Συμμετοχή του σχολείου μας στο eTwinning έργο”S.D.G.s Defenders- Eco-Books co-writers”

Το έργο “S.D.G.s Defenders – Eco-Books co-writers” επικεντρώνεται στη μελέτη των 17 Στόχων του ΟΗΕ για την Αειφόρο Ανάπτυξη, μέσα από την ανάγνωση σχετικών παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων. Σύμφωνα με την Κατσίκη-Γκίβαλου η παιδική λογοτεχνία  «συνιστά μια ιδιαίτερη ψυχοαισθητική, αξιακή και γλωσσική μορφή διαμεσολάβησης ανάμεσα στο παιδί και στον εξωτερικό ιστορικοκοινωνικό χώρο». Ως εκ τούτου, μέσα από τις νοητικές και ψυχοσυναισθηματικές επιρροές που ασκεί στο παιδί-αναγνώστη συμβάλλει στην ανάπτυξη αξιών που σχετίζονται με την αειφορία καθώς και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ενεργού πολιτότητας.

Το έργο μας ξεκίνησε τον Δεκέμβριου του 2023 και σε αυτό συμμετέχουν σχολεία από Ελλάδα και Κύπρο.Με αφετηρία τον Στόχο 17 που αφορά στη “Συνεργασία για τους Στόχους” παιδιά από 4 μέχρι και 12 ετών από Κύπρο και Ελλάδα δημιουργούν μία κοινότητα αναγνωστών και μέσα από τη συλλογική δημιουργική γραφή φτιάχνουν τα δικά τους λογοτεχνικά κείμενα για την προάσπιση των 17 στόχων της αειφορίας.  Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται για την υλοποίηση του έργου λειτουργούν πολυεπίπεδα με παράλληλη ενίσχυση του λογοτεχνικού, περιβαλλοντικού, ψηφιακού γραμματισμού και των ήπιων δεξιοτήτων των συμμετεχόντων.

Συγκεκριμένα, κάθε μήνα γίνεται επιλογή ενός συγκεκριμένου βιβλίου μέσα από το οποίο προσεγγίζεται ένας ή και δύο στόχοι της αειφορίας. Το εκάστοτε βιβλίο τυγχάνει επεξεργασίας από τα συμμετέχοντα σχολεία μέσω φιλαναγνωστικών δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια, οι μαθητές και οι μαθήτριες των συμμετεχόντων σχολείων συναντιούνται σε μηνιαία βάση για να ανταλλάξουν απόψεις για το βιβλίο που διάβασαν και να παρουσιάσουν τον τρόπο που το προσέγγισαν στην τάξη τους. Επιπρόσθετα, σε κάθε συνάντηση υπάρχει και μία δραστηριότητα συλλογικής δημιουργικής γραφής.

Για τον πρώτο μήνα της συνεργασίας και θέλοντας να μεταφέρουμε στα παιδιά το πραγματικό νόημα των Χριστουγέννων επιλέγηκε ως κοινό λογοτεχνικό βιβλίο το “Γράμματα στο έλατο κρυμμένα” της Κ. Τσάνταλη και ο υπό έμφαση Στόχος Αειφορίας ήταν ο Στόχος 12: Υπεύθυνη Παραγωγή και Κατανάλωση.

afa35b69940e3dc82c2917ecc1da16c6

Αρχικά συναντηθήκαμε μεταξύ μας για να γνωριστούμε.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023 12 18 111054

Ανταλλάξαμε μεταξύ μας ευχετήριες κάρτες και Χριστουγεννιάτικες αποστολές και δημιουργήσαμε στολίδια από ανακυκλώσιμα υλικά για το δέντρο μας. Διαδικτυακά δημιουργήσαμε το κοινό μας Χριστουγεννιάτικο Δέντρο.

