Στη σχολική μας μονάδα για το σχ. έτος 2024-2025 υλοποιείται το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα: Το κλάμα του Γλάρου. Οι στόχοι του προγράμματος είναι οι εξής:
- Ευαισθητοποίηση για την περιβαλλοντική καταστροφή: Μέσα από παραμύθια και τη συζήτηση, οι μαθητές μπορούν να αντιληφθούν τις καταστροφικές συνέπειες των ανθρώπινων ενεργειών στη φύση και τα ζώα.
- Ενίσχυση της κατανόησης της οικολογικής ισορροπίας: Ιστορίες παραμυθιών που μπορούν να αποτελέσουν αφορμή για να αναλυθούν έννοιες όπως η τροφική αλυσίδα, η βιοποικιλότητα και η διατήρηση των οικοσυστημάτων.
- Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης σχετικά με τις ανθρώπινες δραστηριότητες: Οι μαθητές θα κληθούν να αναλογιστούν τις δικές τους καθημερινές συνήθειες και πώς αυτές επηρεάζουν το περιβάλλον. Το πρόγραμμα μπορεί να εστιάσει στη βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή.
- Ανάπτυξη της υπευθυνότητας για την προστασία του περιβάλλοντος: Οι μαθητές θα εμπλακούν σε δράσεις και πρωτοβουλίες για την προστασία της φύσης και την καταπολέμηση της περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η αφόρμηση δόθηκε από το βιβλίο του Λουίς Σεπούλδεβα: “Η ιστορία του γάτου Ζορμπά και της γλαροπούλας” που κατά τη διάρκεια της μετανάστευσής της, πέφτει θύμα της ρύπανσης από ένα πετρελαιοφόρο, καθώς ένα μαύρο κύμα πετρελαίου την καλύπτει. Με τις τελευταίες της δυνάμεις, καταφέρνει να φτάσει σε ένα μπαλκόνι στο Αμβούργο, όπου συναντά τον Ζορμπά, έναν μεγαλόψυχο γάτο. Πριν πεθάνει, του ζητά τρεις υποσχέσεις: να φροντίσει το αυγό της, να μην το φάει και να μάθει στο μικρό της να πετάει. Ο Ζορμπάς, μαζί με τους φίλους του, τιμά την υπόσχεσή του, μεγαλώνοντας τη μικρή γλαροπούλα και βοηθώντας τη να ανακαλύψει τη δύναμη των φτερών της.
Τα παιδιά απέδωσαν πολύ παραστατικά μέσα από τις ζωγραφιές τους την περιπέτειά της.
Xαρήκαμε την συμμετοχή μας στον εθελοντικό καθαρισμό της παραλίας της Λευκωνιάς υπό την αιγίδα της Helmepa. Πήραμε μαζί μας και την μασκότ της Helmepa, τον αγαπημένο γλάρο που μας έδινε πολλές συμβουλές για καθαρές θάλασσες και ακτές!!
Μαθαίνουμε πληροφορίες για τους γλάρους και δημιουργούμε έναν πίνακα καταγράφοντας τις επιλέγοντας εικόνες που να ταιριάζουν με το περιεχόμενο.
Κατασκευάζουμε τους δικούς μας γλάρους.
Τα παιδιά ζωγραφίζουν τους γλάρους στο φυσικό τους περιβάλλον.
Παρακολουθήσαμε πειράματα αναφορικά με το τι συμβαίνει στα φτερά των πουλιών όταν έρθουν σε επαφή με παχύρευστο υγρό όπως είναι οι πετρελαιοκηλίδες. Χρησιμοποιούμε 2 διαφανή ποτήρια. Στο πρώτο προσθέτουμε νερό και στο δεύτερο ποτήρι νερό και λάδι.
Τα παιδιά δοκιμάζουν τα φτερά πότε στο καθαρό νερό και πότε στο νερό-λάδι.
Ετσι αντιλήφθηκαν την καταστροφή που υφίστανται τα φτερά των πουλιών από την μόλυνση του πετρελαίου και την αδυναμία τους να λειτουργήσουν φυσιολογικά.
Διαβάσαμε το παραμύθι:”Μια θάλασσα πλαστικά” για να αντιληφθούν τις επιπτώσεις της μόλυνσης γενικότερα στους θαλάσσιους οργανισμούς. Τα παιδιά απέδωσαν εικαστικά την ιστορία.
Πείραμα: Πώς ζούνε οι θαλάσσιοι οργανισμοί σε μια καθαρή και σε μια βρώμικη θάλασσα.
Γράψαμε ένα παραμύθι με τον τίτλο του καινοτόμου προγράμματος και με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης δημιουργήσαμε τις εικόνες ζωντανεύοντας την ιστορία μας με μουσική επένδυση Σταμάτη Σπανουδάκη: Θάλασσα.
Τα παιδιά αγάπησαν την ιστορία του Άσπρου και την απέδωσαν εικαστικά.
Για τους γλάρους αλλά και τους φίλους τους που ζούνε στο νησί μας τη Χίο ή ξεκουράζονται λίγο πριν μεταναστεύσουν μας επισκέφθηκε η καθηγήτρια κυρία Σοφία Τάζογλου και μας έκανε μια υπέροχη παρουσίαση που ενθουσίασε τα παιδιά.
Οι κορμοράνοι είναι φίλοι των γλάρων και τους συναντάμε κι αυτούς στο νησί μας. Καθώς και ερωδιοί στο μεγάλο ταξίδι τους για πιο ζεστές περιοχές κάνουν στάση στο φυσικό περιβάλλον της Χίου. Το Βενέτικο, αποτελεί αγαπημένος προορισμός των πουλιών, που φτιάχνουν τις φωλιές τους και γεννούν τα αβγά τους.
Μάθαμε πολλά για τα θαλασσοπούλια!! Σας ευχαριστούμε κυρία Σοφία!!