Με αφορμή τον επίσημο πίνακα επικίνδυνων παραβάσεων, που βεβαιώθηκαν το μήνα Ιούνιο 2018 από Αστυνομικά Τμήματα υπαγόμενα στην Περιφέρεια του Πρωτοδικείου Θηβών και το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Βοιωτίας, κατά τον οποίο σημειώθηκαν συνολικά 509 παραβάσεις εκ των οποίων:
α) 412 για υπερβολική ταχύτητα, β) 9 για οδήγηση χωρίς κράνος, γ) 60 για στέρηση άδειας οδήγησης, δ) 2 για χρήση κινητού, ε) 4 για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος,
αλλά και τον συγκεντρωτικό πίνακα α’ εξαμήνου έτους 2018, κατά τον οποίο βεβαιώθηκαν συνολικά 2.626 παραβάσεις, εκ των οποίων:
α) 2.278 για υπερβολική ταχύτητα, β) 1 για αντικανονικό προσπέρασμα, γ) 9 για κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, δ) 1 για παράβαση ερυθρού σηματοδότη, ε) 3 για παράβαση προτεραιότητας, στ) 94 για οδήγηση χωρίς κράνος, ζ) 285 για στέρηση άδειας οδήγησης, η) 116 για έλλειψη ή μη χρήση ζώνης, θ) 16 για χρήση κινητού και ι) 24 για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος,
εφιστούμε την προσοχή των οδηγών και λοιπών χρηστών των οδών, ιδιαίτερα την περίοδο που σημειώνεται αυξημένη κίνηση, στην αυστηρή κι απαρέγκλιτη τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας προς αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων.
Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσία της Ε.Ε., 1 στα 4 ατυχήματα αποδίδεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος, ενώ πάνω από 10.000 άτομα στην Ε.Ε. πεθαίνουν κάθε χρόνο σε τροχαία δυστυχήματα, που προκαλούνται από την κατανάλωση αλκοόλ, καθώς επίσης 1 στα 5 θανατηφόρα δυστυχήματα οφείλεται στην ταχύτητα. Τα τροχαία δε δυστυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου για παιδιά από 1 έως 14 ετών, με τους περισσότερους τραυματισμούς να προκαλούνται στο κεφάλι ή στον αυχένα, λόγω της πίεσης, οι οποίοι μπορεί να επιφέρουν ακόμη και το θάνατο ή βαριά αναπηρία.
Οι θλιβερές ως άνω διαπιστώσεις είναι δυνατόν να μειωθούν σημαντικά με την κατάλληλη κυκλοφοριακή παιδεία και τήρηση απλών κανόνων οδικής συμπεριφοράς, όπως:
α) τήρηση των προβλεπόμενων ορίων ταχύτητας, που ισχύουν σε ολόκληρο το οδικό δίκτυο ανά κατηγορία οχήματος, λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι, όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο μειώνεται το οπτικό πεδίο, αντίστοιχα δε αυξάνεται η απόσταση ακινητοποίησης.- Κίνηση των οχημάτων πέραν των προβλεπόμενων ορίων θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια όσων κινούνται στο οδόστρωμα,
β) απόλυτη απαγόρευση οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ. Επιστημονικές έρευνες τεκμηριώνουν τους μηχανισμούς δράσης του αλκοόλ στον ανθρώπινο εγκέφαλο και δείχνουν πόσο γρήγορα αρχίζει να τον επηρεάζει. Δεν υπάρχει κανένας τρόπος να βελτιωθεί γρήγορα ο εγκέφαλος μετά από κατανάλωση αλκοόλ, με αποτέλεσμα τα αντανακλαστικά του οδηγού να εμφανίζουν καθυστέρηση( διπλάσιος ή τριπλάσιος χρόνος αντίδρασης), η κρίση κι εκτίμηση του κινδύνου είναι σαφώς μειωμένες, ενώ εξίσου μειωμένα είναι το οπτικό πεδίο, η δυνατότητα υπολογισμού των αποστάσεων κι αντίληψης του χώρου και της ταχύτητας,
γ) αποφυγή χρήσης συσκευών κινητής τηλεφωνίας, που επηρεάζει την ικανότητα οδήγησης κι αντιληπτικής ικανότητας, κατά τρόπο που προσομοιάζει με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ,
