ΔΡΑΣΕΙΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
-
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Σε μία πλατφόρμα ( dotstorming), όλοι οι εκπαιδευτικοί της ομάδας των Storytellers της Οικοσυμμαχίας παρουσιάζουν τον εαυτό τους καθώς και το βιβλίο που αγαπούν.
-
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Ανεβάζουμε σε ένα padlet βίντεο τραβηγμένο από τα ίδια τα νήπια με την χρήση του τάμπλετ, όπου παρουσιάζουν το νηπιαγωγείο τους στα μέλη των Storytellers της Οικοσυμμαχίας.
-
ΛΟΓΟΤΥΠΟ
Η πρώτη δράση αφορά τη συνεργατική δημιουργία του λογότυπού μας “Οι Storytellers της Οικοσυμμαχίας”.
Κάθε σχολείο αναλαμβάνει να φτιάξει ( διακοσμήσει) ένα γράμμα από τη λέξη “Storytellers” έχοντας σαν έμπνευση τα βιβλία.
Εμείς στολίσαμε το γράμμα “r” με εικόνες από το παραμύθι: ” Ο Τζακ και η φασολιά”
Και το συλλογικό αποτέλεσμα:
-
ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ «ΘΕΛΩ»
Το βιβλίο δίνεται ως έναυσμα για τη δημιουργία του ΚΗΠΟΥ ΤΩΝ ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ. Όταν το διαβάσουμε ακούμε τα θέλω των δικών μας παιδιών και τα καταγράφουμε. Έπειτα τα θέλω όλων των παιδιών των Storytellers της Οικοσυμμαχίας” μπαίνουν στο παρακάτω συνεργατικό έγγραφο.
Storytellers Τα Θέλω- Ιδεοθύελλα
-
Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ
Σε συνέχεια της προηγούμενης δράσης, συζητάμε με τα παιδιά για το αν τα ‘θέλω’ τα δικά μας είναι ίδια με τα ‘θέλω’ των παιδιών που ζουν σε πόλεμο, σε καμένη γη, κοντά σε εργοστάσια, που είναι στο νοσοκομείο, πρόσφυγες ή σε σχολείο που δεν τους σέβονται και γενικά πουν καταστάσεις διαφορετικές από τις δικές μας Αν θέλουμε να είμαστε εμείς αλλά και όλα τα παιδιά χαρούμενα, πρέπει να αλλάξουμε-ανατρέψουμε κάποιες καταστάσεις.
- Στείλαμε σαν αποστολή στο σπίτι για να κινητοποιηθούν οι μαθητές και οι γονείς και να απαντήσουν στην ερώτηση “Ποια ανατροπή θα έκανες εσύ για μια καλύτερη ζωή;”. γράφοντας την πρότασή τους σε χρωματιστό χαρτάκι και ζωγραφίζοντάς την.
https://blogs.sch.gr/2niperetr/files/2024/01/ΠΟΙΑ-ΑΝΑΤΡΟΠΗ-ΘΑ-ΕΚΑΝΕΣ-ΕΣΥ.pdf
2. Έπειτα μαζέψαμε τις προτάσεις που ήρθαν από το σπίτι και τις βάλαμε να διακοσμούν τον ΤΟΙΧΟ ΤΩΝ ΑΝΑΤΡΟΠΩΝ,(χαρτόνι από χαρτόκουτο και πάνω να κολλήσουμε τις προτάσεις). Τις ομαδοποιήσαμε και ψηφίσαμε τις τρεις επικρατέστερες.
2ο Νηπιαγωγείο Ερέτριας | 1.Θέλω να μην καίνε τα δέντρα και να μην πετάνε σκουπίδια
2. Θέλω να σταματήσουν οι βόμβες και να έρθει η ειρήνη 3.Θέλω όλα τα παιδιά να έχουν μια οικογένεια και να τα προστατεύει |
3. Μετά συναντηθήκαμε μέσω webex με το Νηπιαγωγείο Πηλίου Ευβοίας και αλληλοπαρουσιάσαμε τις ιδέες μας.
4. Το επικρατέστερο θέλω μας, που ήταν “Όλα τα παιδιά να έχουν μια οικογένεια”, το κάναμε λουλούδι ή μάλλον λουλούδια, ( λόγω του θέματος) για να ανθίσουν στον κήπο των ανατροπών. Τα λουλούδια τα φτιάξαμε με ανακυκλώσιμα υλικά που υπήρχαν στο νηπιαγωγείο μας και γράψαμε επάνω του το μήνυμά μας.
-
“ΜΟΛΙΣ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΘΑ ΣΠΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΠΟΥ ΕΡΧΟΜΑΙ ΕΓΩ ΘΑ ΜΑΘΕΙΣ”;
Στο νηπιαγωγείο φτάνει ένας φάκελος . Ανοίγοντάς το, βλέπουμε μέσα ένα κουμπί που μας ζητάει να ψάξουμε, έπειτα από οδηγίες, και να βρούμε κάποια χρώματα τα οποία θα μας οδηγήσουν, αποκρυπτογραφώντας, στο μέρος από το οποίο προέρχεται το κουμπί.
