Το Σχ. Έτος 2022-23 η Γ’ τάξη (Κηλαϊδάκη Μαριεύα) κάλυψε την ενότητα:
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη: Σταματώ τις διακρίσεις – Αποδέχομαι τον «Άλλο»
Η Γ ́ Τάξη στα πλαίσια της θεματικής ενότητας: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη πραγματοποίησε σχετικό Εργαστήριο Δεξιοτήτων. Συγκεκριμένα το θέμα που πραγματεύτηκε είχε τίτλο: Σταματώ τις διακρίσεις – Αποδέχομαι τον <<Άλλο>>, αξιοποιώντας λογοτεχνικές αναπαραστάσεις. Έννοιες και αξίες όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η αξιοπρέπεια, η ανεκτικότητα και ο σεβασμός προς τους άλλους, μαθαίνονται μέσω εμπειριών και πρακτικής, μέσω βιώματος και συμμετοχικών διαδικασιών και όχι με τυποποιημένες διαδικασίες και αυστηρούς ρυθμιστικούς κανόνες. Με βάση την παραδοχή αυτή ο στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες, μέσω εργαστηρίων και δραστηριοτήτων που καλλιεργούν τις Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα (4Cs- Δημιουργικότητα, Κριτική Σκέψη, συνεργασία, Επικοινωνία), να ευαισθητοποιηθούν, να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και να υιοθετήσουν στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες αναγνωρίζουν, αποδέχονται, σέβονται και επωφελούνται από τη διαφορετικότητα, αντί να την αγνοούν η να την αποκλείουν.
Το πρόγραμμα στηρίζεται στην αξιοποίηση των λογοτεχνικών βιβλίων και μάλιστα των εικονογραφημένων, καθώς αποτελούν πολυτροπικά δημιουργήματα στα οποία εικόνα και κείμενο μέσω της εύγλωττης διαδοχής τους βρίσκονται σε γόνιμη συλλειτουργία. Επιπλέον, τα βιβλία αυτά έχουν κατά κύριο λόγο περιορισμένο κείμενο και επομένως μπορούν να διαβαστούν ολόκληρα κατά τη διάρκεια μιας
διδακτικής ώρας. Η λογοτεχνική εμπειρία προσφέρεται για επεξεργασία πλήθους συμβόλων τα οποία αποτελούν τρόπους έκφρασης ιδεών και συναισθημάτων που ενδεχομένως δύσκολα εκφράζονται διαφορετικά.
Φροντίζω το περιβάλλον -2ος κύκλος : Θαλα-sos-α χωρίς πλαστικά
Δόντια γερά, τρώγοντας υγιεινά
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών στο θέμα της προληπτικής ιατρικής, ιδιαίτερα στον τομέα της στοματικής υγιεινής, ο οποίος συνδέεται άμεσα με τις διατροφικές συνήθειες των μαθητών/τριών και η καλλιέργεια σύγχρονων δεξιοτήτων στους/στις μαθητές/τριες, προκειμένου να συνδυάζουν αποτελεσματικά τις σχολικές τους γνώσεις με τις ικανότητές τους είτε να ανταποκρίνονται με ευχέρεια σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον.
Το Β2 πραγματοποίησε τα εξής:
1)Η αξία της διατροφής- προβολή ιστορίας «η κυρά Διατροφή»
2) Εκπαιδευτικό βίντεο- «Στοματική υγιεινή»
3) Παραμύθι «Σοκολάκης και Ζαχαρούλα»
4) Βίντεο «Τρώμε σωστά, τρώμε υγιεινά»
5) Δημιουργία «Πυραμίδας διατροφής»
6) Εργασία «Ημερολόγιο πλυσίματος δοντιών»
7) Συνέντευξη από οδοντίατρο
8) Φυλλάδια για σωστές διατροφικές συνήθειες
2. Θαλα-sos-α χωρίς πλαστικά
Σκοπός του εργαστηρίου “Θάλα-sos-α χωρίς πλαστικά” είναι να αποκτήσουν οι μαθητές θετική στάση σχετικά με την μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, να αναγνωρίσουν τις επιπτώσεις της χρήσης τους στο θαλάσσιο περιβάλλον, να συνειδητοποιήσουν ότι είναι ευθύνη όλων μας να διατηρήσουμε το θαλάσσιο περιβάλλον καθαρό και βέβαια να αποκτήσουν συμπεριφορές που θα συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινότητά μας.
