1ο ΤΜΗΜΑ: Η χρονιά ξεκίνησε με πρωταρχικό μέλημα τη γνωριμία μεταξύ των παιδιών και το δέσιμο τους ως ομάδα. Πρώτα συστηθήκαμε λέγοντας το όνομά μας στην κούκλα της τάξης μας, αλλά και δίνοντας την άκρη του νήματος ο ένας στον άλλο δημιουργώντας ένα ιστό. Την πρώτη μέρα διαβάσαμε το παραμύθι “αστέρι και φιλί” και η κυρία μια σχεδίασε μια καρδούλα φεύγοντας για να μας θυμίζει την αγάπη της. Ξεχωρίσαμε το αρχικό του ονόματός μας , το ζωγραφίσαμε, χτυπήσαμε παλαμάκια τις συλλαβές για να διαπιστώσουμε ποιο είναι μεγαλύτερο. Ψαρέψαμε το αρχικό μας, το σχεδιάσαμε σε αλεύρι, το φτιάξαμε με πλαστελίνη. Φέραμε φωτογραφίες του νονού ή της νονάς και τους παρουσιάσαμε στην τάξη. Μιλήσαμε για τον εαυτό μας και τον σχεδιάσαμε.
Παίξαμε παιχνίδια στην τάξη αλλά και στην αυλή προκειμένου να κατανοήσουμε το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στο σχολείο, και γράψαμε τους κανόνες στο ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ. Κρατήσαμε στο μυαλό μας αυτό που είπε ο συμμαθητής μας: “Δεν κάνουμε τανζανιές και γινόμαστε ξεφτέρια!!!”. Υπογράψαμε με τα δακτυλάκια μας και το βάλαμε σε σημείο της τάξης που να μπορούμε να πηγαίνουμε όποιον δεν τους τηρεί για να του το υπενθυμίζουμε. Κάθε μέρα χωριζόμαστε σε ομάδες που παίζουν στις γωνιές κι έτσι γνωριζόμαστε καλύτερα.
Έπειτα αφού διερευνήθηκαν οι πρότερες γνώσεις των παιδιών για το Φθινόπωρο, διαβάσαμε το ποίημα της Ναυπάκτιας συγγραφέως κ. Ελένης Τσιάλτα για το Φθινοπωράκι και το ζωγραφίσαμε. Μιλήσαμε για τα φύλλα και τα χρώματα του φθινοπώρου, είπαμε για τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη, και αφού διαβάσαμε το παραμύθι “Ένας σκαντζόχοιρος λίγο τεμπελάκος”, διακοσμήσαμε την τάξη μας με τις κατασκευές μας.
Σειρά είχαν οι καρποί της εποχής. Όλοι φέραμε από κάτι σταφύλια, ρόδια, μα και κάστανα από το χωριό του παππού. Τα γευτήκαμε, μιλήσαμε και τραγουδήσαμε για τον τρύγο και είπαμε το μύθο της “Αλεπούς με τα σταφύλια” που αποτέλεσε και κατασκευή. Με ένα ακόμα παραμύθι της κ. Τσιάλτα “Η ροδιά και ο χιονάνθρωπος” έκλεισε η θεματική αφήνοντας να κατανοήσουμε την αξία της φιλίας.
Τέλος μάθαμε το γραμματάκι του Φθινοπώρου, το περπατήσαμε, το γράψαμε και βρήκαμε λέξεις που αρχίζουν από αυτό.
2ο ΤΜΗΜΑ: Ξεκινώντας μια νέα σχολική χρονιά, πάντα οι πρώτες μέρες περιλαμβάνουν παιχνίδια γνωριμίας με την ομάδα, παρουσίαση του εαυτού μας στους συμμαθητές μας, ομαδικές εργασίες για ενδυνάμωση της ομάδας. Έτσι λοιπόν τις πρώτες μέρες παίξαμε πολλά παιχνίδια για να γνωριστούμε μεταξύ μας (νήπια – προνήπια) και στη συνέχεια ο καθένας παρουσίασε τον εαυτό του στους άλλους. Είπαμε πώς μας λένε, ποιο είναι το αγαπημένο μας παιχνίδι, φαγητό, ζωάκι, τι μου αρέσει να κάνω τον ελεύθερό μου χρόνο. Επίσης, διαβάσαμε παραμύθια που αναφέρονται στις πρώτες μέρες στο σχολείο, το ” Ο Πιπ πάει σχολείο” και το “Η Μίλι, η Μόλι και η πρώτη τους μέρα στο σχολείο”. Στο τέλος της πρώτης εβδομάδας πήραμε και δωράκια – βραβεία από τις κυρίες. Φτιάξαμε την πρώτη μας ομαδική εργασία, ζωγραφίζοντας το κάθε παιδί τον εαυτό του σε ένα κομμάτι από παζλ. Στο τέλος ένωσαν όλα τα κομμάτια και έφτιαξαν το παζλ. Ο τίτλος της εργασίας μας; “¨Είμαστε όλοι μαζί κομμάτια ενός παζλ!”. Επίσης, ένα καδράκι χρωματιστό φτιάχτηκε με τις δαχτυλίτσες όλων μας και στόλισε την τάξη μας. ” Όλοι μαζί μια καρδιά”!