406574352 662966089337406 3408128744585035759 n untitled design 12

Για τον δεύτερο μήνα της συνεργασίας μας επιλέγηκε ως κοινό λογοτεχνικό βιβλίο το “Ένα σχολείο ταρακουνημένο” της Α. Χαλικιά. Ο υπό έμφαση Στόχος Αειφορίας ήταν ο Στόχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση.

a7bdd60ea86dcf552a28e586 1

Ως αποτέλεσμα της ανάγνωσης και επεξεργασίας του βιβλίου, τα παιδιά κλήθηκαν να εντοπίσουν αδυναμίες του δικού τους σχολείου (στις υλικοτεχνικές υποδομές, στο αναλυτικό πρόγραμμα, στον τρόπο λειτουργίας του) και να κάνουν τις εισηγήσεις τους για το σχολείο που τα ίδια θα ήθελαν ζωγραφίζοντας ή δημιουργώντας μακέτα με το σχολείο των ονείρων τους.

Οι δικές μας μακέτες με το σχολείο των ονείρων μας.

100  

300 200

Έγινε διαδικτυακή συνάντηση όλων των σχολείων όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν τα έργα τους.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 15 103352Στιγμιότυπο οθόνης 2024 02 15 104535

Δημιουργήθηκε και ένα συνεργατικό ψηφιακό παιχνίδι με τις προτάσεις και τις δημιουργίες όλες των σχολείων για το σχολείο των ονείρων τους. Πατήστε πάνω στην παρακάτω εικόνα να το δείτε.

Στιγμιότυπο οθόνης 2024 03 23 140556

Για τον μήνα Φεβρουάριο κάθε σχολείο προκήρυξε τον δικό του διαγωνισμό για τη δημιουργία λογότυπου για το έργο και κατέληξε με την επιλογή των δύο καλύτερων τα οποία θα ανέβουν σε ένα google form ώστε όλα τα σχολεία να ψηφίσουν συνεργατικά για το τελικό λογότυπο του έργου. Κάθε παιδί δημιούργησε το δικό του avatar και όλα μαζί ανέβηκαν σε ένα συνεργατικό padlet με στόχο να γνωριστούν καλύτερα οι μαθητές μεταξύ τους.

Για τον μήνα Μάρτιο επιλέχθηκε το βιβλίο “Όταν εσύ λείπεις” του Θ. Παπαϊωάννου και ο υπό έμφαση Στόχος Αειφορίας είναι ο Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά.

Και συνεχίζουμε!

 

Ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών – Επιμορφωτικό σεμινάριο γονέων & κηδεμόνων

ΑΦΙΣΑ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ 2

Το 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στα πλαίσια Καινότομου Δράσης που σχεδίασε με Νηπιαγωγεία εντός κι εκτός Περιφέρειας του και σε συνεργασία με το 97ο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης, διοργανώνει εσπερίδα
α) Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών
β) Επιμορφωτικού Σεμιναρίου για γονείς και κηδεμόνες
με θέμα:
“Οι στόχοι και η καλλιέργεια της Δημιουργικής Γραφής για την ανάπτυξη του Λόγου στο Νηπιαγωγείο”
Εκλεκτός καλεσμένος και κεντρικός ομιλητής ο Dr. Ανδρέας Καρακίτσιος, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ.

Εργαστήρια Δεξιοτήτων 2023-2024

Κατά το σχ. έτος 2023-24 θα πραγματοποιηθούν στο σχολείο μας τα παρακάτω εργαστήρια δεξιοτήτων. Για να τα δείτε αναλυτικά πατήστε πάνω στον τίτλο, μεταβείτε στη διαδραστική εικόνα και πατήστε τα κουμπιά.

Όμιλοι Καινοτομίας 2023-2024

Κατόπιν προτάσεων των εκπαιδευτικών μας και εγκρίσεων τους από το ΕΠΕΣ των 2ου και 3ου Πειραματικών Νηπιαγωγείων Θεσσαλονίκης, στη σχολική μας μονάδα θα λειτουργήσουν οι εξής Όμιλοι Καινοτομίας:

28η Οκτωβρίου 1940

Με αφορμή την εθνική μας επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940, αναφερθήκαμε στα ιστορικά γεγονότα και δώσαμε έμφαση στην έννοια της ειρήνης.

