ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
θΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ:
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ –
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ & ΕΥΘΥΝΗ
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα
Τίτλος: “Νηπίων Παιδεία: το πρώτο βήμα στη δημοκρατία”.
Εργαστήριο 1ο: “Ας γνωριστούμε παίζοντας”.
Παιχνίδια ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας.
-“Έλα φίλε μπες και συ μες στο τούνελ και όταν βγεις ένα φίλο σου να βρεις κοίτα να του συστηθείς”…
-“Τρέχω τρέχω και καλπάζω και σε σένα σταματώ χάρισέ μου το όνομά σου για να το ‘χω φυλαχτό”…
-“Τρέξε, τρέξε ποντικάκι μη σε πιάσει το γατάκι και αν σε πιάσει πεινασμένο θα σε φάει το καημένο”…
Έχοντας το ζάρι ως μέσο για να ανταλλάξουμε πληροφορίες και
να μάθουμε πράγματα που αγαπούν τα παιδιά της ομάδας μας…
Ακολούθως, θελήσαμε να συγκεντρώσουμε ό,τι αγαπάνε στα πέταλα του δικού τους λουλουδιού!
Διακοσμήσαμε την τάξη μας με τα μπουκέτα αυτά και με μια μόνο εικαστική μας παρέμβαση αλλάξαμε την όψη της…
Και ο ‘κόσμος’ γύρω μας έγινε ομορφότερος…
από τις ζωγραφιές τους τα παιδιά διαπιστώσανε πως σε πολλά έχουν κοινά μεταξύ τους και ορισμένοι από αυτούς έχουν και τις ίδιες προτιμήσεις…
Εργαστήριο 2ο: Όλοι έχουμε θέση σε αυτήν την τάξη του Νηπιαγωγείου.
“Ο επισκέπτης”.
Έρχεται η Μίλι στην τάξη μας λυπημένη και μας εξιστορεί τι την στεναχώρησε…
Έγινε μάρτυρας ενός δυσάρεστου συμβάντος στο δικό της σχολείο…
(η φίλη της η Μόλη έγινε αποδέκτης κοροϊδευτικών σχολίων από τους συμμαθητές της, γιατί η ομιλία της διαφέρει από τους υπόλοιπους…
Ψευδίζει και αυτό αρκούσε για να γίνει η αιτία μια μέρα να στοχοποιηθεί και να σχολιαστεί αρνητικά…)
Εμείς μαντεύουμε πώς μπορεί να ένιωσαν οι δύο φίλες…
Χαρά, λύπη, φόβο, άγχος, αμηχανία, ντροπή, θυμό; αγανάκτηση;
Γίνεται αναφορά στα βασικά συναισθήματα…
Δραματοποιούμε τα συναισθήματά τους και προτείνουμε λύσεις,
αποσκοπώντας να τις κάνουμε να νιώσουν καλύτερα και με κάποιον τρόπο να τις ανακουφίσουμε.
Διαβάζουμε την ‘κοινωνική ιστορία’ για τη διαχείριση των συναισθημάτων και δραματοποιούμε τις προτάσεις των παιδιών…
Διαμορφώνουμε το βιβλίο μας το οποίο προστίθεται στη γωνιά της βιβλιοθήκης και το έχουμε ως οδηγό.
Όταν τα παιδιά κατά τη διάρκεια της ημέρας αισθάνονται οποιαδήποτε αναστάτωση τα καλούμε να ανατρέξουν και να θυμηθούν τις ασκήσεις εκείνες που θα τους κάνουν να νιώσουν καλύτερα…
Ενδεικτική Εικονοποίηση ιδεών:
Φέρνουμε αντιμέτωπα τα παιδιά και με άλλες προβληματικές καταστάσεις και τα καλούμε να σκεφτούν λύσεις…
Ακούμε τις προτάσεις τους τις οποίες και καταγράφουμε…
Καλλιεργούμε την ενσυναίσθηση και την κριτική τους ικανότητα…
Επεξεργασία αντίστοιχου φωτογραφικού υλικού:
Εργαστήριο 3ο: “Εγώ κι εσύ μαζί”.
Ανάγνωση παραμυθιού μέχρι ενός σημείου:
“Σοφία, η αγελαδίτσα τραγουδίστρια”
– Pennart 2000 ![Χωρίς τίτλο](https://blogs.sch.gr/37nipvolou/files/2023/10/Χωρίς-τίτλο.jpg)
τα παιδιά σε ομάδες προσπαθούν να δώσουν το δικό τους τέλος στην ιστορία.![IMG 20231023 180807](https://blogs.sch.gr/37nipvolou/files/2023/10/IMG_20231023_180807-300x237.jpg)
Αναπαριστούμε με παγωμένη εικόνα αυτά που νιώθει η ηρωίδα και στη συνέχεια παίζουμε παιχνίδι ενεργοποίησης, δημιουργίας καταστάσεων με επιχειρήματα, σχετικό με το παραμύθι του τύπου:
Συμφωνώ – Διαφωνώ
(όσοι συμφωνούν με την πρόταση που διατυπώνεται καλούνται να σηκώσουν το χέρι τους)…
Συμπληρώνουν το αντίστοιχο ατομικό φύλλο εργασίας και σχεδιάζουν το ζωάκι της αρεσκείας τους το οποίο θα προστεθεί στην ορχήστρα της Σοφίας και του Ντάγκλας.
“Εσύ κι εγώ μαζί”.
Δημιουργούμε τον πύργο της φιλίας.
