Μιλώντας στα παιδιά για τα δικαιώματά τους!

Πάντα είναι επίκαιρο να μιλάμε στα παιδιά για τα δικαιώματά τους ακόμα κι αν δεν είναι 20 Νοεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα των Δικαιωμάτων των Παιδιών. Ακολουθώντας λοιπόν την ύλη της Δ΄ δημοτικού φτάσαμε Μάιο μήνα στην ενότητα 13 της Γλώσσας. Η ενότητα είναι αφιερωμένη στα Δικαιώματα του Παιδιού. Έτσι κι εμείς για άλλη μια φορά επικαιροποιήσαμε όλα αυτά που δυο χρόνια τώρα έχουμε μάθει.

Τα Δικαιώματα του Παιδιού, 42 στον αριθμό, επικυρωμένα από 194 χώρες του κόσμου, με εξαίρεση τις Η.Π.Α., χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες, της Επιβίωσης, της Ανάπτυξης, της Προστασίας και της Συμμετοχής ή σ’ αυτά της ασφάλειας και της ελευθερίας (άρθρα 12-17).

Βρίσκονται εδώ για να θυμίζουν τις υποχρεώσεις που έχουμε εμείς οι ενήλικες απέναντι στα παιδιά. Μαθαίνοντας στα παιδιά τα δικαιώματά τους βρισκόμαστε αυτομάτως κριτικά ενώπιον τους. Πόσο έτοιμοι είμαστε άραγε εμείς (εκπαιδευτικοί, γονείς, πολιτεία) ν΄ αντιμετωπίσουμε ένα παιδί που διεκδικεί τα δικαιώματά του; Πόσο άβολα μπορεί να αισθανθούμε όταν ένα παιδί μας λέει, έχω δικαίωμα να σου πω αυτό που πιστεύω, διαφωνώ με αυτό που λες, δεν έχεις δικαίωμα να ψάχνεις τα πράγματά μου, να με ρωτάς πριν αποφασίσεις για μένα;

Με τη σειρά του το παιδί μαθαίνοντας τα δικαιώματά του αναζητά το νόημα τους στην καθημερινή ζωή. Το σχολείο, η αυλή και η τάξη, ως σημαντικοί τόποι της καθημερινότητάς του είναι το πεδίο εφαρμογής των δικαιωμάτων του. Οι υποχρεώσεις/δεσμεύσεις γεννιούνται ακριβώς εδώ, ανάμεσα στα μέλη της ομάδας (παιδιά – ενήλικες). Δικαιώματα και υποχρεώσεις γίνονται έτσι ένα ζευγάρι συμπληρωματικών εννοιών με τις υποχρεώσεις να απορρέουν από τον σημαντικό Άλλον.

Ο θεσμός του σχολείου (άρθρο 28), το Συμβούλιο της τάξης (άρθρα 12 και 15), η έκδοση εφημερίδας (άρθρα 13 και 17) είναι έμπρακτα παραδείγματα εφαρμογής των δικαιωμάτων τους.

Στη συνέχεια ακολουθούν κείμενα των παιδιών:

Το δικαίωμα που είναι σημαντικό για μένα είναι το άρθρο 28, « η εκπαίδευση» γιατί πρέπει να εκπαιδευόμαστε. Δηλαδή, να πηγαίνουμε σχολείο για να μάθουμε αριθμούς, γράμματα και λέξεις για να μιλάμε. Επίσης, στο σχολείο μαθαίνουμε πράγματα για τη ζωή μας, επικοινωνούμε και κάνουμε νέους φίλους.

Κατερίνα Μπαρκολιά

Το σημαντικότερο δικαίωμα για μένα είναι η πληροφόρηση επειδή μαθαίνω τι συμβαίνει γύρω μου και τι πρέπει να κάνω.

 Ιωσήφ Τεσσέμα

Για μένα το πιο σημαντικό δικαίωμα είναι όταν αρρωσταίνω να έχω το δικαίωμα να με βλέπει ένας γιατρός και να με βοηθά να γίνω καλά. Αν έχω και ιδιαίτερες ανάγκες, χρειάζομαι και ειδική μεταχείριση (άρθρο 24).

