Στα πλαίσια των εργαστηρίων δεξιοτήτων και του θεματικού κύκλου «Φροντίζω το Περιβάλλον» ασχοληθήκαμε με το δάσος. Τίτλος του προγράμματος μας: «Προστάτεψε το δάσος-είναι πηγή ζωής». Βασικός σκοπός του ήταν η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον και συγκεκριμένα στο δασικό οικοσύστημα.
Το ερέθισμα για την εκκίνηση του σχεδίου δράσης δόθηκε από ένα κώδικα που βρήκαν τα παιδιά στην παρεούλα το πρωί στο σχολείο. Σπάσαν τον κώδικα και αποκαλύφθηκε η λέξη δάσος. Στη συνέχεια τίθεται το ερώτημα από την εκπαιδευτικό: «Τι είναι δάσος και τι μας προσφέρει». Ακολουθεί καταιγισμός ιδεών και δημιουργούνται δύο εννοιολογικοί χάρτες. https://coggle.it/diagram/ZHX10RvU4kDkwGDA/t/%CF%84%CE%B9-%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%B4%CE%B1%CF%83%CE%BF%CF%82
Παρακολουθούμε στο youtube το εκπαιδευτικό βίντεο «Το δάσος». https://www.youtube.com/watch?v=I2cKbUGn4wo&t=134s
Τα παιδιά παρατηρούν πίνακες αναφοράς με το τι προσφέρει το δάσος, διαβάζουμε το παραμύθι «Στο δάσος», της Σ. Ζαραμπούκα και ακολουθεί προβληματισμός και συζήτηση. Δίνεται σχετικό φύλλο εργασίας. Ακούμε το τραγούδι «Στο δάσος»,https://www.youtube.com/watch?v=Guyp7meDf-U
χωριζόμαστε σε ομάδες και διασκεδάζουμε με το ψυχοκινητικό τραγούδι «βόλτα στο δάσος». https://www.youtube.com/watch?v=Sxt-J49SZrA&t=120s
Τα νήπια εισάγονται στο θέμα μέσα από ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού και στη συνέχεια δημιουργούν το λογότυπο της δράσης.
Παρακολουθούμε το εκπαιδευτικό βίντεο «Τα ζωάκια του δάσους και οι ήχοι τους»https://www.youtube.com/watch?v=c-ys62eJ-Q4&t=57s
καθώς και «Τα μυστικά του δάσους»https://www.youtube.com/watch?v=W-Ut-YtpJRY&t=454s
και ακολουθεί συζήτηση και καταγραφή των ζώων που ζουν στο δάσος και που έχουν χτίσει τις φωλιές τους. Μέσα από την ψηφιακή εφαρμογή wordwall βρίσκουμε αινίγματα για τα ζώα του δάσους και δίνεται σχετικό φύλλο εργασίας.
Παρακολουθούμε το εκπαιδευτικό βίντεο «καμπάνια για τα δέντρα»https://www.youtube.com/watch?v=6j06GSGV_bA&t=113s
και ακολουθεί συζήτηση για τις ονομασίες των δέντρων, τους καρπούς που μας προσφέρουν το καθένα χωριστά, τον διαχωρισμό τους σε φυλλοβόλα και αειθαλή και ακολουθεί σχετικό φύλλο εργασίας.
Παρακολουθούμε το εκπαιδευτικό βίντεο « η ιστορία ενός δέντρου»https://www.youtube.com/watch?v=YMmFalk0Kek&t=7s και ακολουθεί συζήτηση. Ακούμε το τραγούδι «Το δέντρο»https://www.youtube.com/watch?v=0IKCSxKcDao
και δίνεται σχετικό φύλλο εργασίας.
Στην συνέχεια τα παιδιά βγαίνουν στην αυλή του σχολείου χωρίζονται σε ομάδες παρατηρούν τα δέντρα, τα καταγράφουν, τα απαριθμούν, μαθαίνουν τα ονόματά τους, τα φωτογραφίζουν με ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, εντοπίζουν φωλιές πουλιών και συλλέγουν φυσικό υλικό από χόρτα, κλαδιά, και φύλλα. Ερχόμενα στην τάξη αποφασίζουν:
1). να παίξουν ένα παιχνίδι ρόλων και να πάρουν συνέντευξη από ένα δένδρο.
2)Να δημιουργήσουν ταΐστρες για τα πουλιά που έχουν φτιάξει την φωλιά τους στα δέντρα της αυλής μας.
3). Να κάνουν πικ νικ στην αυλή.
