2. Εμπέδωση της καλοσύνης μέσα από βιωματικές πράξεις
-Κατασκευή ενός ομαδικού παζλ της τάξης σχεδιάζοντας πάνω του εικόνες καλοσύνης
3. Αξιολόγηση
Σχεδίαση εικόνων της καλοσύνης από τα παιδιά της τάξης στο κομμάτι του παζλ που μας αναλογεί με τον αριθμό 13 για να μπει στο συνεργατικό παζλ σχηματισμού μιας καρδιάς με όλα τα σχολεία των εταίρων.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποιείται στο προαιρετικό ολοήμερο πρόγραμμα του 3ου Νηπιαγωγείου Φιλιατρών, είναι προσαρμοσμένο στις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών της τάξης, τα οποία προέρχονται από την Ελλάδα, Αλβανία και Ρουμανία. Το σχολείο μας συνεργάζεται με άλλα σχολεία της Ευρώπης σε κοινές συνεργατικές δράσεις και η διάρκεια του προγράμματος είναι από τον Οκτωβριο 2023 μέχρι τον Ιούνιο του 2024.
Σκοπός και βασικοί στόχοι του προγράμματος
Ο σκοπός αυτού του έργου είναι η εκπαίδευση και η ενίσχυση των δεξιοτήτων συναισθηματικής νοησμοσύνης, με στόχο την πρόληψη της συναισθηματικής ανισορροπίας, δίνοντας έμφαση στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας των παιδιών, τις δεξιότητες επικοινωνίας, επίλυσης των συγκρούσεων και διαχείρησης των αρνητικών συναισθημάτων στην ικανότητα λήψης αποφάσεων στα πλαίσια τηε υγιής ανάπτυξης της προσωπικότητας των παιδιών.
Τα παιδιά μιλούν για τη σωματική βία που εκδηλώνεται με το τράβηγμα των μαλλιών με το χτύπημα στο σώμα του άλλου παιδιού
Εκφράζουν τα συναισθήματα του θύματος που είναι ο φόβος, η στεναχώρια και ενδεχομένως ο θυμός
Αγνοούν
Πώς νιώθει ο θύτης/ Νταής
Γιατί ασκεί βία
Αγνοούν τη λεκτική βία και τις άλλες μορφές εκφοβισμού
Δεν γνωρίζουν πώς να αμυνθούν σε περίπτωση σχολικού εκφοβισμού
1η Φάση: Εξοικείωση με το θέμα
(Ανίχνευση γνώσεων των παιδιών)
Δεξιότητες Επικοινωνίας
Δραστηριότητα 1η : Το Πρόβλημα του Τομ
Στο σχολείο μας επισκέπτονται τα παιδιά δύο νέοι φίλοι, ο Πέτρος και ο Τομ.
Οι δύο αυτές γαντόκουκλες αφού συστηθούν στα παιδιά αρχίζουν να μιλούν μεταξύ τους και να αναπαριστούν μπροστά στα παιδιά της τάξης μια σκηνή σχολικού εκφοβισμού με τη μορφή του κουκλοθέατρου.
Συγκεκριμένα λένε ” -Πέτρος σπρώχνει τον Τομ, τον χτυπάει στο σβέρκο και του λέει:” πώς είσαι έτσι; Πάλι βρέθηκες μπροστά μου, ξαφανίσου……
ο Τομ αρχίζει να κλαιει και του λέει:-” τι σου έχω κάνει, γιατί με χτυπάς και με διώχνεις;
Πέτρος:- Γιατί έτσι μου αρέσει…..και τον σπρώχνει πιο δυνατά για να φύγει ενώ γελάει μαζί του όταν αρχίσει εκείνος να τρέμει από τον φόβο του……
Κανένα παιδί δεν τον βοηθάει και ο Τομ κλαίγοντας δεν θέλει να επιστρέψει στην τάξη, φοβάται την αντίδραση του Πετρου, φοβάται την κοροϊδία, τον χλευασμό και τη βία που του ασκεί ο Πέτρος…..
