ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ( Α΄ ΤΜΗΜΑ)

Η τρίτη θεματική ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων τελείωσε επίσης με επιτυχία.

Θεματικός κύκλος : « Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία».

Υποθεματική: « Ψηφιακές Δεξιότητες ».

Τίτλος: « Steam και η Γη γυρίζει ».

Το « Steam και η Γη γυρίζει» έχει ως στόχο, με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού και με μεθόδους διερευνητικής μάθησης, οι μαθητές να σκεφτούν και να βρουν απαντήσεις σε ερωτήσεις για το διάστημα και για το γεγονός ότι οι πλανήτες δεν είναι απομονωμένοι ο ένας από τον άλλον, αλλά αλληλεξαρτώμενοι καθώς η Σελήνη περιστρέφεται γύρω από τη Γη, η Γη μαζί με με επτά άλλους πλανήτες, περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο και ο Ήλιος, με τη σειρά του, περιστρέφεται γύρω από το κέντρο του Γαλαξίας μας. Η Σελήνη, η Γη και ο Ήλιος αποτελούν τα τρία ουράνια σώματα τα οποία σχηματίζουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα, με την εναλλαγή ημέρας/ νύχτας, τις εκλείψεις και τις εποχές που προκύπτουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων αυτών και με τις οποίες οι μικροί μαθητές θα πειραματιστούν και θα γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο. Ακόμα το συγκεκριμένο εργαστήριο, καλλιεργεί τις δεξιότητες του 21ο αιώνα, καθώς επίσης τις δεξιότητες τεχνολογίας, δημιουργική σκέψη, χωροχρονικές έννοιες, πρωτοβουλία στην επίλυση προβλημάτων.

Διάρκεια Θεματικού Κύκλου: 7 εργαστήρια ( Φεβρουάριος 2025- Μάρτιος 2025).

Εργαστήρια:

1ο Εργαστήριο :« Γνωριζόμαστε από κάπου; Το παιχνίδι με τις ερωτήσεις ». 

α) Πρώτη διερεύνηση γνώσεων των παιδιών αναφορικά με το θέμα. Τα παιδιά ακούγοντας μουσική , παρακολουθούν στην ολομέλεια, φωτογραφίες από πλανήτες του ηλιακού συστήματος.

β) Συζητάμε τι γνωρίζουν για το διάστημα και τί θα ήθελαν να μάθουν.

γ) Βλέπουμε βίντεο σχετικό με το « Ηλιακό Σύστημα» και μιλάμε για τον Ήλιο και τους πλανήτες.

2ο Εργαστήριο :« Ας δούμε τους πλανήτες από κοντά. Υπάρχει ζωή εκεί έξω;»

α) Θέτουμε ανοιχτά ερωτήματα στα παιδιά προκειμένου να προάγουμε τη γνωστική τους δραστηριότητα, αλλά και να βοηθήσουμε τα παιδιά να εξασκήσουν την προσοχή και την παρατηρητικότητά τους, όπως: Πόσοι είναι οι πλανήτες; Τί σχήμα και χρώμα έχουν; Σε τί μοιάζουν, σε τί διαφέρουν; Πώς κινούνται; Πού βρίσκεται ο Ήλιος; Πού βρίσκεται η Γη ; Ποιος είναι ο πιο κοντινός και ποιος ο πιο μακρινός πλανήτης από τη Γη; Υπάρχει ζωή στους άλλους πλανήτες;

β) Τα παιδιά, μέσα από βίντεο, συνεχίζουν να μαθαίνουν για τους πλανήτες του Ηλιακού μας συστήματος.

γ) Εκφράζονται με δημιουργικό και βιωματικό τρόπο αναπαριστώντας την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος εξασκώντας την αισθητηριακή τους μνήμη.

δ) Ζωγραφίζουμε τον πλανήτη Γη, όπως φαίνεται από το διάστημα.

ε) Ζωγραφίζουμε τον αγαπημένο μας πλανήτη.

ζ) Ζωγραφίζουμε τί μας έκανε εντύπωση από την ανάγνωση της ιστορίας « Ο Γιός της Αστερόσκονης», του συγγραφέα Σταύρου Αυγολούπη. Ζωγραφίζω τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, τους μετρώ και γράφω τον αντίστοιχο αριθμό (8).

3ο Εργαστήριο: « Ο Ήλιος μας η πηγή της ζωής μας ».

