Κάραβος – ο τόπος μας

Το Αλιβέρι είναι μια σύγχρονη πόλη, στη νότια Εύβοια. Είναι απλωμένο σε πεδινή έκταση, χτισμένο κοντά στην Τάμινες, μια αρχαία πόλη με ιερό του Απόλλωνα. Επίνειο του Αλιβερίου, είναι ο Κάραβος, ένας γραφικός οικισμός με λιμάνι για αλιευτικά και εκδρομικά, ενώ στον παραλιακό του θα βρείτε ταβέρνες, μεζεδοπωλεία και καφετέριες. Αν και δεν αποτελεί –διοικητικά- οικισμό, είναι η παραλιακή συνοικία με δική της ενορία, δημοτικό σχολείο και νηπιαγωγείο. Διαθέτει μεγάλο αριθμό καταστημάτων αναψυχής, ναυτιλιακά γραφεία, λιμεναρχείο και λιμενικό ταμείο.

Στον Κάραβο λειτουργεί ατμοηλεκτρική μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ.

ΚΑΡΑΒΟΣ,,,,,

Το 1951 η ΔΕΗ αναλαμβάνει τη υπόγεια εκμετάλλευση των ορυχείων, εφαρμόζοντας σύγχρονες και ασφαλέστερες μεθόδους εξόρυξης, εξασφαλίζοντας την αύξηση της παραγωγής στους 750 χιλιάδες τόνους το χρόνο. Από το χώρο του λιγνιτωρυχείου, που βρίσκεται στην περιοχή Μπρινιάς και Μαρμαρένια του γειτονικού χωριού Άγιος Λουκάς, ο λιγνίτης μεταφερόταν μέσω σιδηροδρομικής γραμμής στον Κάραβο Αλιβερίου, όπου χτίστηκε το πρώτο ατμοηλεκτρικό εργοστάσιο της χώρας, με δυο γεννήτριες των 40.000 KW.  Η ύπαρξη διαθέσιμων και ικανών λιγνιτικών αποθεμάτων σε κοντινή απόσταση από το εργοστάσιο συνετέλεσε αφενός στη γρήγορη όσο και αποτελεσματική λειτουργία του ατμοηλεκτρικού εργοστασίου.  Σε κάποια σημεία, όπως στον κεντρικό δρόμο και στη διασταύρωση του δρόμου που ενώνει το Αλιβέρι με τον Κάραβο, υπήρχαν φυλασσόμενες σιδηροδρομικές διαβάσεις με μπάρες και φύλακα. Στο σημείο της διακλάδωσης για το χώρο εναπόθεσης της στάχτης, υπήρχε γέφυρα, η οποία σήμερα δεν υπάρχει καθώς καταστράφηκε από τα νερά του χειμάρρου. Από το 1968 μέχρι και το 1980, ημερομηνία τερματισμού της λειτουργίας του τρένου, οι ατμομηχανές Jung αντικαταστάθηκαν από 4 Ιαπωνικές ντιζελάμαξες Nippon Sharryo. Οι 3 από αυτές βρίσκονται παροπλισμένες στο ορυχείο, ενώ η τέταρτη συνεχίζει να εργάζεται χωρίς πρόβλημα από το 2000 στο μετρικό δίκτυο της Θεσσαλίας. Το 1980, λόγω μείωσης των κοιτασμάτων, τερματίστηκε η λειτουργία του τρένου και το 1990 οι γραμμές αποξηλώθηκαν στο μεγαλύτερο μήκος τους. Οι παλιές μονάδες του εργοστασίου έκλεισαν, και οι μονάδες 3 και 4, που κατασκευάστηκαν επί Χούντας, άρχισαν να δουλεύουν με πετρέλαιο. Σήμερα βρίσκονται σε ψυχρή εφεδρεία και κατασκευάζεται εργοστάσιο φυσικού αερίου. Το ορυχείο εγκαταλείφθηκε στην τύχη του και σήμερα λειτουργεί ως αποθήκη σιδηροκατασκευών της ΔΕΗ. Σε υπαίθριο χώρο των ορυχείων βρίσκονται και οι παλιές ατμομηχανές, που είναι σε άθλια κατάσταση. Σιδηροδρομική γραμμή έχει απομείνει μόνο στη περιοχή “Στενό”. Στο μέρος όπου υπήρχε διπλή χάραξη, βρίσκεται τώρα ο περιφερειακός δρόμος. Στο ορυχείο έχει δημιουργηθεί ένα μικρό μουσείο.

Χάρτης του σιδηροδρομικού δικτύου

ΚΑΡΑΒΟΣ,,,

Στον Κάραβο βρίσκεται επίσης  και η νεότερη μονάδα παραγωγής της τσιμεντοβιομηχανίας ΑΓΕΤ-Ηρακλής. Το εργοστάσιο Μηλακίου βρίσκεται κοντά στο Αλιβέρι, στη Νότια Εύβοια. Ιδρύθηκε το 1982 και είναι το πιο σύγχρονο από τα εργοστάσια της ΑΓΕΤ Ηρακλής, με παραγωγική δυνατότητα 2,2 εκατ. τόνων τσιμέντου ετησίως. Ο σχεδιασμός της γραμμής παραγωγής του και η σύγχρονη τεχνολογία που εφαρμόζεται για τον έλεγχο των διεργασιών, από την επεξεργασία των πρώτων υλών μέχρι το τελικό προϊόν, έδωσαν στο εργοστάσιο Μηλακίου τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται σε απαιτήσεις για τσιμέντο ειδικών προδιαγραφών στη διεθνή αγορά.

Παράλληλα, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις και επικουρικά προς τις παραπάνω βιομηχανίες, στην περιοχή δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός βιοτεχνιών και μικρότερης κλίμακας βιομηχανικών εγκαταστάσεων

Πηγές : Βικιπαίδεια, Το μπλοκ του Βασίλη, Δήμος Κυμης Αλιβερίου