Το σχολικό δίκτυο της Οικοσυμμαχίας, φέτος το σχολικό έτος 2024-2025, συγκεντρώνει σχολεία (νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία) από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Ισπανία, την Τουρκία, προωθώντας τη συνεργασία και την ανταλλαγή εμπειριών. Με πρωταγωνίστρια τη μασκότ-κούκλα της ομάδας, τον Άντριου και τα εικονικά του ταξίδια, οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να «εξερευνήσουν» τον κόσμο, ανακαλύπτοντας το πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον των χωρών προορισμού τους. Μέσα από τη μουσική, τις τέχνες, την ιστορία, την κουζίνα και τα προβλήματα κάθε περιοχής, οι μαθητές θα συνειδητοποιήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάθε χώρα, με παγκόσμιο αντίκτυπο. Σε κάθε σταθμό, η κούκλα θα επισκεφτεί ένα σχολείο και θα εξερευνήσει την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, αλλά και τις συνέπειες σε κάθε κοινότητα. Μέσα από καινοτόμες προσεγγίσεις οι μαθητές θα αναπτύξουν μια ολιστική κατανόηση των προβλημάτων και των πιθανών λύσεων, με βάση τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες. Παράλληλα, θα προτείνουν δράσεις που όχι μόνο θα ενισχύσουν την περιβαλλοντική συνείδηση αλλά και θα δημιουργήσουν ασφαλή και βιώσιμα σχολικά περιβάλλοντα, με απώτερο στόχο την ενεργό συμμετοχή του πολίτη. Οι δραστηριότητες θα συνδεθούν με τους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, προτείνοντας δημιουργικές και τεχνολογικά εμπλουτισμένες λύσεις. Στόχος της συνεργασίας είναι η καλλιέργεια αξιών και δεξιοτήτων που προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και ενισχύουν την κοινωνική αλλαγή. Το έργο σχεδιάστηκε με βάση τις αρχές “Open Canopy” του Project Zero (#OpenCanopy) του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, βασισμένο στη φιλοσοφία των Skills Labs (#SkillsLabs) και προωθεί το Ετήσιο Θέμα του eTwinning (#EUvalues), προσφέροντας ένα πλούσιο περιβάλλον συνεργασίας και αλληλεπίδραση μελών.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑ ΜΗΝΑ
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
- Γνωριμία των εκπαιδευτικών μεταξύ τους και των σχολείων που εργάζονται
Οι εκπαιδευτικοί ανεβάζουν πληροφορίες για τον εαυτό τους και για το σχολείο τους σε συνεργατικό έγγραφο.
- Γνωρίζω την γειτονιά μου με την μέθοδο του slow-looking
Οι μαθητές του κάθε σχολείου βγαίνουν στην περιοχή κοντά από το σχολείο τους, εξερευνούν, παρατηρούν, ανακαλύπτουν, ακούνε αφηγήσεις από ντόπιους γείτονες, φωτογραφίζουν και γνωρίζουν καλύτερα την γειτονιά τους με την μέθοδο του slow looking. Συναντήσαμε την κυρία Λίτσα που έμενε στο σπίτι με τα ψηφιδωτά και μας είπες για το πως ήταν η γειτονιά στα παλιά τα χρόνια όταν ήταν πιο νέα. Όπως μας επιβεβαίωσε και ο πάτερ Χαράλαμπος, στο χώρο της εκκλησίας απέναντι από το σχολείο, παλιά υπήρχε μια λίμνη με πάπιες. Η κυρία Κέλλυ μας είπε ότι σαν παιδί έπαιζε στον αρχαιολογικό χώρο του ναού της Ίσιδας, που τότε δεν ήταν περιφραγμένος. Παρατηρήσαμε το κτίριο του Πολιτιστικού συλλόγου «Κ. Κανάρης», την πυροσβεστική, το δασάκι με τις κούνιες.
Όταν γυρίσαμε στο νηπιαγωγείο θυμηθήκαμε μέσα από τις φωτογραφίες που είχαμε βγάλει και σχεδιάσαμε τον χάρτη της γειτονιάς μας. Στην συνέχεια συναντηθήκαμε με το 6ο Ν/γ Χαλκίδας, το 2ο Ν/Γ Αμαρύνθου και το Ν/Γ Λάρυμνας και παρουσιάσαμε το ένα σχολείο στο άλλο το χάρτη της γειτονιάς του.
Όλες οι δράσεις μπαίνουν σε συνεργατικό padlet “Γνωρίζω την γειτονιά μου”
- Φτιάχνουμε το λογότυπο
Αναλαμβάνει το κάθε σχολείο να φιλοτεχνήσει ένα γράμμα από το λογότυπο της Οικοσυμμαχίας. Εμείς αναλάβαμε το γράμμα r.