α) Μέσα από βίντεο τα παιδιά γνωρίζουν τον Ήλιο και τα χαρακτηριστικά του. Πώς κινείται ο Ήλιος; Με τί μοιάζει ο Ήλιος; Πώς είναι η επιφάνεια του Ήλιου;

β) Ήλιος και Μυθολογία « Μύθος του Φαέθωνα ».

Συνδέουμε τον Ήλιος με την Μυθολογία, αφήνοντας τη δημιουργικότητα των παιδιών να εξωτερικευτεί. Αφηγούμαστε στα παιδιά τον  « Μύθο του Φαέθωνα » γιό του Ήλιου και της Κλυμένης.

γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν τον Μύθο.

δ) Ενώνουν την εικόνα από το «Μύθο του Φαέθωνα » με τη σωστή λέξη.

ε) Συζήτηση με τα παιδιά για το φως και τη θερμότητα του Ήλιου. Οφέλη και συνέπειες. Ποιες είναι οι συνέπειες όταν ο Ήλιος είναι πολύ κοντά ή πολύ μακριά από τη Γη. Σύνδεση της υπερβολικής θερμότητας από τον Ήλιο με την υπερθέρμανση του Πλανήτη. Αναφορά σε περιβαλλοντικά προβλήματα.

4ο Εργαστήριο: « Ήλιε, Γη, Σελήνη- Μέρα ή Νύχτα ».

α) Τα παιδιά, μέσα από βίντεο, γνωρίζουν την κίνηση της Γης γύρω από τον άξονά της.

β) Κατανόηση της εναλλαγής μέρα και νύχτας, που προκαλείται από την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της. Πείραμα με φακό και τη Γη ( Υδρόγειο Σφαίρα), για την κατανόηση της εναλλαγής ημέρας- νύχτας.

γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν τη μεριά της Γης που είναι ημέρα (με κίτρινο μαρκαδόρο) και τη μεριά που είναι νύχτα  ( με γκρι μαρκαδόρο).

δ) Συζητάμε πως περνάμε την ημέρα μας και πώς τη νύχτα.

ε) Ζωγραφίζουμε τι βλέπουμε έξω από το παράθυρό μας « Την Ημέρα» και « Το Βράδυ».

στ) Παρατηρούμε τις σκιές του Ήλιου σε αντικείμενα, κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς και την πορεία του Ήλιου.  Τα παιδιά παρατηρούν πως αλλάζουν οι σκιές των δέντρων στην αυλή του Νηπιαγωγείου, τη διάρκεια της ημέρας ποια μέρη της τάξης φωτίζει ο ήλιος το πρωί ή το μεσημέρι και προς ποια κατεύθυνσή δείχνει η σκιά σε σχέση με τον ήλιο. Επίσης, πότε είναι μεγαλύτερη η σκιά και πότε μικρότερη.

5ο Εργαστήριο « Όμορφες κόρες του Χρόνου».

α) Μέσα από συζήτηση και βίντεο, τα παιδιά μαθαίνουν για τις εποχές του χρόνου πως δημιουργούνται , ποια είναι η κίνηση της Γης γύρω από τις εποχές, πως ξεχωρίζουν τις εποχές.

β) Ζωγραφίζουμε τις τέσσερις εποχές και τις φάσεις του Ήλιου και γράφουμε τα ονόματα των τεσσάρων εποχών.

γ) Ζωγραφίζουμε την αγαπημένη μας εποχή.

δ) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά ζωγραφίζουν τις τέσσερις εποχές του χρόνου ( Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας) και γράφουν τα ονόματά τους σε άσπρο κανσόν χαρτόνι.

«Ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο, ένα τεράστιο βήμα για την ανθρωπότητα» είπε Νηλ Άρμστρονγκ, όταν πάτησε το πόδι του στη Σελήνη!!!

6ο Εργαστήριο : « Ταξίδι στη Σελήνη ».

α) Μέσα από βίντεο και φωτογραφίες, τα παιδιά γνωρίζουν τη Σελήνη και τα χαρακτηριστικά της, την επιφάνειά της, της φάσεις της σελήνης, την απόσταση Σελήνης – Γης.

β) Επίσης, βλέπουν, παρατηρούν και μαθαίνουν για τους πυραύλους, τα διαστημόπλοια, τους αστροναύτες και τα ταξίδια τους στο Διάστημα.