Είχαμε κρύψει 4 κύκλους έξω στην αυλή τεσσάρων χρωμάτων. Ακολουθώντας τα παιδιά τις οδηγίες και καθώς έλυναν και κάποιους γρίφους βρήκαν τους χρωματιστούς κύκλους, τους έφεραν στην ολομέλεια και ακολουθώντας έναν πίνακα αναφοράς όπου το κάθε χρώμα αντιπροσώπευε ένα γράμμα, έβαλαν τους κύκλους στην σειρά που τους είπε η νηπιαγωγός και προσπαθήσαν να αποκωδικοποιήσουν την λέξη, “Βιβλίο”. Στην συνέχεια καλούνται τα παιδιά να ακολουθήσουν με οδηγίες την σωστή διαδρομή για να γραφτεί η λέξη “Βιβλίο”.
-
ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ “ΤΟ ΚΟΥΜΠΙ”- ΑΦΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.
https://blogs.sch.gr/2niperetr/files/2024/01/Το-κουμπί-παραμύθι.pdf
Το παραμύθι δεν έχει λόγια και καλούνται τα παιδιά να αφηγηθούν μόνα τους την ιστορία σύμφωνα με τις εικόνες που βλέπουν.
-
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΥΜΠΙΟΥ -ΜΑΣΚΟΤ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ
Το κουμπί έγινε πολύ αγαπητός επισκέπτης στο νηπιαγωγείο μας. Αρχίσαμε να ζωγραφίζουμε κουμπιά με διαφόρους τρόπους και στο τέλος αποφάσισαν να φτιάξουν ένα κουμπί μασκότ από επαναχρησιμοποιούμενα υλικά. Έτσι λοιπόν, ένα μαξιλάρι και ένα καπάκι μεταμορφώνονται σε κουμπιά -κουδουνίστρες.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
-
ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΥΜΠΙ ΣΟΥ ΔΙΝΕΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ, ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΑ ΓΡΑΦΤΕΙ
Το κουμπί της ιστορίας που διάβασαν οι ομάδες στέλνει αποστολή στους μαθητές να χωριστούν σε τέσσερις ομάδες σχολείων και να δημιουργήσουν τις δικές τους χριστουγεννιάτικες ιστορίες.
Ειδικότερα, κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δημιουργήσει 4 κάρτες (κάθε σχολείο φτιάχνει μία) με διαφορετικό περιεχόμενο.
- η πρώτη κάρτα παρουσιάζει τον ήρωα της ιστορίας
- η δεύτερη κάρτα αφορά το μέρος που μένει ο ήρωας
- η τρίτη κάρτα ένα στοιχείο χριστουγεννιάτικο-πρωτοχρονιάτικο
- η τέταρτη κάρτα ένα εμπόδιο/απρόοπτο γεγονός/μια έκπληξη/ πρόκληση/περιπέτεια/ έναν εχθρό και
- Όλες οι ομάδες έχουν μια πέμπτη κοινή κάρτα, αυτή με το κουμπί που έχει μαγικές ικανότητες/ιδιότητες. Η κοινή κάρτα περιέχει το κουμπί που στολίστηκε γιορτινά από αστέρια που έφτιαξαν όλα τα σχολεία της ομάδας
Εμείς αφού ζωγραφίσαμε με πολλούς τρόπους τρίγωνα, τα συνθέσαμε και φτιάξαμε ένα αστέρι που το στείλαμε να στολίσει γιορτινά το μαγικό κουμπί.
Με τον τροχό της τύχης επιλεχθήκαμε να συμμετέχουμε στην πρώτη ομάδα δημιουργίας μιας Χριστουγεννιάτικης ιστορίας μαζί με το Α΄Δημοτικό Σχολείο Παραλιμνίου Κύπρου, τα Νηπιαγωγεία Αγίου Κωνσταντίνου και Αυλωναρίου και το 33ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας.
Αφού συναντηθήκαμε διαδικτυακά με τα υπόλοιπα σχολεία, φτιάξαμε μια ιδεοθύελλα , όπου όλα τα σχολεία γράφανε τις ιδέες των παιδιών για όλες τις κάρτα και το κάθε σχολείο έπρεπε να διαλέξει την δική του μέσα από αυτήν την ιδεοθύελλα. Επιλέξαμε την τρίτη κάρτα με το χριστουγεννιάτικο στοιχείο και τα παιδιά επέλεξαν να βάλουν τον Ρούντολφ.
-
12 ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ-12 ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ-12 ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΚΟΣΜΟ ΠΙΟ ΦΩΤΕΙΝΟ! ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2024
Δώδεκα συγγραφείς από Ελλάδα και Κύπρο, έπειτα από πρόσκληση των διοργανωτών της ομάδας, ανέλαβαν να στείλουν τα δικά τους κείμενα(με βάση τις ανατροπές των σχολείων) για να κοσμήσουν κάθε μήνα του ημερολογίου της Οικοσυμμαχίας.
Στόχος της συγκεκριμένης δραστηριότητας είναι το κάθε σχολείο να αναλάβει να αναπαραστήσει κάθε κείμενο που μας έστειλαν οι συγγραφείς με στοιχεία που θα ζωγραφίσουν τα παιδιά, εμπνευσμένα από το κείμενο του κάθε συγγραφέα. Τα Δημοτικά Σχολεία ανέλαβαν την δημιουργία των ημερολογίων με αριθμούς και μέρες βάζοντας την δική τους τέχνη!
