Τμήμα 2: Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Και η Γη γυρίζει…» – Δημιουργώ & Καινοτομώ/Δημιουργική σκέψη & πρωτοβουλία

Το ενδιαφέρον των παιδιών για το συγκεκριμένο θέμα ενεργοποιήθηκε με την παρακολούθηση προγράμματος σχετικά με τους πλανήτες και1 το διάστημα στο χώρο του σχολείου μας. Έτσι λοιπόν στην τάξη τα παιδιά, σε καταιγισμό ιδεών, εξέφρασαν λεκτικά όλα όσα έμαθαν και τους εντυπωσίασαν, διατύπωσαν απορίες, έδωσαν πιθανές απαντήσεις και αποφάσισαν ότι θα ήθελαν να μάθουν περισσότερα. Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο και παρακολουθήσαμε video. Aκολούθησε συζήτηση σχετικά με τους πλανήτες, την θέση τους,  το όνομά τους, το μέγεθός τους συγκριτικά, την κίνησή τους γύρω από τον ήλιο, κ.ά. Χρησιμοποιώντας πλανήτες -μπαλόνια και νήμα φτιάξαμε στο πάτωμα τις τροχιές των πλανητών γύρω από τον ήλιο. Τα παιδιά – πλανήτες με το σώμα τους αναπαριστούσαν την διπλή  κίνησή τους. Έπειτα, προσπαθήσαμε  να φτιάξει ο καθένας την δική του εργασία για το ηλιακό σύστημα. Χρησιμοποίησαν λευκό χαρτί το οποίο έβαψαν μαύρο με σφουγγάρια και πιτσίλισαν με χρωματιστή τέμπερα ώστε να μοιάζει με το διάστημα.  2.1  2

Στη συνέχεια, έκοψαν και κόλλησαν τους πλανήτες προσπαθώντας να τους τοποθετήσουν στη σωστή θέση ως προς τον ήλιο ( π.χ. πιο κοντά στον ήλιο είναι ο Ερμής, έπειτα η Αφροδίτη, κ.ο.κ.). Τέλος, έγραψαν το όνομα του καθενός αντιγράφοντάς τα από τις κάρτες μας.

Τα παιδιά αναζήτησαν στο διαδίκτυο υλικό με φωτογραφίες και βίντεο  για τον ήλιο. Συζήτησαν για τα χαρακτηριστικά του, το φως και τη θερμότητα, την σπουδαιότητά του στην ύπαρξη ζωής, τα οφέλη αλλά και τις συνέπειες. Παρακολουθήσαμε από την Μυθολογία την ιστορία <<Ήλιος και Φαέθων>>. Χωρίσαμε τον μύθο σε κομμάτια, με εικόνες και ξαναβάλαμε την ιστορία στη σωστή σειρά. Ακούσαμε και προσπαθήσαμε να μάθουμε τους στίχους του τραγουδιού <<στη γειτονιά του ήλιου>>.

3.2Στην αυλή παρατηρήσαμε και δημιουργήσαμε σκιές με το σώμα μας, και προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε σε χαρτί σκιές αντικειμένων. Στην τάξη  παίξαμε με έναν φακό δημιουργώντας σκιές μεγάλες και μικρές, μακριές και κοντές, θολές ή όχι. Τα παιδιά  παίζοντας και πειραματιζόμενα  κατέληξαν σε συμπεράσματα όπως π.χ.,  όταν το φως είναι από πάνω από ένα αντικείμενο η σκιά του είναι μικρή ενώ όταν φωτίζεται πλάγια είναι πιο μεγάλη, συνεπώς το ίδιο συμβαίνει και με την δική μας σκιά στον ήλιο. Δημιουργώντας σκιές με τα χέρια μας στον διαδραστικό πίνακα της τάξης αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε το περίγραμμα της σκιάς των χεριών μας, έτσι όπως έπεφτε η μία πάνω στην άλλη . Στο τέλος χρωματίσαμε τα σχήματα που δημιουργήθηκαν φτιάχνοντας έτσι το δικό μας έργο τέχνης με τα χέρια μας. Παίξαμε ψηφιακό παιχνίδι με αντιστοίχιση εικόνων και σκιών με το εργαλείο wardwall.

 