γ) Τα παιδιά ζωγραφίζουν : «Ταξιδεύω με έναν πύραυλο».

δ) Ακόμα ζωγραφίζουν : Ο πύραυλός σου μόλις προσγειώθηκε στο φεγγάρι».

ε) Ζωγραφίζουμε τις : «8 φάσεις της Σελήνης».

στ) Διαδρομή αστροναυτών μέχρι να φτάσουν στα διαστημόπλοιά τους ή σε πλανήτη.

ζ) Αν τα παιδιά ήταν αστροναύτες, ποιον πλανήτη ήθελαν να κατακτήσουν; Ποιο όνομα θα του έδιναν; Ζωγραφίζουν τον πλανήτη όπως τον φαντάζονται και γράφουν το όνομά του στο σημαιάκι που κρατά ο αστροναύτης.

η) Ανάγνωση ιστορίας: « Ο φεγγαροσκεπαστής » του Eric Puybaret. Τα παιδιά ζωγραφίζουν τί τους έκανε εντύπωση από την ανάγνωση της ιστορίας.

θ) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά ζωγραφίζουν, κόβουν και κολλούν σε μπλε σκούρο κανσόν χαρτόνι « Αστροναύτες- Διαστημόπλοια».

7ο Εργαστήριο: « Τι γνωρίζαμε- Τι γνωρίζουμε;- Τι μάθαμε;».

α) Ομαδική κατασκευή: Τα παιδιά επάνω σε χαρτί του μέτρου, ζωγραφίζουν, κόβουν και κολλούν τους: « Πλανήτες του Ηλιακόυ μας συστήματος». Τίτλος « Ηλιακό σύστημα -Πλανήτες».

β) Στις 5 Φεβρουαρίου, ημέρα Τετάρτη και ώρα : 9:30 π.μ.. – 11:00 π.μ. πραγματοποιήθηκε στο χώρο του νηπιαγωγείου, χωρίς την παρουσία γονέων / κηδεμόνων των νηπίων/ προ νηπίων, βιωματική- δια δραστική παράσταση, από την ομάδα :  « Θέατρο παιδαγωγικές Δράσεις» με τίτλο :  « Ταξίδι στο Διάστημα ». Τα παιδιά ζωγραφίζουν φωτοτυπία που τους δόθηκε από τη θεατρική ομάδα με τίτλο : « Ταξίδι στο Διάστημα ». Τα παιδιά ζωγραφίζουν τί τους έκανε εντύπωση από τη βιωματική – δια δραστική παράσταση, με τίτλο: « Ταξίδι στο Διάστημα».

γ) Στο εργαστήριο αυτό διαβάσαμε ποιήματα όπως: « Ο Αστροναύτης» ( Τούλα ,Κακούλλη), « Το Φεγγαράκι » ( Γ. Βιζυηνός) « Το Ηλιακό Λεωφορείο» ( Μαριάννα Κριεζή) , « Ο Βοριας και ο Ήλιος » ( Α. Λαζάρου). Λύσαμε αινίγματα για τον Ήλιο , το φεγγάρι, τη σκιά. Μιλήσαμε για το πόσες πολλές ιστορίες έχουν γραφτεί για τη Γη, τον Ήλιο, το Φεγγάρι, τα Αστεράκια και το Διάστημα, όπως: « Η Βασιλοπούλα που ζητούσε το φεγγάρι » ( Ζ. Βαλάση), « Το γατάκι που ήθελε να γίνει αστροναύτης »(Α. Βασιλειάδου), « Αστρόγατος » ( Ζ. Ζαραμπούκα), « Ο γαίδαράκος που ήπιε το φεγγάρι » ( Χρ. Μπουλιώτης), « Ένας πλανήτης στο πλυντήριο », ( Α. Κοντολέων), « Οι φορεσιές του Φεγγαριού» ( Σ. Μαντουβάλου), « Ο Φεγγαρούλης» ( Τζ. Ρόου), « Ένα φτυάρι στον Άρη», ( Ευτ. Τριβιζάς), « Παρακαλώ μπαμπά φέρε μου το φεγγάρι», ( Έρικ, Καρλ). Επίσης διάφορα ελληνικά λαί’κα παραμύθια, όπως : «Η Πούλια και ο Αυγερινός », « Ο Ήλιος και το Φεγγάρι».  Ακόμη είδαμε πίνακές όπως : « Έναστρος ουρανός», ( Βαν Γκογκ), « Ουράνιες σφαίρες», ( Μαγκριτ Ρενέ) ,« Ίκαρος» ( Μα τίς). Ακούσαμε τη « Μυθωδία » του Β. Παπαθανασίου, τις  «τέσσερις εποχές»  του Βιβάλντι.