Το Β1 πραγματοποίησε τα εξής:
Δημιουργούμε την ομάδα μας – Μοιραζόμαστε τη γνώση μας
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο. Ένα παιδί πετάει ένα μπαλάκι σε ένα άλλο στον κύκλο και εκείνο θα πρέπει να πει μια λέξη σχετική με τη θάλασσα. Όποια λέξη πει θα πρέπει το παιδί που πέταξε το μπαλάκι να την αναπαραστήσει (κίνηση-φωνή) με το σώμα του. Στο τέλος του παιχνιδιού τα παιδιά ζωγραφίζουν αυτό που είπαν. Στο κέντρο του κύκλου τοποθετείται ένα μεγάλο μπλε πανί και τα παιδιά με τις ζωγραφιές τους δημιουργούν ένα θαλάσσιο τοπίο. Σε μικρές ομάδες δημιουργούν μια ιστορία του βυθού. Μια ομάδα, στην ολομέλεια, παρουσιάζει την ιστορία της παίζοντας ένα μικρό δρώμενο.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Η/ο εκπαιδευτικός, στην ολομέλεια, αναφέρει ότι έλαβε ένα μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του σχολείου. Εξηγεί στα παιδιά ότι το μήνυμα ως αποστολέα έγραφε «ο Πητ και η Πατ, οι επιστήμονες των θαλασσών» και «Λέτα, χελώνα καρέτα καρέτα». Οι τρεις ήρωες τους ζητούν να παρατηρήσουν και να περιγράψουν τις φωτογραφίες που τους στέλνουν, που δείχνουν τι συναντούν στα ταξίδια τους στη θάλασσα. Τα παιδιά περιγράφουν τις φωτογραφίες, στις οποίες απεικονίζονται πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και σε ακτές. Απαντούν σε ερωτήματα όπως: τι παρατηρείτε; γατί βρίσκονται αυτά τα αντικείμενα εκεί; κ.ά. Χωρίζονται σε ομάδες, και δημιουργούν την ιστορία των πλαστικών αντικειμένων που παρατήρησαν, π.χ. πού ήταν πριν, πώς βρέθηκαν εκεί, κ.ά. Την αναπαριστάνουν με ένα μικρό δρώμενο.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Η/ο εκπαιδευτικός, στην ολομέλεια, εξηγεί στα παιδιά ότι η μικρή χελώνα, τους ζητάει να τη βοηθήσουν για να μάθει για τη θάλασσα, δηλαδή να πουν τη γνώμη τους, αν θεωρούν καλό ή κακό που η θάλασσα και οι ακτές έχουν πλαστικά απορρίμματα και γιατί. Τα παιδιά σε μικρές ομάδες συζητούν και ανταλλάσσουν τις απόψεις τους αναφορικά με το ερώτημα. Στην ολομέλεια, κάθε ομάδα, χρησιμοποιώντας μια ψηφιακή συσκευή εγγραφής φωνής και ήχου καταγράφει τις απαντήσεις της, εκφράζοντας, έτσι, τις προϋπάρχουσες γνώσεις της ως προς τη ρύπανση της θάλασσας από τα πλαστικά. Όταν ολοκληρώσουν όλες οι ομάδες την παρουσίασή τους, ακούν ξανά αυτά που κατέγραψαν και αν θέλουν συμπληρώσουν κάτι.
Ανησυχία στον βυθό… Ερευνούμε, καταγράφουμε, βγάζουμε συμπεράσματα
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά ενημερώνονται ότι ο Πητ και η Πατ, με νέο μήνυμα, τους ζητούν να εξηγήσουν στη Λέτα καρέτα καρέτα, τι μπορεί να συμβεί στα ζώα της θάλασσας, όταν σε αυτή υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα. Επίσης, προτείνουν κάθε ομάδα να δει ένα βίντεο, διαφορετικό κάθε μία, έχοντας στείλει τους αντίστοιχους υπερσυνδέσμους και έντυπο υλικό. Τα παιδιά, αρχικά, κάνουν τις δικές τους υποθέσεις αναφορικά με το θέμα, αιτιολογώντας τις απαντήσεις τους. Οι απαντήσεις τους καταγράφονται σε ένα νοητικό χάρτη. Επίσης, κάνουν υποθέσεις ως προς τι μπορεί να δείχνει το ψηφιακό και το έντυπο υλικό. Αιτιολογούν τις απαντήσεις τους απαντώντας στο ερώτημα της ρουτίνας σκέψης “Τι σε κάνει να το λες αυτό;».
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και μια μια ομάδα επιλέγει τον υπερσύνδεσμο που της αντιστοιχεί και βλέπει το βίντεο δύο φορές. Τη δεύτερη φορά τα παιδιά δημιουργούν στιγμιότυπα οθόνης, τα οποία κρίνουν ότι είναι αντιπροσωπευτικά των πληροφοριών που χρειάζονται και τα εισάγουν σε ένα αρχείο λογισμικού παρουσίασης, στην επιφάνεια εργασίας. Οι υπόλοιπες ομάδες την ώρα αυτή επεξεργάζονται σχετικό έντυπο υλικό και κρατούν σημειώσεις με όποιο τρόπο μπορούν.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις πληροφορίες και τα συμπεράσματά της, δείχνοντας τα ανάλογα στιγμιότυπα οθόνης σε προβολικό μηχάνημα ή στον Η/Υ ή/και τις σημειώσεις τους από το έντυπο υλικό, τα οποία καταγράφονται σε έναν νοητικό χάρτη. Η/ο εκπαιδευτικός επαναφέρει τον νοητικό χάρτη της 1ης δραστηριότητας του Εργαστηρίου και τα παιδιά συγκρίνουν τους δύο νοητικούς χάρτες, δηλαδή τις αρχικές τους υποθέσεις για τις επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή των πλαστικών απορριμμάτων με τα τωρινά τους συμπεράσματα.