Σάββας Τσιατσιάνης

Όλα τα δικαιώματα είναι για μένα σημαντικά, αλλά το άρθρο 14 της ελευθερίας της σκέψης και της θρησκείας είναι τα πιο σημαντικά. Όλα τα παιδιά μπορούν να πιστεύουν  όπου θέλουν, σε όποια θρησκεία θέλουν.

Επίσης, το άρθρο 21 για την υιοθεσία που λέει πως τα παιδιά που δεν έχουν οικογένεια μπορούν να τα υιοθετούν άλλοι άνθρωποι, γιατί αν ήσουν στη θέση τους σκέψου πώς θα ένιωθες;

Σταυριάνα Πατσατζή

Άρθρο 9: Ζωή και επικοινωνία με τους γονείς

Αυτό το δικαίωμα είναι για μένα το πιο σημαντικό γιατί τα παιδιά πρέπει να ζουν με τους ανθρώπους που τα φροντίζουν και τα αγαπάνε.

Άρης Γκότσης

Άρθρο 10: Οικογενειακή επανένωση

Για μένα το σημαντικότερο δικαίωμα είναι η οικογενειακή επανένωση γιατί αν ένας από τους γονείς μου ήταν σε άλλη χώρα, θα ήθελα να έχω το δικαίωμα να πάω να τον δω (άρθρο 10).

Γιάννης Σισμάνης

Το δικαίωμα στη ζωή άρθρο 6 είναι για μένα σημαντικό γιατί όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν σωστή ανάπτυξη.

Το άρθρο 19: Η βία, η παραμέληση, η εκμετάλλευση

Είναι σημαντικό για μένα αυτό το δικαίωμα γιατί κανένα παιδί δεν πρέπει να δέχεται κανένα είδους βία, σωματική ή ψυχολογική.

Ναταλία Ντελιλάι 

Το άρθρο 23: Τα παιδιά με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να μην τα κοροϊδεύουν, να μη τα βρίζουν και να μην τα σπρώχνουν στους δρόμους.

Έλενα Σέκερη

Για μένα το σημαντικότερο δικαίωμα είναι να έχω όνομα, επώνυμο και εθνικότητα. Είναι σημαντικό γιατί είμαι μοναδική (άρθρο 7).

Ελευθερία Ζεϊνάτι

Το δικαίωμα που είναι σημαντικό για μένα είναι το  άρθρο 10, να έχεις οικογένεια. Γιατί αν δεν έχεις οικογένεια δεν μπορείς να ζήσεις γιατί θες αγάπη, συντροφιά, φροντίδα και ασφάλεια.

Άρθρο 22: Παιδιά πρόσφυγες

Τα παιδιά πρόσφυγες που έχουν φύγει από τη χώρα τους γιατί γίνεται πόλεμος πρέπει να βοηθιούνται, να είναι όλα στο σχολείο, να έχουν φαγητό και νερό και να ενώνονται με τις οικογένειές τους.

Μελίνα Κύριου

Το δικαίωμα που βρίσκω πιο σημαντικό είναι να έχω μια οικογένεια. Γιατί η οικογένεια σου προσφέρει την αγάπη, τη ζεστή αγάπη. Γι΄ αυτό το θεωρώ πολύ σημαντικό.

Λουίζα Μπιλμπιλάι

Τα πιο σημαντικά δικαιώματα για μένα είναι τα άρθρα 28 και 7. Η εκπαίδευση βοηθά για να μαθαίνουμε γράμματα και διάφορα πράγματα που μας αφορούν και το όνομα γιατί για τον καθένα είναι κάτι ξεχωριστό.

Κωνσταντίνος Δαμιανάκης  

Η δασκάλα της τάξης

Αθηνά Καρανάση

Σημαντικοί σύνδεσμοι:

 Συνήγορος του Παιδιού:  http://www.0-18.gr/

Δίκτυο για τα δικαιώματα του παιδιού: https://ddp.gr/

https://www.living-democracy.gr/