-Η δασκάλα φωνάζει τον Τομ που δεν μπήκε στην τάξη και του ζηταει εξηγήσεις…..
Τον βλέπει φοβισμένο, να τρέμει και από τα μάτια του να τρέχουν δάκρυα……
-Τον ρωτάει τι έχει;
Τομ – Τίποτα κυρία
Δασκάλα- Τομ τι συμβαίνει;
Τομ- Να ο Πέτρος με χτυπάει , με κοροϊδεύει και μου ζητάει να φύγω από την τάξη…..είμαι ανεπιθύμητοςδεν του έχω κάνει τίποτα
Δασκάλα- Τομ, έλα στην τάξη και σου υπόσχομαι πως με τα υπόλοιπα παιδιά θα ψάξουμε να βρούμε πληροφορίες για το σχολικό εκφοβισμό που σου κάνει ο Πέτρος έτσι ώστε να αλλάξει τη συμπεριφορά του απέναντί σου, να καταλάβει το λάθος του, να σου ζητήσει συγγνώμη και εσύ να μάθεις τρόπους με τους οποίους θα μπορείς να τον αντιμετωπίσεις.
Η Δασκάλα τότε απευθύνεται στα παιδιά και τους ζητάει τη βοηθάει τους. Αρχικά τα ρωτάει να της πουν τι γνωρίζουν για το σχολικό εκφοβισμό και πώς το αντιμετωπίζουν, καταγράφει σε ένα χαρτί τις απόψεις τους και στη συνέχεια τους δίνει την επόμενη αποστολή.
2η Φάση: Επισκόπηση
Δραστηριότητα 2η: Η αναζήτηση των πληροφοριών για το σχολικό εκφοβισμό
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας, ψηφιακές δεξιότητες και Κριτικής σκέψης
3η Φάση : Επεξήγηση
Δραστηριότητα 3η :Συνεργασία
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργίας
Περιγραφή
Ανάγνωση ενός βιβλίου σχετικά με το θέμα της συνεργασίας, νοηματική επεξεργασία του περιεχομένου, ανάθεση της κοινής τους αποστολής να κατασκευάσουν σε ομάδες το δέντρο της αγάπης. Τα φύλλα θα σχεδιαστούν σε ομάδες των δύο μαθητών, το ένα παιδί αφήνει το χέρι του πάνω στο κανσόν, το άλλο το σχεδιάζει και στο τέλος το παιδί που άφησε το χέρι του προηγουμένως στο κανσόν, κόβει με το ψαλίδι το περίγραμμα του χεριού. Στο τέλος μαζι αποφασίζουν για το κοινό μήνυμα και τον τρόπο που θα το κολλήσουν έτσι ώστε να σχηματιστεί ένα δέντρο.
Δραστηριότητα 4η : Θύτης και Θύμα σε ένα σχολικό εκφοβισμό
Δεξιότητες επικοινωνίας και κριτικής σκέψης
Περιγραφή
Ανάγνωση του βιβλίου “Ο Νταής και το Θύμα”. Συζήτηση του περιεχομένου της ιστορίας, αναπαράσταση της σκηνής ενός σχολικού εκφοβισμού και τα υπόλοιπα παιδιά που παρακολουθούν προσπαθούν να κατανοήσουν ποιός είναι ο θύτης και ποιο το θύμα.
Παιχνίδι ρόλων : Θύτης και Θύμα
Δραστηριότητα 5η : Τα συναισθήματα του Θύτη και του Θύματος
Συζητάμε το βίντεο με τα παιδιά και μιλάμε για τα συναισθήματα του Θύτη και του Θύματος. Στη συνέχεια τα χωρίζουμε σε ομάδες και ζητάμε από την κάθε ομάδα να βάλει και από ένα συναίσθημα που αντιπροσωπεύει το θύμα και το θύτη, συζτητώντας για τις επιλογές τους.
