Ευρωπαϊκά και Καινοτόμα Προγράμματα

Προγράμματα που υλοποιούνται το 2024-2025 στη σχολική μας μονάδα:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Αγωγή Υγείας: Διατροφική Αγωγή – Υγιεινή Διατροφή

«Τροφή για Δράση: Γευστικές Περιπέτειες»

Κύρια Θέματα:

  • Σωστές διατροφικές συνήθειες
  • Ενυδάτωση με νερό
  • Μείωση καθιστικού χρόνου
  • Σωματική δραστηριότητα
  • Διατροφική κουλτούρα

Συνεργασία: 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης

Δράσεις: από το Πρόγραμμα «Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας»

Παιδαγωγικοί Στόχοι και Υλοποίηση

Στόχοι:

  • Κατανάλωση νερού, υγιεινά γεύματα
  • Μείωση καθιστικού χρόνου
  • Κατανόηση της κίνησης και της διατροφικής κουλτούρας

  Υλοποίηση:

  • Δραστηριότητες, παιχνίδια, παραμύθια
  • Ομαδικά έργα και ενημερωτικές δράσεις

Διάρκεια: τέσσερις μήνες

Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων:

  • Ανάρτηση των δράσεων στο blog του σχολείου
  • Δημιουργία φυλλαδίου με τις καλές πρακτικές του προγράμματος
  • Ομαδικές εργασίες- φύλλα αξιολόγησης
  • Αφίσες

 

ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Καινοτόμο Πρόγραμμα:

«Ενισχύοντας την αυτονομία του παιδιού προσχολικής ηλικίας:

Νέα κέντρα μάθησης και προαγωγής λεπτών δεξιοτήτων στην προσχολική τάξη»  εργαστηρια

Συντονίστρια: Άννα Αθανασοπούλου

Περιγραφή:

Πιλοτική εφαρμογή σε νηπιαγωγεία σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Ηρακλείου και το Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου & σχολικές μονάδες Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου.

Στόχοι:

  • Ανάπτυξη λεπτών δεξιοτήτων και αυτονομίας των παιδιών μέσω εργαστηρίων.
  • Υποστήριξη εκπαιδευτικών για ενίσχυση αυτονομίας και κοινωνικής ενδυνάμωσης μαθητών.

Δομή Προγράμματος: Δύο Φάσεις Υλοποίησης:

Α. Επιμορφωτική Φάση (12 ώρες)

  • Βιωματικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.
  • Δημιουργία “κέντρων μάθησης” με εργαλεία ανάπτυξης λεπτών δεξιοτήτων.
  • Πρακτική εφαρμογή εργαστηρίων αυτονομίας στις τάξεις.

Β. Ημερίδα Διάχυσης Καλών Πρακτικών (6 ώρες)

  • Παρουσίαση εργαστηρίων από εκπαιδευτικούς.
  • Ανταλλαγή εμπειριών, συζήτηση βελτιώσεων.
  • Διάχυση πρακτικών σε νηπιαγωγεία της περιφέρειας.

Οφέλη και Καινοτομία

Οφέλη του Προγράμματος:

  • Ενίσχυση αυτονομίας & αυτοπεποίθησης παιδιών.
  • Ανάπτυξη συγκέντρωσης, συντονισμού κινήσεων & επίλυσης προβλημάτων.
  • Στήριξη παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Παροχή εξατομικευμένης υποστήριξης από εκπαιδευτικούς.

Καινοτομία:

  • Σύγχρονες, επιστημονικά τεκμηριωμένες προσεγγίσεις.
  • Έμφαση στην πράξη και εφαρμογή εργαστηρίων στην τάξη.

 

Καινοτόμο Πρόγραμμα:

«Από το δέντρο που έδινε στο δάσος που δίνει»             Εικόνα2

Συντονίστρια: Ειρήνη Λαρδούτσου

Συμμετέχοντα σχολεία: Πειραματικά και Δημόσια Νηπιαγωγεία & Δημοτικά Σχολεία.

Κοινή αφετηρία: Το λογοτεχνικό βιβλίο “Το δέντρο που έδινε” (Σελ Σιλβερστάιν).