Εκπαιδευτικά βίντεο που είδαμε:

  • Ηλιακό σύστημα και πλανήτες, τροχιές των πλανητών.
  • Ηλιακό σύστημα ταξίδι στο φεγγάρι , the solar system.
  • Ηλιακό σύστημα- Διάστημα 1ο μέρος (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
  • Ηλιακό σύστημα- Διάστημα 2o μέρος (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
  • Μέρα- Νύχτα (εκπαιδευτικό βίντεο picou-picou)
  • Iss Tour:  kithen , bedrooms and the Loutrine.
  • Διαστημικός σταθμός, βαρύτητα, εξωγήινη ζωή.

δ) Ομαδοσυνεργατική μέθοδος και « Δημιουργία Μακέτας με τους Πλανήτες », με υλικά της τάξης, όπως χρώματα πλαστελίνης για τον κάθε πλανήτη, ξυλάκια, γαλάζια τέμπερα, χρυσόσκονη, ασημόσκονη, χαρτόνι , φελιζολ, μαρκαδόρους, για να γράψουν τα ονόματα των πλανητών, οπτικοποιώντας τη σκέψη τους και αυτά τα οποία έμαθαν, όπως η σειρά των πλανητών και η απόσταση από τον Ήλιο .

ε) Αυτοαξιολόγηση Προγράμματος.

Φωτογραφικό Υλικό:

1ο εργαστήριο

IMG 20250407 090415

2ο εργαστήριο

IMG 20250407 090847

IMG 20250407 090815

IMG 20250407 090842

IMG 20250407 090845

IMG 20250402 112028

 

IMG 20250402 111231

IMG 20250402 105722

IMG 20250402 105606

IMG 20250402 105639

IMG 20250404 075447

IMG 20250402 110230

IMG 20250402 110203

3ο εργαστήριο

IMG 20250402 110658

IMG 20250402 110630

4ο εργαστήριο

IMG 20250317 091235

IMG 20250317 091153

IMG 20250317 091216

IMG 20250402 114134

IMG 20250402 104644

IMG 20250402 104637

IMG 20250402 104625

5ο εργαστήριο

IMG 20250402 113809

IMG 20250402 104050

IMG 20250402 104117

IMG 20250402 104138

IMG 20250314 104731

IMG 20250314 105240

IMG 20250329 064618

6ο εργαστήριο

IMG 20250402 112653

IMG 20250402 112601

IMG 20250402 112553

IMG 20250403 221945

IMG 20250402 115354

IMG 20250402 113311

IMG 20250402 115045

IMG 20250328 085519

IMG 20250331 103606

7ο εργαστήριο

IMG 20250314 110711

IMG 430106e8b7fcff5ff88843df82ae6e99 V

IMG cfddfb468b141d10e366a1df07f7db60 V IMG db62b2152c16e7656434fc42f2e187a8 V

IMG 06a7cf562923ab0695d8286906664b40 V

IMG fd2cc736bd3f5d573903c17c97c0def2 V

IMG 1743731678498

IMG 1743731743492

IMG 1743731813300

IMG 1743731883611

IMG 1743731960602

IMG 1743732019871

 

 

IMG 1743732105438

IMG 1743732226888

IMG 1743732274132

 

IMG 1743732514773

 

IMG 2d55cb626d850bae505915cad7eb09e5 V

IMG 20250402 114507

IMG 20250402 111652

IMG 20250328 085942

IMG 20250404 145403

IMG 20250313 094543

IMG 20250313 094708

IMG 20250313 095022

IMG 20250313 095052

IMG 20250313 095103

IMG 20250313 095117

IMG 20250328 085901

 

IMG 20250312 091631

IMG 20250312 092522

IMG 20250312 092843

IMG 20250312 093013

 

IMG 20250312 094254

IMG 20250312 120803

IMG 20250312 124017

IMG 20250313 114721

IMG 20250314 110904

IMG 20250314 111146

IMG 20250314 111148

IMG 20250314 111251

IMG 1743767035065

IMG 20250407 091250