Η δασκάλα καλοσωρίζει τον Τομ το θύμα του σχολικού εκφοβισμού στην τάξη, το οποίο την ρωτάει γιατί ο Πέτρος είναι νταής; Γεννήθηκε έτσι ή έγινε; Η δασκάλα απευθύνει το ερώτημα στα υπόλοιπα παιδιά της τάξης και ακούει τις δικές τους υποθέσεις. Στη συνέχεια , τους λέει ότι κανένα παιδί δεν γεννήθηκε να χτυπάει ή να κοροϊδεύει ή να απειλεί, κάπου το έχει δεί και το έχει ακούσει. Επομένως τα ρωτάει που μπορεί να το έχει δει και το έχει ακούσει… Σε περίπτωση που κανένα δε γνωρίζει τους διαβάζει ένα άρθρο https://psychopedia.gr/i-ntaides-de-genniounte-ginonte/από τους ειδικούς που εξηγούν την αιτία να είναι κάποιος νταής. Κατόπιν τους δίνει τις γαντόκουκλες και αφήνει τα παιδιά να πάρουν συνέντευξη το ένα από το άλλο, το θύμα από το θύτη, γιατί ο Θύτης ασκεί λεκτική, ψυχολογική και σωματική βία στο θύμα της ιστορίας. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά καλλιεργούν την εν συναίσθηση και κατανοούν πώς κανένα παιδί δεν είναι κακό, αλλά το περιβάλλον με το οποίο μεγαλώνουν παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή του την άσχημη και βίαιη συμπεριφορά.
Δραστηριότητα 7η : Αντιμετωπίστε τους Νταήδες
Περιγραφή
Εφόσον τα παιδιά έχουν γνωρίσει την ταυτότητα του Νταή και του Θύματος, ήρθε η ώρα να μάθουν τους τρόπους αντιμετώπισης ενός νταή.
Διαβάζουμε στα παιδιά ένα βιβλίο με τίτλο ” Πώς να αντιμετωπίσω τον Νταή” και συζητάμε τους τρόπους αντιμετώπισης που προτείνει η ιστορία. Στη συνέχεια δίνουμε σε δύο παιδιά τους ήρωες της ιστορίας μας τον Πέτρο (τον Νταή) και τον Τομ (το θύμα) και εκείνα μέσω διαλόγου και κινήσεων αναπαριστούν τα 3 βήματα αντιμετώπισης του Νταή. Ο στόχος είναι να γίνουν κατανοητά τα βήματα αυτά και να μπορέσουν να τα εφαρμόσουν σε περίπτωση ανάγκης.
Δραστηριότητα 8η και 9η: Το Μυστικό της Νίκης και Ο Ντέντεκτιβ του Διαδικτύου
Περιγραφή
Προβολή της ιστορίας το Μυστικό της Νίκης, της Έλενας Ράπτη,στα παιδιά για τον κανόνα του εσώρουχου καθώς μπορεί να απειληθούν από τους Νταήδες και να δεχτούν από φόβο να τους αγγίξουν το σώμα τους με κακό τρόπο. Ενημέρωση μέσα από ένα παραμύθι για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων και την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, έτσι ώστε να μην πέσουν θύματα ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Στο τέλος της επεξεργασίας του βίντεου και του παραμυθιού αντίστοιχα, όλοι μαζί σχηματίζουμε το σύνθημά μας…..Μίλα τώρα…..Σταμάτα αυτό που κάνεις.
Δημιουργία του συνθήματος αντιμετώπισης αυτών των μορφών εκφοβισμού
Δ φάση: Εμπλουτισμός
Στην 4η φάση τα παιδιά θα εμπεδώσουν τις γνώσεις που απέκτησαν.
Ψηφιακές δεξιότητες
Δραστηριότητα 1: Πώς νιώθω……Θύμα-Θύτης
Περιγραφή
Έχοντας μιλήσει ήδη για τα συναισθήματα του θύτη και του θύματος, χωρίζουμε τα παιδιά πάλι σε ομάδες δύο – τριών ατόμων και ζητάμε από τα παιδιά της κάθε ομάδας να βάλουν τα συναισθήματα αυτά στην εφαρμογή learning apps στον υπολογιστή για να τα εμπεδώσουν.
