Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας 2022-23

Esoterikos_Kanonismos_22-23

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Ο Εσωτερικός Κανονισμός λειτουργίας του Νηπιαγωγείου βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των Δημόσιων σχολείων. Αποτυπώνονται σε αυτόν το πλαίσιο αρχών και στόχων, οι προϋποθέσεις και συνθήκες που θα οδηγήσουν στην εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας.

Μέλη της σχολικής κοινότητας είναι οι εκπ/κοι και το βοηθητικό προσωπικό του νηπιαγωγείου, μαθητές/τριες και οι γονείς αυτών.

Η γόνιμη συνεργασία όλων είναι απαραίτητη για την ομαλή και άρτια λειτουργία του σχολείου καθώς και η τήρηση του εσωτερικού κανονισμού.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑ

Το 3ο Νηπιαγωγείο Ταύρου έχει τα τελευταία 3 σχολικά έτη 50-60 μαθητές /τριες. Λειτουργούν σε αυτό 3 πρωϊνά τμήματα, 2 ολοήμερα με πρωϊνή προσέλευση. Στεγάζεται σε ένα ευρύχωρο κτίριο του 1985 με 2 μεγάλες αίθουσες και μεγάλη αυλή με κήπο. Το 3ο τμήμα (παράρτημα) φιλοξενείται σε αίθουσα του 3ου Δημοτικού Ταύρου με το οποίο επικοινωνούν τα προαύλιά  μας χωρίς όμως να χαρακτηριζόμαστε συστεγαζόμενα. Η συνεργασία μας με το Δημοτικό είναι εποικοδομητική τόσο σε παιδαγωγικό/ εκπ/κο όσο και σε συναδελφικό επίπεδο. Αυτό κάνει και τη μετάβαση των μαθητών/τριών από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό εύκολη και τα παιδιά την προσδοκούν με χαρά.

Σκοπός του νηπιαγωγείου μας είναι η ολόπλευρη (σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική) ανάπτυξη του παιδιού. Στοχεύουμε στη διαμόρφωση πλούσιων μαθησιακών περιβαλλόντων ανάλογα με το ρυθμό και τον τρόπο που μαθαίνει κάθε παιδί και τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας.

Έχοντας το παιδί στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας θέλουμε να του προσφέρουμε ποικίλα ερεθίσματα ώστε να επιτευχθεί η ολόπλευρη ανάπτυξή του και να προετοιμάσουμε τους νέους δημοκρατικούς πολίτες της σύγχρονης κοινωνίας.

Προκειμένου να επιτευχθούν  αυτοί οι στόχοι είναι απαραίτητα ο συντονισμός,η συνεργασία και αλληλοσεβασμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην εκπ/ση του παιδιού (εκπ/κοι, γονείς, μαθητές/τριες, κοινωνικολι φορείς, Δήμος).

Ιδιαίτερα τονίζεται ο ρόλος της/του κάθε νηπιαγωγού ατομικά αλλά και σε ομαδικό επίπεδο ως σχολείο για τη διαφάλιση της ποιότητας της εκπ/σης και της επίτευξης των στόχων που προαναφέρθηκαν.

Α. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

  1. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια και τα διαλείμματα καθορίζονται από τις κείμενες νομοθεσίες και διατάξεις του ΥΠΑΙΘ. Στην έναρξη κάθε σχολικού έτους αυτά αποτυπώνονται στο Εβδομαδιαίο Ωρολόγιο Πρόγραμμα που συντάσσεται από το Σύλλογο Διδασκόντων και αφού εγκριθεί από τη Δ’ Δ/νση Π.Ε Αθήνας αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου. Προκειμένου να διευκολυνθεί κατά την έναρξη της σχολικής χρονιάς η ομαλή προσαρμογή των μαθητών δύναται να εφαρμόζεται ευέλικτο ωράριο παραμονής στο σχολείο κατά τις δύο πρώτες εβδομάδες λειτουργίας (παρ.7, άρθρο2. ΠΔ79/2017). Η λειτουργία του προαιρετικού ολοήμερου τμήματος γίνεται σύμφωνα με την εγκύκλιο Αρ.Πρ.Φ7/118216/Δ1/09-09-2020/ΥΠΑΙΘ “Οργάνωση και Λειτουργία Νηπιαγωγείων”.

Συγκεκριμένα το πρόγραμμα διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό Πρωινό: Η υποδοχή των μαθητών γίνεται από τις 08:15-08:30. Οι μαθητές αποχωρούν στις 13:00.

Ολοήμερο προαιρετικό:  Οι δραστηριότητες του Ολοήμερου ξεκινούν στις 13:00 και λήγουν στις 16:00 με την αποχώρηση των μαθητών. Σύμφωνα με την εγκύκλιο λειτουργίας του ολοήμερου πρόωρη αποχώρηση δεν προβλέπεται.

Πρόωρη Υποδοχή μαθητών ισχύει για όσους παρακολουθούν το προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα και είναι προαιρετική ( Ωρα προσέλευσης των μαθητών 07:45-08:00) .

