Δημιουργώ και Καινοτομώ – Σκέψη και Πρωτοβουλία: “Νερόεξερευνητές”, Τομέας Steam
2ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
Θεματική Ενότητα Δημιουργώ και Καινοτομώ – Σκέψη και Πρωτοβουλία: “Νερόεξερευνητές”, Τομέας Steam.
Στo πλαίσιο του Εργαστηριού δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τον θεματικό κύκλο «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Σκέψη και Πρωτοβουλία», το πρόγραμμα «Νεροεξερευνητές» που εντάσσεται στον τομέα STEAM, δίνοντας στα παιδιά την ευκαιρία να ανακαλύψουν τον κόσμο του νερού μέσα από επιστημονική διερεύνηση, δημιουργικότητα και πειραματισμό. Μέσα από το συγκεκριμένο εργαστήριο, τα παιδιά θα μάθουν για το νερό ως φυσικό πόρο, τη σημασία του στην καθημερινή ζωή και το περιβάλλον, ενώ παράλληλα θα αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Οι στόχοι του εργαστηρίου είναι οι εξής:
Γνωστικοί στόχοι:
- Να αναγνωρίζουν τη σημασία του νερού στη φύση και την καθημερινότητά τους.
- Να εξερευνούν τις φυσικές ιδιότητες του νερού (υγρό, στερεό, αέριο, επιπλέει-βυθίζεται, απορρόφηση κ.λπ.).
- Να ανακαλύπτουν τον κύκλο του νερού μέσα από πειράματα και δραστηριότητες.
- Να κατανοούν τη σημασία της εξοικονόμησης νερού και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Δεξιότητες STEAM:
- Να διατυπώνουν υποθέσεις και να πειραματίζονται με το νερό (επιστήμη).
- Να χρησιμοποιούν απλά υλικά και εργαλεία για να δημιουργήσουν κατασκευές σχετικές με το νερό (τεχνολογία & μηχανική).
- Να συμμετέχουν σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες εμπνευσμένες από το νερό (τέχνες).
- Να καταμετρούν και να συγκρίνουν ποσότητες νερού μέσα από παιχνίδια και δραστηριότητες (μαθηματικά).
Κοινωνικό-συναισθηματικοί στόχοι:
- Να συνεργάζονται σε ομαδικά πειράματα και παιχνίδια ρόλων.
- Να αναπτύσσουν υπευθυνότητα απέναντι στο περιβάλλον.
- Να εκφράζουν ιδέες και συναισθήματα μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες.
Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, πειράματα, αφήγηση ιστοριών, παιχνίδια ρόλων και κατασκευές, προσφέροντας στα παιδιά ένα πλούσιο, ελκυστικό και καινοτόμο μαθησιακό περιβάλλον.
Εργαστήριο:
Ξεκινήσαμε το εργαστήριο μας διαβάζοντας το παραμύθι “Η μικρή χιονονιφάδα” και παρακολουθήσαμε σε βίντεο τη ζωή της.
Χωριστήκαμε σε ομάδες για να φτιάξουμε χιονονιφάδες με γλωσσοπίεστρα….
Κάναμε το άλλο μισό της χιονονιφάδας (συμμετρία)….
φτιάξαμε χιονονιφάδες με γεωμετρικά σχήματα και μετρήσαμε πόσα σχήματα χρησιμοποιήσαμε…..
φτιάξαμε χιονονιφάδες με ατλακόλ, αλάτι και νερομπογιές….
καθώς και τις χιονονιφάδες που πέφτουν από τα σύννεφα.
Στη συνέχεια, μιλήσαμε για τον κύκλο του νερού. Φτιάξαμε τον κύκλο του νερού ομαδικά αλλά και ατομικά….
και τον δραματοποιήσαμε.
Παράλληλα, φτιάξαμε τις νερό-σταγόνες μας και είδαμε πού βρίσκεται το νερό στο σχολείο μας, στη φύση και γενικότερα στην καθημερινότητά μας.
Συζητήσαμε για τη χρησιμότητα του νερού και φτιάξαμε την δική μας αφίσα για το κοινό.
Είδαμε από που έπαιρναν νερό παλιά οι άνθρωποι και φτιάξαμε το δικό μας πηγάδι….
ενώ παρατηρήσαμε επίσης πώς το νερό είναι ικανό να κινήσει τον τροχό του νερόμυλου.
Επιπλέον, είδαμε τα στοιχεία από τα οποία αποτελείται το νερό και για να επαληθεύσουμε αν εμπεριέχει οξυγόνο μέσα του πραγματοποιήσαμε ένα πείραμα….
κάναμε ανασύνθεση της λέξης “ΝΕΡΟ”….
και σχετικό φύλλο εργασίας.
Επίσης, μάθαμε για τις σύνθετες λέξεις και φτιάξαμε αυτές που έχουν βάση το νερό.
