Στο πλαίσιο των Ομίλων Αριστείας, Δημιουργικότητας και Καινοτομίας που λειτουργούν στα Πειραματικά Σχολεία, οι μαθητές/ήτριές μας είχαν φέτος τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες πέρα από το βασικό πρόγραμμα.
Όμιλος Ζωγραφικής – «Γνωριμία με τη Μοντέρνα Τέχνη στη Ζωγραφική»
Κατά τη φετινή σχολική χρονιά, υλοποιήθηκε με επιτυχία ο Όμιλος Ζωγραφικής με τίτλο «Γνωριμία με τη Μοντέρνα Τέχνη στη Ζωγραφική». Υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού κ. Χατζή Μαρίας, οκτώ μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν τον κόσμο της μοντέρνας ζωγραφικής, κάθε Παρασκευή.
Οι μαθητές γνώρισαν υλικά και τεχνικές ζωγραφικής, ήρθαν σε επαφή με έννοιες όπως σύνθεση, χρώμα, φως και προοπτική, και ενθαρρύνθηκαν να εκφραστούν ελεύθερα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα καλλιτεχνικά κινήματα του 19ου και 20ού αιώνα, όπως ο Ιμπρεσιονισμός, ο Εξπρεσιονισμός, ο Κυβισμός και ο Σουρεαλισμός, και σε εμβληματικούς δημιουργούς όπως ο Πικάσο, ο Βαν Γκογκ, ο Μιρό και άλλοι.
Οι δραστηριότητες του ομίλου συνδύαζαν τη θεωρητική γνώση με τον καλλιτεχνικό πειραματισμό, ενώ τα παιδιά ανέπτυξαν αισθητική αντίληψη, δημιουργικότητα και προσωπικό ύφος. Ο Όμιλος Ζωγραφικής αποτέλεσε έναν γόνιμο χώρο έκφρασης, συνεργασίας και έμπνευσης, αποδεικνύοντας ότι η μοντέρνα τέχνη μπορεί να εμπνεύσει και να ενδυναμώσει τη φαντασία των παιδιών με μοναδικό τρόπο.



Όμιλος STEM – «Σχεδιάζοντας μια Συμπεριληπτική Παιδική Χαρά – Από την Ενσυναίσθηση στην Καινοτομία»
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της δημιουργικής σκέψης, της καινοτομίας και της κοινωνικής ευαισθητοποίησης των μαθητών, στο 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2024–2025 ο Όμιλος STEM με τίτλο: «Σχεδιάζοντας μια Συμπεριληπτική Παιδική Χαρά – Από την Ενσυναίσθηση στην Καινοτομία».
Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε ένα πλούσιο πρόγραμμα βιωματικών δραστηριοτήτων με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της συνεργασίας και της συμπερίληψης μέσα από την αξιοποίηση εργαλείων εκπαιδευτικής ρομποτικής και τεχνολογίας, όπως LEGO Spike Essential, Makey-Makey, BBC Micro:bit και τεχνητή νοημοσύνη (ChatGPT, Leonardo AI). Η δράση πλαισιώθηκε από πολιτιστικό υλικό της πλατφόρμας Europeana.eu, εμπλουτίζοντας το πρόγραμμα με ιστορική και κοινωνική προοπτική.
Με βασικό ερέθισμα την πραγματική ιστορία του Παναγιώτη, ενός παιδιού σε αναπηρικό αμαξίδιο, τα παιδιά προβληματίστηκαν πάνω στην έννοια της προσβασιμότητας και σχεδίασαν – με φαντασία, ενσυναίσθηση και τεχνολογική ευρηματικότητα – λύσεις για μια παιδική χαρά που να είναι ανοιχτή σε όλους.
Η δράση διακρίθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο με το Scientix Cultural Legacy Award, στο πλαίσιο της STEM Discovery Campaign 2025, και εντάχθηκε στις καλές διδακτικές πρακτικές του Teaching with Europeana, αναδεικνύοντας το σχολείο μας ως παράδειγμα καινοτόμου και κοινωνικά ευαίσθητης εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία.
Μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλο το υλικό, τις δραστηριότητες και τις δημιουργίες των παιδιών στον ψηφιακό τοίχο (Padlet) εδώ: Όμιλος STEAM, Ρομποτικής και Τεχνητής Νοημοσύνης: Δημιουργώντας έναν Αειφόρο και Συμπεριληπτικό Κόσμο