Ο πύργος αυτός έχει τα αρχικά των ονομάτων των παιδιών της τάξης μας.
Το κάθε παιδί τοποθετεί τον δικό του κύβο επάνω σε κάποιο άλλο αρχικό ενός άλλου παιδιού προσεκτικά για να μην τον ρίξει. Επειδή είναι μεγάλη η ομάδα των μαθητών μας πρότειναν να δημιουργήσουμε δύο ίδιους δίδυμους πύργους για να το επιτύχουμε και να αποφύγουμε μια πιθανή πτώση που μπορεί να προκαλέσει ρήξη στη σχέση των μελών της ομάδας μας. Όταν αυτό συνέβη τελικά φέραμε τα παιδιά αντιμέτωπα με κάποιο πρόβλημα και εκείνα με τη σειρά τους κλίθηκαν να αναζητήσουν λύσεις. Συνειδητοποίησαν πως μέσα από τη συνεργασία και τη συζήτηση επιτυγχάνεται και η επίλυση μιας προβληματικής κατάστασης.
Χορέψαμε ενώνοντας τα χέρια μας σε κύκλο το τραγούδι που μας συντρόφευε σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος
με τίτλο: “Εγώ είμαι εγώ”.https://www.youtube.com/watch?v=Oz9xxiNtxrk
Εργαστήριο 4ο: “Ο εαυτός μου”
Ομαδικό παιχνίδι: “Ο κατάσκοπος”
Περπατάμε σαν κατάσκοποι με κάποιο έντυπο υλικό και παρατηρούμε
“κατασκοπικά” τον/την διπλανό/ή μας, ενώ εντοπίζουμε ομοιότητες και διαφορές
ως προς τα εξωτερικά μας χαρακτηριστικά γνωρίσματα.
Δημιουργούμε την προσωπογραφία μας, ενώ οι φιγούρες αυτές τοποθετούνται σε κύκλο “χέρι-χέρι” πιασμένες…
Εργαστήριο 5ο: … & οι άλλοι
Παρακολουθούμε το video: “Η εχθρόπιτα”,
το συζητάμε και το επεξεργαζόμαστε προφορικά.
Ομαδική κατασκευή: “Η κουρτίνα της αγάπης”.
Φτιάχνουμε σε ατομικό επίπεδο καρδούλες με μηνύματα αγάπης για κάποιο φίλο μας μέσα από την τάξη αυτές ενώνονται και δημιουργούν την “κουρτίνα της αγάπης”…
“Η πίτα της φιλίας”
Γράφουμε τη συνταγή και τη φτιάχνουμε ζωγραφίζοντας ο καθένας ένα κομμάτι της σε ένα πλαίσιο συνεργασίας.
Εργαστήριο 6ο: “Η ταυτότητά μου”.
Διαβάζουμε το παραμύθι: ” Έλμερ ο παρδαλός ελέφαντας “.
Συζητάμε γύρω από τη διαφορετικότητα και αναρωτιόμαστε πόσο βαρετός θα ήταν ο κόσμος μας αν όλοι φαινόμασταν ίδιοι… καταλήξαμε πως ο καθένας μας είναι μια ξεχωριστή οντότητα και προσπαθήσαμε να εντοπίσουμε τα στοιχεία εκείνα που μας χαρακτηρίζουν και μας κάνουν να είμαστε μοναδικοί … Ο παρδαλός Έλμερ ήταν η “ψυχή” της παρέας των ελεφάντων με τα αστεία του… αναφερθήκαμε στα δικά μας ταλέντα. Δημιουργήσαμε τον Έλμερ μέσα από μια ομαδική εργασία και συμπεράναμε πώς “Όλοι είμαστε ξεχωριστοί αν και διαφορετικοί”!
Παρατηρούμε φωτογραφίες ανθρώπων διαφορετικής ηλικίας, φύλου, ενδυμασίας,
εθνικότητας, εξωτερικής εμφάνισης και τις ομαδοποιούμε αναλόγως.
Βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές…
“Ταυτότητες”
Αναζητούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για τα στοιχεία που αναγράφονται επάνω σε αυτές και έπειτα κατασκευάζουμε τις δικές μας…
Ομαδικό παιχνίδι: “Πες μου κάτι για σένα”.
Εκμυστηρευόμαστε στο λευκό αρκούδο τις σκέψεις μας, μοιραζόμαστε τα νέα μας με τη συνοδεία μουσικής…
Εργαστήριο 7ο: Όλοι διαφορετικοί – όλοι ίσοι
Κουκλοθέατρο: “Το Ζαμπντερφίλιο”
Ένα διαφορετικό ζώο που ψάχνει για φίλους,
αλλά κανένα άλλο ζώο δεν το κάνει παρέα γιατί είναι απλά παράξενο.![IMG 20231102 150123](https://blogs.sch.gr/37nipvolou/files/2023/10/IMG_20231102_150123-225x300.jpg)
Συζητάμε για την ιστορία του Ζαμπντερφίλιο, την επεξεργαζόμαστε και την παίζουμε κι εμείς…
Τι θα συνέβαινε αν ένα… Ζαμπντερφίλιο ζητούσε να γίνει φίλος μας;
Καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών σε νοητικό χάρτη.
Οι κανόνες συμπεριφοράς της τάξης μας…
Όλοι έχουμε τις ίδιες υποχρεώσεις και τα ίδια δικαιώματα!
Πρόσφατα σχόλια