Εμείς σαν νηπιαγωγείο αποφασίσαμε να ζωγραφίσουμε ζώα για τον μήνα Οκτώβριο.
Τα ημερολόγια πουλήθηκαν και ένα μέρος των χρημάτων που συγκεντρώθηκαν δόθηκαν στο Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, για την οργάνωση της πλανόδιας βιβλιοθήκης.
-
ΜΙΑ ΚΑΡΤΑ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΗ
Κάθε σχολείο αναλαμβάνει να δημιουργήσει την δική του κάρτα με άχρηστο υλικό και να προσθέσει ως ευχή μια από τις ανατροπές που πρότεινε η ομάδα του. Οι κάρτες θα σταλούν στο Παράρτημα Βιβλιοθήκης Τριφυλίας, να τις αξιοποιήσει στη διακόσμηση του χώρου.
Φτιάξαμε από χρωματιστά κομμάτια χαρτιών και χαρτονιών, που μας είχαν περισσέψει από κατασκευές, κάρτα με ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο, γράψαμε ευχές και την ανατροπή που επιλέξαμε και την στείλαμε με το Ταχυδρομείο.
-
ΔΡΑΣΗ: ΧΑΡΙΣΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΔΥΝΑΜΩΣΕ ΤΟ ΦΩΣ
Διαβάστε στο παρακάτω άρθρο:
-
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΛΟ ΑΝΘΡΩΠΟ
Διαβάστε στο παρακάτω άρθρο:
ΔΡΑΣΕΙΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
-
ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΣΥΝΑΝΤΙΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΡΑΦΕΙΟ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
Κάθε σχολείο της ομάδας αναλαμβάνει να διαβάσει ένα παραμύθι ενός από τους 12+1 συγγραφείς, που συνεργάστηκαν με την οικοσυμμαχία για να γίνει το ημερολόγιο. Διαλέγουν τον ήρωα και τον βάζουν να συμμετέχει σε μια ιστορία, όπου ο καθένας με τον δικό του μοναδικό τρόπο ψιθυρίζει σε ένα μαγικό κουμπί-καρφίτσα μία λέξη που θα κάνει τον κόσμο καλύτερο και πιο φωτεινό.
Τα βιβλία που διαβάστηκαν και δάνεισαν τον ήρωά είναι στο παρακάτω έγγραφο:
Οι ήρωες συναντιούνται στο ραφείο ονείρων
Εμείς διαβάσαμε το παραμύθι “Τα παπούτσια των άλλων” της Άλκηστις Χαλικιά και βάλαμε την Ματού να ψιθυρίζει στην καρφίτσα-κουμπί την λέξη “κατανόηση”.
Ζωγραφίσαμε για το σκηνικό της ιστορίας μας
Όλοι οι ήρωες συναντιούνται στο ραφείο των ονείρων με την βοήθεια του storyjumper και μαθαίνουμε πολλές λέξεις
- ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΚΟΛΟΥΘΩ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΩ
Κατά την διάρκεια συγγραφής της ιστορίας για να κρατηθεί αμείωτο το ενδιαφέρον, το κάθε σχολείο μόλις ανεβάζει την ιστορία του στο συνεργατικό storyjumper ανεβάζει και μία πρόκληση-παιχνίδι σε άλλο συνεργατικό έγγραφο- χάρτη για όλη την ομάδα.
Εμείς φτιάξαμε ένα παιχνίδι μνήμης με το εργαλείο του wordwall
Η Ματού σε προκαλεί να θυμηθείς τις λέξεις που είπε ο κάθε ήρωας
Απαντούμε όμως και στις προκλήσεις των άλλων σχολείων, παίρνοντας μέρος σε παιχνίδια και απαντώντας σε κουίζ.
Φωτογραφίες από αυτές τις δραστηριότητες μπήκαν σε συνεργατικό camva.
- ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΕΝΟΣ ΚΟΣΜΟΥ ΦΩΤΕΙΝΟΥ
Το κάθε σχολείο επιλέγει ένα γράμμα της αλφαβήτου και αφού το φιλοτεχνήσει βρίσκει μία λέξη ανατρεπτική που συμβάλει στην αλλαγή του κόσμου, την γράφει την ζωγραφίζει και το στολίζει σε ένα κουτί από παπούτσια. Όλα τα γράμματα θα μπουν σε συνεργατικό έγγραφο για να φτιαχτεί ένα αλφαβητάρι
Εμείς φτιάξαμε με το γράμμα “Φ” την λέξη Φιλία
- ΕΝΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΓΕΜΑΤΟ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ
Ηχογραφούμε το κείμενο της συγγραφέως Χριστίνας Αποστολίδη για τον μήνα Οκτώβριο από το ημερολόγιο με τις φωνές των παιδιών με σκοπό να δοθεί σε τυφλά παιδιά
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΟΙΚΟΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ (1)
- ΄ΑΝ΄΄ για 12+1 συγγραφείς και μία εικονογράφο
Το κάθε σχολείο κάνει μία περίεργη και ανατρεπτική ερώτηση στους 12+1 συγγραφείς της παρέας μας και εκείνοι καλούνται ένας ένας να τους απαντήσει.
