Η 25η Μαρτίου είναι μια διπλή γιορτή για την Ελλάδα, καθώς συνδυάζει τον εορτασμό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου με την επέτειο της έναρξης της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.
Αφηγηθήκαμε στους μαθητές μας, με απλά λόγια, ένα κομμάτι της ιστορίας της πατρίδας μας: τα 400 χρόνια της τουρκικής κατοχής, τη ζωή των Ελλήνων εκείνη την περίοδο, τους τρόπους που βρήκαν για να διαδώσουν τη γλώσσα τους και να τη διδάξουν στα μικρά παιδιά. Αναφερθήκαμε στους ιδρυτές της Φιλικής Εταιρείας και στις σπουδαίες προσωπικότητες που συμμετείχαν σε αυτήν. Μιλήσαμε για τους ήρωες της Επανάστασης, τόσο στη στεριά όσο και στη θάλασσα. Ζωγραφίσαμε τα πορτρέτα τους και τις παραδοσιακές φορεσιές τους, ανάλογα με την περιοχή της Ελλάδας όπου ζούσαν. Κατασκευάσαμε τσαρούχια, τσολιαδάκια και ομαδικά κολάζ. Μιλήσαμε για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και κατασκευάσαμε κρίνους. Τέλος, μάθαμε πολλά τραγούδια και ποιήματα τα οποία παρουσιάσαμε στη γιορτή του τμήματος μας.
Η σωματική ανάπτυξη, οι ανάγκες, το είδος και το επίπεδο της κίνησης των παιδιών υφίστανται ραγδαίες αλλαγές κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας, με κύριο χαρακτηριστικό την ενίσχυση ελέγχου του σώματός τους. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις αλλαγές, εμπλέκουμε τα παιδιά σε οργανωμένες ψυχοκινητικές δραστηριότητες οι οποίες συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη, τα βοηθούν να γνωρίσουν το σώμα τους και να αναπτύξουν τις κινητικές δεξιότητές τους. Επιπλεον, οι ψυχοκιντικές δραστηριότητες, δημιουργώντας μια άλλη «γλώσσα» επικοινωνίας, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών και τα κινητοποιούν να συμμετέχουν και να συνεργάζονται.
Στη δραστηριότητα που ακολουθεί, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παίξουν bowling. Με ενθουσιασμό και συγκέντρωση, στόχευαν τις κορίνες και προσπαθούσαν να πετύχουν το καλύτερο σκορ. Ήταν μια ιδανική ευκαιρία να βελτιώσουν τις δεξιότητες στόχευσης και ακρίβειας
Στην παρακάτω δραστηριότητα, χρησιμοποιήσαμε μόνο στεφάνια, τα οποία χωρισμένα στη μέση με χαρτοταινία, δημιούργησαν μια συναρπαστική πρόκληση: τα παιδιά έπρεπε να πηδούν μέσα σε αυτά, στρίβοντας το σώμα τους με ακρίβεια, προκειμένου να αποφύγουν να πατησουν την χαρτοτανία.
Η παρακάτω δραστηριότητα περιλάμβανε μια συναρπαστική διαδρομή με κουτσό σε στεφάνια, πηδήματα πάνω από εμπόδια, περπάτημα με ισορροπία και πηδήματα με κλειστά πόδια. Τα παιδιά ξεπέρασαν κάθε πρόκληση και επέδειξαν αποφασιστικότητα και ευελιξία σε κάθε στάδιο!
Η Κυρά Σαρακοστή είναι ένα από τα παλαιότερα έθιμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, που συναντάται σε όλη την Ελλάδα. Πρόκειται για ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο, που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι παλαιότερα για να μετρούν τις εβδομάδες της νηστείας μέχρι το Πάσχα, σε εποχές που δεν υπήρχαν τα ημερολόγια σε κάθε σπίτι.
Η Κυρά Σαρακοστή απεικονίζεται ως μια γυναίκα με σταυρωμένα χέρια, σε στάση προσευχής, χωρίς στόμα, συμβολίζοντας τη νηστεία. Έχει επτά πόδια που αντιστοιχούν στις επτά εβδομάδες από τις Απόκριες μέχρι το Πάσχα. Έκοβαν ένα πόδι, από το πρώτο Σάββατο της Τεσσαρακοστής, μέχρι το Μεγάλο Σάββατο, οπότε έκοβαν και το τελευταίο.