Στόχος: Η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ σχολείων, φορέων, ερευνητικών κέντρων & κοινότητας.

Διάρκεια: Ιανουάριος 2025 – Ιούνιος 2025.

Υλοποίηση Προγράμματος

Βασικές αρχές:

  • Συνεργατικές πρακτικές.
  • Διερευνητική και ομαδοσυνεργατική μάθηση.
  • Προώθηση δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα).

Μεθοδολογία:

  • 5 συναντήσεις συνεργατών.
  • Ανταλλαγή καλών πρακτικών & συνεργασία σχολείων.

Χρήση εργαλείων: Blog, Padlet, e-Book, ημερολόγιο δράσεων.

Προτεινόμενες Δράσεις

Επισκέψεις & Εκδρομές: 

  • Σχολείο της Φύσης,
  • ΕΛΓΟ,
  • Αμερικανική Γεωργική Σχολή.

Δράσεις:

  • Συμμετοχή σε κοινά προγράμματα & διαγωνισμούς.
  • Δράσεις με γονείς & συνεργάτες.
  • Επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς.
  • Οργάνωση κοινών εκδηλώσεων & τελικής γιορτής.
  • Διάχυση καλών πρακτικών στην ευρύτερη κοινότητα.

Οφέλη:

Το πρόγραμμα ενισχύει:

  • την εξωστρέφεια των σχολείων,
  • τη διαθεματική προσέγγιση
  • την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών.

 

Συμμετοχή σε Καινοτόμο Πρόγραμμα σε συνεργασία με το 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης:

«Μικροί επιστήμονες εν δράσει: Ανακαλύπτοντας την ενέργεια»Εικόνα3

Συντονίστρια: Ηλιάνα Παπαντώνη

Στόχοι:

  • Κατανόηση βασικών εννοιών ενέργειας & Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης & συλλογισμού μέσω πειραμάτων.
  • Ενίσχυση συνεργασίας και αγάπης για την επιστήμη.

Περιεχόμενο & Πειράματα

Περιεχόμενο:

Πειράματα για εξοικείωση με την ενέργεια & τη μεταφορά της.

Πειράματα:

  • Μπαταρία – λαμπάκι: Μεταφορά ενέργειας σε ηλεκτρική συσκευή.
  • Φωτοβολταϊκό – λαμπάκι: Μετατροπή ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική.
  • Ανεμογεννήτρια – λαμπάκι: Χρήση αιολικής ενέργειας.

Μεθοδολογία:

Πειραματισμός, παρατήρηση, συζήτηση και αξιολόγηση αλλαγών στη σκέψη των παιδιών.

 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

eTwinning      

“Monumental Adventures with UNESCO”  Εικόνα4

Coordinator: Fotini Chatzipanagiotou (3rd Experimental Kindergarten)

Συνεργασία 2ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης με:

  • 3ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης.
  • Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού.
  • Σχολεία από Ισλανδία, Τουρκία, Πολωνία, Λιθουανία, Σερβία, Ελλάδα.

Στόχοι:

  • Διαπολιτισμική Κατανόηση και επικοινωνία
  • Σύνδεση με σχολεία του εξωτερικού
  • Πολίτες του κόσμου & 21ου αιώνα

Δράσεις:

  • Αξιοποίηση υλικού από το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού: Βαλιτσάκι με εκπαιδευτικό υλικό από τα μνημεία της Ευρώπης.
  • Συμμετοχή στο μαθητικό διαγωνισμό του European   School Radio «Κάντο να ακουστεί 2025».Εικόνα5

Υλοποίηση:

Α΄ Μέρος

  • Κάθε σχολείο παρουσιάζει και εξερευνά τα μνημεία UNESCO της χώρας του.
  • Επισκέψεις στα μνημεία

Β΄ Μέρος

  • Συνεργατικές δραστηριότητες σχολείων όλων των συμμετεχόντων χωρών:
  • eBooks
  • Θεματικές εκπομπές στο Ευρωπαϊκό ραδιόφωνο