ΑΝ΄΄ για 12+1 συγγραφείς και μία εικονογράφο
Επίσης και οι 12+1 συγγραφείς μας ρωτάνε και εμείς καλούμαστε να τους απαντήσουμε στο παρακάτω συνεργατικό padlet.
- ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΣΥΝΑΝΤΩ
Επικοινωνούμε με την συγγραφέα του βιβλίου “Τα παπούτσια των άλλων” κα Χαλικιά και την καλούμε σε τηλεσυνάντηση. Η Κα Χαλικιά αποδέχθηκε με χαρά την πρόσκλησή μας και απαντούσε στις ερωτήσεις και απορίες των μικρών μαθητών μας, με τον δικό της μοναδικό, αλλά και διαδραστικό τρόπο σχετικά, με το επάγγελμα της συγγραφέως, πως γράφει ένα βιβλίο αλλά και συγκεκριμένα για τους ήρωες των παραμυθιών της, τα οποία είχαμε ήδη διαβάσει.
- NETIQUETTE
Χωριζόμαστε τα μέλη των Storytellers σε ομάδες και αναλαμβάνουμε να επεξεργαστούμε κάποιους από τους κανόνες του NetiQuette. Το νηπιαγωγείο μας, μαζί με το 6ο Χαλκίδας και το Α΄Δημοτικό Παραλιμνίου, έπειτα από συνεννόηση μέσω τηλεδιάσκεψης, ανaλάβαμε να ζωγραφίσουμε με το συνεργατικό colorillo και να φτιάξουμε τον τίτλο για την ευγένεια στο διαδίκτυο. Το Δημοτικό ηχογράφησε το κείμενο και όλα αυτά ανέβηκαν σε συνεργατική αφίσα στο Gennially.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΥ
ΛΑΪΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ
- Η γωνιά των αναμνήσεων
Α)Τα σχολεία συγκεντρώνουν υλικό (φωτογραφίες, αντικείμενα, φορεσιές κλπ.) σχετικό με την λαϊκή παράδοση. Μαζί με αυτά, οι μαθητές χρειάζεται να φέρουν και παλιά ή περίτεχνα κουμπιά. Με το υλικό που έχει στη διάθεσή του κάθε σχολείο θα φτιάξει μια γωνιά για να την προβάλλει. Κάθε ομάδα θα φωτογραφίσει το τελικό αποτέλεσμα και θα το αναρτήσει στο συνεργατικό χάρτη που θα δημιουργηθεί για τις ανάγκες της δράσης.
Β)Παράλληλα, τα σχολεία απευθύνουν πρόσκληση στις οικογένειες των μαθητών προκειμένου ένας γονιός ή συγγενής των παιδιών να αφηγηθεί ένα λαϊκό παραμύθι, το οποίο ηχογραφείται. Στο σχολείο μας δέχθηκε να έρθει η γιαγιά Αμφιτρίτη και να μας διηγηθεί το λαϊκό παραμύθι: “Το αλάτι”.
Τα λαϊκά παραμύθια που ηχογράφησαν τα σχολεία .
https://docs.google.com/document/d/12nthtZGXQdOFgs0oCbsdem8ELJjUzLyUBX_kc-wO8Cs/edit?usp=sharing
Γ) Στη συνέχεια, κάθε σχολείο με ψηφιακή ψηφοφορία αποφασίζει ποιο θα είναι το αντικείμενο από τη συλλογή (γωνιά) που θα εκπροσωπήσει την ιστορία και επιλέγει και ένα κουμπί από αυτά που έφεραν στο σχολείο. Τα αποτελέσματα της ψηφοφορίας, αναρτώνται σε συνεργατικό εργαλείο.
- Ο τοίχος των αναμνήσεων
Τα τελικά αποτελέσματα της προηγούμενης δράσης θα αποτυπωθούν σε έναν διαδραστικό τοίχο, ο οποίος θα αποτελείται από κάδρα με το αντιπροσωπευτικό αντικείμενο κάθε ομάδας( από τη γωνιά λαϊκής παράδοσης) και ένα κουμπί ( από αυτά που έφεραν τα παιδιά στο σχολείο) που θα λειτουργεί ως υπερσύνδεσμος για την παρουσίαση της ηχογραφημένης ιστορίας.
Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν με τα αντικείμενα της γωνιάς, έδειξαν ενδιαφέρον να ακούσουν την ιστορία και την χρήση του καθενός, έπαιξαν παιχνίδια ρόλων….
…και στο τέλος μας προσκάλεσαν τους γονείς και τις γιαγιάδες για να τους παρουσιάσουν τα αντικείμενα που είχαν μαζευτεί στην παραδοσιακή γωνιά, με τον δικό τους τρόπο.
Στο τέλος τους κεράσαμε γλυκό χαλβά. λόγω της Σαρακοστής, που είχαν φτιάξει τα ίδια μαζί με τις δασκάλες.