Στην τάξη μας: 1. Συζητήσαμε για το παραπάνω έθιμο και τα νηστισιμα φαγητά. 2. Διαβάσαμε και μάθαμε το ποίημα της κυράς Σαρακοστής. «Την κυρά Σαρακοστή που΄ναι έθιμο παλιό, οι γιαγιάδες μας τη φτιάχναν με αλεύρι και νερό! Για στολίδι της φορούσαν στο κεφάλι ένα σταυρό, μα το στόμα της ξεχνούσαν γιατί νήστευε καιρό! Και τις μέρες, τις μετρούσαν με τα πόδια της τα επτά, κόβαν ένα τη βδομάδα, μέχρι να΄ρθει η Πασχαλιά!»
3. Κάθε παιδί έφτιαξε τη δική του κυρά Σαρακοστή σε χαρτινη ζωγραφιά. Η μαθήτριά μας, Κατερίνα, έφτιαξε στο σπίτι της με πηλο μια ομορφη κυρά Σαρακοστή και την έφερε στην τάξη μας .
Συνεχίζοντας το θέμα «Αμυγδαλιά», αξιοποιήσαμε δημιουργικα τα «σκουπίδια» μας, μαθαίνοντας παράλληλα για την αξία της ανακύκλωσης των υλικών.
1. Φυλάξαμε σε ένα συρτάρι τους χαλασμένους μαρκαδόρους μας.
2.Ταξινομήσαμε τους παλιούς μαρκαδόρους μας, κατά χρώμα.
3.Βάλαμε τους μαρκαδόρους σε βαζάκια (από καφέ, μαρμελάδα) με λίγο νερό.
4.Σε 10 ημέρες βγάλαμε τους μαρκαδόρους και είχαμε βαζάκια με υγρή βαφή για τις χειροτεχνίες μας.
5.Βάψαμε το φόντο της ομαδικής εργασίας με την ξεχωριστή απόχρωση του μπλε που δημιουργήσαμε.
Ο κορμός και τα κλαδάκια της Αμυγδαλιάς έγιναν με πινέλο και τέμπερα καφέ χρώματος.
Τα άνθη της, τα κάναμε με έναν πρωτότυπο τρόπο, ο οποίος ενθουσίασε τους μαθητές μας. Χρησιμοποιήσαμε το κάτω μέρος πλαστικών μπουκαλιών (νερού και αναψυκτικού), δημιουργώντας έτσι τυπώματα άσπρου και ροζ χρώματος, που “άνθισαν” πάνω στο χαρτί.
Στην αυλή του Νηπιαγωγείου μας, υπάρχουν δύο αμυγδαλιές! Τις φύτεψαν, πριν χρόνια, οι τότε μαθητές του Β’ Τμήματος με τις δασκάλες τους: Η «ΤΙΓΚΕΡΜΠΕΛ», η μεγάλη αμυγδαλιά, φυτεύτητηκε πριν από 5 χρόνια και η «ΛΙΛΙΜΠΕΛ», η μικρή αμυγδαλιά, φυτεύτηκε πριν από 3 χρόνια!
Η μεγάλη Αμυγδαλιά «ΤΙΓΚΕΡΜΠΕΛ»
Η μεγάλη Αμυγδαλιά «ΤΙΓΚΕΡΜΠΕΛ»
Η μικρή Αμυγδαλιά «ΛΙΛΙΜΠΕΛ»
Οι δυο τους, σιωπηλοί φρουροί της άνοιξης, έγιναν η αφορμή για ένα μαγευτικό ταξίδι στη φύση και τη μυθολογία. Η «ΤΙΓΚΕΡΜΠΕΛ» είναι στολισμένη με χιλιάδες λευκά και ροζ άνθη που ευωδιάζουν γλυκά, σημάδι ότι η άνοιξη έχει φτάσει και η φύση βρίσκεται στο αποκορύφωμά της. Η «ΛΙΛΙΜΠΕΛ» μπορεί ακόμα να μην έχει ανθίσει, αλλά με τα τρυφερά φύλλα που έβγαλε, μας υπενθυμίζει τον κύκλο της ζωής, την υπομονή και την αναγέννηση. Το ταξίδι μας ξεκίνησε με τον μύθο της Φυλλίδας και του Δημοφώντα, μια όμορφη ιστορία αγάπης και μεταμόρφωσης από την ελληνική μυθολογία. Στο ολιγόλεπτο βίντεο που ακολουθεί , μπορείτε να παρακολουθήσετε συνοπτικά τον μύθο.
