Bravo Schools: Φυτεύω λαχανικά…τρέφομαι υγιεινά

Το σχολείο μας 2o Νηπιαγωγείο Ζαγοράς συμμετέχει στο Bravo Schools 2024 τον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους στον οποίο καταγράφονται οι προτάσεις των μαθητών για τη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.
Ψηφίστε τώρα τις καλύτερες πρωτοβουλίες & δράσεις με στόχο την επιβράβευση των σχολικών προτάσεων.
Αναδείξτε τις καλύτερες πρακτικές για να ενταχθεί το σχολείο μας, ως κέντρο ενημέρωσης και αφύπνισης της τοπικής μας κοινότητας στο Δίκτυο Πρεσβευτών των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης!
Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΟΛΩΝ ΣΑΣ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ!
Διάρκεια ψηφοφορίας από 16/05/2024 έως 31/5/2024
Ψηφίστε ΕΔΩ
Η ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ ΜΕΤΡΑΕΙ!
Παραθέτουμε τη δράση αναλυτικά:

 ΣΤΟΧΟΣ: Να καλλιεργήσουν την  διατροφική τους συνείδηση και να οικοδομήσουν οικολογική και περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση  καλλιεργώντας και παράγοντας  τα δικά τους φυτά σε έναν ποιοτικό χώρο μέσα στο σχολικό πλάισιο

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ο σχολικός κήπος είναι μια δράση σημαντική όπου δίνεται η δυνατότητα και η χαρά στους μαθητές να μεταβούν έξω από τα τείχη του σχολείου, να ενεργήσουν βιωματικά, να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν, να εξερευνήσουν, να παρατηρήσουν. Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον, βιώνουν την χαρά της προσωπικής δημιουργίας και κατανοούν τη σπουδαιότητα και την υπευθυνότητα της φροντίδας, της καλλιέργειας, της παραγωγής, της συγκομιδής, της κατανάλωσης των δικών τους λαχανικών μακριά από φυτοφάρμακα βλαβερά για την υγεία του οργανισμού τους. Τα παιδιά μέσα από την συγκεκριμένη δράση μαθαίνουν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και αποκτούν αυτοπεποίθηση αναπτύσσοντας σημαντικές δεξιότητες για την επιτυχία των στόχων τους. Ο σχολικός κήπος παρέχει στα παιδιά κίνητρα υπευθυνότητας και επίλυσης προβλημάτων. Αποτελεί μια ιδανική πηγή μάθησης για τα παιδιά  όσον αφορά την προέλευση των τροφών που καταναλώνουν, αλλά και μια ευκαιρία να προσεγγίσουν το θέμα διεπιστημονικά.  

Το σχέδιο συνδέεται με το ΝΠΣ για το νηπιαγωγείο και εντάσσεται στην θεματική ενότητα:

Γ. ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Γ.2 ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ

Β.2.2 Σχέση με Φυσικό και Δομημένο Περιβάλλον

Δ. ΠΑΙΔΙ, ΣΩΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗ

Δ1.2 Φυσικά δραστήρια ζωή

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Επίπεδο γνώσεων

-Να διακρίνουν τη σχέση ανάμεσα στη σωστή διατροφή, τη φυσική κατάσταση και την υγεία

-Να διακρίνουν τις συνέπειες του σύγχρονου τρόπου ζωής στη φυσική κατάσταση και την υγεία

-Να γνωρίσουν διάφορους τύπους λαχανικών

-Να ενημερωθούν για τον τρόπο καλλιέργειας των φυτών

  • Επίπεδο δεξιοτήτων

-Να αναγνωρίζουν και να διαχωρίζουν υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές

-Να κατατάσσουν τις τροφές σε διάφορες ομάδες

-Να αναλάβουν δράση για την ανάπτυξη και καλλιέργεια των φυτών

  • Επίπεδο στάσεων

Να συνεργάζονται για την επίτευξη κοινού στόχου

– Να υιοθετούν σωστές διατροφικές συνήθειες και να φροντίζουν την υγεία τους

-Να κινητοποιούνται και να αναπτύσσουν δράση για την ποιοτική αναβάθμιση του περιβάλλοντος στο σχολείο ή τη γειτονιά

Στα μέσα Οκτωβρίου έγινε μια μικρή εισαγωγή για το θέμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υγιεινής Διατροφής. Τα παιδιά έφεραν σχολείο φρούτα φθινοπωρινά τα οποία μετρήσαμε, ομαδοποιήσαμε, μιλήσαμε για την θρεπτική τους αξία, μυρίσαμε, γευτήκαμε. Σήμα κατατεθέν της δράσης και του τόπου μας το μήλο. Την εποχή της συγκομιδής έφτασαν πολλά μήλα στο σχολείο μας τα οποία αποφασίσαμε να τα αξιοποιήσουμε φτιάχνοντας Μηλόπιτα.

Επανήλθαμε στο πρόγραμμα με την ανάγνωση και ανάλυση του παραμυθιού από τη Δανειστική μας Βιβλιοθήκη «Ο ωραίος Δαρείος» και ομαδοποιήσαμε υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές με τον στολισμό των φορεμάτων της κυρίας Υγιεινούλας και της κυρίας Ανθυγιεινούλας.

Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε 2 ομάδες και έφτιαξαν το δικό τους κολάζ. Η μια ομάδα χρωμάτισε, έκοψε και κόλλησε στο σωστό πιάτο υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές και η άλλη ομάδα ζωγράφισε ελεύθερα, έκοψε και κόλλησε στο σωστό πιάτο υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές. Στο tablet και στην online πλατφόρμα wordwall συνεργαστήκαμε και ομαδοποιήσαμε σε ψηφιακές ασκήσεις τις υγιεινές και τις ανθυγιεινές τροφές. 

