ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ…ΑΣΦΑΛΩΣ…ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ!!!

 Στα πλαίσια του  τετάρτου  Εργαστηρίου  Δεξιοτήτων «Ζω καλύτερα-Ευ ζην» για φέτος ασχοληθήκαμε με την οδική ασφάλεια. Τίτλος του Εργαστηρίου: «Ασφαλώς…κυκλοφορώ!!». Στόχος μας ήταν τα νήπια μέσα από διαδικασίες προβληματισμού και κριτικής σκέψης να αποκτήσουν ενσυνείδητη κι υπεύθυνη χρήση του οδικού δικτύου ως πεζοί, επιβάτες οχήματος, ποδηλάτες.

  Αρχικά ορίζεται η μουσική του εργαστηρίου που θα οριοθετεί την έναρξη και τη λήξη του.

 

Δημιουργείται το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει και τους αναρτά με όποιον τρόπο μπορεί π.χ. τους ζωγραφίζει, τους «γράφει» και ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τους παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.

 

Μέσα από την συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης ανιχνεύουμε τις γνώσεις και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας. Ο ρόλος  μας είναι εμψυχωτικός και συντονιστικός, προσπαθώντας   μέσα από  τις ερωτήσεις  που υποβάλουμε στην ομάδα να  προκύψουν απορίες που όμως δεν θα δώσουμε την  απάντηση εμείς, αλλά  θα ωθήσουμε τα παιδιά να σκεφτούν και να αναζητήσουν με ποικίλους τρόπους την απάντηση. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναφέρουν τις εμπειρίες τους και τους δίνουμε τις πρώτες βασικές ιδέες. Τίθεται ο αρχικός προβληματισμός.  -Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο; -Πεζοί, με αυτοκίνητο, με μηχανάκι ή με κάποιο άλλο μέσο μεταφοράς;Καταγράφουμε τις απαντήσεις σε πίνακα αναφοράς.436284409 340756098737109 8656186869160737401 n

-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών σας στο σχολείο; -Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο; -Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο; -Ποιοι έφτιαξαν τους Κανόνες Οδικής Κυκλοφορίας; – Γιατί; -Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά; -Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί; -Τι μπορεί να συμβεί σε αυτόν/ην και στους άλλους; -Θεωρείτε ότι είναι σημαντικό να παίρνουμε μέτρα προστασίας για τον εαυτό μας; Ανταλλάσσουμε απόψεις και μοιραζόμαστε τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας. 

Ανάγνωση παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» Συγγραφέας: Πιτσιδοπούλου Ελένη. 

 

Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μαθαίνουμε τα σήματα και συζητάμε για την χρησιμότητά τους.

441673335 749770107324046 7210434531270386979 n

Προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.

441694101 1648910215857065 6867313498968244441 n 436658190 368730136214728 3793127347664813290 n 441941543 258505540683806 3888233272187492737 n

Παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων: -Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο;  -Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;  – Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε  κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;  -Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο;  -Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν; – Τι σημαίνουν τα χρώματα και τα σχήματα στα σήματα;  -Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους;  -Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;  -Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές;  -Με ποιο τρόπο χωρίζονται τα δύο ρεύματα οδήγησης στους δρόμους; -Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα;  – Tι σχήμα έχουν; -Τα φανάρια που αφορούν του πεζούς, απεικονίζουν δύο ανθρωπάκια, τον Σταμάτη (Κόκκινο) και τον Γρηγόρη (Πράσινο). Τι σηματοδοτούν; Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, μονόδρομος… *Φτιάχνουμε σύνθετες λέξεις με την λέξη «δρόμος» και τις αποτυπώνουμε στο χαρτί.    

*Δείχνουμε εικόνες με την κυκλοφορία στους δρόμους και προβληματιζόμαστε.

436419522 1177991029888172 7111202831736701548 n 435906771 8059292827455272 5126155307185236666 n 436196464 436791379306207 6797015179109218858 n

-Τι βλέπουμε στην εικόνα;   -Τι σκέφτεστε για αυτό;  -Τι σας κάνει να αναρωτιέστε αυτό που είδατε; Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση µε την ολομέλεια της τάξης σχεδιάζουμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει. 