- Λίμερικ
Δημιουργία ληρολογημάτων. Τα σχολεία δημιουργούν μια αλυσίδα. Κάθε σχολείο με βάση την ιστορία του, επιλέγει ένα συγκεκριμένο στοιχείο ή πρόσωπο και προκαλεί το επόμενο σχολείο να δημιουργήσει ένα λίμερικ.
Για να γίνει πιο ενδιαφέρον στους μαθητές, η πρόκληση θα γίνει μέσω απλών αινιγμάτων που θα δημιουργήσουν τα παιδιά. Το σχολείο που δέχεται την πρόκληση, θα δημιουργήσει το λίμερικ ( γραμμένο με παιδικά γράμματα) και μαζί θα φτιάξει ένα σκίτσο ώστε να το εικονογραφήσει.
Το νηπιαγωγείο μας προκλήθηκε να βρει την απάντηση στο αίνιγμα του Νηπιαγωγείου Πηλίου και να φτιάξει ένα λίμερικ για ένα πρόβατο. Σκιτσάραμε και το πρόβατο:
Στην συνέχεια έφτιαξε αίνιγμα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό παραμύθι, “το αλάτι” και προκάλεσε το 6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας:
- Κλιμακωτό παραμύθι με την αφηγήτρια- παραμυθού Σάσα Βούλγαρη
Τα σχολεία χωρίζονται σε ζευγάρια και συνεργάζονται ώστε να δημιουργηθεί ένα μικρό κομμάτι του παραμυθιού ( 2- 4 στιχάκια ) από τη κάθε ομάδα, χρησιμοποιώντας μία από τις λέξεις που έχουν δοθεί στη πρώτη λίστα από τη Σάσα Βούλγαρη, που είναι ψυχοπαιδαγωγός, πολύ γνωστή για την ενασχόλησή της εδώ και 20 χρόνια με την παραδοσιακή τέχνη της αφήγησης, Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα κλιμακωτό παραμύθι όπως για παράδειγμα το ντίλι ντίλι.
Το νηπιαγωγείο μας συνεργάστηκε με το 33ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας και έχοντας την λέξη “φλουρί” την εντάξαμε στο κλιμακωτό παραμύθι, δίνοντας την σκυτάλη στο 6ο Νηπιαγωγείο Χαλκίδας και το νηπιαγωγείο Πηλίου.
Μόλις ολοκληρώθηκε η Σάσα Βούλγαρη το αφηγήθηκε στην Οικοσυμμαχία και μετά τα παιδιά εκτύπωσαν και στόλισαν το κλιμακωτό παραμύθι με σχέδια από την λαϊκή παράδοση
- Το Γλωσσάρι της Λαϊκής Παράδοσης
Σκοπός είναι να δημιουργήσουμε ένα γλωσσάρι με παλιές λέξεις που θα βρίσκουμε στα παραμύθια.
Πιο συγκεκριμένα:
α) κάθε ομάδα επιλέγει ένα-δυο γράμματα της αλφαβήτας και το διακοσμεί με μοτίβα της λαϊκής παράδοσης.
β) στη συνέχεια, οι μαθητές γράφουν τις λέξεις που έχει βρει η ομάδα τους και τις εικονογραφούν.
Εμείς επιλέξαμε το γράμματα Γ και Χ και γράψαμε και ζωγραφίσαμε τις λέξεις: ταγάρι, γκλίτσα, χράμι, βελέντζα
Το συνολικό αποτέλεσμα ανεβαίνει σε συνεργατικό έγγραφο:
- Καινοτόμες Εκπαιδευτικές Μέθοδοι
ΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ
- Εισαγωγή- Αποστολή για το σπίτι
Τα σχολεία στέλνουν στους γονείς την αποστολή να γράψουν σε ένα χαρτάκι το αγαπημένο τους κλασικό παραμύθι.
Έπειτα, κάθε ομάδα μαζεύει τις απαντήσεις και τις ομαδοποιεί δημιουργώντας την δική της αφίσα.
Ακολουθεί ο προβληματισμός των μαθητών προκειμένου να εντοπίσουν ποιο ζώο εμφανίζεται πιο συχνά στα κλασικά παραμύθιακαι οι απαντήσεις τους συγκεντρώνονται σε ένα συννεφόλεξο. Εκεί φαίνεται με μεγάλα γράμματα η λέξη λύκος.
- Λύκε, λύκε είσαι εδώ;
Σε πρώτη φάση οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν κλασικά παραμύθια με λύκους και στην συνέχεια αφού γίνουν ζευγάρια απαντούντην ερώτηση: “Ποια είναι τα συναισθήματα του λύκου στα κλασικά παραμύθια;”. Στόχος είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές να αναγνωρίσουν και να εντοπίσουν συναισθήματα, αλλά να δώσουν και την αιτιολογία τους.
