Στα πλαίσια του τρίτου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων «Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Διαχείριση Σταδιοδρομίας – Επιχειρηματικότητα -Γνωριμία με Επαγγέλματα» για φέτος ασχοληθήκαμε με τα παλιά και νέα επαγγέλματα.
Τίτλος του Εργαστηρίου: «Ταξίδι στον κόσμο των επαγγελμάτων του χτες και του σήμερα».
Στόχος μας ήταν τα νήπια μέσα από διαδικασίες προβληματισμού και κριτικής σκέψης να γνωρίσουν σύγχρονα επαγγέλματα, καθώς κι εκείνα που χάθηκαν στο χρόνο
Αρχικά ορίζεται η μουσική του εργαστηρίου που θα οριοθετεί την έναρξη και τη λήξη του.
https://www.youtube.com/watch?v=98RTg4JR1zg
Δημιουργείται το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει και τους αναρτά με όποιον τρόπο μπορεί π.χ. τους ζωγραφίζει, τους «γράφει» και ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τους παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.
Παρακολούθηση στο you tube μιας συνέντευξης με τίτλο: «συνέντευξη με ένα σαλεπιτζή»..
ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια(τι είναι το σαλέπι, γιατί δεν υπάρχει πλέον αυτό το επάγγελμα..)
Ανάγνωση του βιβλίου της Σοφίας Χατζηκοκολάκη «Επαγγέλματα παλιά που δεν υπάρχουν πια»
Δημιουργία ομαδικού κολλάζ με τα παλιά επαγγέλματα από φωτογραφίες που αναζητήσαμε στο διαδίκτυο.
Ψηφιακό παραμύθι: «ο νερουλάς και το πιθάρι»
https://www.youtube.com/watch?v=qF8h0vUdqFg
και δραματοποίηση αυτού (φύλλο εργασίας)
Ορίζονται 5 ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει να «πάρει»συνέντευξη από έναν παλιό επαγγελματία. Ζητούν βοήθεια από τους γονείς τους να βρουν πληροφορίες για ένα παλιό επάγγελμα που το παρουσιάζουν την επομένη στην ολομέλεια, καθώς και 2 ερωτήσεις που θα μπορούσαν να θέσουν.
Αποφασίζουν να πάρουν συνέντευξη από τον καραγκιοζοπαίχτη, που ήρθε να κάνει παράσταση στο σχολείο..
Συνέντευξη για το επάγγελμά του και από τον παππού ενός νηπίου, ιδιοκτήτη παλιού καφενείου-ζαχαροπλαστείου.
Παρασκευή σάμαλι (παραδοσιακό γλύκισμα)στο σχολείο.
Το μοιράσαμε, αφού πρώτα ένα νήπιο το διαλάλησε σα “γνήσιος” παλιός επαγγελματίας..
Επίσκεψη στο Λαογραφικό Μουσείο του χωριού και μια πρώτη επαφή των παιδιών με παλιά αντικείμενα, εργαλεία, σκεύη και είδη λαϊκής τέχνης. Αναφορά σε παλιά επαγγέλματα και προβληματισμός για το τι οδήγησε στην εξάλειψή τους.
Ανάγνωση της ιστορίας της Γιώτα Λιβάνη «Τα επαγγέλματα του χτες» και σύνδεσή του με εργαλεία που συναντήσαμε στο μουσείο.
Αναζητούμε στο διαδίκτυο τραγούδια που αναφέρονται σε παλιά επαγγέλματα: Ο αγωγιάτης…ο πραματευτής…καροτσέρη…γαρύφαλλο στο αυτί…
Δημιουργία ιδεογράμματος: «ποια επαγγέλματα γνωρίζω»
https://app.popplet.com/#/p/7524930
Πίνακες αναφοράς και καρτέλες ταύτισης
Παζλ
Γρίφοι: που θα πας για να πάρεις ψάρια..βιβλία..
Αναφορά στα επικίνδυνα και δύσκολα επαγγέλματα
Επαγγέλματα που ασκούνται μόνο την ημέρα ή μόνο τη νύχτα ή και τα δυο μαζί(ομαδική εργασία)
Ειδική αναφορά στο επάγγελμα του αστυνομικού, του πυροσβέστη, του γιατρού, στις στολές τους , στα αυτοκίνητά τους, στα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης
Φύλλα εργασίας:βρες το άλλο μισό του επαγγελματία …αντιστοίχισε τον επαγγελματία με το χώρο εργασίας του.
Επαγγέλματα γονιών: τα νήπια παρουσιάζουν το επάγγελμα των γονιών τους.
Ψηφιακά παιχνίδια: Βρες το επάγγελμα
Φωτογραφίες με επαγγελματίες πολλούς..ένα παιδί ξεχωρίζει κάποιον κι αποφασίζει να δώσει πληροφορίες, ώστε τα υπόλοιπα παιδιά να μαντέψουν ποιος είναι..
Παιχνίδι με το ζάρι: ρίξε το ζάρι …βρες τι δουλειά κάνει..ψάξε να βρεις το χώρο εργασίας του
Παραδοσιακό παιχνίδι: περνά περνά η μέλισσα(οι αρχηγοί διαλέγουν επαγγέλματα και τα μελισσόπουλα επιλέγουν αυτό που προτιμούν..)..ποιο επάγγελμα είχε τους περισσότερους;
Ακρόαση του τραγουδιού: «όταν λίγο μεγαλώσω..»
και απόδοση του ρυθμού με μέρη του σώματος
Ποιο επάγγελμα αγαπώ..παρουσίαση στην ολομέλεια και φύλλο εργασίας
Τα νήπια αυτοσχεδιάζοντας δημιουργούν μια αυθόρμητη ιστορία και οδηγούν τη ΒΕΕΒΟΤ στα παλιά επαγγέλματα(η μελισσούλα αποφάσισε να πάει μια βόλτα με τον αμαξά, μετά ήθελε να φάει ένα παγωτό από τον παγωτατζή, μετά να αγοράσει μια κανάτα από τον αγγειοπλάστη….)
Τα νήπια γίνονται αγγειοπλάστες: με πλαστελίνη κατασκευάζουν κατσαρόλες, κανάτες, αγγεία…
Κατασκευές με χαρτόκουτα:λατέρνα, φωτογραφική μηχανή με τρίποδα, κουβάδες του νερουλά, το κασελάκι του λουστράκου, του πραματευτή, πάγος για τον παγοπώλη..
Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται επί της διαδικασίας. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για όλα αυτά που μάθαμε στα εργαστήρια.
αυτοαξιολόγηση
Οι μαθητές/τριες οργανώνουν μια έκθεση των ομαδικών τους εργασιών που προέκυψαν από τα εργαστήρια, αλλά κι ένα σύντομο δρώμενο με καλεσμένους τους γονείς λίγο πριν την ώρας της μεσημεριανής αποχώρησης
και για το τέλος…μια αναμνηστική ασπρόμαυρη φωτογραφία από τον πλανόδιο φωτογράφο μας κι ένα παγωτό βανίλια από τα χεράκια τους …
Μπράβο παιδιά…σας αξίζουν πολλά, πολλά συγχαρητήρια…και τη ζωή μεγαλώνοντας προσπαθήστε να την κάνετε πιο ωραία, πιο καλή και πιο σπουδαία!!