Η ιστορία της πριγκίπισσας Φυλλίδας, που μεταμορφώθηκε σε αμυγδαλιά, περιμένοντας τον αγαπημένο της Δημοφώντα, είναι γεμάτη συμβολισμούς και διδάγματα για την Αγάπη, την Υπομονή και την Ελπίδα. Άγγιξε τις καρδιές των παιδιών μας και με ενθουσιασμό, δραματοποιήσαμε τον μύθο, δύο φορές , προκειμένου να λάβουν μέρος περισσότερα παιδιά. Η δραματοποίηση βοηθησε τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα την ιστορία, να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να εκφραστούν δημιουργικά, δίνοντας ζωή στους ήρωες και να ζήσουν τη συγκίνηση της ιστορίας.
H Φυλλίς και ο Δημοφώντας (1η παράσταση)
H Φυλλίς και ο Δημοφώντας (2η παράσταση)
Ο Δημοφώντας έφυγε για την Αθήνα, δίνοντας υπόσχεση στη Φυλλίδα ότι θα επιστρέψει σύντομα. Ο καιρός περνούσε, ο Δημοφώντας δεν επέστρεφε και η Φυλλίδα στεναχωρέθηκε πολύ. Απαρηγόρητη ηταν…..
Λυπημένη και απαρηγόρητη η Φυλλίς. (1η παράσταση)
Λυπημένη και απαρηγόρητη η Φυλλίς. (2η παράσταση)
Η Φυλλίς μαράζωσε από τη λύπη της, αρρώστησε και πέθανε (1η παράσταση)
Η Φυλλίς μαράζωσε από τη λύπη της, αρρώστησε και πέθανε (2η παράσταση)
Οι Θεοί στον Όλυμπο που παρακολουθούσαν τα πάντα, λυπήθηκαν με το θάνατο της Φυλλίδας. Πρέπει να κάνουν κάτι! Ο Δίας αποφάσισε: Μεταμόρφωσε τη Φυλλίδα σε δέντρο για να μπορεί να περιμένει τον αγαπημένο της για ΠΑΝΤΑ.
Η Φυλλίς έγινε δεντράκι (1η παράσταση)
Η Φυλλίς έγινε δεντράκι (2η παράσταση)
Ο Δημοφώντας επέστρεψε. Μαθαίνει ότι η Φυλλίς πέθανε και ότι οι Θεοί τη ματαμόρφωσαν σε δεντράκι που τον περιμένει. Λυπήθηκε, πόνεσε. “Πρέπει να βρω το δέντρο της Φυλλίδας”, έλεγε και έκλαιγε με λυγμούς.
Ο Δημοφώντας αγκάλιασε σφιχτά το δεντράκι της Φυλλίδας και εκλαιγε. Ξαφνικά το δέντρο άνθισε! Ήταν η ψυχή της Φυλλίδας που ένιωσε τον Δημοφώντα και άνθισε από τη χαρά της. Εγινε μια πανέμορφη ανθισμένη ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ. (1η παράσταση)
Ο Δημοφώντας αγκάλιασε σφιχτά το δεντράκι της Φυλλίδας και εκλαιγε. Ξαφνικά το δέντρο άνθισε. Ήταν η ψυχή της Φυλλίδας που ένιωσε τον Δημοφώντα και άνθισε από τη χαρά της. Έγινε μια πανέμορφη ανθισμένη ΑΜΥΓΔΑΛΙΑ. (2η παράσταση)
Από τότε η Αμυγδαλιά έγινε σύμβολο Ελπίδας, δείχνοντάς μας οτι η αληθινή αγάπη δεν μπορει ΠΟΤΕ να νικηθεί από το θάνατο. Στη συνέχεια, πήραμε πινέλα και τεμπερες σε χρώμα λευκό, ροζ, καφέ, πράσινο και μεταφέραμε την ομορφιά της αμυγδαλιάς στο χαρτί. Με έμπνευση από τα λευκά άνθη της μεγάλης αμυγδαλιάς «ΤΙΓΚΕΡΜΠΕΛ» και την υπομονή της μικρής «ΛΙΛΙΜΠΕΛ», δημιουργήσαμε τις δικές μας μοναδικές αμυγδαλιές. Κάθε παιδί, με τη δική του ματιά, απέδωσε την ομορφιά της φύσης και την ιστορία της Φυλλίδας.
