Αυτό το Ευρωπαϊκό έργο eTwinning καλεί τους νεαρούς μαθητές να εξερευνήσουν τη σύνδεση μεταξύ φύσης, μύθου και δημιουργικότητας μέσα από τη φωνή της Γαίας — της προσωποποίησης της Γης στην ελληνική μυθολογία.
Εμπνευσμένο από συμβολικές μυθολογικές φιγούρες και δομημένο γύρω από τέσσερις θεματικούς κύκλους, το έργο ενσωματώνει την αφήγηση ιστοριών, τα ψηφιακά εργαλεία, την προσέγγιση Reggio Emilia και τη μάθηση βασισμένη στο STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).
Τα παιδιά θα ασχοληθούν με ιστορίες που αντιπροσωπεύουν βασικές έννοιες της φύσης, όπως οι εποχές, το νερό, το φως και η μεταμόρφωση — μέσα από τους συμβολικούς μύθους της Δήμητρας και της Περσεφόνης, του Ποσειδώνα και της Αθηνάς, του Διονύσου και του Ερμή, της Άρτεμης και του Απόλλωνα. Αυτοί οι μύθοι δεν αντιμετωπίζονται ως θρησκευτικά ή ιστορικά κείμενα, αλλά ως δημιουργικά σημεία εκκίνησης για την εξερεύνηση της φύσης και της γνώσης.
Το έργο προωθεί τα παιδιά ως ενεργούς πρωταγωνιστές στη μαθησιακή τους διαδικασία. Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες με φυσικά υλικά, συνεργατικές ψηφιακές δημιουργίες, πειράματα με ήχους, εικαστικές τέχνες και παιγνιώδη κωδικοποίηση (playful coding), οι μαθητές θα συνδημιουργήσουν μια «μυθολογική συμφωνία» — μια συλλογική έκφραση της σχέσης τους με τη φύση, καθοδηγούμενη από τις διαχρονικές φωνές του μύθου και τα εργαλεία της σύγχρονης εκπαίδευσης.
Στόχοι
Αυτό το έργο στοχεύει στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων παρατήρησης, δημιουργικότητας και συνεργασίας των νεαρών μαθητών μέσω της ουσιαστικής αλληλεπίδρασης με τη φύση και τις συμβολικές ιστορίες εμπνευσμένες από την ελληνική μυθολογία. Πιο συγκεκριμένα, το έργο θα βοηθήσει τους μαθητές:
- Να αναπτύξουν την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες διερεύνησης μέσω ανοιχτών ερωτήσεων και προβληματισμών εμπνευσμένων από τους μύθους και τη φύση.
- Να ενισχύσουν τον ψηφιακό γραμματισμό μέσω της δημιουργικής χρήσης συνεργατικών εργαλείων (π.χ., Canva, Genially, Google Slides, κώδικες QR).
- Να καλλιεργήσουν την καλλιτεχνική και αισθητηριακή έκφραση πειραματιζόμενοι με φυσικά υλικά, χρώματα, ήχους και κίνηση.
- Να ενισχύσουν τις πρώιμες δεξιότητες STEAM συμμετέχοντας σε παιγνιώδεις εξερευνήσεις και βασικά πειράματα σχετικά με το νερό, τις εποχές, το φως, τον ήχο και την κωδικοποίηση.
- Να βελτιώσουν τις λεκτικές και οπτικές δεξιότητες επικοινωνίας μέσω της αφήγησης, του θεατρικού παιχνιδιού, της ερμηνείας συμβόλων και των μηνυμάτων που βασίζονται σε εικόνες.
- Να οικοδομήσουν κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, όπως η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός για τη φύση, η συνεργασία και η κοινή ευθύνη.
- Να ενθαρρύνουν την πολυτροπική μάθηση ενσωματώνοντας τη γλώσσα, την επιστήμη και την τέχνη σε μια ολιστική εκπαιδευτική εμπειρία.
- Το έργο στοχεύει επίσης στη δημιουργία ενός περιεκτικού, παιγνιώδους μαθησιακού περιβάλλοντος όπου τα παιδιά είναι πρωταγωνιστές και η μάθηση διαμορφώνεται από τον θαυμασμό, την ανακάλυψη και το συμβολικό νόημα.