Από τη συνέντευξη που πήρε η ομάδα από το δένδρο μάθαμε τα οφέλη που μας χαρίζει το δάσος. Στη συνέχεια καλούνται οι ομάδες να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν μια μακέτα του δασικού οικοσυστήματος. Στο τέλος την φωτογραφίζουν και δημιουργούν ένα ψηφιακό παζλ .https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=39cf24b03dec
Η εκπαιδευτικός διαβάζει το παραμύθι «Το καμένο δάσος» της Στέλλας Βλαχοπούλου και προβάλλει βίντεοhttps://www.youtube.com/watch?v=_q3HksXHeEA
για να παρακολουθήσουν οι μαθητές/τριες τα οφέλη του δάσους αλλά και τους κινδύνους καταστροφής του.
Μετά την παρακολούθηση του βίντεο, τίθενται ερωτήσεις από την εκπαιδευτικό: ποια νομίζετε ότι είναι τα οφέλη του δάσους; πού οφείλονται οι πυρκαγιές στο δάσος; εκτός από τις ανθρώπινες δραστηριότητες που αλλού οφείλονται; τι συμβαίνει όταν το δάσος παίρνει φωτιά; η καταστροφή ενός δάσους τι συνέπειες έχει για τη ζωή του ίδιου του δάσους αλλά και για τη ζωή του ανθρώπου; με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε;
Ακολουθεί συζήτηση.
Αφού συζητήσουμε για τις αιτίες που κινδυνεύει το δάσος, η εκπαιδευτικός παρουσιάζει σε κάθε ομάδα καρτέλες και ζητά να τις ταξινομήσουν σε τρείς κατηγορίες: α) Ανθρώπινες ενέργειες από λάθος, επειδή δε γνωρίζουμε ή αδιαφορούμε. β) Ανθρώπινες ενέργειες από πρόθεση γ) Φυσικές αιτίες.
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ζητά από κάθε παιδί να ζωγραφίσει τρόπους προστασίας των δασών από την πυρκαγιά.
Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες, με αφορμή το βίντεο και το παραμύθι που διαβάσαμε στο προηγούμενο εργαστήριο εκφράζουν την επιθυμία να έρθουν σε επαφή με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, να καλέσουν έναν Πυροσβέστη στο νηπιαγωγείο μας. Τίθεται το ερώτημα «Με ποιόν τρόπο θα τον καλέσουμε; Θα του στείλουμε μια επιστολή με το ταχυδρομείο ή μια πρόσκληση μέσω mail; -Τι θα θέλαμε να ρωτήσουμε τον Πυροσβέστη;
Από τις επιπλέον πληροφορίες που πήραμε από τον Πυροσβέστη μάθαμε ότι για να περιορισθεί η καταστροφή εξαιτίας της φωτιάς λαμβάνεται ένας αριθμός προληπτικών μέτρων και ότι σε περίπτωση εκδήλωσης μιας πυρκαγιάς καλούμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία στον αριθμό 199, αλλά καλούμε και το 112 τον Ευρωπαϊκό αριθμό κλήσης έκτακτης ανάγκης.
Στην ολομέλεια ο/η εκπαιδευτικός θέτει τον προβληματισμό:. «Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς για να προστατεύσουμε το δάσος;». Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να προβούν σε μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουν τους γονείς τους, τους συμμαθητές τους από τη διπλανή τάξη, τους μαθητές/τριες άλλων νηπιαγωγείων και την τοπική κοινωνία για τους τρόπους προστασίας του δάσους ώστε να ευαισθητοποιηθούν για την αλλαγή κάποιων συνηθειών που δημιουργούν κινδύνους στο δάσος. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει τον τρόπο της ενημέρωσης. Κάποια ομάδα αποφασίζει να δημιουργήσει αφίσα για να γράψει το δικό της μήνυμα, κάποια άλλη να δημιουργήσει μια ψηφιακή αφίσα, αξιοποιώντας λογισμικό δημιουργίας αφίσας. Επιπλέον αποφασίζουν να στείλουν ηχητικό μήνυμα για την προστασία των δασών σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος (5 Ιουνίου).
Τέλος να φυτέψουν δύο δέντρα(ελιά και δάφνη) στην αυλή του νηπιαγωγείου.
και να παρουσιάσουν το πρόγραμμα στους γονείς τους
Δημιουργούμε τον τελικό εννοιολογικό χάρτη https://coggle.it/diagram/ZHXtxRvU4kDkst7z/t/%CF%84%CE%B9-%CE%B5%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B1%CF%83%CE%BF%CF%82
με στόχο την καταγραφή και τεκμηρίωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης των παιδιών.