Κάθε ζευγάρι θα συναντηθεί διαδικτυακά για να προσδιορίσει τη συναισθηματική κατάσταση καθώς και να συναποφασίσει την αιτία. Στην συνέχεια, το ένα μέλος θα ζωγραφίσει το πορτρέτο του λύκου με βάση το συγκεκριμένο συναίσθημα και το άλλο μέλος θα ηχογραφήσει το μήνυμα “Ένιωσα χαρά κλπ. επειδή …. (τι συνέβη)
Το νηπιαγωγείο μας έγινε ζευγάρι με το 6ο Χαλκίδας και στην πρώτη φάση ζωγράφισε τον χαρούμενο λύκο, ενώ στην δεύτερη ηχογράφησε την αιτία που ο λύκος ήταν στεναχωρημένος. Όλα τα πορτρέτα και οι ηχογραφήσεις ανεβαίνουν σε συνεργατικό πίνακα.
- Μια ιστορία θα σου πω μ’ έναν λύκο διαφορετικό
Το κάθε σχολείο αναλαμβάνει να αφηγηθεί ένα παραμύθι με λύκο , αλλά διαφορετικό, πιο σύγχρονο και να το ανεβάσει σε ένα κοινόχρηστο drive, όπου θα μπορούν να το ακούσουν, ή δουν και τα υπόλοιπα μέλη της Οικοσυμμαχίας. Παράλληλα, οργανώνουν και μία ημέρα, όπου θα το αφηγηθούν μέσα από τηλεσυνάντηση και θα έχουν την ευκαιρία να συναντηθούν με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.
Το νηπιαγωγείο μας αποφάσισε να αφηγηθεί το παραμύθι: “Ο λύκος ξαναγύρισε με τις φωνές και τον ιδιαίτερο τρόπο των παιδιών. Σαν συνέχεια της δράσης το ζωγράφισαν και το έκαναν μικρό βιβλιαράκι Φρενέ, όπου και το πήραν στο σπίτι.
- Ο λύκος κάνει ανατροπή και σε νέες περιπέτειες έχει μπει
Α)Με βάση τις απαντήσεις των γονέων δημιουργείται ένα αποθετήριο με κλασικά παραμύθια.
Β)Ο λύκος θα πρέπει να μπει σε όλα τα παραμύθια μαζί όμως με το κουμπί που μεταφέρει όλες τις όμορφες λέξεις για ένα καλύτερο κόσμο, που χρησιμοποιήσαμε στον προηγούμενο κύκλο.
Γ)Τα σχολεία μπαίνουν σε μία σειρά και το κάθε σχολείο προκαλεί το επόμενο με μία φράση π.χ. “Αν ο λύκος ήταν στο παραμύθι του Πινόκιο, τι ρόλο θα του έδινες και ποια μαγική λέξη θα χρησιμοποιούσες από το μαγικό κουμπί που βρήκε;”. Το σχολείο αποφασίζει για τον ανατρεπτικό ρόλο του λύκου, τον τοποθετεί στο κλασικό παραμύθι και δημιουργεί μία νέα σύντομη ιστορία φτιάχνοντας μικρό βιβλίο Φρενέ. Όλα τα βιβλιαράκια Φρενέ θα συγκεντρωθούν σε μια ψηφιακή βιβλιοθήκη.
Εμάς μας προκάλεσε το 4ο Βασιλικού να βάλουμε τον λύκο στο παραμύθι του παπουτσωμένου γάτου και να χρησιμοποιήσουμε την λέξη “Φιλία”. Φτιάξαμε το παρακάτω παραμύθι:
Το τοποθετήσαμε στην παρακάτω ψηφιακή βιβλιοθήκη μαζί με τα υπόλοιπα της ομάδας, αλλά και το πήραμε στο σπίτι, επειδή μας άρεσε!!
- Μ’ ένα ζάρι εγώ, συναίσθημα αλλάζω στο λεπτό
Οι ομάδες χωρίζονται για να δημιουργήσουν 3 διαφορετικά ζάρια:
α) ένα με τους λύκους και τα συναισθήματα,
β) ένα με διάφορα μέρη και
γ) ένα με αντικείμενα.
Οι ομάδες συναντιούνται για να αποφασίσουν τα μέρη του ζαριού. Ένα μέλος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να συγκεντρώσει τις ζωγραφιές που έχουν φτιάξει οι μαθητές με βάση τη συμφωνία που έχουν κάνει τα μέλη. Στη συνέχεια, ο υπεύθυνος ορίζει ποια εικόνα θα μπει σε κάθε πλευρά του ζαριού ΜΑΖΙ με συγκεκριμένους αριθμούς/ κουκίδες και τις ανεβάζει.
Μόλις τα ζάρια ολοκληρωθούν και τα τρία ζάρια οι αρχικές ομάδες συναντιούνται διαδικτυακά χρησιμοποιούν και τα 3 ζάρια και φτιάχνουν σε ηχητικό μια αυθόρμητη ιστορία με το λύκο.
Εμείς είμασταν στην ομάδα με τα αντικείμενα. Προτείναμε σαν αντικείμενο μία κιθάρα. Την ζωγραφίσαμε και την στείλαμε.
