Σχέδιο δράσης 3ου Νηπιαγωγείου Χίου. Όλοι για έναν και ένας για όλους. Διδακτική αξιοποίηση παραμυθιών πάνω στη διαφορετικότητα.

Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι «Η μαύρη και η λευκή σοκολάτα» ώστε να
ξεκινήσουμε την συζήτηση μας για τα άτομα που έχουν διαφορετικό χρώμα από εμάς.
Θέσαμε ερωτήσεις για το πώς αισθάνθηκε η λευκή σοκολάτα, για το αν οι καφέ σοκολάτες
της φέρθηκαν ευγενικά και στο τέλος εστιάσαμε στο τι ήθελε πραγματικά η λευκή
σοκολάτα. Συζητήσαμε για το αν έχουν εκείνα εμπειρία με ανθρωπο διαφορετικού
χρώματος, αν συμπεριφερθηκαν σωστα, αν έπαιξαν μαζί τους, κλπ. Επιπλέον τα ρωτήσαμε
τι θα έκαναν αν έμπαινε τώρα στην τάξη μας ένα παιδί με άλλο χρώμα. Στην συνέχεια
σηκώθηκαν τα παιδιά σε ζευγάρια ώστε να περιγράψουν ανά μεταξύ τους τις ομοιότητες
που έχουν αλλά και τις διαφορές ώστε να διαπιστώσουν ότι ακόμα και εμείς που έχουμε το
ίδιο χρώμα είμαστε διαφορετικοί. Στην δεύτερη φάση διαβάσαμε το ποίημα «Γάλα με
κακάο» από το παραμύθι «Καλημέρα φίλε» της Φυλλιώς Νικολούδη , δοκιμάσαμε γάλα
σκέτο και γάλα με κακάο ώστε να διαπιστώσουμε ότι αν και έχουν διαφορετικό χρώμα και
τα δυο είναι γάλατα και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε από το ποίημα.

Collage 20230530 144555

ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Ξεκινήσαμε την συζήτηση μας με ερωτήσεις ώστε να ανιχνεύσουμε τυχόν εμπειρίες
των παιδιών. Ρωτήσαμε τα παιδιά για το τι πιστεύουν για τα άτομα που είναι σε αμαξίδια,
για το αν μπορούν να έχουν φίλους, για το αν μπορούν να κάνουν αθλήματα όπως εμείς και
γενικά για το αν θέλουν/ έχουν ανάγκη ότι και εμείς. Στην συνέχεια είδαμε διάφορα βίντεο
στα οποία τα άτομα με δυσκολίες στην κίνηση έκαναν αθλήματα και έπαιρναν μέρος σε
αγώνες. Συζητήσαμε για τον τρόπο που μπορούσαν να το πετύχουν και ολοκληρώσαμε με
το αν τελικά διαφέρουν από εμάς ή για το αν έχουν τις ίδιες ανάγκες με εμάς. Στην δεύτερη
φάση παρακολουθήσαμε και πάλι ένα βίντεο όπου ένα κορίτσι βρήκε τρόπους να παίξει με
ένα παιδί σε αμαξίδιο. Συζητήσαμε για το αν το σχολείο μας είναι φιλικό σε άτομα με
αμαξίδιο και για το τι θα έκαναν τα παιδιά αν ερχόταν τώρα στην τάξη μας ένα παιδί με
κινητικές δυσκολίες. Τέλος ολοκληρώσαμε ζωγραφίζοντας με το στόμα μας.

ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΟΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΚΟΗΣ
Αρχικά θέσαμε στα παιδιά την ερώτηση «τι είναι τα κίτρινα πλακάκια στα
πεζοδρόμια;» και στην συνέχεια παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για να διαπιστώσουμε αν οι
υποθέσεις των παιδιών ήταν σωστές. Ακολούθησε μια συζήτηση για το αν τα άτομα που
δεν βλέπουν μπορούν να διαβάσουν. Αυτό στάθηκε σαν αφορμή να γνωρίσουμε την Braille
τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά αφού τα παιδιά έπρεπε να εντοπίσουν το αρχικό του
ονόματος τους, το οποίο είχαμε σχηματίσει με τρυπούλες πάνω σε χαρτί, με κλειστά μάτια.
Ολοκληρώσαμε αυτήν την φάση περπατώντας με μπαστούνι και με κλειστά μάτια μέσα
στην τάξη.
Στην δεύτερη φάση μιλήσαμε για τα κωφά άτομα. Παρακολουθήσαμε ένα
παραμύθι στην νοηματική καθώς και διάφορες λέξεις. Μάθαμε το καλημέρα και

ολοκληρώσαμε με το «μάντεψε την λέξη» όπου τα παιδιά έπρεπε να διαβάσουν τα χείλη
μας ώστε να καταλάβουν την λέξη που λέγαμε.

 

Collage 20230602 073150Collage 20230602 073042Collage 20230602 075012IMG 20230602 074309Collage 20230602 073001