ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ για την ενίσχυση της συνεργασίας και των επικοινωνιακών δεξιοτήτων μεταξύ των μαθητών
Β. Υλοποίηση της Δράσης
Οι δραστηριότητες που συμπεριλάβαμε στο σχέδιο δράσης μας, τις εντάξαμε στο καθημερινό μας πρόγραμμα και τις περιγραφές τους, θα τις αναφέρουμε κάτω από τις θεματικές ενότητες που πραγματοποιήθηκαν.
-
Θεματική Ενότητα 1η :Υλοποίηση εργαστηρίων δεξιοτήτων με έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας
Δε μαλώνω, Δε μαλώνω, αγκαλιά μεγάλη απλώνω_Εργαστήριο Δεξιοτήτων
2η Φάση: Επισκόπηση
Δραστηριότητα : Αναζήτηση σε ομάδες πληροφοριών για το θέμα μας τόσο στη βιβλιοθήκη της τάξης όσο και στον υπολογιστή
3η Φάση : Επεξήγηση
Δραστηριότητα :Το συνεργατικό δέντρο της αγάπης
Με αφορμή ένα βιβλίο που βρήκαν τα παιδιά στη βιβλιοθήκη της τάξης, κάνουμε ερωτήσεις κατανόησης στα παιδιά και αφού συζητήσουμε τον τρόπο συνεργασίας των παιδιών της ιστορίας, χωρίζουμε την τάξη μας σε ομάδες δύο παιδιών και τους αναθέτουμε την αποστολή να σχεδιάσουν ένα χέρι από κανσόν, να το κόψουν και στο τέλος όλοι μαζί να δημιουργήσουν με τη φαντασία τους το δέντρο της αγάπης. Καρποί του δέντρου θα είναι τα μηνύματα της κάθε ομάδας ενάντιας του σχολικού εκφοβισμού, τα οποία θα τα αντιγράψουν όποια μπορούν και τα υπόλοιπα θα τα γράψουμε εμείς. Στην ομάδα των δύο ατόμων το ένα παιδί αφήνει το χέρι του πάνω στο κανσόν, το άλλο το σχεδιάζει και στο τέλος το παιδί που άφησε το χέρι του στο κανσόν κόβει με το ψαλίδι το περίγραμμα του χεριού. Στο τέλος μαζί αποφασίζουν για το κοινό μήνυμα και τον τρόπο που θα το κολλήσουν έτσι ώστε να σχηματιστεί ένα δέντρο.
Δραστηριότητα : Νταής δε γεννιέσαι…γίνεσαι_Θεατρικό παιχνίδι σε δυάδες
Σε δυάδα εναλλάξ τα παιδιά υποδύθηκαν σε αυτοσχέδιους διαλόγους το θύτη και το θύμα για να κατανοήσουν τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα εκατέρωθεν.

Δραστηριότητα : Το Σύνθημα κατά του σχολικού εκφοβισμού
Ομαδική δημιουργία του συνθήματος αντιμετώπισης αυτών των μορφών εκφοβισμού σε ομάδα 4 παιδιών
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες. Η κάθε ομάδα καλείται να βρει τα κομμάτια των γραμμάτων που θα τις δώσουμε, να τα βάλει σε σωστή σειρά με τη βοήθεια των αριθμών που υπάρχουν πίσω από κάθε γράμμα, να σχηματίσει με τουβλάκια και άλλα υλικά τη λέξη που αντιστοιχεί σε ένα κομμάτι του συνθήματος αντιμετώπισης των Νταήδων.
Δ φάση: Εμπλουτισμός
Δραστηριότητα : Πώς νιώθω……Θύμα-Θύτης
Έχοντας μιλήσει ήδη για τα συναισθήματα του θύτη και του θύματος, χωρίζουμε τα παιδιά πάλι σε ομάδες δύο – τριών ατόμων και ζητάμε από τα παιδιά της κάθε ομάδας να βάλουν τα συναισθήματα αυτά στην εφαρμογή learning apps στον υπολογιστή για να τα εμπεδώσουν.
https://learningapps.org/view32478364
Δραστηριότητα : Θύμα και Νταής και τρόποι αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού μέσα από ένα παιχνιδοτράγουδο
Ακούμε με τα παιδιά ένα παιχνιδοτράγουδο “μήλα γύρω, γύρω στη μέση πορτοκάλι” https://www.youtube.com/watch?v=sANf_UzOe5cπου βρήκε μία μαθήτριά μας με τη μαμά της στο ίντερνετ στη φάση της επισκόπησης και αφού το επεξεργαστούμε και κατανοήσουμε τι είναι τραγούδι και τι ομιλία, προτείνουμε στα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες και να μας το αναπαραστήσουν. Στην κάθε ομάδα μοιράζουμε εικόνες από μήλα και πορτοκάλι που είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας μας. Τα μέλη της κάθε ομάδας τραγουδιστά θα εκφράζονται ως νατήδες και το πορτοκάλι τραγουδιστά θα τους απαντάει ως θύμα.
Το θύμα ακολουθεί τα 3 βήματα αντιμετώπησης του Νταή. Βήμα 1ο: Αδιαφορία,
- Βήμα 2ο: Του λέει να σταματήσει, δεν του αρέσει αυτό που του κάνει και
Βήμα 3ο: Ζητάει βοήθεια από τα υπόλοιπα πορτοκάλια που κάθονται πιο πέρα.
Τα πορτοκάλια πηγαίνουν και βοηθούν το φίλο τους που είναι το θύμα, συνομιλούν με τα μήλα, τους Νταήδες και στο τέλος γίνονται όλοι φίλοι.
-
Θεματική Ενότητα 1η :2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων : Επιστήμονες του γλυκού νερού
Ολοκληρώνοντας την ενότητα μας για τα ποτάμια και τις λίμνες, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 3 ατόμων και ζητάμε από την κάθε ομάδα, αφού αξιοποιήσουν ένα υλικό, που θα τους μοιράσουμε, να κατασκευάσουν ένα φράγμα, για να αποθηκεύσουμε το νερό της τεχνικής μας λίμνης. Τα υλικά που θα δώσουμε στις ομάδες θα είναι πηλός, πλαστελίνη και οικοδομικό υλικό.
- Θεματική ενότητα 2η:Προγράμματα φιλαναγνωσίας
Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας:Παραμυθοδράσεις: Τα 3 Γουρουνάκια_Πρόγραμμα Προαιρετικού ολοημέρου
Δραστηριότητα 3η: Ανάγνωση και επεξεργασία της ιστορίας “Τα 3 γουρουνάκια”
Κατόπιν χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες και εκπρόσωποι από την κάθε ομάδα οφείλουν να συνεργαστούν και να ταυτίσουν την καρτέλα που τους έχουμε δώσει με τη λέξη γουρούνι και εκείνη που είναι γραμμένη στην τάξη. Το ίδιο κάνουμε και με τη λέξη Λύκος. Στο τέλος μπερδεύουμε τα γράμματα των λέξεων και ζητάμε από τις δύο ομάδες να βοηθήσουν τον ήρωά τους το γουρουνάκι να σχηματίσουν τη λέξη συμβουλευόμενοι την καρτέλα τους.

Δραστηριότητα : Το πιο γερό σπιτάκι
Τα γουρουνάκια ζητάνε τη βοήθεια των μικρών τους φίλων για να χτίσουν το πιο γερό σπιτάκι. Αφού τα παιδιά χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων, καλούνται να χτίσουν το πιο γερό σπιτάκι που δεν θα το γκρεμίσει ο λύκος.


Δ φάση: Εμπλουτισμός
Δραστηριότητα : Κουκλοθέατρο ανά ομάδες 4 παιδιών

-
Θεματική ενότητα 2η: Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας: Παραμυθοδράσεις _ Η Χιονάτη και οι 7 Νάνοι
Δραστηριότητα 2η : Επεξεργασία του παραμυθιού μέσα από το θέατρο και το κουκλοθέατρο _ Ομαδοσυνεργατική δράση
πηγή: https://blogs.sch.gr/3nipfil/2024/03/14/paramythodraseis_-i-chionati-kai-oi-7-nanoi/
-
Θεματική Ενότητα 3η :Ρομποτική
Beebot με τα μέρη του προσώπου και του σώματος
Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και αφού τους ζητήσουμε να βρουν το μέρος του προσώπου ή του σώματος που θα τους πούμε, τοποθετούν τα βήματα κατεύθυνσης του προορισμού τους στο αντίστοιχο μέρος του προσώπου ή του σώματος και πειραματίζονται με τον προγραμματισμό της μελισσούλας τους. Σε περίπτωση που κάνουν λάθος τους θέτουμε ερωτήσεις προβληματισμού για να κρίνουν τι έκαναν λάθος και να το διορθώσουν μόνα τους ή με τη βοήθεια των μελών της ομάδας τους, καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη!
-
Θεματική Ενότητα 4η :Ε-twinning: Different Cultures, the same emotions 2023-2024 : Ετήσιο πρόγραμμα εκμάθησης των βασικών συναισθημάτων και διαχείρισης των αρνητικών.
Κατασκευή Λογότυπου για το πρόγραμμα-Ομαδικό κολάζ ζωγραφικής
Διαχείριση του συναισθήματος του Φόβου_Συνεργασία του Νηπιαγωγείου μας με το αντίστοιχο Νηπιαγωγείο της Πολωνίας που συμμετέχει στο πρόγραμμα.
Ο φόβος των παιδιών ενός Νηπιαγωγείου της Πολωνίας είναι : οι αράχνες
Η λύση που τους προτείνουμε για να ξεπεράσουν αυτό τους το φόβο
Η συνεργασία μας με την Πολωνία σε ένα padlet
Η Κοκκινοσκουφίτσα _ημέρα φιλαναγνωσίας_Φεβρουάριος 2024
Δραστηριότητα 2η : Εμπέδωση της ιστορίας: Παίζουμε θέατρο!!
Μοιράζουμε ρόλους της ιστορίας στα παιδιά, συζητάμε για τα λόγια τους και παίζουμε θέατρο!
Δραστηριότητα 3η Παίζουμε Κουκλοθέατρο!!!
Επιλέγουμε από τις κούκλες της τάξης μας αυτές που ταιριάζουν στο παραμύθι μας. Τις ετοιμάζουμε, έχουμε ζωγραφίσει ήδη τα σκηνικά, θα μοιράσουμε τους ρόλους και στη συνέχεια θα παίξουμε κουκλοθέταρο!
Τα παρασκήνια του κουκλοθέατρου
Οι μουσικοί του κουκλοθέατρου
Το τραγούδι των συναισθημάτων μας_Φεβρουάριος 2024_Συνεργατική Δραστηριότητα _παραγωγής ίδιων στίχων τραγουδιού
Σε αυτή τη δραστηριότητα συνεργάστηκαν τα σχολεία μεταξύ τους ανά ζευγάρια και έβγαλαν ένα κοινό τραγούδι ανάλογα με την αξία ή το συναίσθημα που τους δόθηκε. Εμείς συνεργαστήκαμε με το Νηπιαγωγείο του Ψυχικού Σερρών και το θέμα του τραγουδιού που θα έπρεπε να συνθέσουμε ήταν “εάν είσαι φιλικός….”. Στη συνέχεια ζωγράφισαν τα παιδιά τα γράμματα της αγγλικής λέξης friendly και ομαδικά το παρουσίασαν τραγουδώντας το! Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας συνεργάστηκαν μεταξύ τους για την παραγωγή και παρουσίαση του τραγουδιού “Εαν είσαι φιλικός και το ξέρεις….”
Το συνεργατικό μας Παραμύθι_Μάρτιος 2024_Συνεργατική δραστηριότητα
Κάθε χώρα συνεχίζει την ιστορία που έχει αφηγηθεί η προηγούμενη έχοντας κοινή ηρωίδα που ταξιδεύει σε κάθε χώρα, γνωρίζοντας κάποια μέρη και εκφράζοντας τα συναισθήματά της γι αύτα που συναντάει στον κάθε προορισμό. Το κομμάτι της ιστορίας που αντιστοιχεί στην κάθε χώρα το παράγουν τα παιδιά της τάξης με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού και το εικονογραφούν τα ίδια.
Το δικό μας κομμάτι στην ιστορία
πηγή: https://www.storyjumper.com/book/read/170406801/AngyA
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ _Ο σχηματισμός του τίτλου του προγράμματος
- Ζωγαφίστε σε ομάδες τα pixels ακολουθώντας τις οδηγίες των χρωμάτων σύμφωνα με την κωδικοποίησή τους και αποκαλύψτε τα συναισθήματα.

- Θεματική 5η: Παραστάσεις κουκλοθεάτρου από τα ίδια τα παιδιά του ολοημέρου_Συνεργατική δραστηριότητα
πηγή: https://youtu.be/7wKFHsShM2Y
πηγή: https://youtu.be/AiQLJM6lIcE
-
Θεματική Ενότητα 6η:Εκπαιδευτικές εθελοντικές δράσεις με τη συμμετοχή της σχολικής κοινότητας
Δράση let’s do it: Καλλωπισμός του κήπου του σχολείου μας και τη δημιουργία ενός βοτανόκηπου_συνεργασία γονέων, παιδιών και εκπαιδευτικών


- Θεματική Ενότητα 7η: Επίλυση παζλ: Ώρα Ελεύθερων δραστηριοτήτων χωρισμός σε ομάδες
- Θεματική Ενότητα 8η: Θέατρο_Συνεργατική Δραστηριότητα
Τα παιδιά ως ηθοποιοί υποδύονται τους ήρωες από γνωστά παραμύθια και ζωντανεύουν από κοινού την ιστορία τους.

Το δικαστήριο των τροφών
Η κοκκινοσκουφίτσα
Θεματική Ενότητα 9η: Ενδεικτικές δραστηριότητες εμπέδωσης γνώσης σε ομάδες
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο μεγάλες ομάδες και όταν το μέλος της ομάδας τους σηκώσει πρώτο το κουδουνάκι, θα πάρει η ομάδα του την ερώτηση και ομαδοσυνεργατικά θα πρέπει να βρει την απάντηση. Νικήτρια ομάδα θα είναι εκείνη που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς από τις σωστές απαντήσεις.
Βίντεο από τη συνεργατική μας δράση






















