Μαθαίνουμε από τους/τις ειδικούς
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Οι ήρωες Πατ και Πητ προτείνουν στα παιδιά να καλέσουν έναν/μια ειδικό επιστήμονα για να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες για τις επιπτώσεις στη ζωή των ζώων της θάλασσας των πλαστικών απορριμμάτων ή να επισκεφθούν μέρη που μπορούν να βρουν πληροφορίες. Τα παιδιά συζητούν πώς και πού θα μπορούσαν να βρουν αυτούς τους επιστήμονες και ποια μέρη θα μπορούσαν να επισκεφθούν. Η/ο εκπαιδευτικός προτείνει π.χ. τους επιστήμονες πλοίου του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος», ή Μουσείων Φυσικής Ιστορίας ή φορέων π.χ. Παιδική HELMEPA, ΑΡΧΕΛΩΝ, κ.ά. Συντάσσουν το ηλεκτρονικό μήνυμα που θα στείλουν για να τους προσκαλέσουν και εκφράζουν ερωτήσεις που θα ήθελαν να κάνουν σχετικά με το θέμα, οι οποίες καταγράφονται.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Στη δια ζώσης ή ψηφιακή συνάντηση ή επίσκεψη τα παιδιά ηχογραφούν ή καταγράφουν τις απαντήσεις των ειδικών. Μετά τη συνάντηση, χωρίζονται σε μικρές ομάδες και κάθε ομάδα, η μια μετά την άλλη ακούει ξανά μερικές από τις απαντήσεις – π.χ. η πρώτη ομάδα ακούει τις πρώτες δύο απαντήσεις, η δεύτερη τις επόμενες δύο, κ.ο.κ. – συζητά και καταλήγει σε συμπεράσματα, τα οποία τα παιδιά ζωγραφίζουν/καταγράφουν.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα συμπεράσματα της στην ολομέλεια, συμπληρώνοντας με αυτά και τον νοητικό χάρτη του Εργαστηρίου 2 – δραστηριότητα 3. Στη συνέχεια προτείνουν έναν γενικό τίτλο, ως γενικό συμπέρασμα. Χωρίζονται σε ομάδες, συζητούν και επιλέγουν έναν από τους γενικούς τίτλους που προτάθηκαν και αποφασίζουν με ποιον τρόπο θα τον παρουσιάσουν στην ολομέλεια, π.χ. εικαστικά, αυτοσχεδιάζοντας, ως αφίσα, κ.ά.. Κάθε ομάδα προετοιμάζεται ανάλογα και παρουσιάζει τον τίτλο της με όποιον τρόπο έχει επιλέξει.
Για ένα πλαστικό καλαμάκι – Αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά ενημερώνονται από την /τον εκπαιδευτικό ότι οι τρεις ήρωες τους έχουν στείλει κάποια φυλλάδια για να δουν και έναν σύνδεσμο μιας ιστοσελίδας, που έχει κάποιες ιδέες για την αντικατάσταση των πλαστικών μιας χρήσης. Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις τι θα μπορούσαν να γράφουν τα φυλλάδια ή ποιο είναι το περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Χωρίζονται σε ομάδες, συζητούν και προτείνουν τις δικές τους ιδέες, π.χ. πώς θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε το καλαμάκι μιας χρήσης, κ.ά. Ζωγραφίζουν/καταγράφουν τις ιδέες τους. Κάθε ομάδα τις παρουσιάζει στην ολομέλεια.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά, σε ομάδες, στον H/Y, επιλέγουν ένα ή δύο πλαστικά αντικείμενα μιας χρήσης και πληροφορούνται μέσα από σχετικές ιστοσελίδες για τους πιθανούς τρόπους αντικατάστασής τους με άλλα υλικά και ενδεδειγμένους τρόπους συμπεριφοράς. Κατά την επεξεργασία του ψηφιακού υλικού, συζητούν και κρατούν σημειώσεις ζωγραφίζοντας/καταγράφοντας σε χαρτί, ή με τη διαδικασία της αποτύπωσης στιγμιότυπων οθόνης (prtsc) και εισαγωγής τους σε αρχείο παρουσίασης. Κατά τη διάρκεια που μια ομάδα επεξεργάζεται το ψηφιακό υλικό στον Η/Υ, οι υπόλοιπες ομάδες μελετούν και συζητούν τα σχετικό έντυπο υλικό, π.χ. φυλλάδια.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Μια μια ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τους τρόπους αντικατάστασης των πλαστικών με άλλα υλικά, είτε δείχνοντας τις καταγραφές της στο χαρτί, είτε δείχνοντας τα στιγμιότυπα οθόνης με προβολικό μηχάνημα/ή στον Η/Υ. Επίσης, περιγράφουν ενδεδειγμένους τρόπους συμπεριφοράς στην καθημερινή ζωή που συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών, σύμφωνα με αυτά που συζήτησαν.
