Σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρο 3 του νόμου 3699/2008), μαθητές με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι αντιμετωπίζουν, μόνιμα ή προσωρινά, σημαντικές δυσκολίες στη μάθηση και στην προσαρμογή τους στο σχολείο. Αντίθετα, δεν θεωρούνται «ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» οι χαμηλές σχολικές επιδόσεις που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως πολιτισμικές ή γλωσσικές ιδιαιτερότητες.
Πιο αναλυτικά, στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται:
-
-
Νοητική αναπηρία
-
Αισθητηριακές δυσκολίες (όρασης και ακοής)
-
Κινητικές αναπηρίες
-
Σύνδρομα και χρόνια ανίατα νοσήματα
-
Διαταραχές λόγου και ομιλίας
-
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (όπως δυσλεξία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία)
-
Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα του αυτισμού)
-
Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα
-
Ψυχικές διαταραχές ή πολλαπλές αναπηρίες
-
Σύμφωνα με το νόμο 4823/2021, τα ΚΕΔΑΣΥ έχουν καθοριστικό ρόλο στην υποστήριξη της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στην εκπαίδευση και την ομαλή ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη. Ειδικότερα, αναλαμβάνουν τη διεπιστημονική αξιολόγηση, την έκδοση αξιολογικής έκθεσης και τη διασύνδεση με σχολικές και κοινωνικές δομές.
Τέλος, το Υπουργείο Παιδείας παρέχει στους εκπαιδευτικούς επιμορφωτικό υλικό και οδηγούς, με στόχο να ενισχυθούν δεξιότητες ζωής, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, αλλά και να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα αποδοχής και ένταξης σε όλα τα σχολεία.
Παρακάτω μπορείτε να αναζητήσετε σχετικό υλικό:
Διδακτική Γλώσσας για μαθητές με νοητική ανεπάρκεια και Πολλαπλές Αναπηρίες
Η Διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με πολλαπλές αναπηρίες
Έντυπο 21 – Το Παιδί με Προβλήματα Όρασης στη Σχολική Τάξη – ΠΕΑ
Η ενίσχυση της αναγνωστικής κατανόησης κωφών και βαρήκοων παιδιών
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για μαθητές με Κινητικά Προβλήματα