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
- Εμφάνιση του Άντριου
Παρακολουθούμε ένα βίντεο όπου μία κούκλα, ο Άντριου με την βοήθεια της κυρίας Αντιγόνης παρουσιάζεται και μας λέει ότι φέτος μας θέλει συνταξιδιώτες του στα ταξίδια του. Με αυτό το τρόπο ξεκινάει το πρόγραμμά μας.
- Δηλώνω το μέρος που ονειρεύομαι να ταξιδέψω
Ο Άντριου στέλνει επιστολή στους γονείς για να τον γνωρίσουν και τους καλεί να γράψουν και να αιτιολογήσουν σε padlet, την τοποθεσία που ονειρεύονται να ταξιδέψουν μαζί με το παιδί τους. “Το ταξίδι των ονείρων μου”
- ο καινούργιος φίλος
Παράλληλα με τον Άντριου φτιάχνουμε και εμείς μία κούκλα συνταξιδιώτη του Άντριου που της δίνουμε και όνομα: ¨Μαρίνα”
- Δημιουργία γωνιάς
Οργανώνουμε μία γωνιά στην οποία θα αναρτούμε το υλικό από το πρόγραμμα, τις πληροφορίες μας από τα ταξίδια του Άντριου και βασικά ένα παγκόσμιο χάρτη, στον οποίο θα σημειώνουμε κάθε φορά την χώρα που θα ταξιδεύουμε. Παίζουμε όλοι οι μαθητές της Οικοσυμμαχίας πάζλ με τον Παγκόσμιο χάρτη.
- Ταξίδι στην Ισπανία
Τα σχολεία χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες. Ο Άντριου στέλνει επιστολή και ζητάει από τα παιδιά και τους γονείς τους να ψάξουν ανάλογα με την ομάδα που ανήκει το κάθε σχολείο, πληροφορίες για την Ισπανία και ιδιαίτερα για αξιοθέατα, για μουσεία, για την μουσική και για τα φαγητά και την κουζίνα της Ισπανίας.
Το νηπιαγωγείο μας ήταν στην ομάδα με την ισπανική μουσική και τους χορούς. Μαζεύτηκαν πολλές πληροφορίες, τις είδαμε και τις ακούσαμε όλες και οι μαθητές ενθουσιάστηκαν πολύ από την ισπανική μουσική, τον χορό τους, τα μουσικά όργανα και τις ενδυμασίες των χορευτών. Αποφάσισαν να τα δραματοποιήσουμε. Έτσι λοιπόν, αφού μάθαμε μια εύκολη χορογραφία φλαμέγκο και πάσο ντόμπλε οι μαθητές και οι μαθήτριες φορώντας διάφορα ρούχα που ταιριάζανε στην ισπανική κουλτούρα και έχοντας κιθάρες, καστανιέτες και μαράκες συμμετείχαν σε μουσικοχορευτικό δρώμενο.
- Λεξικό
Το κάθε σχολείο αναλαμβάνει μία λέξη από μία λίστα, όπου υποχρεώνεται να την μεταφράζει στην γλώσσα της χώρας που θα επισκεπτόμαστε κάθε φορά και να την φιλοτεχνούμε με όποιο τρόπο επιλέξουμε. Παράλληλα αναλαμβάνουν να αντιγράψουν ένα πίνακα ζωγραφικής σχετικό με την λέξη. Το νηπιαγωγείο μας ανάλαβε την λέξη “αγάπη”. Δημιουργείτε συνεργατικό έγγραφο όπου ανεβαίνουν οι λέξεις. “Λεξικό”
- Λύση του προβλήματος
Ο Άντριου στην Ισπανία, έρχεται σε επαφή με τις πλημμύρες της Βαλένθια και μέσα από μήνυμα μας ζητάει να ψάξουμε πληροφορίες και να προβληματιστούμε για τον λόγο που συνέβει αυτή η περιβαλλοντική καταστροφή. Σε ζευγάρι με το νηπιαγωγείο Νεοχωρίου ψάχνουμε στο ίντερνετ, βλέπουμε τις καταστροφές αναζητούμε τα αίτια και καταλήγουμε ότι μία βασική αιτία είναι η καταστροφή των δέντρων (κοπή, κάψιμο, κ.λ.π.) Φτιάχνουμε μία αφίσα με την βοήθεια των παιδιών που ζωγραφίζουν και της ΑΙ και γράφουμε το περιβαλλοντικό μήνυμα που μας πρότειναν οι μαθητές: «Δέντρα γερά, πλημμύρες μακριά» Το τυπώνουμε σε μικρά χαρτιά και τα διανέμουμε στους γονείς και στην τοπική κοινωνία και τα δύο σχολεία. Το ίδιο κάνουν όλα τα σχολεία της ομάδας
- Πληροφορίες για τον Paul Salopek
Τα σχολεία χωρίζονται σε τρεις ομάδες και αναζητούn πληροφορίες για τον δημοσιογράφο Paul Salopek, ως ερευνητή και για τις μεθόδους που χρησιμοποιούσε. Επίσης πληροφορίες για την μέθοδο μάθησης open canopy, στην οποία στηρίζεται το φετινό πρόγραμμά μας. Εμείς βρίσκουμε πληροφορίες για το ποιος είναι ο Paul Salopek.
Όλες οι πληροφορίες μπαίνουν σε συνεργατικό έγγραφο Paul Salopek
- Ανεξάρτητα από τα πόσα χιλιόμετρα μας χωρίζουν, έχουμε τα ίδια δικαιώματα
Συμμετέχοντας στην παγκόσμια ημέρα των δικαιωμάτων των παιδιών, τα σχολεία ανά ζευγάρι επιλέγουν ένα δικαίωμα και σε τηλεσυνάντηση συναποφασίζουν πως θα το ζωγραφίσουν με το online συνεργατικό εργαλείο colorillo. Παράλληλα δίνουν οδηγίες σε εργαλείο της Αι να αποτυπώσει το δικαίωμα σε μια εικόνα. Και η ζωγραφιά και ο πίνακας από την ΑΙ ανεβαίνουν σε συνεργατικό εγγραφο.
- Κοιτάζω την εικόνα σου και σκέφτομαι
Από το συνεργατικό έγγραφο της προηγούμενης δραστηριότητας επιλέγουμε με το ίδιο ζευγάρι, το νηπιαγωγείο του Νεοχωρίου, έναν πίνακα που δημιουργήθηκε με το ΑΙ με διαφορετικό δικαίωμα και τον αναλύουμε με την ρουτίνα σκέψης «Βλέπω, Σκέφτομαι, Αναρωτιέμαι»
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
- Το δέντρο των ευχών
Το κάθε σχολείο αναλαμβάνει να φτιάξει μία κάρτα με ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο και να γράψει μία ευχή που να ξεκινάει με την φράση: «Εάν είχα μία ευχή , θα ήθελα να…», Όλες οι κάρτες ανεβαίνουν σε συνεργατικό καμβά και φτιάχνεται το δέντρο της ομάδας με τις ευχές.
- Γράμμα από τον Άντριου από την Φιλανδία
Λαμβάνουμε γράμμα από Τον Άντριου για το επόμενό του ταξίδι , που είναι στην Φιλανδία.
- Πληροφορίες για Φιλανδία
Τα σχολεία χωρίζονται πάλι σε σε 4 ομάδες και ζητάμε από παιδιά και γονείς πληροφορίες για τα αξιοθέατα, τα μουσεία, τα χόμπυ και τα σπορ, καθώς και την κουζίνα και τα φαγητά των Φιλανδών. Το νηπιαγωγείο μας ζήτησε πληροφορίες για την παραδοσιακή κουζίνα και τα αγαπημένα φαγητά της Φιλανδίας. Οι πληροφορίες πολλές. Μάθαμε ότι οι Φιλανδοί τρώνε πολλές σούπες , ψαρόσουπες, πολύ σολομό, κρέας ταράνδου, πίνουν πολύ καφέ και τρώνε και ωραία γλυκά. Με την βοήθεια μαμάδων φτιάξαμε το παραδοσιακό γλυκό Karvoupoustit,που είναι ρολάκια κανέλας.
- Μικροί παρατηρητές καιρού
Παρατηρούμε 2-3 φορές την εβδομάδα ζωντανή σύνδεση με web camera από Φιλανδία, το Ροβανιέμι, και συζητάμε τον καιρό και το τι βλέπουμε: Αποθηκεύουμε στιγμιότυπα οθόνης και τα ανεβάζουμε σε συνεργατικό.
- Συμμετοχή στην δράση της Elniplex
Συμμετοχή στη δράση της ELNIPLEX, στις 20 Δεκεμβρίου, «Χάρισε ένα βιβλίο, δυνάμωσε το φως» με ανταλλαγή βιβλίων ανάμεσα στα παιδιά του νηπιαγωγείου μας , αλλά και με το 2ο Νηπιαγωγείο Αμαρύνθου.