3.1 3

Χρησιμοποιώντας ως ήλιο έναν προβολέα σταθερό και μια υδρόγειο σφαίρα πειραματίστηκαν ώστε να αντιληφθούν  το φαινόμενο της μέρας και της νύχτας.  Διαπίστωσαν  ότι η φωτεινή πλευρά της υδρογείου έχει ημέρα και η σκοτεινή νύχτα. Τα παιδιά προσπάθησαν να απαντήσουν ερωτήματα όπως : Σε ποιο σημείο της Γης λέτε να βρισκόμαστε τώρα;  Χθες το βράδυ ; Σήμερα το πρωί; Γνωρίζουμε άλλες χώρες;  Για να δούμε στην Αυστραλία  για παράδειγμα, κ.α. Εκφράζουν απορίες για υποθετικές καταστάσεις , π.χ. αν σταματήσει να φωτίζει ο ήλιος ; αν σταματήσει να γυρίζει η Γη ;  προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις, ελέγχουν τις ιδέες τους, καταλήγουν σε συμπεράσματα. Παρατηρούν ότι δεν πέφτουμε παρά το σφαιρικό σχήμα της Γης και κάνουν υποθέσεις και πειραματισμούς σχετικά με την έννοια της βαρύτητας. Με παντομίμα αναπαριστούν δραστηριότητες ημέρας και νύχτας. Αποφασίσαμε να αποτυπώσουμε με εικαστικό τρόπο την ημέρα και την νύχτα. Τα παιδιά διαχώρισαν τα χρώματα σε φωτεινά για την ημέρα  και σκούρα για τη νύχτα. Με τέμπερες, πινέλα, ψαλίδια, κόλλες και χρωματιστά χαρτόνια έφτιαξαν το δικό τους εικαστικό έργο. Θέμα μας «Η ημέρα και η νύχτα στη γειτονιά μας>>. Αναλύσαμε και συνθέσαμε τις λέξεις «ημέρα»  και  νύχτα»  και τα παιδιά τις έγραψαν στο έργο τους.

Παρακολουθήσαμε το βίντεο  << Ο Paxi και η Σελήνη >> 

Αναζητήσαμε στο διαδίκτυο φωτογραφίες και βίντεο σχετικά με την Σελήνη και ακολούθησε συζήτηση πάνω στο θέμα. 5

Ταξιδέψαμε με έναν φανταστικό πύραυλο στη Σελήνη.

Διαβάσαμε το βιβλίο << Ο Φεγγαροσκεπαστής>> του Eric Puybaret.

Aκούσαμε και συζητήσαμε  το τραγούδι <<Ένας ήλιος, μια γη , ένα φεγγάρι>>.

 

εκτοξ6 1622.3 1

Στο διαδίκτυο αναζητήσαμε πληροφορίες, εικόνες και παρακολουθήσαμε βίντεο σχετικά με τη ζωή των αστροναυτών. Τα παιδιά συνέλεξαν πληροφορίες  που σχετίζονται με την διατροφή, την υγιεινή, την ξεκούραση των αστροναυτών μέσα στα διαστημικά οχήματα αλλά και για την στολή τους με τα εξαρτήματά της, την αργή τους κίνηση λόγω βαρύτητας κ.α. Έγιναν οι ίδιοι αστροναύτες  και κινήθηκαν στο χώρο αξιοποιώντας τις γνώσεις τους. Εργάστηκαν πάνω σε ένα φύλλο εργασίας με θέμα << Είμαι αστροναύτης,  τι βλέπω;>>. Διαβάσαμε το αστείο  ποίημα << Η Αστροναύτισσα>> της Ρένας Καρθαίου και τα παιδιά ζωγράφισαν τις εικόνες που φαντάστηκαν. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στην ιδέα να φτιάξουμε πυραύλους. Έτσι λοιπόν,  με ρολά σε διάφορα μεγέθη, πινέλα και τέμπερες, αλουμινόχαρτο, ψαλίδια και χαρτιά γκοφρέ  τα παιδιά έφτιαξαν τον δικό του πύραυλο ο καθένας. Όταν τέλειωσαν όλοι , μετρήσαμε αντίστροφα και τους εκτοξεύσαμε!   

7.1 7

Με αφορμή  το ερώτημα <<Υπάρχουν εξωγήινοι; Τι πιστεύετε ;>> ακολούθησε ένας ενθουσιώδης  καταιγισμός ιδεών και απόψεων. Τα παιδιά γνωρίζουν ότι επιστημονικά δεν έχει αποδειχθεί ακόμη ότι υπάρχουν εξωγήινα όντα, όμως πολύ θα τους άρεσε να υπάρχουν και αποφασίσαμε να παίξουμε ένα φανταστικό παιχνίδι πάνω σ αυτό. Αποφασίσαμε να συντάξουμε ένα γράμμα όπου θα προσκαλούμε έναν εξωγήινο στην τάξη μας για να γνωριστούμε. Την άλλη μέρα πραγματικά ένας εξωγήινος –μπαλόνι μας επισκέφτηκε.  Τα παιδιά αποφάσισαν να τον <<ζωντανέψουν>> δανείζοντάς του την φωνή τους. Έτσι λοιπόν ένας-ένας κρατώντας αγκαλιά τον εξωγήινο και κάνοντας τη φωνή του, μιλούσε για την φανταστική ζωή του και απαντούσε σε ευφάνταστες  ερωτήσεις  όπως

-Πως λένε τον πλανήτη σας;

-Έχετε δέντρα εκεί; Οξυγόνο;

-Πως είναι φτιαγμένα τα σπίτια σας;

-Έχετε οικογένειες; Με ποιόν μένεις μαζί;

-Έχετε δρόμους για αυτοκίνητα; Ή μήπως είναι ιπτάμενα;

-Τώρα που γίναμε φίλοι, πως μπορούμε να επικοινωνούμε; Έχεις καμιά ιδέα; 

Τα παιδιά εκφράστηκαν με φαντασία σε ένα παιχνίδι που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον τους και αποχαιρέτησαν τον φίλο τους εξωγήινο με μια ζωγραφιά ο καθένας.