Σειρά είχαν οι κανόνες της τάξης μας αλλά και της αυλής μας, όταν βγαίνουμε έξω. Αφού συζητήσαμε για το τι είναι οι κανόνες, πού βοηθούν και γιατί θα πρέπει να τους ακολουθούμε, κάθε παιδί έφτιαξε το δικό του συμβόλαιο και όλοι μαζί το ομαδικό συμβόλαιο της τάξης μας. Βάλαμε και τις υπογραφές μας, τις χρωματιστές μας παλάμες, και το τοποθετήσαμε ψηλά για να τους βλέπουμε κάθε μέρα και να μην τους ξεχνάμε.
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με το αρχικό γράμμα του ονόματός μας. Τα νήπια αναγνώρισαν με ευκολία τον “αρχηγό” στο όνομά τους. Τα προνήπια με τη βοήθεια της καρτέλας τους . Μέσα από πολλά σκορπισμένα γραμματάκια, το κάθε παιδί ψάρεψε το αρχικό του γράμμα. Το διακόσμησε με χρωματιστά κομματάκια γλασσέ κι έφτιαξε τον εαυτό του να κρατάει το γράμμα – μπαλόνι του και να πετά ψηλά στον ουρανό. Κολλήσαμε και άλλα μπαλόνια – γράμματα σε ένα γαλάζιο χαρτόνι και “Μαζί πετάμε πιο ψηλά”! Στο τέλος, διακοσμήσαμε την πόρτα της τάξης μας, βάζοντας ο καθένας μας το μπαλόνι με το όνομά του να πετάει γύρω από το σχολείο μας.
Διακοσμήσαμε την τάξη μας με φθινοπωρινές εικόνες. Ρωτήσαμε τα παιδιά να πουν τι γνωρίζουν για το φθινόπωρο και καταγράψαμε τις απαντήσεις τους. Διαβάσαμε το παραμύθι “Το σκιουράκι και το φθινόπωρο” και ζωγραφίσαμε μια φθινοπωρινή εικόνα. Φτιάξαμε τον Φθινοπωρούλη και τον στολίσαμε με φύλλα. Είδαμε βίντεο στον Η/Υ και ακούσαμε τραγούδια σχετικά με το θέμα. Μιλήσαμε για τις αλλαγές στη φύση το φθινόπωρο και εστιάσαμε στα φθινοπωρινά φύλλα. Φέραμε φύλλα ξερά, κόκκινα, κίτρινα, πορτοκαλί και καφέ. Τα ομαδοποιήσαμε ανάλογα με το χρώμα και το μέγεθός τους. Μάθαμε ποια δέντρα λέγονται φυλλοβόλα και ποια αειθαλή. Με τυπώματα σε τέμπερα τα παιδιά ζωγράφισαν φθινοπωρινά δέντρα. Διαβάσαμε το παραμύθι “Ο κλέφτης των φύλλων” κι αφού μαζέψαμε από την αυλή ξερά φύλλα, γίναμε κι εμείς κλέφτες των φύλλων φυσώντας τα να πάνε μακριά. Κι έτοιμη η κάρτα μας! Φτιάξαμε όμορφα φθινοπωρινά στεφάνια και στολίσαμε την τάξη μας. Ολοκληρώνοντας, μάθαμε και το γράμμα Φ, φτιάχνοντας μόμπιλε με φθινοπωρινά φύλλα και ζωγραφίζοντας εικόνες που να αρχίζουν από αυτό το γράμμα. Στην παρεούλα συγκεντρώσαμε φθινοπωρινά φρούτα και καρπούς. Τα αγγίξαμε, τα μυρίσαμε και τα ομαδοποιήσαμε. Ψηφίσαμε το αγαπημένο μας φθινοπωρινό φρούτο και νικητής βγήκε το μήλο. Μάθαμε και την παροιμία “1 μήλο την ημέρα, το γιατρό τον κάνει πέρα”. Τα παιδιά έφτιαξαν ένα βάζο που το γέμισαν με φρούτα και καρπούς του φθινοπώρου και ένα βελανίδι πάνω σε φύλλα κόκκινα, κίτρινα και πορτοκαλί.
31 Οκτωβρίου:Παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης. Μιλήσαμε για την έννοια της λέξης αποταμίευση, ρωτήσαμε εάν έχουν κουμπαρά και εάν κάνουν τα παιδιά αποταμίευση και τι θα ήθελαν να πάρουν με αυτά τα χρήματα. Φτιάξαμε τους δικούς μας κουμπαράδες και μάθαμε την παροιμία “Φασούλι τι φασούλι, γεμίζει το σακούλι.”