Ξεκινήσαμε με τις έννοιες της «ειρήνης» και του «πολέμου». Τι σημαίνουν για τα παιδιά, πως τις αντιλαμβάνονται. Μιλήσαμε για την αξία της ειρήνης και για τα άσχημα του πολέμου. διαβάσαμε βιβλία, είδαμε εικόνες, βίντεο και πίνακες ζωγραφικής. Αναφέραμε τα σύμβολοτης ειρήνης (περιστέρι με το κλαδί ελιάς στο ράμφος), είδαμε τον πίνακα του Πάμπλο Πικάσο “Περιστέρι της ειρήνης” το οποίο αποδώσαμε με τον δικό μας τρόπο.

385513651 3571744399809279 6180104166363104149 n  5 1 

Στη συνέχεια, μάθαμε τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου, τι ακριβώς είχε συμβεί εκείνη την εποχή, το «ΟΧΙ» και το πόσο γενναία οι Έλληνες πολέμησαν κάτω από ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες. Την ευγνωμοσύνη που αισθανόμαστε για τα κατορθώματα των Ελλήνων εκείνης της εποχής. Και με ποιον τρόπο εμείς κάθε χρόνο τιμούμε την μνήμη τους. Είδαμε παλιές φωτογραφίες και παρακολουθήσαμε βίντεο  με τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν και τα παιδιά ζωγράφισαν ό,τι τους εντυπωσίασε.

3 3

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο Γίγαντας και ο Νάνος» Γ. Σουρέλη και μάθαμε τραγούδια. Διαβάσαμε τα βιβλία «Ο μικρός στρατιώτης» του Verrept Paul.«Ο σπόρος της ειρήνης» της Pin Isabel τα οποία αποδώσαμε σε ιχνογράφημα και το βιβλίο «Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο» του Αντώνη Παπαθεοδούλου με αφορμή του οποίου κατασκευάσαμε τη δική μας πόλη που διώχνει τον πόλεμο.

8 1   1 4

Μάθαμε για τα σήματα Μορς και τον τρόπο που χρησιμοποιούσαν τον τηλέγραφο. Γράψαμε το όνομά μας ακολουθώντας τον Κώδικα Μορς και τα σχηματίσαμε με ξυλάκια και τελείες. Γνωρίσαμε και το γκράφιτι μέσα από τον καλλιτέχνη Banksy και δημιουργήσαμε τα δικά μας γκράφιτι με μηνύματα ειρήνης.

4 1 10 1  2 4

Μιλήσαμε για την σημαία μας και για τα χρώματα της και τη ζωγραφίσαμε.  Είπαμε πως είναι ένα σύμβολο και κάθε χώρα έχει τη δική της σημαία. Είδαμε σημαίες άλλων κρατών.

9 1

Επειδή για την πόλη μας, την Θεσσαλονίκη, είναι μια διπλή γιορτή, ασχοληθήκαμε και μάθαμε για  τα ιστορικά μνημεία της πόλης μας. Ξεκινήσαμε δείχνοντας εικόνες και βίντεο από διάφορα μνημεία που υπάρχουν στην πόλης μας. Επικεντρωθήκαμε στα πιο γνωστά (Λευκός Πύργος, Καμάρα, Κάστρα, Πλατεία Αριστοτέλους, άγαλμα Μεγάλου Αλεξάνδρου, ναός του Αγίου Δημητρίου. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην εκκλησία του Αγίου Δημητρίου και στον Άγιο Δημήτριο που γιορτάζει στις 26 Οκτωβρίου. Διηγηθήκαμε την ιστορία του Αγίου Δημητρίου, είπαμε πως είναι ο Πολιούχος  της πόλης μας, δείξαμε εικόνες από το  εξωτερικό και το εσωτερικό του ναού. Κάποια παιδιά είπαν πως την  έχουν επισκεφτεί. Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν τα μνημεία που τους έκαναν εντύπωση και κατασκεύασαν τον Λευκό Πύργο.

20231102 112057  20231102 112119    6 1

Την τελευταία μέρα  αναφερθήκαμε στα γεγονότα, έγινε συζήτηση με  τα παιδιά για όσα είχαν μάθει τις προηγούμενες μέρες. Είπαμε τα ποιήματα και  τα τραγούδια που μάθαμε. Μετά τον εορτασμό της επετείου της 28ης Οκτωβρίου τα παιδιά ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους από την παρέλαση.