Το ζάρι της ομάδας των αντικειμένων:
Όταν συναντηθήκαμε διαδικτυακά ρίξαμε τα ζάρια και μας έτυχαν οι εξής φωτογραφίες:
και φτιάχτηκε από τα παιδιά η παρακάτω αυθόρμητη ιστορία.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΙΟΥ-ΙΟΥΝΙΟΥ
1. ΕΕΛΑΚ
- Το λουλούδι μας μιλά
O λύκος μέσα στο δάσος εντοπίζει “Τον Κήπο των Ανατροπών” με τα λουλούδια της Οικοσυμμαχίας. Προσέχει ότι ο κήπος δεν έχει τόσο ζωηρά χρώματα και αναρωτιέται τι συμβαίνει. Οι ομάδες χρησιμοποιούν το λουλούδι που έχουν δημιουργήσει στην αρχή του έργου για τον “Κήπο των Ανατροπών” και προβληματίζουν τους μαθητές θέτοντάς τους το ακόλουθο ερώτημα: “Αν το λουλούδι μας μπορούσε να μας μιλήσει, τι πιστεύετε ότι θα χρειαζόταν;”. Οι ιδέες των μαθητών καταγράφονται σε ιστόγραμμα στην τάξη.
- Ομάδες έρευνας
Στη συνέχεια, τα σχολεία δημιουργούν μικρές ομάδες με βάση την τεχνική έρευνας που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν: α)βιβλία της τάξης, β)έρευνα με χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, γ)πρόσκληση και συνέντευξη ενός ειδικού (γεωπόνου, δασολόγου, γεωργού κλπ.). Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη ομάδα αναζητά πληροφορίες μέσα σε βιβλία της τάξης για τις ανάγκες ενός φυτού.
- Ανταλλαγή πληροφοριών
Οι ομάδες παρουσιάζουν τα πιο σημαντικά σημεία της έρευνάς τους και αποφασίζουν μέσα από ψηφοφορία η κάθε μία ποιο απαραίτητο συστατικό για την επιβίωση των λουλουδιών, θα διαλέξουν.
Η ομάδα μας ψήφισε τον ήλιο,
- “Ζωντανή” φωτογραφία 3D λουλουδιού
Κάθε σχολείο χρησιμοποιεί το Microsoft Designer ‘η το Stable Diffusion Online.για να δημιουργήσει το αντίγραφο του 3D λουλουδιού τους Στη συνέχεια, οι ομάδες χρησιμοποιούν ένα νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης (Fliki.ai) για να δώσουν φωνή στο λουλούδι τους, εξηγώντας τι χρειάζεται και πώς μπορούν να βοηθήσουν οι μαθητές.
- Σχεδιασμός κοινής διαδρομής
Το κάθε σχολείο μετά από συνεννόηση, αναλαμβάνει να σχεδιάσει με τους μαρκαδόρους του ozobot, ένα κομμάτι της διαδρομής και το ανεβάζει σε συνεργατικό camva. Άλλα σχολεία φτιάχνουν τα στοιχεία που πρέπει να πάρουν τα φυτά, ώστε να μεγαλώσουν. Εμείς είμαστε στην ομάδα του ήλιου
- Η βοήθεια του Ozobot
Φτιάξαμε σε μεγάλο χαρτί , αντίγραφο της διαδρομής και οι μαθητές προγραμματίζουν το μικρό ρομπότ να μαζέψει τους ήλιους και να φτάσει να ζωντανέψει το λο9υλούδι τους. Τα αποτελέσματα θα μπουν στο παρακάτω συνεργατικό. Τέλος, ο ψηφιακός “Κήπος των Αναστροφών” ανθίζει ξανά!
- Ο πραγματικός κήπος των Ανατροπών
Τα σχολεία έχουν ως αποστολή να φυτέψουν από 1 έως 17 λουλούδια που θα εκπροσωπούν έναν από τους 17 Παγκόσμιους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης για να δημιουργήσουν τον “Ζωντανό Κήπο των Ανατροπών”, προσκαλώντας την τοπική κοινότητα να συμμετάσχει σε ένα ανοιχτό γεγονός που θα διοργανωθεί σε συνεργασία με τις οικογένειες. Σε κάθε λουλούδι θα τοποθετηθεί ως ετικέτα ο αντίστοιχος στόχος και θα ανέβει στην ανάλογη σελίδα της παρουσίασης.
Εμείς φυτέψαμε λαχανικά και λουλούδια, που είχαν φέρει οι γονείς τη ημέρα που συμμετείχαμε στην outdoor classroom day και φτιάξαμε πινακιδα για τον 14ο στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης που είναι η προστασία της ζωής κάτω από το νερό.
2. ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ
- Θαλάσσια Πρόκληση
Ο λύκος προσπαθεί να βοηθήσει τα λουλούδια να ζωντανέψουν και αναζητά τα στοιχεία που έχουν αποφασίσει οι ομάδες. Στην προσπάθειά του να μεταφέρει νερό, το κουμπί από τη ζακέτα του πέφτει μέσα στο ποτάμι και καταλήγει στον πάτο της θάλασσας. Εκεί εντοπίζει ότι στο βυθό υπάρχει μεγάλη αναστάτωση και βρίσκει διάφορα θαλάσσια ζώα υπό απειλή, αλλά και κάποια που δεν τα γνωρίζει.
