Στο δίμηνο Δεκεμβρίου 2021- Ιανουαρίου 2022 στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων στην Θεματική ενότητα ¨Ζω καλύτερα -Ευ ζην” Υγεία -Αυτομέριμνα πραγματοποιήθηκε στο τμήμα μας το πρόγραμμα αγωγής υγείας από το Χαμόγελο του Παιδιού «Το Παπάκι Πάει…» που στοχεύει την ενίσχυση των γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών σε περίπτωση που βρεθούν σε συνθήκες που χάνουν τον προσανατολισμό τους ή για κάποιον λόγο δεν βρίσκονται κοντά στο άτομο που νομίμως ασκεί την επιμέλεια τους δηλ επιδιώκει τα παιδιά να αποκτήσουν αυξημένη επίγνωση των κινδύνων και να είναι σε ετοιμότητα (increase awareness).
1ο εργαστήριο: Φτιάξε τον Βοηθό Σου
Τα παιδιά, με την βοήθεια των γονιών στο σπίτι και αφού ενημερώθηκαν κατάλληλα για το πρόγραμμα και τους στόχους του, έφτιαξαν τις Κούκλες -Βοηθούς που μας συντρόφεψαν σε κάθε δραστηριότητα του προγράμματος!
Τις έφεραν στο σχολείο και μας τις γνώρισαν! Καθεμιά είχε το όνομά της! Εκεί που παίζαμε με τις κούκλες -βοηθούς μας, ακούσαμε ένα κλάμα! Ψάξαμε και βρήκαμε απ’ έξω τον μικρό Πάκο!
Όταν τον ρωτήσαμε τι είχε πάθει μας είπε ότι είχε χάσει την μαμά του, την Κα Πάπια!
Τα παιδιά και οι βοηθοί κινητοποιήθηκαν, παρηγόρησαν τον Πάκο και υποσχέθηκαν να τον βοηθήσουν!!!
2ο εργαστήρι: Ο Δρόμος για το Σπίτι
Μέσα από την αφήγηση παραμυθιού με ήρωα τον Αλέξανδρο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την εμπειρία της εξαφάνισης και με βασικά μηνύματα σε περίπτωση που κάποιο παιδί βρεθεί στην θέση να έχει χάσει την μαμά , τον μπαμπά του ή τον άνθρωπο που το επιβλέπει και θα αποκτήσουν γνώσεις, οι οποίες, αν και δουλεύονται σε έναν υποθετικό κόσμο, θα μπορέσουν να ανακληθούν και να εφαρμοστούν σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Τα παιδιά καλούνται να συζητήσουν δίνοντας απαντήσεις:
Τι βλέπεις; Που πρέπει να πάει το παιδί; Τι πρέπει να κάνει; Εάν δεν την ξέρει την κυρία πρέπει να πάει μαζί της; Εάν του πει ότι ξέρει τη μαμά του; Τι πρέπει να κάνει; Ποιόν πρέπει να εμπιστευτεί ο μικρός; Ο αστυνομικός τι θα κάνει; Πως θα τον βοηθήσει;
Παίξαμε με τους 3 θεματικούς κύβους του προγράμματος και φτιάχνουμε σχετικές αυτοσχέδιες ιστορίες σχετικές με το θέμα μας μια δραστηριότητα που ενισχύει την αναγνώριση συναισθημάτων (χαρά, λύπη, φόβος), την λογική σύνδεση πληροφοριών για την δημιουργία μιας ιστορίας, την δημιουργία εναλλακτικών σεναρίων αλλά και την φαντασία.
Ο κύβος με τους ήρωες: η κάθε πλευρά αυτού του κύβου απεικονίζει μια φιγούρα (Παιδί, Αστυνόμος, Μαμά, Ξένη Γυναίκα,)
Ο κύβος με τις αντιδράσεις: αντίστοιχα ή κάθε πλευρά απεικονίζει αντιδράσεις (φωνάζω, μένω σταθερός, μιλάω σε κάποιον, παίρνω τηλέφωνο)
Ο κύβος των συναισθημάτων: φόβος, χαρά, λύπη
Το κάθε παιδί ρίχνει τον κάθε κύβο μια φορά και φτιάχνει την δική του ιστορία έχοντας ως βάση τα τρία στοιχεία που θα του φανερώσουν οι κύβοι.
Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση από την ιστορία του Αλέξανδρου και είχαν την ευκαιρία τόσο να “συναισθανθούν” τον μικρό Αλέξανδρο όσο και να εκφράσουν την ευχαρίστησή τους που μαζί με την Κούκλα-βοηθό τον βοήθησαν να κάνει τις σωστές ενέργειες!
Έμαθαν τα σήματα του Χαμόγελου του Παιδιού και της Ελληνικής Αστυνομίας αλλά και τους σημαντικούς αριθμούς 100 και 116000
Τα ζωγράφισαν και τα έγραψαν όπως μπορούσαν!
Κάναμε εξάσκηση στην πληκτρολόγηση των αριθμών μαζί με τις κούκλες- βοηθούς μας στο αυτοσχέδιο τηλέφωνο που στήθηκε για τον σκοπό αυτό στον πίνακα της τάξης!