  1. Προσέλευση και αποχώρηση μαθητών/τριων

Το ωράριο λειτουργιας του σχολείου, τόσο της προσέλευσης όσο και της αποχώρησης είναι σεβαστό από το σύνολο της σχολικής κοινότητας, εκπ/κους και γονείς. Η έγκαιρη προσέλευση και η οργανωμένη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και την αποτελεσματικότητα του διδακτικού έργου, διασφαλίζοντας και την ασφάλεια των μαθητών.

Για λόγους ασφαλείας των μαθητών/τριων αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος η είσοδος του σχολείου κλείνει στις 08:30 ώστε να μην παρακωλύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν τη λήξη του ωραρίου. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του, αφού προηγουμένως συμπληρώσει το σχετικό έντυπο (υπεύθυνη δήλωση). Εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τη Διεύθυνση του Σχολείου και να συμπληρώσει σχετικό έντυπο όπου θα αναγράφονται οι λόγοι (υπεύθυνη δήλωση).

Οι εκπαιδευτικοί και των 3 τμημάτων ακόμα και του παραρτήματος που στεγάζεται στο δημοτικό υποδέχονται τους μαθητές/τριες στην είσοδο του Νηπιαγωγείου και οι γονείς κηδεμόνες αποχωρούν. Η νηπιαγωγός του παραρτήματος οδηγεί τα νήπια στην αίθουσα διασχίζοντας το  προαύλιο του Δημοτικού. Μετά την προκαθορισμένη λήξη της προσέλευσης (08.30), η πόρτα κλειδώνει και δεν υπάρχει η δυνατότητα η Ν. να αφήνει  μόνα τους τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης, για να ανοίγει σε όσους/όσες φτάνουν με καθυστέρηση.

Οι γονείς/κηδεμόνες πρέπει να προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται και η ομαλή λειτουργία του σχολείου αλλά και να μην δημιουργείται άγχος στα παιδιά. Οι μαθητές του παραρτήματος αποχωρούν από την κεντρική είσοδο του Δημοτικού σχολείου. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών, το σχολείο δύναται να τροποποιήσει τη διαδικασία προσέλευσης/αποχώρησης των μαθητών.

Β. ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ

  1. ΦΟΙΤΗΣΗ

Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι μας και το όραμα του νηπιαγωγείου μας όπως παρουσιάστηκε στην αντίστοιχη παράγραφο, η συμμετοχή των μαθητών/τριώνοφείλει να είναι ενεργός ,τακτική και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση και ιδιαίτερα χωρίς σοβαρό λόγο (π.χ υγείας)δυσχεραίνει την πρόοδό τους. Τα θέματα παρακολούθησης φοίτησης των μαθητών ρυθμίζονται από το ΠΔ 79/2017 ΦΕΚ 109 Α άρθρο 13. Η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών στα Νηπιαγωγεία είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από την εκπαιδευτικό της τάξης,η οποία καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και από την Προϊσταμένη που τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΑΙΘ.

Εάν κάποιος γονέας χρειαστεί για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη του προγράμματος  χρειάζεται να ενημερώσει εγκαίρως τους εκπαιδευτικούς και να υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση. Σε περιπτώσεις που ο ίδιος αδυνατεί να έρθει, ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς για το πρόσωπο που εξουσιοδοτεί να προσέλθει αντί αυτού.

2. ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ – ΕΜΦΑΝΙΣΗ

 Συνιστάται η καθημερινή εμφάνιση των παιδιών να είναι προσεγμένη ,ενώ τα ρούχα να είναι άνετα και απλά ,έτσι ώστε να επιτρέπουν στα παιδιά την αυτοεξυπηρέτηση και την ανεμπόδιστη κίνηση στους χώρους του σχολείου.

3. ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ

Κοινός στόχος όλων είναι ο σεβασμός των σχολικών χώρων. Η αγάπη και ο σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, στην περιουσία τόσο του σχολείου όσο και των υπολοίπων μελών της ομάδας είναι απαραίτητα για τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας. Ως εκ τούτου, το σύνολο της σχολικής κοινότητας είναι υποχρεωμένοι να φροντίζουν για αυτό.

  1. ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/μαθήτριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί από το Ωρολόγιο Πρόγραμμα. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τις εκπαιδευτικούς οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού και ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν απευθύνονται στις εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές και μαθήτριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Επίσης οι μαθητές του παραρτήματος προαυλίζονται στην αυλή του Νηπιαγωγείου.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ:

Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις.Η Προϊσταμένη έχει την ευθύνη για τα δημιουργία θετικού κλίματος στο σχολείο, την ανάπτυξη αρμονικών σχέσεων ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας και μαζί με το σύλλογο διδασκόντων φροντίζουν για την ομαλή λειτουργία του σχολείου.