7 1

Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων

Η 4η Οκτωβρίου εορτάζεται παγκοσμίως ως Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων. Η Παγκόσμια Ημέρα των Ζώων εορτάστηκε πρώτη φορά το 1931 στη Φλωρεντία της Ιταλίας για τα υπό εξαφάνιση ζώα και σταδιακά απέκτησε καθολικό χαρακτήρα για όλα τα ζώα. Τα δικαιώματα των ζώων προσδιορίστηκαν στις 15 Οκτωβρίου 1978 ( Universal Declaration of Animals Rights) στο Παρίσι στην περίφημη διακήρυξη των δικαιωμάτων των ζώων.

Με αφορμή αυτή την ημέρα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με αυτό το θέμα επειδή και τα περισσότερα παιδιά έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Στόχοι μας ήταν:

-Να κατανοήσουν τα παιδιά πως και τα ζώα έχουν δικαιώματα και εμείς έχουμε υποχρεώσεις απέναντί τους ειδικά όταν είναι δικά μας.

-Να αντιληφθούν πως δεν πρέπει να κακομεταχειριζόμαστε τα ζώα.

-Να οργανώσουν και να εμπλουτίσουν τα παιδιά τις γνώσεις που έχουν για τα ζώα, να τα αναγνωρίζουν, να τα ονομάσουν, να γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (φωνή, οικογένεια, κατοικία), να σχηματίσουν μια εικόνα του τρόπου ζωής τους στο περιβάλλον τους, το φαγητό τους, την κοινωνική σημασία τους.

-Να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα ζώα και να κατανοήσουν ότι τα ζώα χρειάζονται αγάπη και φροντίδα.

Μιλήσαμε για την σημασία της Παγκόσμιας ημέρας των Ζώων, γνωρίσαμε τις ανάγκες και τα δικαιώματα που έχουν τα ζώα και συμφωνήσαμε πως πρέπει να τα αγαπάμε, να τα φροντίζουμε και να τα σεβόμαστε.

Διαβάσαμε βιβλία, είδαμε εικόνες και βίντεο με ζώα, τα ομαδοποιήσαμε, γνωρίσαμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τα χνάρια τους, μάθαμε που ζούνε, τι τρώνε, τι φροντίδα χρειάζονται και τι προσφέρουν στους ανθρώπους.  Ακούσαμε φωνές των ζώων και προσπαθήσαμε να τα μαντέψουμε, διαβάσαμε αινίγματα με ζώα και τα παιδιά έπρεπε να μαντέψουν σε ποιο ζώο αναφέρεται. Ομαδοποιήσαμε τα ζωάκια της τάξης με κριτήριο το μέρος που ζουν και φτιάξαμε τα σπιτάκια τους. Μεταμορφωθήκαμε σε ζώα και κάναμε δραματοποιήσεις. Κατασκευάσαμε σκυλάκια με χαρτοδιπλωτική και μία αφίσα με τα δικαιώματα των ζώων.

 

                                              1 3 2 3

Γνωρίζω το όνομα μου

Πρωτεύουσα σημασία στο Νηπιαγωγείο έχει να μάθουμε το όνομά μας, να το γράφουμε και να το ξεχωρίζουμε μεταξύ άλλων.

Είναι πολλές λοιπόν οι δραστηριότητες στην αρχή της χρονιάς προς την επίτευξη αυτού του στόχου.

Αρχικά δημιουργήθηκαν καρτελάκια με τα ονόματα των παιδιών για το παρουσιολόγιο.

Κάθε παιδί παρατηρούσε το αρχικό γράμμα του ονόματός του και  προσπαθούσε να το βρει χρησιμοποιώντας το μαγικό στυλό και να το συνθέσει με ξυλάκια και σύρματα πίπας.

Κάναμε και ομαδοποιήσεις μα βάσει το κοινό αρχικό γράμμα του ονόματός μας και συνεργατικά το σχηματίσαμε με τα σώματά μας.

Στη συνέχεια, περάσαμε στη σύνθεση όλου του ονόματός μας με διάφορες δραστηριότητες.

                  2 2   1 2  3 2