Η δράση ήταν μια υπέροχη ευκαιρία για τα παιδιά να συνδεθούν με τη φύση, να γνωρίσουν τον μύθο και να εκφραστούν δημιουργικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παιδιά, αυθόρμητα στο διάλειμμα αγκαλιάζουν και μιλούν τρυφερά στην μικρή αμυγδαλιά, όπως έκανε ο Δημοφώντας στο μύθο, προκειμένου να ανθίσει και εκείνη!
Με χαρά και ενθουσιασμό, τα παιδιά μας υποδέχτηκαν τις Απόκριες και την Καθαρά Δευτέρα, δημιουργώντας πολύχρωμες μάσκες, ευφάνταστα καπέλα και αέρινους χαρταετούς. Η αποκριάτικη περίοδος είναι μια ευκαιρία για τα παιδιά να εξερευνήσουν τη φαντασία τους, να εκφραστούν ελεύθερα και να γνωρίσουν τις παραδόσεις του τόπου μας. Μέσα από την κατασκευή των μασκών, μεταμορφώθηκαν σε αγαπημένους τους ήρωες, ενώ τα καπέλα τους έγιναν σύμβολα χαράς και γιορτής. Η διαδικασία της κατασκευής των χαρταετών, με χαρτόνια κομμένα σε σχήμα ρόμβου και πολύχρωμες ουρές από γκοφρέ χαρτί, αποτέλεσε μια ευκαιρία να εξασκήσουν τη λεπτή κινητικότητά τους και να δημιουργήσουν με χρώματα και περίτεχνα σχέδια τα δικά τους μοναδικά έργα τέχνης.
Στις φωτογραφίες που ακολουθούν θα δείτε τις δημιουργίες των παιδιών. Ας ταξιδέψουμε μαζί στον κόσμο της αποκριάτικης μαγείας και ας θαυμάσουμε τα έργα των μικρών μας καλλιτεχνών!
Φεβρουάριος!!! Ο μήνας της αρχής της Αποκριάς, του γλεντιού, του ξεφαντώματος. Με αφορμή την καλοκαιριά των ημερών « Αλκυονίδες ημέρες», μιλήσαμε για τον μύθο της «Αλκυόνας». Ζωγραφίσαμε τι μας άρεσε από το μύθο της «Αλκυόνας» αφού διαβάσαμε την ιστορία της, και παρακολουθήσαμε σχετικό βίντεο. Φτιάξαμε ατομικά, τις δικές μας «Αλκυόνες».
Το Τριώδιο ξεκίνησε και υποδεχθήκαμε τις Απόκριες με μεγάλη χαρά, κέφι και διασκέδαση. Στολίσαμε την τάξη μας αποκριάτικα!!
Γνωρίσαμε τα αποκριάτικα έθιμα, τόσο του τόπου μας, όσο και άλλων χωρών (καρναβάλι Βενετίας, παραδοσιακές μάσκες και φορεσιές της Βενετίας, καρναβάλι Ρίου της Βραζιλίας, κ.α.)
Αφού διαβάσαμε την ιστορία του «Αρλεκίνου» και είδαμε σχετικό βίντεο, ζωγραφίσαμε μάσκες «Αρλεκίνου».
Ζωγραφίσαμε και κατασκευάσαμε αποκριάτικα κινέζικα καπέλα.
Ζωγραφίσαμε την Αποκριάτικη στολή μας.
Ζωγραφίσαμε και κατασκευάσαμε μάσκες γάτας.
«Για τον Χαρταετό»
«Τα όνειρά μας τα μικρά
άσε να ανοίξουνε φτερά,
άσε να ανέβουνε ψηλά
κάπου να βρούνε τη χαρά!
μοιάζει και αυτή με αετό
όταν με κάνει να πετώ…
Δώσε και πάρε αετούς.
Όνειρα κάνε
Μην ακούς.
