε σε ποιο χρώμα και με ποιο συναίσθημα ταίριαζε η ζωγραφιά του και την τοποθέτησε γύρω από την αντίστοιχη καρτέλα.
-
4 τραπέζια – 4 χρώματα:
-
❤️ Αγάπη
-
💛 Χαρά
-
💚 Ελπίδα
-
💙 Ηρεμία
-
2️⃣ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ
Στόχος: Διερεύνηση συναισθημάτων – επιλογές – πρώτη οργάνωση εμπειρίας
«Άκουσε το κουδουνάκι… Τι νιώθεις;»
-
Τα παιδιά ακούν τον ήχο.
-
Απαντούν σε απλές ερωτήσεις.
-
Καταγραφή σε πίνακα:
-
Τι μου θυμίζει
-
Τι συναίσθημα νιώθω
-
Τα συναισθήματα που νιώσαμε:
- ΗΡΕΜΙΑ Ορέστης, Θοδωρής
- ΧΑΡΑ Παυλίνα, Μαργαρίτα, Αλέξια, Μιχάλης, Δανάη, Λυδία, Ορφέας, Μαντώ, Κρίστι
- ΓΛΥΚΙΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ Νιόβη, Νεφέλη, Ραφαέλα
- ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ Νίκος, Αλέξανδρος, Μανώλης
- ΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ Αγγελική
- ΘΥΜΟΣ Βασίλης
- ΑΓΑΠΗ Κατερίνα
Για να δούμε …ποια συναισθήματα ακούσαμε περισσότερο;
ΧΑΡΑ : 9
ΓΛΥΚΙΑ ΑΝΑΣΤΑΤΩΣΗ : 3
ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ : 5
3️⃣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ
Στόχος: Λεκτικοποίηση – σύνδεση συναισθήματος και επιλογής – κατανόηση
Φύλλο επεξήγησης
«Νιώθω χαρούμενος/η τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Περνάω χρόνο με τους γονείς μου-Στολίζουμε το δέντρο-Φτιάχνουμε μπισκότα
«Νιώθω ευτυχία τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Παίζουμε παιχνίδια με τη μαμά και το μπαμπά
- Παίρνουμε δώρα και στολίζουμε όλοι μαζί το δέντρο.
«Νιώθω μια γλυκιά αναστάτωση τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Μου αρέσουν τα μελομακάρονα και έχουμε κόσμο στο σπίτι
«Νιώθω αγάπη τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Γιατί έχω τη μαμά και το μπαμπά
«Νιώθω ηρεμία τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Έρχεται ο Άη Βασίλης και φέρνει δώρα
«Νιώθω χαρά τα Χριστούγεννα γιατί…»
- Πέφτει χιόνι
- Παίζω με τους φίλους μου
- Όλα είναι στολισμένα
- Είναι Χριστούγεννα
- Τρώω μελομακάρονα, κουραμπιέδες, μπισκότα και κερδίζω το φλουρί στη βασιλόπιτα
- Πάμε βόλτες
- Μου αρέσουν τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια
4️⃣ ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ
Στόχος: Εμβάθυνση – δημιουργία – συνεργασία – πολλαπλές εκφράσεις
«Η φωνή των παιδιών γίνεται ήχος»
-
Ηχογράφηση φράσεων των παιδιών.
Χριστούγεννα μέσα από τις φωνές των παιδιών (1)
Ψηφιακή παρουσίαση (PowerPoint)
-
Φωτογραφία ζωγραφιάς + φράση παιδιού.
5️⃣ ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Στόχος: Αναστοχασμός – ορατό αποτέλεσμα – αποτύπωση μάθησης
«Το Αστεράκι του Συναισθήματός μου»
(Η προετοιμασία του)
Κάθε παιδί επιλέγει και γράφει/υπαγορεύει ένα συναίσθημα.
Δημιουργείται Χριστουγεννιάτικη Γιρλάντα Συναισθημάτων.
🧩 Διαφοροποιημένη Διδασκαλία – Κέντρα Δραστηριότητας
Κέντρο 1 – Κυκλάκια / Μπάλες
→ Τι αγαπώ τα Χριστούγεννα
Κέντρο 2 – Καρδιές
→ Τι συναίσθημα νιώθω
Κέντρο 3 – Αστέρια
→ Τι εύχομαι ( αξίες)
Κέντρο 4 – Ομαδικό Δέντρο
Συνεργασία – αποφάσεις – σύνθεση
Τελικό αποτέλεσμα
🎄 Ομαδικό Χριστουγεννιάτικο Δέντρο, γεμάτο:
-
κύκλους (αγάπες),
-
καρδιές (συναισθήματα),
-
αστέρια (ευχές).
Ο πίνακας KWLH βοηθά τα παιδιά να σκεφτούν τι ήδη γνωρίζουν, τι θέλουν να μάθουν, τι έμαθαν και πώς έμαθαν.
Μέσα από τη συζήτηση και τη συμμετοχή, τα παιδιά εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα, ακούν τους άλλους και κατανοούν καλύτερα την εμπειρία τους.
🧠 Πίνακας KWLH
Θέμα: Τα Χριστούγεννα μέσα από τα μάτια των παιδιών
| K – Τι ξέρω | W – Τι θέλω να μάθω | L – Τι έμαθα | H – Πώς το έμαθα |
|---|---|---|---|
| Τα Χριστούγεννα έχουν φως. | Γιατί αγαπάμε τα Χριστούγεννα; | Ότι τα Χριστούγεννα είναι αγάπη. | Από τη συζήτηση στο χαλί. |
| Κάνουμε αγκαλιές. | Πώς νιώθουν όλοι αυτές τις μέρες; | Ότι όλοι νιώθουμε χαρά. | Από αυτά που είπαν οι φίλοι μου. |
| Έχουμε δέντρο. | Γιατί είμαστε πιο χαρούμενοι; | Ότι είμαστε μαζί. | Από τις ζωγραφιές μας. |
| Ακούμε τραγούδια. | Τι νιώθουν τα παιδιά τα Χριστούγεννα; | Ότι νιώθουμε ζεστασιά. | Από το τραγούδι που ακούσαμε. |
| Είμαστε με την οικογένεια. | Πώς μπορώ να δείξω αγάπη; | Ότι μπορώ να δείξω αγάπη με λόγια. | Από το παιχνίδι και την κουβέντα. |




































