Η τρίτη θεματική ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων τελείωσε επίσης με επιτυχία.
Θεματικός κύκλος : « Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία».
Υποθεματική: « Ψηφιακές Δεξιότητες ».
Τίτλος: « Steam και η Γη γυρίζει ».
Το « Steam και η Γη γυρίζει» έχει ως στόχο, με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης, οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη μαζί με με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του Γαλαξίας μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/ νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο. Ακόμα το συγκεκριμένο εργαστήριο, καλλιεργεί τις δεξιότητες του 21ο αιώνα, καθώς επίσης τις δεξιότητες τεχνολογίας, δημιουργική σκέψη, χωροχρονικές έννοιες, πρωτοβουλία στην επίλυση προβλημάτων.
Διάρκεια Θεματικού Κύκλου: 7 εργαστήρια ( Φεβρουάριος 2025- Μάρτιος 2025).
Εργαστήρια:
1ο Εργαστήριο :« Γνωριζόμαστε από κάπου; Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις ».
α) Πρώτη διερεύνηση γνώσεων των παιδιών αναφορικά με το θέμα. Τα παιδιά ακούγοντας μουσική , παρακολουθούν στην ολομέλεια, φωτογραφίες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος.
β) Συζητάμε τι γνωρίζουν για το διάστημα και τί θα ήθελαν να μάθουν.
γ) Βλέπουμε βίντεο σχετικό με το « Ηλιακό Σύστημα» και μιλάμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες.
2ο Εργαστήριο :« Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;»
α) Θέτουμε ανοιχτά ερωτήματα στα παιδιά προκειμένου να προάγουμε τη γνωστική τους δραστηριότητα, αλλά και να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξασκήσουν την προσοχή και την παρατηρητικότητά τους, όπως: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τί σχήμα και χρώμα έχουν; Σε τί μοιάζουν, σε τί διαφέρουν; Πώς κινούνται; Πού βρίσκεται ο Ήλιος; Πού βρίσκεται η Γη ; Ποιος είναι ο πιο κοντινός και ποιος ο πιο μακρινός πλανήτης από τη Γη; Υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες;
β) Τα παιδιά, μέσα από βίντεο, συνεχίζουν να μαθαίνουν για τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος.
γ) Εκφράζονται με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο αναπαριστώντας την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή τους μνήμη.
δ) Ζωγραφίζουμε τον πλανήτη Γη, όπως φαίνεται από το διάστημα.
ε) Ζωγραφίζουμε τον αγαπημένο μας πλανήτη.
ζ) Ζωγραφίζουμε τί μας έκανε εντύπωση από την ανάγνωση της ιστορίας « Ο Γιός της Αστερόσκονης», του συγγραφέα Σταύρου Αυγολούπη. Ζωγραφίζω τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, τους μετρώ και γράφω τον αντίστοιχο αριθμό (8).
3ο Εργαστήριο: « Ο Ήλιος μας η πηγή της ζωής μας ».
α) Μέσα από βίντεο τα παιδιά γνωρίζουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του. Πώς κινείται ο Ήλιος; Με τί μοιάζει ο Ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του Ήλιου;
β) Ήλιος και Μυθολογία « Μύθος του Φαέθωνα ».
Συνδέουμε τον Ήλιος με την Μυθολογία, αφήνοντας τη δημιουργικότητα των παιδιών να εξωτερικευτεί. Αφηγούμαστε στα παιδιά τον « Μύθο του Φαέθωνα » γιό του Ήλιου και της Κλυμένης.
γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον Μύθο.
δ) Ενώνουν την εικόνα από το «Μύθο του Φαέθωνα » με τη σωστή λέξη.
ε) Συζήτηση με τα παιδιά για το φως και τη θερμότητα του Ήλιου. Οφέλη και συνέπειες. Ποιες είναι οι συνέπειες όταν ο Ήλιος είναι πολύ κοντά ή πολύ μακριά από τη Γη. Σύνδεση της υπερβολικής θερμότητας από τον Ήλιο με την υπερθέρμανση του Πλανήτη. Αναφορά σε περιβαλλοντικά προβλήματα.
4ο Εργαστήριο: « Ήλιε, Γη, Σελήνη- Μέρα ή Νύχτα ».
α) Τα παιδιά, μέσα από βίντεο, γνωρίζουν την κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της.
β) Κατανόηση της εναλλαγής μέρα και νύχτας, που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Πείραμα με φακό και τη Γη ( Υδρόγειο Σφαίρα), για την κατανόηση της εναλλαγής ημέρας- νύχτας.
γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν τη μεριά της Γης που είναι ημέρα (με κίτρινο μαρκαδόρο) και τη μεριά που είναι νύχτα ( με γκρι μαρκαδόρο).
δ) Συζητάμε πως περνάμε την ημέρα μας και πώς τη νύχτα.
ε) Ζωγραφίζουμε τι βλέπουμε έξω από το παράθυρό μας « Την Ημέρα» και « Το Βράδυ».
στ) Παρατηρούμε τις σκιές του Ήλιου σε αντικείμενα, κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς και την πορεία του Ήλιου. Τα παιδιά παρατηρούν πως αλλάζουν οι σκιές των δέντρων στην αυλή του Νηπιαγωγείου, τη διάρκεια της ημέρας ποια μέρη της τάξης φωτίζει ο ήλιος το πρωί ή το μεσημέρι και προς ποια κατεύθυνσή δείχνει η σκιά σε σχέση με τον ήλιο. Επίσης, πότε είναι μεγαλύτερη η σκιά και πότε μικρότερη.
5ο Εργαστήριο « Όμορφες κόρες του Χρόνου».
α) Μέσα από συζήτηση και βίντεο, τα παιδιά μαθαίνουν για τις εποχές του χρόνου πως δημιουργούνται , ποια είναι η κίνηση της Γης γύρω από τις εποχές, πως ξεχωρίζουν τις εποχές.
β) Ζωγραφίζουμε τις τέσσερις εποχές και τις φάσεις του Ήλιου και γράφουμε τα ονόματα των τεσσάρων εποχών.
γ) Ζωγραφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή.
δ) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις τέσσερις εποχές του χρόνου ( Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας) και γράφουν τα ονόματά τους σε άσπρο κανσόν χαρτόνι.
«Ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα» είπε Νηλ Άρμστρονγκ, όταν πάτησε το πόδι του στη Σελήνη!!!
6ο Εργαστήριο : « Ταξίδι στη Σελήνη ».
α) Μέσα από βίντεο και φωτογραφίες, τα παιδιά γνωρίζουν τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της, την επιφάνειά της, της φάσεις της σελήνης, την απόσταση Σελήνης – Γης.
β) Επίσης, βλέπουν, παρατηρούν και μαθαίνουν για τους πυραύλους, τα διαστημόπλοια, τους αστροναύτες και τα ταξίδια τους στο Διάστημα.
γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν : «Ταξιδεύω με έναν πύραυλο».
δ) Ακόμα ζωγραφίζουν : Ο πύραυλός σου μόλις προσγειώθηκε στο φεγγάρι».
ε) Ζωγραφίζουμε τις : «8 φάσεις της Σελήνης».
στ) Διαδρομή αστροναυτών μέχρι να φτάσουν στα διαστημόπλοιά τους ή σε πλανήτη.
ζ) Αν τα παιδιά ήταν αστροναύτες, ποιον πλανήτη ήθελαν να κατακτήσουν; Ποιο όνομα θα του έδιναν; Ζωγραφίζουν τον πλανήτη όπως τον φαντάζονται και γράφουν το όνομά του στο σημαιάκι που κρατά ο αστροναύτης.
η) Ανάγνωση ιστορίας: « Ο φεγγαροσκεπαστής » του Eric Puybaret. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τί τους έκανε εντύπωση από την ανάγνωση της ιστορίας.
θ) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά ζωγραφίζουν, κόβουν και κολλούν σε μπλε σκούρο κανσόν χαρτόνι « Αστροναύτες- Διαστημόπλοια».
7ο Εργαστήριο: « Τι γνωρίζαμε- Τι γνωρίζουμε;- Τι μάθαμε;».
α) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά επάνω σε χαρτί του μέτρου, ζωγραφίζουν, κόβουν και κολλούν τους: « Πλανήτες του Ηλιακόυ μας συστήματος». Τίτλος « Ηλιακό σύστημα -Πλανήτες».
β) Στις 5 Φεβρουαρίου, ημέρα Τετάρτη και ώρα : 9:30 π.μ.. – 11:00 π.μ. πραγματοποιήθηκε στο χώρο του νηπιαγωγείου, χωρίς την παρουσία γονέων / κηδεμόνων των νηπίων/ προ νηπίων, βιωματική- δια δραστική παράσταση, από την ομάδα : « Θέατρο παιδαγωγικές Δράσεις» με τίτλο : « Ταξίδι στο Διάστημα ». Τα παιδιά ζωγραφίζουν φωτοτυπία που τους δόθηκε από τη θεατρική ομάδα με τίτλο : « Ταξίδι στο Διάστημα ». Τα παιδιά ζωγραφίζουν τί τους έκανε εντύπωση από τη βιωματική – δια δραστική παράσταση, με τίτλο: « Ταξίδι στο Διάστημα».
γ) Στο εργαστήριο αυτό διαβάσαμε ποιήματα όπως: « Ο Αστροναύτης» ( Τούλα ,Κακούλλη), « Το Φεγγαράκι » ( Γ. Βιζυηνός) « Το Ηλιακό Λεωφορείο» ( Μαριάννα Κριεζή) , « Ο Βοριας και ο Ήλιος » ( Α. Λαζάρου). Λύσαμε αινίγματα για τον Ήλιο , το φεγγάρι, τη σκιά. Μιλήσαμε για το πόσες πολλές ιστορίες έχουν γραφτεί για τη Γη, τον Ήλιο, το Φεγγάρι, τα Αστεράκια και το Διάστημα, όπως: « Η Βασιλοπούλα που ζητούσε το φεγγάρι » ( Ζ. Βαλάση), « Το γατάκι που ήθελε να γίνει αστροναύτης »(Α. Βασιλειάδου), « Αστρόγατος » ( Ζ. Ζαραμπούκα), « Ο γαίδαράκος που ήπιε το φεγγάρι » ( Χρ. Μπουλιώτης), « Ένας πλανήτης στο πλυντήριο », ( Α. Κοντολέων), « Οι φορεσιές του Φεγγαριού» ( Σ. Μαντουβάλου), « Ο Φεγγαρούλης» ( Τζ. Ρόου), « Ένα φτυάρι στον Άρη», ( Ευτ. Τριβιζάς), « Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι», ( Έρικ, Καρλ). Επίσης διάφορα ελληνικά λαί’κα παραμύθια, όπως : «Η Πούλια και ο Αυγερινός », « Ο Ήλιος και το Φεγγάρι». Ακόμη είδαμε πίνακές όπως : « Έναστρος ουρανός», ( Βαν Γκογκ), « Ουράνιες σφαίρες», ( Μαγκριτ Ρενέ) ,« Ίκαρος» ( Μα τίς). Ακούσαμε τη « Μυθωδία » του Β. Παπαθανασίου, τις «τέσσερις εποχές» του Βιβάλντι.
Εκπαιδευτικά βίντεο που είδαμε:
- Ηλιακό σύστημα και πλανήτες, τροχιές των πλανητών.
- Ηλιακό σύστημα ταξίδι στο φεγγάρι , the solar system.
- Ηλιακό σύστημα- Διάστημα 1ο μέρος (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
- Ηλιακό σύστημα- Διάστημα 2o μέρος (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
- Μέρα- Νύχτα (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
- Iss Tour: kithen , bedrooms and the Loutrine.
- Διαστημικός σταθμός, βαρύτητα, εξωγήινη ζωή.
δ) Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και « Δημιουργία Μακέτας με τους Πλανήτες », με υλικά της τάξης, όπως χρώματα πλαστελίνης για τον κάθε πλανήτη, ξυλάκια, γαλάζια τέμπερα, χρυσόσκονη, ασημόσκονη, χαρτόνι , φελιζολ, μαρκαδόρους, για να γράψουν τα ονόματα των πλανητών, οπτικοποιώντας τη σκέψη τους και αυτά τα οποία έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών και η απόσταση από τον Ήλιο .
ε) Αυτοαξιολόγηση Προγράμματος.
Φωτογραφικό Υλικό:
1ο εργαστήριο
2ο εργαστήριο
3ο εργαστήριο
4ο εργαστήριο
5ο εργαστήριο
6ο εργαστήριο
7ο εργαστήριο