Τον σπάγκο άσε χαλαρό
να φτάσουν ως τον ουρανό…
Να γίνομαι άνεμος
για το χαρταετό
και χαρταετός για τον άνεμο,
ακόμα και όταν ουρανός
δεν υπάρχει!»
( Οδυσσέας Ελύτης)
Ζωγραφίσαμε και κατασκευάσαμε χαρταετούς.
Ομαδική εργασία (Κατασκευή μεγάλου χαρταετού).
Μιλήσαμε για την «Τσικνοπέμπτη» και φτιάξαμε την πιατέλα της «Τσικνοπέμπτης»
Οι Χαρταετοί διακοσμούν το Νηπιαγωγείο μας.
Κατασκευή αποκριάτικης μάσκας στο μάθημα της Αγγλικής γλώσσας.
Μιλήσαμε για τη « Σαρακοστή και την Καθαρά Δευτέρα»
Ομαδική εργασία ταξινόμησης για τη « Σαρακοστή» (Νηστίσιμα- Αρτύσιμα).
Ζωγραφική το «Σαρακοστιανό Τραπέζι» ( Τι τρώω τη Σαρακοστή ).
Μιλήσαμε για το έθιμο « Το Γαϊτανάκι » στη χώρα μας και φτιάξαμε μία ομαδική κατασκευή.
Παιχνίδια, χορός, καπέλα, μάσκες, μεταμφιέσεις, αστεία και χαρταετοί κυριάρχησαν στην τάξη μας!
Το κέφι κορυφώθηκε με την αποκριάτικη γιορτή μας ντυμένοι μασκαράδες!!!
Μέσα στο κρύο του χειμώνα, μια μαγική έκπληξη μας περίμενε! Ο ήλιος ξεπρόβαλε, η θερμοκρασία ανέβηκε και… έφτασαν οι ηλιόλουστες Αλκυονίδες μέρες! Τα προσωπάκια των παιδιών έλαμπαν από χαρά με αυτή την απρόσμενη αλλαγή του καιρού. “Τι είναι αυτές οι μαγικές μέρες;” αναρωτήθηκαν όλα μαζί.
Έτσι, ξεκίνησε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του μύθου της Αλκυόνης και του Κήυκα. Με μεγάλο ενδιαφέρον, τα παιδιά άκουσαν την ιστορία τους και αμέσως θέλησαν να τη ζωντανέψουμε! Η τάξη μεταμορφώθηκε σε σκηνή θεάτρου, με τους μικρούς μας ηθοποιούς να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Κάποιοι έγιναν παντοδύναμοι θεοί του Ολύμπου, άλλοι ο Δίας και η Ήρα, ενώ άλλοι έγιναν ο βασιλιάς Κήυκας και η αγαπημένη του Αλκυόνη. Και φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει η πανέμορφη Αλκυόνη, το πουλί! Μάθαμε τα πάντα για αυτό το υπέροχο πλάσμα, είδαμε φωτογραφίες και βίντεο.
Πήραμε τα χρώματα και δημιουργήσαμε τις δικές μας, μοναδικές αλκυόνες. Κάθε μια και μια μικρή, πολύχρωμη έκρηξη χαράς! Οι Αλκυονίδες μέρες μας χάρισαν μια αξέχαστη εμπειρία, γεμάτη μάθηση, δημιουργικότητα και ατελείωτο παιχνίδι!
Οι μικροί καλλιτέχνες του Β’ ολοήμερου τμήματος δημιούργησαν ένα μαγευτικό χειμωνιάτικο τοπίο, χρησιμοποιώντας τέμπερες και μπόλικη φαντασία! Αυτή τη φορά, εξερεύνησαν διαφορετικές τεχνικές για να δώσουν ζωή στο έργο τους, πέρα από το κλασικό πινέλο. Τέμπερα σε σύριγγα: Η τεχνική αυτή τους βοήθησε να αναπτύξουν τον έλεγχο των κινήσεών τους και να σχεδιάσουν λεπτές γραμμές με ακρίβεια και λεπτομέρεια, όπως τα κλαδιά των δέντρων και τις χιονονιφάδες. Τύπωμα – στάμπα σε τέμπερα: Χρησιμοποιώντας διάφορα αντικείμενα, όπως σφουγγάρι και φελλό δημιούργησαν επαναλαμβανόμενα μοτίβα με χιονισμένα εφέ. Συγχαρητήρια, παιδιά!
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή