Στα πλαίσια του τετάρτου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» για φέτος ασχοληθήκαμε με την οδική ασφάλεια. Τίτλος του Εργαστηρίου: «Ασφαλώς…κυκλοφορώ!!». Στόχος μας ήταν τα νήπια μέσα από διαδικασίες προβληματισμού και κριτικής σκέψης να αποκτήσουν ενσυνείδητη κι υπεύθυνη χρήση του οδικού δικτύου ως πεζοί, επιβάτες οχήματος, ποδηλάτες.
Αρχικά ορίζεται η μουσική του εργαστηρίου που θα οριοθετεί την έναρξη και τη λήξη του.
Δημιουργείται το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει και τους αναρτά με όποιον τρόπο μπορεί π.χ. τους ζωγραφίζει, τους «γράφει» και ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τους παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.
Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας μέσα από τις ερωτήσεις που υποβάλουμε στην ομάδα να προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την απάντηση εμείς, αλλά θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός. -Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο; -Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;Καταγράφουμε τις απαντήσεις σε πίνακα αναφοράς.
-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών σας στο σχολείο; -Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο; -Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο; -Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί; -Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά; -Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί; -Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους; -Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε μέτρα προστασίας για τον εαυτό μας; Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας.
Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη.
Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.
Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.
Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων: -Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο; -Μπορούμε να το «διαβάσουμε»; – Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει; -Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο; -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν; – Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα; -Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους; -Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν; -Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές; -Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους δρόμους; -Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα; – Tι σχήμα έχουν; -Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη (Πράσινο). Τι σηματοδοτούν; Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, μονόδρομος… *Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις με την λέξη «δρόμος» και τις αποτυπώνουμε στο χαρτί.
*Δείχνουμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους και προβληματιζόμαστε.
-Τι βλέπουμε στην εικόνα; -Τι σκέφτεστε για αυτό; -Τι σας κάνει να αναρωτιέστε αυτό που είδατε; Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση µε την ολομέλεια της τάξης σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει.
Παρακολουθηση βίντεο :
Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο. Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί. • Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω. • Κοιτάζω αριστερά. • Κοιτάζω δεξιά. • Ξανακοιτάζω αριστερά. • Ξανακοιτάζω δεξιά. • Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το απέναντι πεζοδρόμιο. • Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από την διάβαση πεζών. • Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.
*Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή. -Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα; -Τι κάνουμε; -Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;
*Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί. Ψηφιακή αφήγηση του παραμυθιού: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας. Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη.
Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα. -Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο; -Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε; -Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας; -Υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής στην πόλη μου; Φτιάχνουμε τους κανόνες του σωστού ποδηλάτη.
Φτιάχνουμε όλοι μαζί στην αυλή του σχολείου ένα ποδήλατο με στεφάνια και ξυλαράκια.
Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων
και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα. -Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάζουν την συμπεριφορά ενός οδηγού/πεζού/ποδηλάτη; – Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; -Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν….
*Θεατρικό παιχνίδι: τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες και αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν ένα τροχαίο ατύχημα μέσα από την μίμηση ρόλων. Στην συνέχεια αναρωτιούνται και αποφασίζουν για το τι έπρεπε να έχει γίνει για να μην συμβεί το ατύχημα ξαναπαρουσιάζουν την σκηνή ώστε να αποφευχθεί το τροχαίο ατύχημα.
*Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Ψηφιακη αφήγηση του παραμυθιού: Ο αρκουδος και ο Κ.Ο.Κ.
Δραματοποιηση αυτού.
Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.
*Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.
-Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο; -Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει; – Αν υπάρχει Τροχονόμος ή Σχολικός Τροχονόμος, τότε τα σήματα και τα φανάρια που υπάρχουν ισχύουν; -Ποια είναι η διαφορά του Τροχονόμου από τον/την Σχολικό Τροχονόμο; -Οι άνθρωποι που δεν έχουν επαρκή όραση πώς πληροφορούνται για το χρώμα του σηματοδότη;
*Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν σηκώσει ο/η νηπιαγωγός το φανάρι με το πράσινο χρώμα προχωράνε, με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.
- Ζητάμε από τους γονείς να πάρουν μεγάλα χαρτόκουτα και να φτιάξουνε αυτοκίνητα που να χωρούν οδηγό ή και επιβάτη.
- Επίσκεψη τροχονόμου στο νηπιαγωγείο.
Βγαίνουμε στην αυλή του σχολείου και παίζουμε τους οδηγούς και τους πεζούς, ακολουθώντας τους κανόνες που έχουμε ήδη συζητήσει. Κατασκευάζουμε ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής με δρόμους διπλής κατεύθυνσης στο προαύλιο χώρο του σχολείου με κιμωλίες, διαβάσεις και φανάρια. Ο κ. τροχονόμος ρυθμίζει την κυκλοφορία και σε περίπτωση παραβάσεων κάνει συστάσεις. Τέλος, τους παραδίδει τα διπλώματα που έχουμε ετοιμάσει.
- Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κατασκευάζουν κολάζ με ποδηλατόδρομους. Μία ομάδα φτιάχνει τους δρόμους, μια άλλη ομάδα κόβει τα ποδήλατα, μια άλλη ομάδα σημειώνει τι πρέπει να προσέχει ο ποδηλάτης.
- τηνομαδική τους αυτή εργασία την κάνουμε παζλ και τη στέλνουμε στους γονείς.
*Φύλλο εργασίας με το σταυρόλεξο των λέξεων.
Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων. Οι μαθητές/ριες της τάξης χωρίζονται σε ομάδες και ορίζονται οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν. Οι ομάδες αφού πάρουν μαζί τους από ένα σημειωματάριο, μολύβια και φωτογραφική μηχανή µε συνοδό τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ξεκινούν για την έρευνά τους. Επισκέπτονται την πλησιέστερη διασταύρωση στο σχολείο στην οποία μπορούν να συναντήσουν, τις πινακίδες σήμανσης αλλά και διαγραμμίσεις. Η κάθε ομάδα παρατηρεί προσεκτικά τον χώρο που έχει αναλάβει να μελετήσει. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού οι μαθητές/ριες καταγράφουν και παρατηρούν.
*Κάνουμε με τα παιδιά τη διαδρομή γύρω από το σχολείο μας και φωτογραφίζουμε τα σήματα κυκλοφορίας που συναντάμε. Τα σχεδιάζουμε επί τόπου και στη συνέχεια στο σχολείο κάνουμε τη χαρτογράφηση της γειτονιάς μας.
-Είναι εύκολο να κινείσαι πεζός και να έρχεσαι στο σχολείο; Πόσα τροχοφόρα περνούν έξω από το σχολείο μας τηνώρα του διαλείμματος; Κάνουμε την καταγραφή τους.
-Υπάρχει μέριμνα να μπορείς να έρχεσαι με το ποδήλατο; – Υπάρχει μέριμνα να μπορούν να έρχονται άτομα με ειδικές ικανότητες;
- Ποια σήματα θα έπρεπε να υπάρχουν στον ΚΟΚ και δεν υπάρχουν;
*Φύλλο εργασίας: κυκλώνουμε τα σήματα που δηλώνουν απαγόρευση.
- Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς, όσο και την ευρύτερη κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους. Θέλουμε να τους επισημάνουμε τις τυχόν παραλείψεις στο θέμα της κυκλοφοριακής ασφάλειας που έχουμε εμείς ανακαλύψει. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα συνθέτει μερικούς κανόνες σωστής οδικής συπεριφοράς, που θα συμπεριλάβουμε σε μια αφίσα την οποία θα αναρτήσουμε στην είσοδο του σχολείου, θα την πάρει το κάθε παιδί στο σπίτι του να τη δώσει στους γονείς του για να τους ευαισθητοποιήσει στους κανόνες οδικής συμπεριφοράς , αλλά και θα μοιραστεί στους οδηγούς που περνούν έξω από το σχολείο μας, αφού θα γίνουμε μικροί τροχονόμοι.
- Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου γίνεται ποδηλατάδα στην αυλή του σχολείου, παρουσία γονέων και σύντομη παρουσίαση του προγράμματος.
- Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται επί της διαδικασίας –αυτοαξιολόγηση.
- . Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για όλα αυτά που μάθαμε στα εργαστήρια.
- Το σύνθημά μας υποσχέθηκαν ότι θα το θυμούνται και θα το τηρούν πάντα, είτε ως πεζοί, είτε ως οδηγοί οχημάτων..:”ΚΟΚΚΙΝΟ…σταματώ. ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ…καλά κοιτώ κι όταν έρθει ΠΡΑΣΙΝΟ..το δρόμο τον περνώ..!!!”
Χίλια μπράβο σε όλα τους!!