Αναμενόμενα Αποτελέσματα
Το έργο αυτό στοχεύει στη δημιουργία μιας ποικιλίας ορατών και άυλων αποτελεσμάτων που αντικατοπτρίζουν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και τη διεπιστημονική μάθηση των σχολείων που συμμετέχουν.
Τα Τελικά Προϊόντα θα Περιλαμβάνουν:
- Μια συνεργατική «Μυθολογική Έκθεση της Φύσης» στο TwinSpace (με φωτογραφίες, ηχογραφήσεις και ψηφιακά τεχνουργήματα από όλες τις δραστηριότητες).
- Έναν Ψηφιακό Χάρτη του Ταξιδιού της Γαίας, που θα παρουσιάζει τα φυσικά σύμβολα, τους μύθους και τα δημιουργικά αποτελέσματα κάθε χώρας.
- Μια σειρά από συνεργατικές καλλιτεχνικές δημιουργίες, όπως:
- «Κύπελλα Χαράς» (υγιεινές καλλιτεχνικές δημιουργίες από φρούτα και λαχανικά).
- «Συμμετρικός Κήπος της Περσεφόνης» (συνθέσεις συμμετρίας με φυσικά υλικά).
- «Ο Χάρτης των Δώρων» (μοντέλα των δίδυμων πόλεων του Ποσειδώνα και της Αθηνάς).
- «Το Μυστικό Μήνυμα του Δάσους» (παζλ κωδικοποίησης βασισμένα στη φύση με αποτυπώματα από πηλό και αποκωδικοποίηση QR).
- Ένα ψηφιακό βιβλίο ιστοριών ή «e-book» που θα συνδυάζει παιδικά σχέδια, φωτογραφίες, αινίγματα και ερμηνείες των μύθων που εμπνέονται από τη φύση.
- Συνθέσεις βασισμένες στον ήχο («Ηχοτοπία Ήλιου & Σελήνης») φτιαγμένες από φυσικά αντικείμενα και αυτοσχέδια όργανα.
- Συνεργατικά ψηφιακά εργαλεία (π.χ., Padlet, Google Slides, πίνακες Canva, Whiteboard.chat, Jamboard) όπου όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία θα μοιράζονται και θα συνδημιουργούν σε πραγματικό χρόνο.
Πρόσθετα Αποτελέσματα:
- Ενίσχυση της δημιουργικής έκφρασης, της περιβαλλοντικής συνείδησης και του ψηφιακού γραμματισμού μεταξύ των μαθητών.
- Ανάπτυξη νέων πρακτικών για την ενσωμάτωση της μυθολογίας, της φιλοσοφίας εμπνευσμένης από το Reggio Emilia, και της μάθησης STEAM στην προσχολική εκπαίδευση.
- Ενίσχυση των διαπολιτισμικών συνδέσεων και των μακροχρόνιων σχολικών συνεργασιών μέσω παιγνιώδους συνεργασίας.
- Αυξημένη ικανότητα των εκπαιδευτικών να σχεδιάζουν από κοινού διεπιστημονικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας προσβάσιμα φυσικά υλικά και συμπεριληπτικές μεθοδολογίες.
Γονική συναίνεση συμμετοχής μαθητών στο έργο
Ομάδα μαθητών που συμμετέχοουν στο έργο
Τα σχολεία που συμμετέχουν στον χάρτη της Ευρώπης
Οι δασκάλες των σχολείων που συμμετέχουν στο έργο.
Η σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα της κάθε χώρας ξεχωριστά.
Eβδομάδα κώδικα
Συμμετοχή στην εβδομάδα κώδικα με τους γρίφους της Γαία. Το ένα σχολείο γράφει τον γρίφο και το άλλο τον επιλύει. Σκοπός είναι η δημιουργία ενός κώδικα για να φτάσουμε στην σωστή εικόνα της Γαίας που αναφέρεται η επίλυση του γρίφου δημιουργώντας την αντίστοιχη διαδρομή με το bee bot.