3ο εργαστήριο: Παίζουμε το κουκλοθέατρο “Το Παπάκι Πάει”
Ο Πάκο το μικρό παπάκι έχει τα γενέθλιά του Το απόγευμα στη λίμνη θα στηθεί μεγάλο πάρτι! Όμως από την κουζίνα της μαμάς πάπιας λείπουν πολλά υλικά για την τούρτα γι’ αυτό και θέλει να πάει στο Πάπι-μάρκετ στην πόλη. Ο Πάκο ποτέ δεν έχει πάει σε παπιμάρκετ. Ακολουθεί τις συμβουλές της μαμάς του και δεν την αφήνει από το χέρι αλλά κάποια στιγμή το αφήνει για να δει κάτι μπαλόνια Και,,,,,χάνεται!!!! Τι θα γίνει τώρα;;; Θα πιστέψει τον άγνωστο κύριο που του λέει ότι ξέρει την μαμά του;;; Θα τρέξει να κρυφτεί; Θα μιλήσει στον αστυνομικό;;;
Παρακολουθώντας το κουκλοθέατρο τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά με τις κούκλες τους στην περιπέτεια του Πάκο και εφαρμόζοντας αυτά που έμαθαν στα προηγούμενα μαθήματα βοήθησαν τον Πάκο να πάρει τις σωστές αποφάσεις και φυσικά να βρει την μαμά του!
4ο εργαστήριο: Τι Θα Έκανες Αν…
Στην συνάντηση αυτή τα παιδιά με συζητήσεις στην παρεούλα και δραματοποίηση / βιωματικά εφάρμοσαν την προηγούμενη γνώση με διάφορα προτεινόμενα σενάρια. Ο στόχος ήταν η επανάληψη των «βασικών μηνυμάτων» πρόληψης της εξαφάνισης.
Τι θα έκανες εάν στο λούνα πάρκ κατέβαινες από το παιχνίδι και δεν έβλεπες τη μαμά σου;
Τι θα έκανες εάν τότε ερχόταν μια κυρία και σου έλεγε ότι ξέρει την μαμά σου και να πας μαζί της;
Τι θα έκανες αν η μαμά δεν σε έβρισκε, τι θα έκανες μετά; Σε ποιόν θα ζητούσες βοήθεια; Τι θα έκανες;
Τί θα έκανες εάν περνούσε ένας αστυνόμος;
5ο εργαστήριο: Ας Μάθει και Η Μαμά με τον Μπαμπά
Πώς τα παιδιά θα εκπαιδεύσουν τους γονείς τους σε αυτά που έμαθαν; Τα παιδιά έμαθαν σε μορφή ποιήματος απαντήσεις σε κάποιες ερωτήσεις.
Ένα παιδάκι έκανε κούνια στην παιδική χαρά και όταν σταματάει δεν βλέπει την μαμά του. Τι θα το συμβούλευες;
“Να μείνει σταθερό
Να μην κουνηθεί
Ούτε και να φοβηθεί
Η μαμά του θα το βρει”
Ένα παιδάκι περπατάει και το πλησιάζει ένας κύριος για να του δώσει παγωτό. Το παιδί τον κοιτάει αλλά δεν τον ξέρει. Τι να κάνει;
“Ένα ΟΧΙ θα του πει
Τόσο δυνατά, να κουφαθεί
ΟΧΙ ΟΧΙ δυνατά
Λένε στους ξένους τα παιδιά”
Και εκεί που κάνει μπάνιο ένα παιδί στην θάλασσα, βγαίνει και δεν βλέπει την μαμά ή τον μπαμπά. Τι να κάνει;
“Θα κοιτάξει αριστερά και δεξιά
Εάν δεν βλέπει τον μπαμπά ή την μάμα
Θα φωνάξει δυνατά
Να έρθουν άτομα πολλά”
Μια μέρα ο μπαμπάς και η μαμά λένε στο παιδί να κάτσει ήρεμα διαφορετικά θα έρθει ο αστυνόμος να τον πάει φυλακή. Τι να κάνει;
“Τότε να πει με σιγουριά
Τι είναι αυτά που λες μαμά;
Οι αστυνόμοι βοηθάνε πάντα τα παιδιά
και τους φέρονται σωστά”
Τα μάθαμε καλά, εμείς και οι Βοηθοί μας! και είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε σωστά στους γονείς μας, όταν μας κάνουν τις ερωτήσεις!!!
Το πρόγραμμα προέβλεπε οι γονείς να κληθούν στο σχολείο να τους μοιραστούν χαρτάκια με ερωτήσεις και τα παιδιά μαζί με τους βοηθούς τους να απαντούν Λόγω των συνθηκών αποφασίσαμε να μην πραγματοποιήσουμε την δραστηριότητα όπως προτείνεται αλλά Φτιάξαμε μικρά αφισάκια με τις σωστές πληροφορίες που τα παιδιά πήραν σπίτι τους για να παίξουν με τους γονείς και τις κούκλες-βοηθούς!
Στο τέλος για την Αξιολόγηση του προγράμματος τα παιδιά ζωγράφισαν και συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια του προγράμματος για να δούμε πόσο κατάλαβαν ή θυμούνται τα όσα μάθαμε!