Το νηπιαγωγείο μας από την σχολική χρονιά 2021-2022 συμμετέχει σε δράσεις με την ομάδα εκπαιδευτικών στο e-twinning “Οικοσυμαχία για την Αειφορία”.
Το δίκτυο αποτελείται από μια ομάδα νηπιαγωγείων της Στερεάς Ελλάδας τα οποία συσπειρώθηκαν σκοπεύοντας να δημιουργήσουν μια εκπαιδευτική κοινότητα με στόχο την συνεργασία, την επικοινωνία, την ανταλλαγή καλών πρακτικών, την απόκτηση δεξιοτήτων και την αλληλοϋποστήριξη των μελών, μέσα από την αξιοποίηση της πλατφόρμας του eTwinning.
Με πλαίσιο τα εργαστήρια δεξιοτήτων, τη φετινή σχολική χρονιά, εργαστήκαμε στους τέσσερις θεματικούς κύκλους, και ήρθαμε σε επαφή με τους βιώσιμους στόχους της Αειφορίας. Οδηγό-εμψυχώτρια είχαμε την μασκότ του ομότιτλου συνεργατικού eTwinning έργου που την υποδύθηκε μια ζέβρα.
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
“Γίνε και εσύ κρίκος στην αλυσίδα της ζωής. Μπορείς”
Έρευνα πεδίου στο σχολείο και στο απέναντι δασάκι για σκουπίδια φυσικά, αλλά και άλλα.
Διαχωρισμός σκουπιδιών σε αυτά που ανακυκλώνονται , σε εκείνα που επαναχρησιμοποιούνται και σε άλλα που πηγαίνουν στον κομποστοποιητή.
Φτιάξαμε τα δικά μας φύλλα με τύπωμα και γράψαμε οικολογικά μηνύματα που ανταλλάξαμε με άλλα νηπιαγωγεία, φτιάχνοντας το δικό μας δάσος της ελπίδας
Φυτεύουμε δέντρα , λαχανικά και λουλούδια στον κήπο μας
Φυτεύουμε βολβούς μέσα σε παλιά παπούτσια (επαναχρησιμοποίηση) και γράφουμε οικολογικό μήνυμα το οποίο ανταλλάσσουμε με τα άλλα νηπιαγωγεία της οικοσυμμαχίας.
Συμμετέχουμε μαζί με τα υπόλοιπα νηπιαγωγεία της Οικοσυμμαχίας στην συγγραφή ιστορίας για ένα παπούτσι που κατέληξε να είναι γλάστρα
Μαθαίνουμε για την κομποστοποίηση και παίζουμε το παιχνίδι του γεωσκώληκα, ο οποίος τρώει μόνο όσα μπαίνουν στον κομποστοποιητή.
Φτιάχνουμε την γωνιά της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης. Όλη την χρονιά το κάνουμε πράξη μέσα από κατασκευές
Στολίζουμε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο μας με οικολογικά στολίδια και με ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα υλικά φτιάχνει το κάθε σχολείο ένα στολίδι για το δέντρο της οικοσυμμαχίας. Το μηνύματα πιο πολύ είναι για την αειφορία.
Γράψαμε σε συνεργατικό πίνακα τα δικά μας αινίγματα για ανακυκλώσιμα αντικείμενα , αλλά απαντήσαμε και στα αινίγματα των άλλων νηπιαγωγείων
Τέλος μαθαίνουμε για το οικολογικό μας αποτύπωμα και στο τέλος της χρονιάς το συμπληρώνουμε για να δούμε τι πετύχαμε να κάνουμε.
2ο Εργαστήριο δεξιοτήτων, Θεματική ενότητα: Ευζην- Ζω καλύτερα
” Με μια ζέβρα οδηγό στον δρόμο εγώ κυκλοφορώ”
Μέσα από το ψηφιακό παιχνίδι “escape” του twinboard της οικοσυμμαχίας ανακαλύπτουμε την μασκότ την ζέβρα.
Την κατασκευάζουμε με διάφορα υλικά και ψηφίζουμε για να της δώσουμε ένα όνομα.
Σε συνεννόηση με τα υπόλοιπα σχολεία της οικοσυμμαχίας, χωριζόμαστε σε ομάδες και γράφουμε μία ιστορία για το πως έφτασε η ζέβρα στην πόλη και τι θα κάνει. Το ανεβάζουμε σε συνεργατικό έγγραφο και γίνεται βιβλίο.
Συνεργαζόμαστε με τα υπόλοιπα νηπιαγωγεία και φτιάχνουμε ένα διαδραστικό πίνακα με ήχους από την φύση στην οποία ζούσε η Μπέλα , αλλά και την πόλη που βρέθηκε τώρα και καλείται να εξερευνήσει.
Κάνουμε έρευνα πεδίου και ξεναγούμε παράλληλα την Μπέλα στην γειτονιά μας, εξερευνώντας πινακίδες σήμανσης που βοηθούν κάποιον στην κυκλοφορία στον δρόμο.
Πολλές οι απορίες μας και πολλά τα ευρήματα. Ποιος θα μας δώσει απαντήσεις; Έρχεται μετά από πρόσκληση στο νηπιαγωγείο τροχονόμος από την τροχαία Χαλκίδας και μας βοηθάει πάρα πολύ. Ζητούμε από τον Δήμο να φτιάξει διάβαση έξω από το σχολείο και να βάλει πινακίδα.
Ο τροχονόμος έρχεται άλλη μια φορά και δίνει στους γονείς σημαντικές οδηγίες σε εκπαιδευτικούς και γονείς για την συμπεριφορά στο αυτοκίνητο και στον δρόμο με τα παιδιά τους.
Όλες οι απορίες μαζί με τις απαντήσεις του αστυνομικού σε ένα συνεργατικό διαδραστικό πίνακα από την οικοσυμμαχία
Φτιάχνουμε μακέτα κυκλοφοριακής αγωγής, φοράμε τα κουστούμια μας και αναλαμβάνουμε ρόλο.
Μαθαίνουμε τα σήματα και σε ομάδες τα μέλη της οικοσυμμαχίας φτιάχνουμε το λεξικό της κυκλοφορίας
Φτιάχνουμε ψηφιακά παιχνίδια και τα ανεβάζουμε σε ένα συνεργατικό πίνακα για να μπορέσουμε να τεστάρουμε τις γνώσεις μας για τον ΚΟΚ.
Βρίσκουμε λάθος συμπεριφορές πεζών και οδηγών τις συζητάμε τις ζωγραφίζουμε και σε συνεργασία με ένα ζευγάρι από τη οικοσυμμαχία δίνουμε την λύση.
Τελειώνουμε το εργαστήριο με ποδηλατοδρομία στο σχολείο, δίνοντας το μήνυμα, ό,τι όταν ποδηλατώ το περιβάλλον βοηθώ.
3ο Εργαστήριο δεξιοτήτων, Θεματική ενότητα: Δημιουργώ και καινοτομώ
“Ξεναγοί από κούνια”
Ανακαλύπτουμε την ζέβρα η οποία βρέθηκε σε ένα μουσείο. Τι κάνει εκεί;. Πήγε να δει διάφορα μνημεία.
Προσπαθούμε να καταλάβουμε τι είναι μνημείο. Με την βοήθεια χαρτών και τουριστικών οδηγών ανακαλύπτουμε μνημεία της περιοχής μας.
Συμμετέχουμε σε συνεργατικό ερωτηματολόγιο της google forms για το τι είναι μνημείο
Με την βοήθεια των γονιών βγάζουμε φωτογραφίες από κοντινά μνημεία. Στέλνουμε τις φωτογραφίες στο σχολείο και ψηφίζουμε ποια μας αρέσει.
Στέλνουμε τις φωτογραφίες στην ομάδα και φτιάχνεται μια συνεργατική πινακοθήκη με τα μνημεία που έστειλαν όλα τα νηπιαγωγεία της οικοσυμμαχίας.
Η τεχνολογία μας βοηθά και με τo google map και google earth βλέπουμε τα μνημεία σε εικονικό περιβάλλον και σχεδιάζουμε την διαδρομή για να τα επισκεφτούμε
Συνεργατικό έγγραφο:
Το χάρτη τον πραγματικό τώρα θα τον κάνω ψηφιακό (με ένα tablet ή ένα κινητό) (padlet.com)
Πραγματοποιούμε την επίσκεψη στον Ναό της Ίσιδος, στο ναό του Δαφνηφόρου Απόλλωνα, στο Αρχαιολογικό μουσείο, στο σπίτι με τα ψηφιδωτά, στο Αρχαίο Γυμνάσιο και καταλήγουμε στο αρχαίο Θέατρο της Ερέτριας, που είναι το μνημείο που μας ενδιαφέρει πιο πολύ.
“Προς το μνημείο μου προχωρώ και στη διαδρομή μου βρίσκω χίλια δυο” – Παρουσιάσεις Google
Ζητούμε πληροφορίες για το αρχαίο θέατρο και σκεφτόμαστε πως θα λύσουμε τα προβλήματα που ανακαλύψαμε στην διαδρομή. Απευθυνόμαστε με επιστολές στον δήμαρχο, στην εφορία Αρχαιοτήτων και στην ελβετική εταιρία για να τους πούμε τα αποτελέσματα της ερευνάς μας.
Συνεργατικό έγγραφο
Στη διαδρομή μου βρήκα προβλήματα πολλά και πρέπει όλα να τα λύσω σωστά – Google Jamboard
Χρησιμοποιούμε αλγόριθμους που μας οδηγούν σε εικονικούς προορισμούς. Χρησιμοποιούμε το ρομπότ για να λύσουμε προβλήματα, αλλά και για να κατανοήσουμε χωρικές έννοιες.
Με βοηθό την τεχνολογία δίνουμε φωνή στο μνημείο μας το οποίο αυτοπαρουσιάζεται δίνοντας πληροφορίες στα υπόλοιπα μέλη της Οικοσυμαχίας. Το βίντεο μετατρέπεται σε κωδικό QR και μπαίνει σε συνεργατικό τουριστικό οδηγό, της Στερεάς Ελλάδας, τον οποίο αποκωδικοποιούμε και γνωρίζουμε και άλλα μνημεία της περιοχής μας.
Προκαλούμε τα μέλη να μας απαντήσουν σε ερώτηση που βασίζεται στο προηγούμενο βίντεο. Όλα τα βίντεο αναρτώνται σε συνεργατικό padlet
4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων, Θεματική ενότητα: Ενδιαφέρομαι και ζω
“Κινώντας τα νήματα της αγάπης”
Η ζέβρα μας εισάγει σε προβληματισμό για να ανακαλύψουμε τα δικαιώματα που μπορούμε να έχουν τα παιδιά. Κάνουμε υποθέσεις , τις καταγράφουμε. Απαντούμε σε συνεργατικό κουίζ όλα τα νηπιαγωγεία της ομάδας.
Παρακολουθούμε βίντεο και συζητάμε.
Σε συνεργασία με άλλα δύο νηπιαγωγεία αναλαμβάνουμε να βρούμε έργα τέχνης που έχουν σχέση με κάποιο δικαίωμα. Το συζητάμε μέσω τηλεδιάσκεψης και φτιάχνουμε μία φράση που σχετίζεται με το δικαίωμα που διαλέξαμε, ζητώντας το άλλο σχολείο να την συμπληρώσει.
Το ανεβάζουμε σε συνεργατικό πίνακα:
Παρακολουθούμε την ταινία, Τιτιβίσματα, και προσπαθούμε να την ζωγραφίσουμε και να δραματοποιήσουμε μία σκηνή της. Οι φωτογραφίες και τα ηχητικά από τις δραματοποιήσεις ανεβαίνουν σε συνεργατικό βιβλίο, φτιάχνοντας μια ολοκληρωμένη ιστορία.
Δραματοποιούν τα παιδιά μία σκηνή από την ταινία με ανθρώπινους χαρακτήρες, μαγνητοφωνούν το κείμενο και το ανεβάζουν σε συνεργατικό παραμύθι:
“”Το μεγάλο ταξίδι”” – Free stories online. Create books for kids | StoryJumper
Έχουμε κατανοήσει την έννοια της προσφυγιάς και εφόσον παρακολουθήσουμε την ταινία η κίτρινη ομπρέλα, γράφουμε ένα μήνυμα σχετικό που θα προκύψει μετά την ταινία και το στέλνουμε σε όλα τα σχολεία της οικοσυμμαχίας. Βάζουμε όλα τα μηνύματα της ομάδας και παρουσιάζουμε την δράση μας στους γονείς.
Διαβάζουμε το βιβλίο της unicef για τους πρόσφυγες, αναλαμβάνουμε να ζωγραφίσομε μία σελίδα του και τις στέλνουμε στην ομάδα.
Συνεργατικό: ΜΕ ΜΙΑ ΒΑΛΙΤΣΑ ΑΛΛΙΩΤΙΚΗ (calameo.com)
Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες γενικά για τους πρόσφυγες, αλλά και εάν υπάρχουν στην περιοχή μας. Η Οικοσυμμαχία, έρχεται σε επαφή με το 35 Δημοτικό σχολείο Αθηνών. Οι μαθητές μας λένε τα όνειρά τους και το κάθε νηπιαγωγείο αναλαμβάνει να ζωγραφίσει το όνειρο κάποιου παιδιού. Θα παρουσιαστούν στα ίδια τα παιδιά με ηχητικά.
Φτιάχνουμε ένα συνεργατικό λεξικό, που το κάθε σχολείο θα γράψει μία λέξη που δηλώνει ένα συναίσθημα που αναδύεται από το εργαστήριο και θα το επιμεληθεί καλλιτεχνικά με διάφορα υλικά
https://www.flipsnack.com/8AA5DBDD75E/-.html