Εγώ μπορώ – Δημιουργούμε περιβαλλοντικά μηνύματα
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά ενημερώνονται ότι ο Πητ και η Πατ τους έστειλαν ένα βίντεο που περιλαμβάνει το μήνυμα μαθητών/-τριών σχολείου για το πλαστικό καλαμάκι και τη μη χρήση του. Παρακολουθούν το βίντεο και αναπτύσσεται συζήτηση για τους λόγους που δημιουργήθηκε αυτό το βίντεο, μέσα από κατάλληλα ερωτήματα π.χ. γιατί πιστεύετε ότι μας έστειλε αυτό το βίντεο ο Πητ η Πατ; μας βοήθησε αυτό το βίντεο σε κάτι; εμείς θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι για να διαδώσουμε το μήνυμα της μείωσης των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης; Προτείνουν τις δικές τους ιδέες για το πώς μπορούν να διαδώσουν δικά τους μηνύματα.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Οι τρεις ήρωες με μήνυμά τους ζητούν από τα παιδιά να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ή/και έντυπη αφίσα, για να μάθουν όλοι οι άνθρωποι τις επιπτώσεις που προκαλούν στη θαλάσσια ζωή τα πλαστικά απορρίμματα και τι μπορούμε να κάνουμε για να μη συμβαίνει αυτό. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες συζητούν και αποφασίζουν τι θα εισάγουν στην ψηφιακή ή/και έντυπη αφίσα, π.χ. εικόνες, βίντεο, γραπτά ή/και προφορικά μηνύματα. Στην ολομέλεια ανταλλάσσουν απόψεις για την τελική μορφή της αφίσας, π.χ. τις θέσεις των εικόνων, του γραπτού ή/και ηχογραφημένου κειμένου, του/των βίντεο, κ.ά. δημιουργώντας ένα προσχέδιο.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Κάθε ομάδα στον Η/Υ επιλέγει το στοιχείο που θέλει από φάκελο στην επιφάνεια εργασίας με ανάλογο ψηφιακό υλικό και το εισάγει στην ψηφιακή αφίσα ή/και δημιουργεί υλικό για την έντυπη αφίσα. Οι υπόλοιπες ομάδες, όση ώρα μια
ομάδα εργάζεται στον Η/Υ, δημιουργούν τα στοιχεία που θα ήθελαν να εισάγουν σε μια σελίδα ενός φυλλαδίου. Όταν ολοκληρώσουν την αφίσα, παρουσιάζεται στην ολομέλεια. Επίσης, παρουσιάζονται και οι σελίδες του φυλλαδίου, που έφτιαξε κάθε ομάδα, οι οποίες ενώνονται. Τα παιδιά αποφασίζουν πώς και σε ποιους θα κοινοποιήσουν την ψηφιακή ή έντυπη αφίσα τους και το φυλλάδιό τους. Δημιουργείται ένας κατάλογος με τις προτάσεις των παιδιών και της/του εκπαιδευτικού.
Όλοι μπορούμε – Δρούμε ομαδικά, παρεμβαίνουμε θετικά
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Με μήνυμά της η Λέτα καρέτα καρέτα ενημερώνει τα παιδιά ότι μαζί με τη φίλη τη φώκια Μονάχους μονάχους, συνεργάζονται με εθελοντικές ομάδες ανθρώπων που βοηθούν να είναι οι ακτές καθαρές από πλαστικά απορρίμματα ή και άλλα μέρη από τα πλαστικά μιας χρήσης, διότι όπως ήδη γνωρίζουν, ο άνεμος πιθανόν να φέρει τα πλαστικά αυτά στις ακτές. Τους ζητάει να γίνουν και εκείνα εθελοντές και τους εξηγεί ότι μπορούν να συνεργαστούν με διάφορους φορείς για να τους βοηθήσουν, π.χ. με το Λιμεναρχείο για να τους υποδείξουν την παραλία προς καθαρισμό και να τους συνοδεύσουν, με έναν σύλλογο του τόπου τους, το Δήμο τους, κ.ά. Επίσης, τους εξηγεί ότι κάποιες άλλες εθελοντικές ομάδες δημιουργούν τσάντες από πανί για να τη χρησιμοποιούν οι άνθρωποι, όταν αγοράζουν διάφορα αγαθά και να μην χρειάζεται κάθε φορά να χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες. Τους προτείνει να δουν ένα σχετικό βίντεο, που δείχνει πώς μπορούν να φτιάξουν μια τέτοια τσάντα από παλιές μπλούζες , και τους προτείνει να κάνουν το ίδιο με τους γονείς τους, ώστε να δημιουργήσουν τις δικές τους και να τις μοιράσουν στους περαστικούς ενός κεντρικού σημείου του τόπου τους, ως δράση του σχολείου τους. Αναπτύσσεται συζήτηση με τα παιδιά για την υλοποίηση μιας ή και των δύο δράσεων ή τα παιδιά κάνουν και τις δικές τους προτάσεις για εθελοντικές δράσεις που βοηθούν την άμβλυνση του προβλήματος. Είτε επιλέξουν μόνο τη μια είτε και τις δύο δράσεις, σε ένα ημερολόγιο ορίζουν την/τις πιθανή/ές ημερομηνία/-ες.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά στην ολομέλεια δημιουργούν το οργανόγραμμα της δράσης που επέλεξαν μέσα από δύο πίνακες, στους οποίους, στον έναν θα αναγράφεται τι πρέπει να κάνουν πριν και στον άλλον θα αναγράφεται τι πρέπει να κάνουν κατά τη διάρκεια της δράσης τα ίδια, αλλά και όσοι/-ες συμμετέχουν ως εθελοντές/-τριες. Είτε έχουν επιλέξει μια δράση είτε και τις δύο, χωρίζονται σε υποομάδες και κάθε υποομάδα αναλαμβάνει μια εργασία προετοιμασίας από αυτές που έχουν καταγραφεί στους πίνακες. Για παράδειγμα, όσον αφορά τις ενέργειες πριν τη δράση ,μια υποομάδα μπορεί να δημιουργήσει την πρόσκληση των φορέων και των γονέων για να τη στείλουν ηλεκτρονικά ή έντυπα, μια άλλη υποομάδα να καταγράψει και να συλλέξει το απαραίτητο υλικό, μια άλλη να δημιουργήσει ένα πανό για την κοινοποίηση της δράσης στον τόπο που θα γίνει ,κ.ά. Όσον αφορά την προετοιμασία των ενεργειών που πρέπει να γίνουν κατά τη διάρκεια της δράσης, η μια υποομάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει έναν οδηγό εθελοντών/-τριών με σχετικές οδηγίες π.χ. συμβουλές αυτοπροστασίας – να φορούν καπέλο, γάντια, να κρατούν νερό – και ενέργειες στον χώρο της δράσης π.χ. πώς θα γίνει η εκκίνηση της δράσης ενσωματώνοντας και έναν χάρτη, ποια υλικά θα μαζέψουν/ανακυκλώσουν, κ.ά. και μια άλλη θα μπορούσε να αναλάβει να καταγράψει σε έναν κατάλογο τις εργασίες που θα πρέπει να κάνουν ως οργανωτές, π.χ. πώς θα καλωσορίσουν τους/τις εθελοντές/-τριες, τι θα τους πουν και πώς θα τους/τις ευχαριστήσουν στη λήξη της δράσης, κ.ά. Στην ολομέλεια οι ομάδες παρουσιάζουν το έργο τους. Τα υπόλοιπα παιδιά τους θέτουν ερωτήματα ή και συμπληρώνουν, αν κάτι νομίζουν ότι χρειάζεται.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Τα παιδιά κατά την πραγματοποίηση της δράσης, συμβουλεύονται το οργανόγραμμά τους και καθοδηγούν τους/τις εθελοντές/-τριες, π.χ. μια ομάδα παιδιών τους καλωσορίζει, η ομάδα που δημιούργησε τον οδηγό εθελοντών/-τριών τον μοιράζει και ελέγχει αν όλοι/-ες κρατούν τα μέσα αυτοπροστασίας, η ομάδα συλλογής υλικού μοιράζει υλικό και ενημερώνει πού θα βρουν επιπλέον αν χρειαστεί, η ομάδα που δημιούργησε το πανό το τοποθετούν στον χώρο της δράσης, κ.ά. Τα παιδιά ευχαριστούν τους/τις συμμετέχοντες/ουσες, όταν ολοκληρωθεί η δράση.
Τι καινούργιο μάθαμε, τι θα κρατήσουμε, τι θα θυμόμαστε
Δραστηριότητα 1η– διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά στην ολομέλεια αναστοχάζονται αναφορικά με τη/τις δράση/-σεις που υλοποίησαν π.χ. αν όλα έγιναν όπως τα είχαν οργανώσει, τι άλλο θα μπορούσαν να κάνουν κατά τη διάρκεια της δράσης, τι τους άρεσε, τι τα δυσκόλεψε, κ.ά. Στη συνέχεια κάθε παιδί σε ελεύθερο φύλλο εργασίας ζωγραφίζει ή και καταγράφει κάτι που δεσμεύεται ότι θα κάνει καθημερινά το ίδιο και η οικογένειά του, π.χ. ποιο πλαστικό αντικείμενο θα αντικαταστήσουν, ώστε να συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων. Στην ολομέλεια παρουσιάζουν αυτά που ζωγράφισαν/κατέγραψαν και αναφέρουν πού θα τοποθετήσουν στο σπίτι τους το συγκεκριμένο φύλλο εργασίας για να θυμούνται όλοι στην οικογένειά τους τη δέσμευση αυτή.
Δραστηριότητα 2η– διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν μια εικόνα, η οποία μπορεί να είναι τοποθετημένη σε ένα λογισμικό παρουσίασης στον Η/Υ, ή/και έντυπη, που απεικονίζει μια συμπεριφορά αρνητική, π.χ. ένα παιδί να πετάει κάτω ένα πλαστικό
ποτήρι με καλαμάκι. Κάθε παιδί λέει τι θα έλεγαν ο Πητ, η Πατ και η Λέτα, αν το έβλεπαν. Αυτό που λένε ηχογραφείται. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία ακούν ξανά αυτά που είχαν καταγραφεί στην 3η διδακτική ώρα του 1ου Εργαστηρίου και κάνουν σχετικές συγκρίσεις, αξιοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης “Τότε νόμιζα, τώρα ξέρω”. Αναγνωρίζουν τις ομοιότητες και τις διαφορές και περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο άλλαξαν ή εμπλουτίστηκαν οι αρχικές τους αντιλήψεις.
Δραστηριότητα 3η– διδακτική ώρα 3η:
Τα παιδιά συμπληρώνουν ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης. Στη συνέχεια επιλέγουν από τον φάκελό των εργασιών τους αυτά που θα ήθελαν να τοποθετήσουν στο portfolio τους. Στην ολομέλεια, επιλέγουν και παρουσιάζουν κάποια από τις εργασίες του portfolio, αιτιολογώντας την επιλογή τους.
Το Β2 πραγματοποίησε τις εξής δράσεις:
Δημιουργία θαλάσσιου οικοσυστήματος
Δημιουργία αφίσας με οικολογικά μηνύματα
Κάθε ομάδα δημιουργεί την ιστορία ενός πλαστικού απορρίμματος
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – 3ος κύκλος (1 Δεκεμβρίου- 7 Φεβρουαρίου): Το ταξίδι της μικρής Αμάλ
Δημιουργώ και Καινοτομώ- 4ος κύκλος (10 Φεβρουαρίου -31 Μαρτίου): Εγχειρίδια ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου
Φροντίζω το περιβάλλον -2ος κύκλος (1 Απριλίου- 31 Μαϊου): Η ζωή χωρίς σκουπίδια
1.Υγιή παιδιά, υγιής πλανήτης
Στόχος του προγράμματος είναι να εκπαιδεύσει τα παιδιά της χώρας να υιοθετήσουν διατροφικές συνήθειες που κάνουν καλό στην υγεία τους και στο περιβάλλον. Με αφετηρία
το σχολείο και με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, τα παιδιά κατανοούν το οικολογικό
αποτύπωμα της διατροφής, μαθαίνουν να τρέφονται πιο υγιεινά και να μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων. Στόχος είναι να υιοθετήσουν ένα διατροφικό πρότυπο που θα τα βοηθήσει
να αναπτυχθούν σωστά και ταυτόχρονα να γίνουν συνειδητοποιημένοι αυριανοί πολίτες.