Όμιλος Κεραμικής Τέχνης – «Πλάθοντας Ιστορίες με Πηλό»
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, τα παιδιά του Ομίλου Κεραμικής Τέχνης ταξίδεψαν στον κόσμο του πηλού, δοκιμάζοντας με ενθουσιασμό διάφορες τεχνικές: τσιμπητό, πλακάκι, μακαρόνι, kurinuki, sgraffito, μεικτές τεχνικές, αλλά και δημιουργίες εμπνευσμένες από τα αρχαία παιχνίδια και τα πήλινα κοσμήματα. Πλάθοντας, χαράζοντας και διακοσμώντας, έμαθαν να εκφράζουν σκέψεις και συναισθήματα μέσα από τα χέρια τους.
Γνώρισαν από κοντά την ομορφιά της κεραμικής τέχνης και τη σημασία της στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων, τότε και τώρα. Μέσα από τα σχέδια και τα μοτίβα των αρχαίων αγγείων, συζήτησαν για το παρελθόν και φαντάστηκαν ιστορίες που ζωντάνεψαν στα έργα τους. Είδαν τον κόσμο μέσα από τα μάτια του κεραμίστα και του αρχαιολόγου, κατανοώντας τον ρόλο τους στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η τεχνολογία μπήκε δημιουργικά στο παιχνίδι: τα παιδιά κατασκεύασαν ψηφιακά παζλ, έφτιαξαν παρουσιάσεις και συμμετείχαν με χαρά στη διοργάνωση της τελικής έκθεσης. Ο όμιλος έγινε χώρος φαντασίας, συνεργασίας και δημιουργικής έκφρασης — ένα ταξίδι όπου το χθες συναντά το σήμερα, κι ο πηλός γίνεται γέφυρα ανάμεσα στην τέχνη και τη ζωή.


Περισσότερα μπορείτε να δείτε στο ηλεκτρονικό βιβλίο του ομίλου.

Όμιλος Δημιουργικής Νηπιο-γραφής: «Τα πρώτα μου βηματάκια στην ποίηση»
Ο όμιλος Δημιουργικής Γραφής εντάχθηκε κυρίως στο Α’ Θεματικό Πεδίο της Γλώσσας και συνδέθηκε με όλα τα Θεματικά Πεδία του Νέου Προγράμματος Σπουδών (ΝΠΣ). Ιδιαίτερα, ωστόσο, εστίασε στις εμπειρίες των νηπίων.
Μέσα από τις δράσεις του ομίλου, τα νήπια κλήθηκαν να αναπτύξουν τις γλωσσικές και εκφραστικές τους ικανότητες, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και να διακρίνουν κειμενικά τη μυθοπλασία από τον επιστημονικό και ρεαλιστικό λόγο, αντιλαμβανόμενα παράλληλα τη λογοτεχνική τους αξία.
Επιπλέον, τα παιδιά έμαθαν να ξεχωρίζουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα λογοτεχνικά είδη —πεζά και ποιητικά— μέσα από παιγνιώδεις αναγνωστικές, αφηγηματικές και δημιουργικές δραστηριότητες.
Παράλληλα συνέδεσαν τη νέα γνώση με προηγούμενες εμπειρίες τους (νανουρίσματα, ταχταρίσματα και τραγούδια), κατανοώντας διαισθητικά έννοιες όπως το μέτρο και η ρίμα. Αναγνώρισαν τα χαρακτηριστικά των ποιητικών ειδών ανάλογα με το εξελικτικό τους στάδιο (δίστιχα, τετράστιχα, λίμερικς, χάικου, σχηματοποιήματα) και συνέδεσαν τον ποιητικό λόγο με την ιστορία, τη λαογραφία και την περιβαλλοντική κατανόηση του τόπου μας.
Τα παιχνίδια λόγου ενσωματώθηκαν αβίαστα και διαθεματικά στις μαθησιακές πρακτικές και στα γνωστικά αντικείμενα.
Κυρίως, τα νήπια ανέπτυξαν τον προφορικό τους λόγο και πέρασαν ομαλά στον γραπτό, μέσα από την επιθυμία να αποτυπώσουν και να επικοινωνήσουν τα δικά τους γλωσσικά προϊόντα, καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.
Η διδασκαλία στηρίχθηκε στη βιωματική και διερευνητική μάθηση, με χρήση παιγνιδιών ρόλων, μελέτης περίπτωσης, ασκήσεων ακρόασης, αναπαραγωγής και δημιουργίας, καθώς και παιγνιώδη μάθηση μέσα από την ομαδοσυνεργατική μέθοδο.