Με αφόρμηση τον παππού Ροδαλό που κρατά ένα μήλο ενεργοποιείται το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα που θα ασχοληθούμε που βασίζεται στην υγιεινή διατροφή.

Διαβάσαμε ψηφιακά και αξιοποιήσαμε το παραμύθι «Ο παππούς Ροδαλός και η μαγική συνταγή» (Σιούρλα Πολύμνια), παρουσιάσαμε καρτέλες με τις ομάδες των τροφών και δημιουργήσαμε ένα ομαδικό κολάζ με τα 5 σπιτάκια-οικογένειες των τροφών κόβοντας και κολλώντας τροφές που βρήκαμε σε διαφημιστικά φυλλάδια από σούπερ μάρκετ.

Σε ομάδες των 2 ατόμων συμπλήρωσαν ένα φύλλο εργασίας ζωγραφίζοντας τις 5 ομάδες τροφών και το παρουσίασαν στην ολομέλεια. 

Πολύτιμος βοηθός στις δράσεις μας ήταν η Beebot η οποία προγραμματίστηκε από τα παιδιά για να πλοηγηθεί στις καρτέλες των υγιεινών τροφών που είχαν δημιουργήσει οι ίδιοι.

Κατόπιν, αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε τον αύλειο χώρο του σχολείου με την βοήθεια των γονέων. Αρχικά, υπάλληλοι της τοπικής αυτοδιοίκησης έκοψαν και καθάρισαν τα χόρτα από τον χώρο. Οι γονείς έσκαψαν τον επικείμενο κήπο μας και έστρωσαν γεώπανο εδαφοκάλυψης στο οποίο και έγινε η φύτευση των φυτών και στη συνέχεια, ανέλαβαν δράση και τα μικρά χεράκια. Γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί έφεραν τα σκαλιστήρια και τα ποτιστήρια τους και φύτεψαν κολοκυθιές, πιπεριές, ντοματιές, αγγουριές, μελιτζανιές, αρωματικά φυτά (λεβάντα, σέλινο, θυμάρι, βασιλικό, μαντζουράνα), φραουλιές και μέσα σε λάστιχα αυτοκινήτων τα οποία βάφτηκαν με κόκκινο σπρέι φυτεύτηκαν πασχαλιές.

Τον κήπο μας προσέχει το Σκιάχτρο μας, το οποίο τα παιδιά ονόμασαν Βασίλη.

3.2 Βιβλιογραφία – Δικτυογραφία

Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών Για την Προσχολική Εκπαίδευση – Διευρυμένη Εκδοχή (2η Έκδ.). Στο πλαίσιο της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού́ Υλικού́ Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» του ΙΕΠ με MIS 5035542.

Ζαραμπούκα,Σ. (1996). Ο ωραίος Δαρείος-Διατροφή, Αθήνα: Πατάκη

elenimamanou.blogspot.com

https://users.sch.gr/akoptsi/images/7perif_docs/pappous_rodalos.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=D2RNrkxc4OI Τραγούδι του παραμυθιού της συγγραφέως Λητώς Τσακίρη Παπαθανασίου με τίτλο “Η ΚΥΡΑ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΠΡΩΤΗ ΣΤΗ ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ” Εκδόσεις ΠΥΡΑΜΙΔΑ. Μουσική Σχολή Allegro Βόλου, Ανδρεάνα Ράπτη. Ερμηνεύει η Σοφία Νάσσιου. Εικονογράφος Νίκος Γιαννόπουλος.Το βιβλίο κυκλοφορεί υπό την αιγίδα της Unesco Πειραιώς & Νήσων.

https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/10774?locale=el

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Τα νήπια μέσα από την ομαδοσυνεργατική προσέγγιση βίωσαν την χαρά της δημιουγίας του δικού τους λαχανόκηπου. Επικοινώνησαν, συζήτησαν, επίλυσαν προβλήματα, ανέλαβαν πρωτοβουλίες, έπαιξαν και διασκέδασαν με τους γονείς τους με τους οποίους συνεργάστηκαν. Κατέκτησαν νέες γνώσεις και δεξιότητες για τον τρόπο φροντίδας του κήπου, το πότισμα, την προστασία, την ανάπτυξη των φυτών και την κατανάλωση των δικών τους βιολογικών λαχανικών.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Τα παιδιά στην παρεούλα αναφέρθηκαν στον τρόπο που εργάστηκαν με ερωταπαντήσεις και συζήτηση για κάτι που τους δυσκόλεψε, τί καινούργιο έμαθαν, αν τους άρεσε η συνεργασία τους, τί τους άρεσε περισσότερο από την δράση που υλοποιήσαμε, αν αντιμετώπισαν κάποια δυσκολία κατά τη συνεργασία τους.

Τέλος, οι μαθητές αξιολόγησαν τη συμμετοχή τους στην μαθησιακή διαδικασία συμπληρώνοντας το ομαδικό φύλλο αξιολόγησης-πίνακα διπλής εισόδου. Τα παιδιά αφού έγραψαν το όνομά τους στην πρώτη στήλη, επέλεξαν μια από τις 3 φατσούλες ανάλογα με τα συναισθήματα και τις εντυπώσεις που τους προκάλεσαν οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν.

KHPOS1 KHPOS2

 



Λήψη αρχείου