Το πρόγραμμα δομείται ως «Ταξίδι στη Χώρα των Γευμάτων», ένα σύνολο έντεκα δραστηριοτήτων για μαθητές 5-11 ετών. Μαγικά ταξίδια στη χώρα του πρωϊνού, μεσημεριανού, της μεσογειακής διατροφής, της σημασίας που έχει η σπατάλη των τροφίμων για τον πλανήτη… Οι μικροί μαθητές, με εφόδιο ένα εισιτήριο έκαναν πολλά πολλά ταξίδια, έκαναν πολλές πολλές κατασκευές και έμαθαν πολλά πολλά για το πώς τρώμε πραγματικά και πώς θα έπρεπε να τρώμε!
Ζωγραφίζω τα γεύματα της ημέραςΤα δώρα της θεάς Δήμητρας και του θεού ΠοσειδώναΟ βασιλιάς της ζάχαρηςΗμερολόγιο πρωινούΥπερατού με τρόφιμαΜεγάλο σουπλά- η πυραμίδα της υγιεινής διατροφής
2. Το ταξίδι της μικρής Αμάλ
Το Ταξίδι ακολουθεί τη Μικρή Αμάλ, μία νεαρή προσφυγοπούλα, η οποία αντιπροσωπεύει τα 32 εκατομμύρια παιδιά που έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, αφήνοντας συχνά τις οικογένειές τους και τους φίλους τους. Η Μικρή Αμάλ είναι μία (όχι και τόσο μικρή) κούκλα ύψους 3,5 μέτρων που θα περπατήσει από τα σύνορα Συρίας-Τουρκίας, διασχίζοντας όλη την Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο για να βρει τη μητέρα της. Κατά τη διάρκεια της διαδρομής θα σταματήσει σε μικρές και μεγάλες πόλεις, όπου θα την υποδεχτούν οι κοινότητες με εορταστικές εκδηλώσεις, από μικρά δρώμενα μέχρι φεστιβάλ και παρελάσεις σε όλη την πόλη.
Σε κάθε ενότητα του προγράμματος, οι μαθητές καλούνται να γνωρίσουν και να διαπραγματευτούν κεντρικές στο ταξίδι έννοιες, όπως: Σπίτι, Μετανάστευση, Φόβος Κλίμα, Περιπέτεια, Καλωσόρισμα. Μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες και πολλή συζήτηση, οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν στις δυσκολίες των συνανθρώπων μας μπαίνοντας νοερά στη θέση τους και προσανατολίστηκαν στην αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων.
3. Εγχειρίδια ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου
Η συνεχώς αυξανόμενη χρήση του ψηφιακού κόσμου από ολοένα και μικρότερης ηλικίας χρήστες, επιβάλλει πλέον την αναγκαιότητα επιμόρφωσης και διαμόρφωσης αξιών που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αντιμετωπίσουν τους αναδυόμενους κινδύνους από τη χρήση της τεχνολογίας. Μέσα από τις δραστηριότητες που περιέχονται στα εγχειρίδια παρέχονται στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία και οι μέθοδοι που χρειάζονται για να διδάξουν τις βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας και ψηφιακής ιθαγένειας στο περιβάλλον της σχολικής τάξης και να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν να εξερευνούν τον διαδικτυακό κόσμο με σιγουριά και ασφάλεια.
Μέσα από το όμορφα εικονογραφημένο και διαδραστικό υλικό που παρέχεται στην πλατφόρμα saferinternet4kids.gr (φύλλα εργασίας, ψηφιακά βιβλία, παιχνίδια κ.ά) αλλά και ένα εξαιρετικό παιχνίδι δράσης και γνώσης από την Google (Γίνε ήρωας του διαδικτύου- beinternetawesome.withgoogle.com), μάθαμε τι είναι τα προσωπικά δεδομένα και πώς να τα προστατεύουμε, πώς μοιάζει ένας ασφαλής κωδικός, πώς είμαστε ευγενικοί απέναντι στους άλλους και πώς προστατευόμαστε στο διαδίκτυο!
4. Η ζωή χωρίς σκουπίδια
Η Ζωή χωρίς σκουπίδια έχει ως στόχο να προάγει την αξία της ανακύκλωσης, της υπεύθυνης κατανάλωσης και παραγωγής ως θετικές παραμέτρους στην προάσπιση της ποιότητας της ζωής μας.
To συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει έναν πολύ σημαντικό στόχο: την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και δραστηριοποίηση τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας όσο και της οικογένειας σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων και ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος γύρω μας, έτσι ώστε η απαραίτητη -για την προστασία του περιβάλλοντος- ιεράρχηση των μεθόδων διαχείρισης αποβλήτων στη βιομηχανία να υιοθετηθεί από τα παιδιά, την οικογένειά τους και τη σχολική κοινότητα.