Ταυτόχρονα, μάθαμε τον αριθμό 3 κάνοντας τις διαδρομές του.
Στην πορεία, διαβάσαμε το παραμύθι του Σταγονούλη που ταξίδεψε στις Βόρειες Χώρες και μάθαμε για την τήξη και την πήξη, ξεκινώντας τα πειράματα. Γεμίσαμε ποτήρια με νερό και κάναμε υποθέσεις για το που θα μπορούσαν να παγώσουν. Υποθέσαμε στην κατάψυξη και στην αυλή. Στο τέλος της ημέρας ελέγξαμε αν οι υποθέσεις μας ήταν σωστές και διαπιστώσαμε ότι στην κατάψυξη το νερό μετατράπηκε σε πάγο. Βάλαμε στόχο να το επαναφέρουμε και πάλι σε υγρή μορφή το συντομότερο. Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες και προσπαθήσαμε να λιώσουμε τον πάγο με αλάτι, σταγονόμετρο και ψεκαστήρα. Φυσικά, προηγήθηκαν οι υποθέσεις και έπειτα τις επαληθεύσαμε.
και είδαμε πώς το αλάτι μπορεί για λίγο να λιώσει τον πάγο και να κολλήσει πάνω του ένα σχοινί.
Παρακολουθήσαμε σε βίντεο “Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει” και πειραματιστήκαμε με την πλεύση και τη βύθιση, ώστε να τον βοηθήσουμε να περάσει με ασφάλεια τη θάλασσα χωρίς να βουλιάξει και να λιώσει…..
είδαμε και κάποια εκπαιδευτικά βίντεο και ζωγραφίσαμε ότι μας έκανε εντύπωση από το πείραμα.
Όμως πέρα από το πείραμα της πλεύσης – βύθισης, προσπαθήσαμε να βρούμε και τρόπους να περάσει ο Χιονάνθρωπος με τους φίλους του απέναντι χωρίς να χρειαστεί να μπει καθόλου στο νερό και απ’ ότι φαίνεται τα καταφέραμε.
Συνδέσαμε κάποιους αριθμούς με σταγόνες για να δούμε πόσες είναι….
και ήρθαμε σε μια πρώτη επαφή με την μαθηματική πράξη της πρόσθεσης.
Μιλήσαμε για το πρόβλημα της λειψυδρίας και για την εξοικονόμηση του νερού. Είδαμε βίντεο και αφίσες ευαισθητοποίησης και σκεφτήκαμε τρόπους εξοικονόμησης νερού στο σχολείο. Πήραμε 2 λεκάνες και πήγαμε στο νιπτήρα για να πλύνουμε τα χέρια μας έχοντας τη βρύση κλειστή όσο σαπουνίζαμε και έχοντας την ανοιχτή. Μετρήσαμε πόσα ποτηριά ξοδεύτηκαν στη μια περίπτωση και πόσα στην άλλη…
και κάναμε σύγκριση ποσοτήτων.
Παίξαμε το παιχνίδι “μεταφέρω το νερό χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα”….
και το “Σώσε την σταγόνα με τα μπαλόνια που περνάνε από τα χέρια των παιδιών”
Μέσα από περαιτέρω συζήτηση και παρατήρηση εκφράσαμε ιδέες και προτείναμε απλούς τρόπους εξοικονόμησης του νερού, όπως το κλείσιμο της βρύσης όταν πλένουμε τα δόντια μας… Με πολλή φαντασία και δημιουργικότητα, ζωγραφίσαμε ατομικά πως μπορούμε να εξοικονομήσουμε το νερό…
και σχεδιάσαμε μια αφίσα με το κεντρικό μας μήνυμα: «Σώστε το νερό, σώστε τον πλανήτη!» αλλά και με το μήνυμα “Το νερό και τα μάτια σας!”.
Τέλος, συζητήσαμε για τη ρύπανση του νερού, παρατηρήσαμε εικόνες και συζητήσαμε για το πώς επηρεάζεται οι ζωή των ζώων που ζουν μέσα σε αυτό αλλά και όσοι το χρησιμοποιούν.
Πειραματιστήκαμε βρομίζοντας το νερό με τέμπερα, λάδι, απορρυπαντικό και διαφορά μικροαντικείμενα, προσπαθήσαμε να το επαναφέρουν στην αρχική του κατάσταση. Δυστυχώς, διαπιστώσαμε πως αυτό είναι αδύνατον. Συζητήσαμε τρόπους ώστε να συμβάλουμε όσο γίνεται ο καθένας από τη δική του μεριά στον περιορισμούς της ρύπανσης…
και ζωγραφίσαμε όσα παρατηρήσαμε.
Μέσα από αυτές τις δράσεις, τα παιδιά καλλιέργησαν περιβαλλοντική συνείδηση και ανέλαβαν ενεργό ρόλο ως μικροί «Νερό-εξερευνητές» που προστατεύουν το νερό και τον κόσμο μας.