Τα πιθανά κτηριακά προβλήματα εντοπίζονται τόσο από την ίδια όσο και από τους εκπαιδευτικούς. Η Προϊσταμένη ευθύνεται για την άμεση ενημέρωση των υπηρεσιών του  Δήμου με κάθε πρόσφορο μέσο, οι οποίες επιλαμβάνονται των προβλημάτων αυτών.

Οι εκπαιδευτικοί

Εκπαιδεύουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της προσχολικής εκπαίδευσης και σε περίπτωση πιθανών προβλημάτων προσφεύγουν στη συμβουλευτική καθοδήγηση των Στελεχών Εκπ/σης.

Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία, συνεργάζονται με τους μαθητές/μαθήτριες, σέβονται την προσωπικότητά τους ώστε να εμπνέουν  σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.

Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/μαθητριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη συμπεριφορά και την εξέλιξη των παιδιών τους.  Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου σχολικού κλίματος και ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα. Ενθαρρύνουν τους μαθητές/μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας. Επίσης συνεργάζοντια μεταξύ τους και με τα αρμόδια στελέχη της εκπ/σης ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του νηπιαγωγείου. Επιδιώκουν τη συνεχή ενημέρωσή τους και επιμόρφωση.

Γονείς και κηδεμόνες

  • Φροντίζουν ώστε το παιδί να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις, έντυπες ή ηλεκτρονικές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά τόσο με τη νηπιαγωγό του τμήματος όσο και με την προϊσταμένη για θέματα που αφορούν τους μαθητές/μαθήτριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους – θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης – τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά του παιδιού και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

Προετοιμασία γεύματος – Γεύμα

Το γεύμα των μαθητών/μαθητριών παρασκευάζεται στο σπίτι με ευθύνη των γονέων/κηδεμόνων τους. Ο/η νηπιαγωγός στο ολοήμερο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, βοηθά και καθοδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες που αφορούν στη διαδικασία του γεύματος και να εξυπηρετούνται αυτόνομα. Σε κάθε περίπτωση δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μαθητές μέχρι να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης.

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ:

Πρωταρχική μέριμνα του σχολείου μας είναι η γόνιμη συνεργασία εκπαιδευτικών και γονέων, αφού χωρίς την συμπαράσταση αυτών, οι προσπάθειες του σχολείου σε θέματα μάθησης και συμπεριφοράς δεν  μπορούν να ευδοκιμήσουν. Η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων σε κλίμα αμοιβαίας καλής διάθεσης ωφελεί πρωτίστως τα παιδιά.

Το Προεδρικό Διάταγμα 79/2017 αναφέρει ότι ο κάθε εκπαιδευτικός ορίζει μέρα και ώρα συνεργασίας με τους γονείς μία φορά τον μήνα. Επιπλέον πραγματοποιούνται έκτακτες συναντήσεις με πρωτοβουλία τόσο των γονέων όσο  και  των εκπαιδευτικών  κατόπιν συνεννόησης

Στην αρχή του σχολικού έτους πραγματοποιείται ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων σε θέματα της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και των παιδαγωγικών αρχών.

 ΣΧΟΛΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ:

Το σχολείο οργανώνει  δραστηριότητες εντός και εκτός του σχολικού χώρου με στόχο τη σύνδεση κοινωνικής και σχολικής ζωής. Οι δραστηριότητες αυτές που αντλούν τη θεματολογία τους είτε από την Αγωγή υγείας, είτε από περιβαλλοντικά ζητήματα είτε από πολιτιστικά θέματα, στόχο έχουν να εμπλουτίσουν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών και να αποκτήσουν δεξιότητες ζωής. Σε όλα αυτά επιδιώκεται η ενεργός συμμετοχή των γονέων και κηδεμόνων και οι νηπιαγωγοί τους ενθαρρύνουν σε αυτό.

Άρθρο 5: Πολιτική του σχολείου προστασίας από πιθανούς κινδύνους

 Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Μεγάλη σημασία δίνεται σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια των μαθητών σε περίπτωση σεισμού. Για το λόγο αυτό γίνονται ασκήσεις ετοιμότητας και συντάσσεται σχέδιο μνημονίου ενεργειών για τη διαχείριση του σεισμικού κινδύνου στη μονάδα ,σύμφωνα με τις οδηγίες του ΟΑΣΠ.

Επίσης στους χώρους του Νηπιαγωγείου είναι αναρτημένο  το ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΥΓΗΣ όπως αυτό εμπεριέχεται στο ΣΧΕΔΙΟ ΕΚΤΑΚΤΟΥ ΑΝΑΓΚΗΣ & ΕΚΚΕΝΩΣΗΣ ΚΤΗΡΙΑΚΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ από το Τμήμα Δημόσιας Υγείας και Πολιτικής Προστασίας.

Άρθρο 6: Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (μαθητές/μαθήτριες, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, βοηθητικό προσωπικό) με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν στην εκπαιδευτική καθημερινότητα και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τηνΠροϊσταμένη και το Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται με κάθε πρόσφορο μέσο, έντυπο ή ηλεκτρονικό, σχετικά με τον κανονισμό του Νηπιαγωγείου.