Παρακολουθηση βίντεο :

 

 Συζητάμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το  δρόμο.  Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί. • Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω. • Κοιτάζω αριστερά. • Κοιτάζω δεξιά. • Ξανακοιτάζω αριστερά. • Ξανακοιτάζω δεξιά. • Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το απέναντι πεζοδρόμιο. • Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από την διάβαση πεζών. • Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.

*Παρατηρούμε σε διάφορες εικόνες την οδική συμπεριφορά των οδηγών και των πεζών και επιβραβεύουμε τη σωστή. -Πως διασχίζουμε το δρόμο όταν υπάρχουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα;  -Τι κάνουμε; -Υπάρχει μέριμνα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες ώστε να κυκλοφορούν με ασφάλεια στον δρόμο;

*Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί. Ψηφιακή αφήγηση του παραμυθιού: Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας. Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη.

 

Το παραμύθι μας δίνει την αφόρμηση για να κάνουμε εννοιολογικές προεκτάσεις και να διατυπώσουμε ερωτήματα. -Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;  -Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε;   -Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας;  -Υπάρχει πάρκο κυκλοφοριακής Αγωγής στην πόλη μου; Φτιάχνουμε τους κανόνες του σωστού ποδηλάτη.

436365466 2768114503344181 5970607887123163899 n

Φτιάχνουμε όλοι μαζί στην αυλή του σχολείου ένα ποδήλατο με στεφάνια και ξυλαράκια.

436690421 798816205534996 6735381596118884375 n

Παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης, εικόνες οδικών ατυχημάτων

448268446 223328970875064 3329718254828488 n

και καλούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να εκφράσουν την εκδοχή τους για το πώς μπορεί να προκλήθηκαν. Αναρωτιόμαστε κατά πόσο μπορούν τα ατυχήματα να προκληθούν επειδή κάποιος από τους εμπλεκόμενους είχε ένα συγκεκριμένο συναίσθημα.  -Πώς μπορούν τα συναισθήματα να επηρεάζουν την συμπεριφορά ενός οδηγού/πεζού/ποδηλάτη; – Τι συνέβη τότε; Γιατί νομίζεις ότι συνέβη; -Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε εάν….

*Θεατρικό παιχνίδι: τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες και αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν ένα τροχαίο ατύχημα μέσα από  την μίμηση ρόλων. Στην συνέχεια αναρωτιούνται και αποφασίζουν για το τι έπρεπε να έχει γίνει για να μην συμβεί  το ατύχημα ξαναπαρουσιάζουν την σκηνή ώστε να αποφευχθεί το τροχαίο ατύχημα. 

436610297 310847592067817 2089262055440724595 n 440589586 268573589610311 1446552263346056691 n

 

*Συζητάμε για την σημασία που έχει να φοράμε ζώνη ασφαλείας και τα παιδιά να κάθονται στα πίσω καθίσματα των αυτοκινήτων. Ψηφιακη αφήγηση του παραμυθιού: Ο  αρκουδος και ο Κ.Ο.Κ.

Δραματοποιηση αυτού.

 Είναι σημαντικό οι πεζοί να χρησιμοποιούν με σωστό τρόπο τις διαβάσεις, να λαμβάνουν υπόψη τους τα φανάρια και να γίνεται η χρήση των πεζοδρομίων. Οι ποδηλάτες απαιτείται να χρησιμοποιούν τον ποδηλατόδρομο και να προφυλάσσουν τον εαυτό τους με το σωστό εξοπλισμό.

446068738 1539099643696658 5273417428684495424 n

 

*Κατασκευή χάρτινου φαναριού «ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης» και εκμάθηση κανόνων του σωστού πεζού.

441443169 1372997323387629 696580814670244198 n 436598474 322948867493158 28261317576472001 n  441929599 860754885921425 2588140324474679629 n

  -Πότε διασχίζουμε το δρόμο όταν το φανάρι είναι κόκκινο ή πράσινο;  -Τι κάνουμε όταν το πράσινο ανθρωπάκι (ο Γρηγόρης) αναβοσβήνει; – Αν υπάρχει Τροχονόμος ή Σχολικός Τροχονόμος, τότε τα σήματα και τα φανάρια που υπάρχουν ισχύουν;  -Ποια είναι η διαφορά του Τροχονόμου από τον/την Σχολικό Τροχονόμο; -Οι άνθρωποι που δεν έχουν επαρκή όραση πώς πληροφορούνται για το χρώμα του σηματοδότη;

 *Παιχνίδι με φανάρι: τα παιδιά «κυκλοφορούν» σαν οχήματα στην τάξη και όταν σηκώσει ο/η νηπιαγωγός  το φανάρι με το πράσινο χρώμα προχωράνε,  με το πορτοκαλί επιβραδύνουν και με το κόκκινο σταματάνε.

436274512 393246857044654 6560433378343821217 n 1 441519459 1691461731392765 3708822322922569290 n 436384798 678485311078256 8794974649508010035 n

  • Ζητάμε από τους γονείς να πάρουν μεγάλα χαρτόκουτα και να φτιάξουνε αυτοκίνητα που να χωρούν οδηγό ή και επιβάτη.
  • Επίσκεψη τροχονόμου στο νηπιαγωγείο. 

441998740 1331790894878220 8214407921557138916 n Αντιγραφή 441333021 691454583078779 7170642871863452516 n Αντιγραφή 441526621 1169661257819118 2148690974338338838 n Αντιγραφή 441675143 812884857455610 8394219019615945265 n Αντιγραφή 441940221 2174335446258859 400409275450133168 n Αντιγραφή

Βγαίνουμε στην αυλή του σχολείου και παίζουμε τους οδηγούς και τους πεζούς, ακολουθώντας τους κανόνες που έχουμε ήδη συζητήσει. Κατασκευάζουμε ένα πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής με δρόμους διπλής κατεύθυνσης στο προαύλιο χώρο του σχολείου  με κιμωλίες, διαβάσεις και φανάρια. Ο κ. τροχονόμος ρυθμίζει την κυκλοφορία και σε περίπτωση παραβάσεων κάνει συστάσεις. Τέλος, τους παραδίδει τα διπλώματα που έχουμε ετοιμάσει.

441401729 1163351478039324 8069804695252554266 n 436662925 1091993945229312 5597615373847849294 n 440740434 343200762125617 943642736152739707 n 441409609 1000813891735913 622068843779098780 n 441501516 977397223926088 6032219504353016088 n 441539396 417770584500407 8682014312075026500 n 441584536 373620115168543 8935093514491337227 n 441892114 775814001336216 295313979527140404 n 441924892 2808121756001853 3218266417398505730 n 441940221 1879679715836510 4421942768688480822 n 441856524 1170225561063455 7068126985025918378 n441413443 1588081155314123 6510842565910949794 n441083895 961782982613536 5743439911485176620 n

 

  • Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και κατασκευάζουν κολάζ με ποδηλατόδρομους. Μία ομάδα φτιάχνει τους δρόμους, μια άλλη ομάδα κόβει τα ποδήλατα, μια άλλη ομάδα σημειώνει τι πρέπει να προσέχει ο ποδηλάτης.

441110072 1163212054803390 7246898447649983582 n

  • τηνομαδική τους αυτή εργασία την κάνουμε παζλ και τη στέλνουμε στους γονείς.

*Φύλλο εργασίας με το σταυρόλεξο των λέξεων.   

 Περίπατος στη γειτονιά του σχολείου. Οργανώνουμε περίπατο στην περιοχή του σχολείου με σκοπό την παρατήρηση, την καταγραφή και τη φωτογράφηση πινακίδων, φαναριών, διαβάσεων, πεζοδρομίων. Οι μαθητές/ριες της τάξης χωρίζονται σε  ομάδες και ορίζονται οι αρμοδιότητες που αναλαμβάνουν. Οι ομάδες αφού πάρουν μαζί τους από ένα σημειωματάριο, μολύβια και φωτογραφική μηχανή µε συνοδό τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ξεκινούν για την έρευνά τους. Επισκέπτονται την πλησιέστερη διασταύρωση στο σχολείο στην οποία μπορούν να συναντήσουν, τις πινακίδες σήμανσης αλλά και διαγραμμίσεις.  Η κάθε ομάδα παρατηρεί προσεκτικά τον χώρο που έχει αναλάβει να μελετήσει. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού οι μαθητές/ριες καταγράφουν και παρατηρούν.

436226122 818987270281273 2355361482454892475 n 436007069 980876523163982 5227166213421522767 n 441051087 1373044023284800 1612243902540984635 n 436210360 457163723388889 4642777849231372040 n 436352359 1153615482498320 4268078979375684290 n

*Κάνουμε με  τα παιδιά τη διαδρομή γύρω από το σχολείο μας και φωτογραφίζουμε  τα σήματα κυκλοφορίας που συναντάμε. Τα σχεδιάζουμε επί τόπου και στη συνέχεια στο σχολείο κάνουμε τη χαρτογράφηση της γειτονιάς μας.  

438204722 1123203962287825 151269359915206667 n

-Είναι εύκολο να κινείσαι πεζός και να έρχεσαι  στο σχολείο;  Πόσα τροχοφόρα περνούν έξω από το σχολείο μας τηνώρα του διαλείμματος; Κάνουμε  την καταγραφή τους.

441940568 1615311355887849 2959969636302244888 n

-Υπάρχει μέριμνα να μπορείς να έρχεσαι με το ποδήλατο; – Υπάρχει μέριμνα να μπορούν να έρχονται άτομα με ειδικές ικανότητες; 

  • Ποια σήματα θα έπρεπε να υπάρχουν στον ΚΟΚ και δεν υπάρχουν;

*Φύλλο εργασίας: κυκλώνουμε τα σήματα που δηλώνουν απαγόρευση.   

  • Από όλη τη διαδικασία που ακολουθήσαμε, θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους γονείς, όσο και την ευρύτερη κοινότητα για να ακολουθούν τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και να καταλάβουν την σπουδαιότητά τους. Θέλουμε να τους επισημάνουμε τις τυχόν παραλείψεις στο θέμα της κυκλοφοριακής ασφάλειας που έχουμε εμείς ανακαλύψει. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα συνθέτει μερικούς κανόνες σωστής οδικής συπεριφοράς, που θα συμπεριλάβουμε σε μια αφίσα την οποία θα αναρτήσουμε στην είσοδο του σχολείου, θα την πάρει το κάθε παιδί στο σπίτι του να τη δώσει στους γονείς του για να τους ευαισθητοποιήσει στους κανόνες οδικής συμπεριφοράς , αλλά και θα μοιραστεί στους οδηγούς που περνούν έξω από το σχολείο μας, αφού θα γίνουμε μικροί τροχονόμοι.

445662575 426976706976982 1691279440465883276 n 441995321 458119686808292 7766093214486516743 n 446045603 351675558025581 7662181076732761063 n 447805042 991826479080283 5824335125800849796 n448189154 1641033283375731 8666055871609035073 n 448173416 1543984516152411 4744103658957275186 n

 

  • Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου γίνεται ποδηλατάδα στην αυλή του σχολείου, παρουσία γονέων και σύντομη παρουσίαση του προγράμματος.

442006967 497058626082208 1426807576089314864 n 441879087 311437802010566 8524162646115116430 n 445380692 1529795514239165 8735855838527965810 n 445700287 894334165768182 3704284218103296546 n 441511826 452121257412305 1664742742913057338 n 441941510 769026398649189 3762053590514636218 n 441094665 1666142924159194 2599695347325193326 n

 

447836524 1024215729217285 1548346831281490688 n

 

  • Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται επί της διαδικασίας –αυτοαξιολόγηση.
  • . Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για όλα αυτά που μάθαμε στα εργαστήρια.
  • Το σύνθημά μας υποσχέθηκαν ότι θα το θυμούνται και θα το τηρούν πάντα, είτε ως πεζοί, είτε ως οδηγοί οχημάτων..:”ΚΟΚΚΙΝΟ…σταματώ. ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ…καλά κοιτώ κι όταν έρθει ΠΡΑΣΙΝΟ..το δρόμο τον περνώ..!!!”

Χίλια μπράβο σε όλα τους!!