Στα πλαίσια του Σχεδίου δράσης για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, την σχολική χρονιά 2023-2024 ασχοληθήκαμε με τον Άξονα «Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας» και συγκεκριμένα με την δημιουργία ανθόκηπου.
Στόχος μας ήταν να αξιοποιηθεί, να αναβαθμιστεί και να βελτιωθεί η αισθητική του χώρου της αυλής, μέσα από την δημιουργία ανθόκηπου με την συνέργεια γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών, έτσι ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις εκπαιδευτικούς και τα παιδιά για ποικίλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.
Τον Σεπτέμβριο(1/9), στην πρώτη συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, ένα από τα θέματα συζήτησης ήταν και η διερεύνηση των τρόπων αξιοποίησης και διαμόρφωσης της αυλής. Στη συνέχεια, το λόγο είχαν τα παιδιά. Τους ζητήθηκε να παρατηρήσουν προσεκτικά την αυλή, να εντοπίσουν προβλήματα, τα οποία καταγράψαμε και δημιουργήσαμε εννοιολογικό χάρτη που παρουσιάσαμε στο σχολικό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε την 1 Νοεμβρίου.
https://coggle.it/diagram/ZlG9wyxbA21z5KJA/t/%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%B6%CF%89-%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CF%85%CE%BB%CE%B7-%CE%BC%CE%B1%CF%82-!-%CE%BD%CE%B7%CF%80%CE%B9%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B5%CE%B9%CE%BF-%CE%BC%CE%B7%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7
Σε ατομικό φύλλο τα νήπια ζωγράφισαν τι θα ήθελαν να κάνουν, για να είναι καλύτερη η αυλή τους.
Διαπιστώθηκε ότι μία από τις επιθυμίες τους κατά πλειοψηφία, ήταν να αλλάξουν και να ομορφύνουν την αυλή του νηπιαγωγείου, φυτεύοντας λουλούδια σε ρόδες.
Τον Οκτώβριο(17/10) καλέσαμε τους γονείς-κηδεμόνες στο Νηπιαγωγείο, τους ενημερώσαμε για το σχέδιο δράσης που υλοποιεί η σχολική μονάδα, για το ρόλο του αύλειου χώρου στις εκπαιδευτικές-παιδαγωγικές διαδικασίες και ζητήθηκε η ενεργό συμμετοχή τους.
Οι ίδιοι ήρθαν σε επικοινωνία με τον κ. Βασίλειο Σακκά, ιδιοκτήτη μάντρας ελαστικών αυτοκινήτων της περιοχής, εξασφάλισαν τα ελαστικά που χρειάζονταν, τα μετέφερε στο νηπιαγωγείο ο κ. Δημήτριος Παπανικολάου, εφόσον πρώτα ο κ. Απόστολος Μαραράγγας ανέλαβε τον καθαρισμό τους με πλυστικό μηχάνημα. Επικοινωνήσαμε με τις Τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, όπου μας προμήθευσαν τα χρώματα και οι ρόδες βάφτηκαν από ελαιοχρωματιστές του Δήμου Καρδίτσας.
Αγοράστηκε το λάστιχο ποτίσματος από την σχολική επιτροπή και αρχές Νοεμβρίου(9/11), ο κ. Θωμάς Μπράντζος γονέας μαθήτριας μας, τοποθέτησε το σύστημα ποτίσματος με σταγόνα, διαθέτοντας υλικά και εργαλεία.
Στη συνέχεια ήρθαμε σε επικοινωνία με το τμήμα πρασίνου του Δήμου. Η γεωπόνος κ. Μαρίνα Δουλγεράκη, μαζί με τον προϊστάμενο του τμήματος Συντήρησης Χώρων Πρασίνου κ. Κωνσταντίνο Στατήρα, επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο και μας καθοδήγησαν δίνοντας οδηγίες και πολύτιμες συμβουλές για το κατάλληλο είδος λουλουδιών φύτευσης στην αυλή μας. Αποφασίσαμε να φυτέψουμε δύο φορές (φθινόπωρο και άνοιξη), λουλούδια πολυετή, όλων των εποχών, κατάλληλα για την αυλή μας και τις κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής. Υπάλληλοι του τμήματος πρασίνου μετέφεραν χώμα και λουλούδια εποχικά(κυκλάμινα), την ημερομηνία που τους υποδείξαμε.