Οι μαθητές παίζουν το escape room και εισάγονται στο θέμα
- Τα θαλάσσια ζώα της Μεσογείου κινδυνεύουν
Με βάση τα ζώα που εντοπίστηκαν στο παιχνίδι τα σχολεία χωρίζονται σε ομάδες και προσπαθούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για το συγκεκριμένο είδος. Κάθε σχολείο αναλαμβάνει ένα μέρος της παρουσίασης: τα χαρακτηριστικά του, τροφή-μέρος, απειλές. Τα αποτελέσματα παρουσιάζονται σε τοίχους linoit με ζωγραφιές των μαθητών και διάφορες λεζάντες σε μορφή post it. Οι ομάδες μπορούν να εμπλουτίσουν τους τοίχους με όποιο τρόπο θέλουν, μπορούν για παράδειγμα να βάλουν και βίντεο που είδαν οι μαθητές ή τραγούδια.
Το σχολείο μας ήταν στην ομάδα της φώκια μονάχους
- Το τραγούδι των θαλάσσιων ζώων
Φάση 1: Οι ομάδες κατασκευάζουν από άχρηστο υλικό τα θαλάσσια είδη που έχουν επιλέξει στη δράση 1, προκειμένου να δημιουργηθεί μια ψηφιακή γκαλερί
Φάση 2: Στη συνέχεια, οι ομάδες που έχουν δημιουργηθεί συναντιούνται διαδικτυακά ή μέσω εναλλακτικού τρόπου επικοινωνίας (messenger, Chat Twinspace κλπ.) και συν αποφασίζουν λέξεις κλειδιά σε συννεφόλεξο που δημιουργεί το ένα μέλος.
Το δεύτερο μέλος περνά τις λέξεις και όποιες άλλες πληροφορίες θεωρεί απαραίτητες από όσα έχουν συγκεντρωθεί στη Δράση 1 και χρησιμοποιεί το Chat GPT για να φτιάξει το δικό του ποίημα.
Έπειτα, το τρίτο μέλος της κάθε ομάδας αναλαμβάνει να χρησιμοποιήσει το Suno (εργαλείο ΑΙ) για να φτιάξει το δικό τους τραγούδι, βασισμένο στο κείμενο του Chat GPT. Το εργαλείο βγάζει εναλλακτικές, οπότε τα μέλη θα πρέπει να διαλέξουν αυτό που τους αρέσει (είτε μέσω του messenger σε υπο-ομάδα, είτε μέσα από ψηφιακή ψηφοφορία ή με όποιον άλλο τρόπο σκεφτούν και να κρατήσουν τεκμήρια της απόφασης).
- Εισβολή στη Μεσόγειο
Φάση 1: Τα σχολεία χωρίζονται σε ομάδες επιλέγοντας το θαλάσσιο είδος εισβολέα στη Μεσόγειο (μέδουσα, λαγοκέφαλος και φανταστικό ψάρι) και το κατασκευάζουν. Τα αποτελέσματά τους μπαίνουν και πάλι σε νέα αίθουσα του Art Steps.
Φάση 2: Οι ομάδες 1 και 2 (μέδουσες και λαγοκέφαλοι) αναζητούν πληροφορίες με σύντομη έρευνα (βίντεο, βιβλία κλπ.) για τους λόγους που τα είδη αυτά πολλαπλασιάζονται ταχύτερα ή μεταναστεύουν και καταγράφουν τις πληροφορίες σε ένα κοινό έγγραφο (φωτογραφίες από την έρευνα στην παρουσίαση με το ιστόγραμμα). Η ομάδα 3 (φανταστικό είδος) επικεντρώνεται στην ανακάλυψη πληροφοριών που σχετίζονται με λύσεις για την ισορροπία του υδάτινου οικοσυστήματος της Μεσογείου και τις καταγράφουν στο ίδιο έγγραφο.
Φάση 3: Στη συνέχεια, η ομάδα 1 (Μέδουσες) αναδεικνύει τους λόγους που οι μέδουσες και οι λαγοκέφαλοι εμφανίζονται στη Μεσόγειο, η ομάδα 2 εστιάζει στα προβλήματα και η ομάδα 3 προτείνει λύσεις. Και στις τρεις ομάδες τα μέλη συναντιούνται και συν διαμορφώνουν το περιεχόμενο της ιστορίας σε κόμικ με την υποστήριξη ενός κοινού bookcreator.
- Η ιστοριογραμμή των παραμυθιών ως τα σύγχρονα βιβλία
Τα σχολεία χωρίζονται σε 3 ομάδες και δημιουργούν την ιστοριογραμμή των παραμυθιών: α) λαϊκά, β)κλασικά και γ)σύγχρονα χρησιμοποιώντας εικόνες ή φράσεις προκειμένου να δημιουργήσουν ένα σύννεφο για κάθε ομάδα. Στόχος είναι οι μαθητές να κατανοήσουν την διαφορά των λαϊκών και των κλασικών παραμυθιών, αλλά και των σύγχρονων ιστοριών.
Τέλος παίζουν ψηφιακό παιχνίδι που τους βοηθά στον διαχωρισμό.
Τέλος εκδίδεται, όπως κάθε χρόνο η εφημεριδούλα των Storytellers με όλες τις συνεργατικές δράσεις της χρονιάς