Προγράμματα που υλοποιούνται το 2024-2025 στη σχολική μας μονάδα:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Αγωγή Υγείας: Διατροφική Αγωγή – Υγιεινή Διατροφή
«Τροφή για Δράση: Γευστικές Περιπέτειες»
Κύρια Θέματα:
- Σωστές διατροφικές συνήθειες
- Ενυδάτωση με νερό
- Μείωση καθιστικού χρόνου
- Σωματική δραστηριότητα
- Διατροφική κουλτούρα
Συνεργασία: 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης
Δράσεις: από το Πρόγραμμα «Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας»
Παιδαγωγικοί Στόχοι και Υλοποίηση
Στόχοι:
- Κατανάλωση νερού, υγιεινά γεύματα
- Μείωση καθιστικού χρόνου
- Κατανόηση της κίνησης και της διατροφικής κουλτούρας
Υλοποίηση:
- Δραστηριότητες, παιχνίδια, παραμύθια
- Ομαδικά έργα και ενημερωτικές δράσεις
Διάρκεια: τέσσερις μήνες
Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων:
- Ανάρτηση των δράσεων στο blog του σχολείου
- Δημιουργία φυλλαδίου με τις καλές πρακτικές του προγράμματος
- Ομαδικές εργασίες- φύλλα αξιολόγησης
- Αφίσες
ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Καινοτόμο Πρόγραμμα:
«Ενισχύοντας την αυτονομία του παιδιού προσχολικής ηλικίας:
Νέα κέντρα μάθησης και προαγωγής λεπτών δεξιοτήτων στην προσχολική τάξη» 
Συντονίστρια: Άννα Αθανασοπούλου
Περιγραφή:
Πιλοτική εφαρμογή σε νηπιαγωγεία σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Ηρακλείου και το Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου & σχολικές μονάδες Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου.
Στόχοι:
- Ανάπτυξη λεπτών δεξιοτήτων και αυτονομίας των παιδιών μέσω εργαστηρίων.
- Υποστήριξη εκπαιδευτικών για ενίσχυση αυτονομίας και κοινωνικής ενδυνάμωσης μαθητών.
Δομή Προγράμματος: Δύο Φάσεις Υλοποίησης:
Α. Επιμορφωτική Φάση (12 ώρες)
- Βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.
- Δημιουργία “κέντρων μάθησης” με εργαλεία ανάπτυξης λεπτών δεξιοτήτων.
- Πρακτική εφαρμογή εργαστηρίων αυτονομίας στις τάξεις.
Β. Ημερίδα Διάχυσης Καλών Πρακτικών (6 ώρες)
- Παρουσίαση εργαστηρίων από εκπαιδευτικούς.
- Ανταλλαγή εμπειριών, συζήτηση βελτιώσεων.
- Διάχυση πρακτικών σε νηπιαγωγεία της περιφέρειας.
Οφέλη και Καινοτομία
Οφέλη του Προγράμματος:
- Ενίσχυση αυτονομίας & αυτοπεποίθησης παιδιών.
- Ανάπτυξη συγκέντρωσης, συντονισμού κινήσεων & επίλυσης προβλημάτων.
- Στήριξη παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
- Παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς.
Καινοτομία:
- Σύγχρονες, επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις.
- Έμφαση στην πράξη και εφαρμογή εργαστηρίων στην τάξη.
Καινοτόμο Πρόγραμμα:
«Από το δέντρο που έδινε στο δάσος που δίνει» 
Συντονίστρια: Ειρήνη Λαρδούτσου
Συμμετέχοντα σχολεία: Πειραματικά και Δημόσια Νηπιαγωγεία & Δημοτικά Σχολεία.
Κοινή αφετηρία: Το λογοτεχνικό βιβλίο “Το δέντρο που έδινε” (Σελ Σιλβερστάιν).
Στόχος: Η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ σχολείων, φορέων, ερευνητικών κέντρων & κοινότητας.
Διάρκεια: Ιανουάριος 2025 – Ιούνιος 2025.
Υλοποίηση Προγράμματος
Βασικές αρχές:
- Συνεργατικές πρακτικές.
- Διερευνητική και ομαδοσυνεργατική μάθηση.
- Προώθηση δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα).
Μεθοδολογία:
- 5 συναντήσεις συνεργατών.
- Ανταλλαγή καλών πρακτικών & συνεργασία σχολείων.
Χρήση εργαλείων: Blog, Padlet, e-Book, ημερολόγιο δράσεων.
Προτεινόμενες Δράσεις
Επισκέψεις & Εκδρομές:
- Σχολείο της Φύσης,
- ΕΛΓΟ,
- Αμερικανική Γεωργική Σχολή.
Δράσεις:
- Συμμετοχή σε κοινά προγράμματα & διαγωνισμούς.
- Δράσεις με γονείς & συνεργάτες.
- Επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς.
- Οργάνωση κοινών εκδηλώσεων & τελικής γιορτής.
- Διάχυση καλών πρακτικών στην ευρύτερη κοινότητα.
Οφέλη:
Το πρόγραμμα ενισχύει:
- την εξωστρέφεια των σχολείων,
- τη διαθεματική προσέγγιση
- την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών.
Συμμετοχή σε Καινοτόμο Πρόγραμμα σε συνεργασία με το 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης:
«Μικροί επιστήμονες εν δράσει: Ανακαλύπτοντας την ενέργεια»
Συντονίστρια: Ηλιάνα Παπαντώνη
Στόχοι:
- Κατανόηση βασικών εννοιών ενέργειας & Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης & συλλογισμού μέσω πειραμάτων.
- Ενίσχυση συνεργασίας και αγάπης για την επιστήμη.
Περιεχόμενο & Πειράματα
Περιεχόμενο:
Πειράματα για εξοικείωση με την ενέργεια & τη μεταφορά της.
Πειράματα:
- Μπαταρία – λαμπάκι: Μεταφορά ενέργειας σε ηλεκτρική συσκευή.
- Φωτοβολταϊκό – λαμπάκι: Μετατροπή ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική.
- Ανεμογεννήτρια – λαμπάκι: Χρήση αιολικής ενέργειας.
Μεθοδολογία:
Πειραματισμός, παρατήρηση, συζήτηση και αξιολόγηση αλλαγών στη σκέψη των παιδιών.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
eTwinning
“Monumental Adventures with UNESCO” 
Coordinator: Fotini Chatzipanagiotou (3rd Experimental Kindergarten)
Συνεργασία 2ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης με:
- 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης.
- Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
- Σχολεία από Ισλανδία, Τουρκία, Πολωνία, Λιθουανία, Σερβία, Ελλάδα.
Στόχοι:
- Διαπολιτισμική Κατανόηση και επικοινωνία
- Σύνδεση με σχολεία του εξωτερικού
- Πολίτες του κόσμου & 21ου αιώνα
Δράσεις:
- Αξιοποίηση υλικού από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού: Βαλιτσάκι με εκπαιδευτικό υλικό από τα μνημεία της Ευρώπης.
- Συμμετοχή στο μαθητικό διαγωνισμό του European School Radio «Κάντο να ακουστεί 2025».

Υλοποίηση:
Α΄ Μέρος
- Κάθε σχολείο παρουσιάζει και εξερευνά τα μνημεία UNESCO της χώρας του.
- Επισκέψεις στα μνημεία
Β΄ Μέρος
- Συνεργατικές δραστηριότητες σχολείων όλων των συμμετεχόντων χωρών:
- eBooks
- Θεματικές εκπομπές στο Ευρωπαϊκό ραδιόφωνο