Γονείς των μαθητών και φίλοι του νηπιαγωγείου, έφεραν βολβούς και διάφορα άλλα λουλούδια κατάλληλα για φύτευση το Φθινόπωρο.
Χωριστήκαμε σε ομάδες -γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικοί- και μετά από πρόσκλησή μας στις 14 Νοεμβρίου, φυτέψαμε τον ανθόκηπό μας.
Τα παιδιά, σε φύλλο εργασίας που τους δόθηκε στο τέλος της δράσης ζωγράφισαν τα λουλούδια που φύτευσαν, καθώς και το συναίσθημα τους από την συμμετοχή.
Πρόσεχαν, φρόντιζαν και παρατηρούσαν συστηματικά στα διαλείμματα τα λουλούδια, δεν έκοβαν τα άνθη, τα πότιζαν και το καταγράφανε σε ημερολόγιο.
Στις 20 Φεβρουαρίου, παιδιά και εκπαιδευτικοί φυτέψαμε ορτανσίες-λουλούδια πολυετή- από μοσχεύματα που μας πρόσφερε απλόχερα η κ. Πούλιου, φίλη και γειτόνισσα του νηπιαγωγείου.
Τα νήπια παρατηρούσαν την ανάπτυξη των μοσχευμάτων ορτανσίας, τη μετρούσαν με χάρακα (συμβατικό και μη )και κάθε μήνα το σημειώνανε στο ημερολόγιο καταγραφής ανάπτυξης.
Στις 10 Απριλίου, προσκλήθηκαν οι γονείς να προσφέρουν εθελοντική εργασία περιποίησης των λουλουδιών και της αυλής γενικότερα, σε συνεργασία πάντα με τα παιδιά. Σκαλίσαμε και ποτίσαμε τα λουλούδια, τα καθαρίσαμε από τα αγριόχορτα, μαζέψαμε σπασμένα κλαδιά και ξερά χόρτα και όλοι συμμετείχαμε ενεργά με ζήλο και ενθουσιασμό.
Επιστρέφοντας από τις διακοπές του Πάσχα βρήκαμε την αυλή ολάνθιστη και αντί για μαγιάτικο στεφάνι, με τα λουλούδια της αυλής δημιουργήσαμε μια ηλιοπαγίδα και ένα κάδρο με άνθη, για να στολίζει όλο τον χρόνο την τάξη μας. Επίσης καταγράψαμε τα λουλούδια της αυλής σε πίνακα αναφοράς.
Την Τρίτη 21 Μαΐου, προσκλήθηκε στο νηπιαγωγείο ο γεωπόνος κ. Βασίλης Στρατίκης και μας έδωσε συμβουλές για το πως μπορούμε να περιποιηθούμε τον κήπο, τα λουλούδια και τα δέντρα μας, πότε χρειάζονται λίπανση, πόσο συχνά πρέπει να ποτίζονται και γενικά για την φροντίδα τους, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες που η θερμοκρασία είναι υψηλή και το σχολείο παραμένει κλειστό. Τον ευχαριστούμε θερμά για την επίσκεψη!
Τα παιδιά αποτύπωσαν σε ζωγραφιά, πως αισθάνονται όταν παίζουν στην αυλή και ζωγράφισαν αυτή, πριν και μετά την φύτευση των λουλουδιών.
Μία όμορφη δράση που ευαισθητοποίησε και ενεργοποίησε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς, τοπική και ευρύτερη κοινότητα και συνέβαλε να αποκτήσουν τα νήπια σωστή περιβαλλοντική συμπεριφορά.
Ευχή μας, τα λουλούδια που φυτέψαμε να αναπτυχθούν, να προκόψουν και να ομορφαίνουν την αυλή και τη γειτονιά όλες τις εποχές του χρόνου!!!