δ) τήρηση ασφαλών αποστάσεων από προπορευόμενα οχήματα, ώστε να υφίσταται επαρκής χρόνος αντίδρασης, εφόσον απαιτηθεί,
ε) χρήση κράνους από τους οδηγούς δίκυκλων οχημάτων, οι οποίοι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο λόγω της ταχύτητας που κινούνται, αλλά και του οχήματος που χρησιμοποιούν, έχοντας κατά νου ότι οι βλάβες που υφίστανται οι δικυκλιστές σε περίπτωση σύγκρουσης, εκτροπής ή ανατροπής είναι κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, που οδηγούν σε θάνατο ή βαριά αναπηρία,
στ) χρήση ζώνης ασφαλείας( από οδηγό κι επιβάτες), πριν ο οδηγός θέσει σε κίνηση το όχημα, ακόμα κι όταν πρόκειται να διανύσει μικρή απόσταση. Σε αντίθετη περίπτωση με μια δυνατή σύγκρουση το σώμα μπορεί να μετακινηθεί βίαια και να τραυματίσει ακόμη και τους συνεπιβαίνοντες. Η χρήση ζώνης ασφαλείας μπορεί να αποτρέψει 5 στους 10 θανάτους,
ζ) χρήση ειδικών παιδικών καθισμάτων, που πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας, ανάλογα με την ηλικία, το βάρος και το ύψος του παιδιού. Τα παιδικά καθίσματα μειώνουν τις πιθανότητες σοβαρού τραυματισμού και μειώνουν κατά πολύ τις πιθανότητες θανάτου. Ο σωματότυπος του παιδιού δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις δυνάμεις που αναπτύσσονται σε μία σύγκρουση με τα ίδια μέτρα προστασίας, που τις αντιμετωπίζει ένας ενήλικος, ενώ οι ζώνες ασφαλείας είναι σχεδιασμένες για σώματα με ύψος πάνω από 1,50 μέτρο. Για το λόγο αυτό είναι υποχρεωτική η χρήση παιδικών καθισμάτων για τη μεταφορά παιδιών, ενώ απαγορεύεται η κατάληψη θέσης παραπλεύρως του οδηγού από παιδιά ηλικίας μικρότερης των 12 ετών, εφόσον δεν συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα, κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος του παιδιού, όπως κι από περισσότερα πρόσωπα από όσα επιτρέπεται για τη θέση αυτή. Η απαγόρευση αυτή ισχύει ακόμα κι όταν ενήλικας φορά ζώνη ασφαλείας κι έχει στην αγκαλιά του παιδί, καθώς στην περίπτωση φρεναρίσματος το σώμα του ενήλικα μετατοπίζεται πάνω στο παιδί, που λειτουργεί σαν αερόσακος, ενώ σε περίπτωση σύγκρουσης ο ενήλικας αδυνατεί να συγκρατήσει το παιδί.
Πλην των ανωτέρω οι οδηγοί οφείλουν να ελέγχουν την κατάσταση του οχήματός τους( φρένα, κατάσταση ελαστικών, φώτα, λάδια, υγρά κ.λ.π.), πριν ξεκινήσουν, και να αποφεύγουν να οδηγούν ή εναλλακτικά να διακόπτουν την οδήγηση, όταν αισθάνονται κόπωση.
Οι δε γονείς οφείλουν να ασκούν την προσήκουσα εποπτεία επί των ανηλίκων τέκνων τους και να απαγορεύουν τη χρήση από αυτά παντός είδους οχήματος, για το οποίο απαιτείται ικανότητα άδειας οδήγησης, εφόσον δεν διαθέτουν σχετική άδεια, μεριμνώντας και οι ίδιοι με τη δική τους σωστή οδική συμπεριφορά για την καλλιέργεια κυκλοφοριακής συνείδησης στα παιδιά τους από μικρή ηλικία.
Η Αστυνομική Διεύθυνση από μέρους της μεριμνά για τη διενέργεια επισταμένων ελέγχων με σκοπό την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας και τη βεβαίωση των σχετικών παραβάσεων.
Η παρούσα ανακοίνωση γίνεται κατά παραγγελία και σε συμφωνία με την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θηβών, προκειμένου να προωθηθεί σε συνεργασία με τους γονείς των ανηλίκων κι άλλους επίσημους φορείς η εκπαίδευση των ανηλίκων επί των κανόνων ορθής οδικής συμπεριφοράς. Για τη σύνταξη της ανακοίνωσης χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία και διαπιστώσεις του Παρατηρηρίου Οδικής Ασφάλειας Ρόδου «ΕΥΘΥΤΑ».