Δραστηριότητα 2η: Θύμα και Νταής και τρόποι αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού μέσα από ένα παιχνιδοτράγουδο
Περιγραφή
Ακούμε με τα παιδιά ένα παιχνιδοτράγουδο “μήλα γύρω, γύρω στη μέση πορτοκάλι” https://www.youtube.com/watch?v=sANf_UzOe5cπου βρήκε μία μαθήτριά μας με τη μαμά της στο ίντερνετ στη φάση της επισκόπησης και αφού το επεξεργαστούμε και κατανοήσουμε τι είναι τραγούδι και τι ομιλία, προτείνουμε στα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες και να μας το αναπαραστήσουν. Στην κάθε ομάδα μοιράζουμε εικόνες από μήλα και πορτοκάλι που είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας μας. Τα μέλη της κάθε ομάδας τραγουδιστά θα εκφράζονται ως νατήδες και το πορτοκάλι τραγουδιστά θα τους απαντάει ως θύμα.
Το θύμα ακολουθεί τα 3 βήματα αντιμετώπησης του Νταή. Βήμα 1ο: Αδιαφορία,
Βήμα 2ο: Του λέει να σταματήσει, δεν του αρέσει αυτό που του κάνει και
Βήμα 3ο: Ζητάει βοήθεια από τα υπόλοιπα πορτοκάλια που κάθονται πιο πέρα.
Τα πορτοκάλια πηγαίνουν και βοηθούν το φίλο τους που είναι το θύμα, συνομιλούν με τα μήλα, τους Νταήδες και στο τέλος γίνονται όλοι φίλοι.
Δραστηριότητα 3η: Το σύνθημα αντιμετώπισης των Νταήδων
Περιγραφή
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες. Η κάθε ομάδα καλείται να βρει τα κομμάτια των γραμμάτων που θα τις δώσουμε, να τα βάλει σε σωστή σειρά με τη βοήθεια των αριθμών που υπάρχουν πίσω από κάθε γράμμα, να σχηματίσει με τουβλάκια και άλλα υλικά τη λέξη που αντιστοιχεί σε ένα κομμάτι του σύνθήματος αντιμετώπισης των Νταήδων.
Στο τέλος κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης για τον εκφοβισμό στα παιδιά μέσα από την προβολή μιας παρουσίασης.
5η Φάση: Εκτίμηση
Αξιολόγηση
Δραστηριότητα 1η :Το Συναίσθημα του Θύματος και του Νταή
Ζωγραφίστε το συναίσθημα του θύματος και του Νταή του σχολικού εκφοβισμού
Χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και ο οποιός γρήγορος εκπρόσωπος απαντάει τις ερωτήσεις του κουιζ. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα απαντήσει σωστά τις περισσότερες ερωτήσεις.
Δραστηριότητα 5η :Συμπλήρωση του διαγράμματος KWLH .
Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις τι έμαθαν σε αυτή τη θεματική ενότητα και πώς το έμαθαν, καταγράφοντας τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH.
Επισκεφτήκαμε την φρεγάτα Ναβαρίνον στην Πύλο στα πλαίσια του εορτασμού της Ναυμαχίας του Ναυαρίνου.
Η ναυμαχία του Ναυαρίνου, έγινε στις 20 Οκτωβρίου του 1827. Μια τεράστια δύναμη πυρός από πλοία του Βρετανικού, Γαλλικού και Ρωσικού στόλου βύθισαν τα πλοία Οθωμανικού και Αιγυπτιακού στόλου και έδωσαν έτσι μια ανάσα στην Ελληνική Επανάσταση που εκτός των εσωτερικών διενέξεων πνιγόταν στο αίμα από τους Οθωμανούς….
Τα παιδιά και οι Νηπιαγωγοί του σχολείου μας σας εύχονται Καλό Καλοκαίρι, με υγεία και αγάπη! Πάμε όλοι Παραλία για να γεμίσουμε μπαταρίες και να τα πούμε ανανεωμένοι όλοι το Σεπτέμβριο!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή