Θεματικός Κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον
Ενότητα: Οικολογία-Ανακύκλωση
1η Φάση: Εξοικείωση με το θέμα
(Ανίχνευση γνώσεων των παιδιών)
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και Κριτικής σκέψης
Δραστηριότητα 1η : Το πρόβλημα του Άκη του Σκαντζοχοιράκη
Στο μαθησιακό κέντρο της παρεούλας στην γωνία έχουμε φτιάξει ένα δάσος από ξύλινα τουβλακια, το οποίο είχε πολλά δέντρα κομμένα και πολλά σκουπίδια και μέσα σε αυτό έχουμε αφήσει την κούκλα του σκαντζόχοιρου που έκλαιγε, γιατί δεν έβρισκε τροφή και δεν μπορούσε να μετακινηθεί από τα σκουπίδια που είχαν πετάξει οι άνθρωποι μέσα σε αυτό. Η νηπιαγωγός καλεί τα παιδιά στην παρεούλα και τα ρωτάει να της πουν τι βλέπουν και τι ακούν. Γιατί ο Άκης ο σκαντζοχοιράκης μας κλαίει; Τι σύμβαίνει; Πώς μπορούμε να τον βοηθήσουμε; Ακούμε τις απόψεις των παιδιών και την επιχειρηματολογία τους και αφού τα χωρίσουμε σε 5 ομάδες των 5 παιδιών τους ζητάμε να ορίσουν έναν εκπρόσωπο ομάδας, ο οποίος μαζί ε τους εκπροσώπους και των άλλων ομάδων, θα ψάξουν μέσα στην τάξη να βρουν τα γράμματα από τη λέξη που όταν θα τη σχηματίσουν θα μας δώσει τη λύσει στο πρόβλημα του Άκη. Το κάθε γράμμα πίσω θα έχει μία αρίθμηση και ο εκπρόσωπος που θα βρει τα περισσότερα γράμματα θα κληθεί να τα βάλει στη σειρά και να κάνει γραφωφωνημική αντιστοίχηση για να βρεί την λέξη της ανακύκλωσης. Στο τέλος η Νηπιαγωγός ρωτάει τα παιδιά να της πουν τι γνωρίζουν για την ανακύκλωση, τι θα ήθελαν να μάθουν και σημειώνει τις απόψεις τους στο διάγραμμα ΚWLH.
2η Φάση: Επισκόπηση
Δραστηριότητα 2η: Η αναζήτηση των πληροφοριών για την ανακύκλωση
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και Κριτικής σκέψης
Ο Άκης ο σκαντζοχοιράκης ζητάει τη βοήθεια των παιδιών να αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με την ανακύκλωση. Οι εκπρόσωποι των 5 ομάδων συζητούν με τα μέλη τους και μας λένε που θα βρούμε τις σχετικές πληροφορίες για να απαντήσουμε στα ερωτήματά μας, φέρνοντας σχετικά βιβλία, ή ψάχνοντας για φωτογραφίες και βίντεο στο διαδίκτυο. Η Νηπιαγωγός επικουρεί τις ομάδες γράφοντας τις λέξεις κλειδιά για να τις πληκτρολογήσουν οι ομάδες στη μηχανή αναζήτηση στον υπολογιστή και θα διαβάζει τις πληροφορίες που θα βρουν τα παιδιά. Στο τέλος μοιράζει ένα χαρτί σε όλα τα παιδιά και με αυτό τους ζητάει να ψάξουν στο σπίτι τους και να μας φέρουν ανακυκλώσιμα σκουπίδια στο σχολείο.
3η Φάση : Επεξήγηση
Δραστηριότητα 3η : Τα σκουπίδια και οι επιπτώσεις τους
Δεξιότητες Επικοινωνίας και Κριτικής σκέψης
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=TgSrwKoCxKE
Καθόμαστε με τα παιδιά στην παρεούλα και εμφανίζεται μία θαλάσσια χελώνα, η οποία κλαίει και εκείνη όπως ο σκαντζόχοιρος. Εκείνα ρωτούν τη χελώνα τι της συμβαίνει και αυτή τους παρουσιάζει την ιστορία στον υπολογιστή, την οποία τους ζητάει να την ακούσουν προσεκτικά και μετά να της πουν εάν έχουν καταλάβει γιατί κλαίει. Τα παιδιά παρακολουθούν την ιστορία με τις επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή από τη ρίψη πλαστικών σκουπιδιών και συγκεκριμένα μπουκαλιών στη θάλασσα. Στο τέλος του βίντεου η Νηπιαγωγός ζητάει από τα παιδιά να ζωγραφίσουν τις επιπτώσεις των σκουπιδιών στο περιβάλλον, να το παρουσιάσουν στην ομάδα και να αιτιολογήσουν την απάντησή τους.
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/4ο-Εργαστήριο-Δεξιοτήτων.pdf
Δραστηριότητα 4η : Τα υλικά των σκουπιδιών
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και Κριτικής σκέψης
Μετά τη συζήτηση για τις επιπτώσεις των σκουπιδιών, η χελώνα τους ζητάει τη βοήθειά τους να ταξινομήσουν τα σκουπίδια που άφησαν οι άνθρωποι στην παραλία ανάλογα με το υλικό τους. Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και εκείνες αναλαμβάνουν από ένα υλικό και τοποθετούν στο αντίστοιχο στεφάνι χούλα χουκ τα σκουπίδια που αποτελούνται από το υλικό αυτό.
Οι κάδοι χωρισμένοι με βάση το δομικό υλικό των σκουπιδιών (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο)
Τα σκουπίδια ανακατεμένα σε τυχαίους κάδους στην άλλη μεριά της αίθουσας
Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες καλούνται να ταξινομήσουν τα σκουπίδια με βάση το υλικό δόμησής τους.
Στο τέλος τους δείχνει βίντεο με το πώς παράγεται το χαρτί, το γυαλί, ενώ τους διαβάζει πληροφορίες για το πλαστικό και το αλουμίνιο.
Πώς παράγεται το χαρτί
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=Mx9949aT06U
Πώς παράγεται το γυαλί
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=QdnQ9yIIg8U
Πληροφορίες για τα υλικά:
Το αλουμίνιο είναι πιο ελαφρύ και εύπλαστο από το σίδηρο, είναι ακριβότερο, καλός αγωγός ηλεκτρικής ενέργειας.
Το πλαστικό ως βάση του για την κατασκευή του έχει το πετρέλαιο ή το φυσικό αέριο.
Μία βιβλιοπρόταση για να κατανοήσουν τα παιδιά που καταλήγουν τα σκουπίδια που δεν ανακυκλώνονται.
Δραστηριότητα 5η: Ανακύκλωση
Δεξιότητες Επικοινωνίας και Κριτικής σκέψης
Έχοντας μάθει για τα υλικά των σκουπιδιών και την προέλευσή τους, η χελώνα ρωτάει τα παιδιά τι θα μπορούσαν να κάνουν για να μειώσουν τα σκουπίδια και να σταματήσουμε να καταστρέφουμε τη φύση για να κατασκευάζουμε διάφορα αντικείμενα π.χ. χαρτί, μπουκάλια, γυαλιά κτλ. Αφού ακούσει προσεκτικά τις απαντήσεις τους, τους ζητάει να παρακολουθήσουν το παρακάτω βίντεο, να το συζητήσουν και να επαληθεύσουν ή να διαψεύσουν τις απαντήσεις τους, αιτιολογώντας την απάντησή τους.
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=TBWl5Ek6B4k
Στο τέλος, ζητάμε από τα παιδιά να βρουν το σήμα της ανακύκλωσης στα προϊόντα και να το ζωγραφίσουν.
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/4ο-Εργαστήριο-Δεξιοτήτων-σήμα-ανακύκλωσης.pdf
4η Φάση: Εμπλουτισμός
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και Κριτικής σκέψης
Δραστηριότητα 6η: Κάνουμε ανακύκλωση
Ο Άκης ο σκαντζοχοιράκης μαζί με τη χελώνα, έχοντας μάθει για την ανακύκλωση, χωρίζει τα παιδιά σε δύο ομάδες και ζητάει να βάλουν τα ανακυκλώσιμα σκουπίδια που βλέπουν μπροστά τους στον κάδο της ανακύκλωσης που αντιστοιχεί στην ομάδα τους. Τα παιδιά πρέπει να συνεργαστούν και να ανακυκλώσουν τα σκουπίδια που ανακυκλώνονται. Νικήτρια θα είναι η ομάδα που θα τελειώσει πρώτη και θα έχει βάλει σωστά τα ανακυκλώσιμα μόνο σκουπίδια στον κάδο. Όταν ολοκληρώσουν το παιχνίδι η Χελώνα με τον σκαντζόχοιρο ζητάει από τον εκπρόσωπο της κάθε ομάδας να μετρήσει τα σκουπίδια, να τα αντιστοιχήσει με τον αριθμό που αναλογεί την ποσότητά τους. Στη συνέχεια παίζει μαζί τους ένα παιχνίδι πρόσθεσης και αφαίρεσης των σκουπιδιών προβληματίζοντας τον σκαντζόχοιρο που ρωτάει τα παιδιά για να λύσει τις απλές προσθέσεις ή αφαιρέσεις που του βάζει η χελώνα.
Δραστηριότητα 7η: Μάντεψε τι έφτιαξα
Δεξιότητες του Νού και της Επικοινωνίας
Η επόμενη αποστολή της χελώνας που αναθέτει στα παιδιά είναι να τα χωρίσει σε ισάριθμες ομάδες και να κατασκευάσουν από τα σκουπίδια κάποιο αντικείμενο για να τα μετατρέψει τα άχρηστα μέχρι τώρα σκουπίδια σε χρήσιμα για εκείνα πράγματα. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα ολοκληρώσει πρώτη σωστά την αποστολή που της ανέθεσε η χελώνα και θα την παρουσιάσει στην παρεούλα. Στο τέλος ακούμε το τραγούδι της ανακύκλωσης.
πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=_aMVpHaUx7c
Δραστηριότητα 8η: Βρες το υλικό μου
Ψηφιακές Δεξιότητες και Δεξιότητες Συνεργασίας
Η χελώνα εμφανίζεται πάλι στα παιδιά και τους ζητάει σε ομάδες των δύο παιδιών να τη βοηθήσουν για αντιστοιχήσουν τα υλικά που βλέπουν στο πρόγραμμα με τα σκουπίδια από τα οποία είναι κατασκευασμένα. Νικήτρια θα είναι η ομάδα που θα ολοκληρώσει σωστά την εργασία της, αναγνωρίζοντας τα υλικά κατασκευής των σκουπιδιών.
https://learningapps.org/watch?v=ppdpme9an23
Ανακύκλωση- Ομαδοποίηση σκουπιδιών με τα υλικά κατασκευής τους (learningapps.org)
5η Φάση: Εκτίμηση
Δεξιότητες Επικοινωνίας, συνεργασίας και Κριτικής σκέψης
Δραστηριότητα 9η: Ο εκατομμυριούχος
Τα παιδιά σε δύο ομάδες παίζουν το παιχνίδι γνώσεων ο εκατομμυριούχος με παρουσιαστές την χελώνα και το σκαντζόχοιρο. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα απαντήσει τις ερωτήσεις σωστά και θα κερδίσει ένα 1.000.000 ευρώ με το οποίο θα κάνει έργα για την ανακύκλωση.
https://learningapps.org/30433137
Δραστηριότητα 10η : Ζωγραφίζω την ανακύκλωση
https://blogs.sch.gr/gkanellaki/files/2023/05/4ο-Εργαστήριο-Δεξιοτήτων-ανακύκλωση_αξιολόγηση.pdf
Δραστηριότητα 11η :Συμπλήρωση του διαγράμματος KWLH .
Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά απαντούν στις ερωτήσεις τι έμαθαν σε αυτή τη θεματική ενότητα και πώς το έμαθαν, καταγράφοντας τις απαντήσεις τους στο διάγραμμα KWLH.