Η Α΄ τάξη αξιοποίησε προσαρμοσμένο το υλικό-κατεύθυνση του upcycling- της επανάχρησης. Αφού μάθαμε για τα είδη και την προέλευση των απορριμμάτων και των ανακυκλώσιμων υλικών και το κόστος τους για την οικονομία, μάθαμε για την κυκλική οικονομία και την αναβάθμιση-επανάχρηση των υλικών μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και κατασκευές.
Την Τετάρτη 14 Ιουνίου, μια μέρα πριν την εκπνοή του Σχολικού Έτους, τα φετινά μας «πρωτάκια» έπαιξαν επάξια τον ρόλο του οικοδεσπότη. Καλεσμένοι τους ήταν τα παιδιά του 3ου και Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Τυμπακίου (προνηπίου και νηπίου), που πέρασαν τον πεζόδρομο και ήρθαν να γνωρίσουν το «Μεγάλο Σχολείο».
Οι γλυκείς μας καλεσμένοι, με τη βοήθεια των Νηπιαγωγών τους, είχαν κατασκευάσει μια όμορφη αφίσα που μας δώρισαν για να ομορφύνουμε το Σχολείο μας.
Μετά από υποδοχή στις τάξεις της Α΄ και μια όμορφη συζήτηση για το πόσο μοιάζουν τα σχολεία μας, πιαστήκαμε χέρι-χέρι και ξεναγηθήκαμε σε χώρους και αίθουσες του σχολείου μας. Η κυρία Άντα και η κυρία Παρασκευή έδειξαν στα μελλοντικά πρωτάκια που θα μαθαίνουν, που θα ζωγραφίζουν, που θα παίζουν…
Η επίσκεψη παιδιών και εκπαιδευτικών των Νηπιαγωγείων έκλεισε με «γλύκα», μάφιν, αγκαλιές και υποσχέσεις ότι του χρόνου θα έχουν ήδη φίλους στο νέο τους σχολείο.
Το απόγευμα της Τρίτης 13 Ιουνίου, το 3ο Δ.Σ. Τυμπακίου φόρεσε τα καλά του, φωτίστηκε, και υποδέχθηκε τα παιδιά, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του, που γιόρτασαν μαζί τη λήξη του Σχολικού Έτους 2022-23 και την Αποφοίτηση της Στ’ τάξης. Μία εκδήλωση που, πέρα από την οργανωτική αρτιότητα που διασφάλισε ο Σύλλογος Διδασκόντων, πλαισιώθηκε και από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων που μερίμνησε για τα τραπεζοκαθίσματα, την τεχνική-μουσική υποστήριξη, το dj-party, το φαγητό, το ποτό και τα δώρα των αποφοίτων μας…!
Η εκδήλωση ένοιξε με εισαγωγικές ομιλίες από τη Διευθύντρια κα Αλεγκάκη και τον Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
Κατόπιν, σε κλίμα χαράς, περηφάνιας και συγκινησιακής φόρτισης οι μικροί μαθητές όλων των τμημάτων και τάξεων παρουσίασαν στο κοινό τους μουσικοθεατρικά δρώμενα, χορούς, σκετς, αφιερώσεις και δημιουργίες τόσο στα Ελληνικά όσο και στα Αγγλικά. Τα ταλέντα που αναδείχθηκαν σε θέατρο, χορό και έκφραση θα τα θυμόμαστε για χρόνια!
Το κλείσιμο της εκδήλωσης ήταν αφιερωμένο στους μαθητές και μαθήτριες της Στ τάξης, που μας αποχαιρετούν για το Γυμνάσιο. Μετά την προβολή ενός βίντεο με όμορφες αναμνήσεις από τη σχολική τους ζωή, οι μαθητές ανέβηκαν σε ένα όμορφα διαμορφωμένο από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων βάθρο, όπου παρέλαβαν αξεσουάρ και δώρα αποφοίτησης. Τα χειροκροτήματα και οι ευχές όλων ήταν ολόθερμες!
Αφού ολοκληρώθηκε το μέρος των παιδιών, τη σκυτάλη στην εκδήλωσή μας πήρε ένα κεφάτο dj party με κρητικούς και άλλους χορούς που, όπως κάθε φορά ενθουσιάζουν τους μαθητές και γονείς του σχολείου μας. Κληρώσεις με δώρα, φαγητό και ποτό που διέθεσε ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων κράτησαν το κέφι ζωντανό ως αργά!
Ευχόμαστε από καρδιάς καλό καλοκαίρι και καλή ξεκούραση σε παιδιά και γονείς! Τους ευχαριστούμε για τη ζεστή παρουσία τους και ελπίζουμε την επόμενη σχολική χρονιά να τους έχουμε πάλι κοντά μας για να διατηρήσουμε αυτή την τόσο όμορφη σχέση αλληλεγγύης και συνεργασίας που γίνεται φανερή σε κάθε μας δράση.
Την Παρασκευή 9 Ιουνίου, με αφορμή τον εορτασμό της παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος τα δυο τμήματα της Β τάξης συνοδευόμενα από τις δασκάλες τους Σαραντουλάκη Μαρία και Ανδρεδάκη Ελένη, μεταφέρθηκαν δωρεάν από τα ΚΤΕΛ Ηρακλείου, στον Κόκκινο Πύργο για να συμμετέχουν στον εθελοντικό καθαρισμό της παραλίας Καταλυκής- Κόκκινου Πύργου.
Την δράση είχε αναλάβει ο Λιμενικός Σταθμός Κόκκινου Πύργου σε συνεργασία με το δήμο Φαιστού.
Εκεί μας υποδέχτηκαν το Λιμενικό, τμήμα Σαμαρειτών Μοιρών, ο Δήμαρχος Φαιστού κ. Νικολιδάκης Γρηγόρης, η Αντιδήμαρχος Παιδείας κα Αρμουτάκη Βασιλεία και ο Αντιδήμαρχος Προστασίας και Περιβάλλοντος κ Κωνσταντουλάκης Αντώνιος.
Αφού μας ενημέρωσαν οτι η προστασία του περιβάλλοντος είναι δικαίωμα και υποχρέωση όλων μας, μας μοίρασαν γάντια και σακούλες και αρχίσαμε τον καθαρισμό.
Στο τέλος αφού αφήσαμε την παραλία μας καθαρή όλοι νιώθαμε υπερήφανοι για το ομαδικό αποτέλεσμα!
Την Τετάρτη 7 Ιουνίου, το Σχολείο μας έζησε έναν θεατρικό… αναβρασμό! Το πρωί της ημέρας, θεατρικό ακροατήριο αποτέλεσαν οι μαθητές του Σχολείου μας και το ίδιο βράδυ οι γονείς, φίλοι και επίσημοι. Αυτό, βέβαια, συνέβη, γιατί επρόκειτο για μια παράσταση άξια να ανέβει στο σανίδι όχι μόνο δύο αλλά πολλές, πολλές φορές!
Η εικαστικός και -όπως φάνηκε από τη φετινή της θητεία στο σχολείο μας- θεατράνθρωπος κα Κλεοπάτρα Κούρτη, διασκεύασε το μνημειώδες έργο του Β. Κορνάρου ώστε να ταιριάξει όπως έπρεπε στις κλίσεις και δεξιότητες των μαθητών της ΣΤ τάξης του Σχολείου μας. Οι 14 μαθητές και μαθήτριές της, εντρύφησαν σε ένα κείμενο που, ενώ κρατούσε το ύφος και τον έμμετρο λόγο του αρχικού έργου, είχε έξυπνα συντομευτεί από 10.000 σε 1.000 στίχους. Επενδυμένη με όμορφη και συγκινητική μουσική και υποστηριζόμενη από ευρηματική σκηνογραφία που έδινε έμφαση στο παίξιμο των παιδιών, η παράσταση κρατούσε το ενδιαφέρον όλων αμείωτο! Άλλωστε ήταν παραπάνω από φανερό πως ήταν προσεγμένη η κάθε λεπτομέρεια, αρκούσε κάποιος να παρατηρήσει ακόμη και το διακοσμημένο και έντεχνα διπλωμένο πρόγραμμα της παράστασης.
Τα παιδιά, υποστηριζόμενα μήνες τώρα με εντατικές πρόβες από την Κ. Κούρτη και τον Α. Ανανιάδη, έδωσαν και στις δύο παραστάσεις τον καλύτερό τους εαυτό. Μας έκαναν να γελάσουμε με την κωμική τους επίδοση, μας τράβηξαν την προσοχή στις σκηνές έντασης και μας γλύκαναν στις ρομαντικές σκηνές. Το χειροκρότημα όλων έδειχνε το μεγάλο καμάρι των θεατών για αυτή την εξαιρετική επίδοση των παιδιών σε μία προσπάθεια τόσο απαιτητική.
Ευχόμαστε στα παιδιά μας αυτά τα καλύτερα για την περαιτέρω εκπαίδευσή τους και την μετέπειτα πορεία τους στη ζωή. Αν μη τι άλλο, μας έδειξαν και απέδειξαν ότι ξέρουν να κοπιάζουν για όσα αξίζουν! Εύγε!
Την Τετάρτη 31/5/2023 ήρθε η Β’ τάξη του 2ου ΔΣ. Τυμπακίου στο τμήμα Β1 του δικού μας σχολείου, συνοδευόμενη από τις δασκάλες τους Μαρίνα Γηγάτου, Δήμητρα Γερακούδη και Ρένα Κουτεντάκη για να γνωριστούν από κοντά. Μας είχαν φτιάξει τρουφάκια και μας κέρασαν!Αφού μίλησαν και είπαν τα νέα τους, βγήκαμε έξω και παίξαμε: Το γεφύρι, την πυραμίδα και κυνηγητό με χρώματα!
Ευχαριστούμε το σύλλογο γονέων για το κέρασμα που είχε ετοιμάσει για τα παιδιά και τις συναδέλφους!
Την Πέμπτη, 25/05/2023, το Σχολείο μας παρέδωσε το… βουνό από καπάκια μπουκαλιών που συνέλεγε όλη τη χρονιά για καλό σκοπό. Όπως και προηγούμενες χρονιές, συνεργαστήκαμε με τον Σύλλογο ΑΜΕΑ Γονέων & Φίλων Νότιας Κρήτης “Το Μελλον”, συλλέγοντας καπάκια μπουκαλιών. Αυτά θα πωληθούν προς ανακύκλωση και τα κέρδη θα ανισχύσουν το τόσο σημαντικό έργο του αγαπητού σε εμάς Συλλόγου.
Να ευχαριστήσουμε όλα τα παιδιά και τους γονείς, που, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς κατέφθαναν με φορτωμένες σακούλες.
Ακόμη, να ευχαριστήσουμε θερμά τον κ Μιχάλη Σταματάκη, μέλλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, που ανέλαβε τη μεταφορά της ογκώδους συλλογής μας στο «Μέλλον».
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.