Πραγματοποιήθηκαν σήμερα οι εκδηλώσεις για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού, με θεματικό άξονα: «Ρατσισμός και Διαφορετικότητα, όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι»
Η συμμετοχή του σχολείου χωρίζεται σε δύο μέρη.
Α’ ΜΕΡΟΣ
Ανάγνωση κειμένου σε όλα τα τμήματα. Το κείμενο έγραψαν οι καθηγήτριες του σχολείου μας κ. Κρικέλη Άννα & κ. Μανάφα Ξένια.
Ακολούθησαν σε κάθε τμήμα προβολές video με αντιρατσιστικό περιεχόμενο.
Β’ ΜΕΡΟΣ
Πορεία στους κεντρικούς δρόμους της πόλης μαζί με το 1ο Γυμνάσιο. Σημαντική ήταν η βοήθεια της τροχαίας ( την οποία και θερμά ευχαριστούμε) για την ασφαλή πορεία των σχολείων. Στην πορεία οι μαθητές κρατούσαν πανό τα οποία είχαν θέματα για τον αθλητισμό και τον αντιρατσισμό.
Ένα μικρό video από τις εκδηλώσεις
Η πορεία κατέληξε στο στάδιο της πόλης. Εκεί οι μαθητές συμμετείχαν σε αγώνες στίβου, μπάσκετ, βόλεϊ και ποδοσφαίρου οι οποίοι οργανώθηκαν από τους γυμναστές
κ. Φλόκα Αθανασία (2ο Γυμνάσιο) και Παναγιώτου Μιχάλη (1ο Γυμνάσιο).
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ
Η σημερινή μέρα θεσμοθετήθηκε ως ‘’Πανελλήνια ημέρα Σχολικού Αθλητισμού’ ’με θεματικό άξονα τον ‘’Ρατσισμό και την Διαφορετικότητα’’, για να ευαισθητοποιηθούμε και να αναλάβουμε πρωτοβουλίες και δράσεις ώστε να πάψουν να εκδηλώνονται φαινόμενα ρατσισμού, διακρίσεων και κοινωνικής περιθωριοποίησης και ανάμεσα στους μαθητές.
Τι είναι όμως ο ρατσισμός; Τι σημαίνει, πού οφείλεται και πώς αντιμετωπίζεται;
Προέρχεται από την ιταλική λέξη ράτσα (razza) = φυλή και αφορά αρχικά τον φυλετικό ρατσισμό. Στην πραγματικότητα όμως είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή προκατάληψη. Ο ρατσισμός είναι διάκριση σε βάρος ατόμων, κοινωνικών ομάδων η κατηγοριών ατόμων επειδή θεωρούνται κατώτεροι η άξιοι περιφρόνησης με αποτέλεσμα την άνιση και άδικη μεταχείριση τους, παραβιάζοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ο ρατσισμός δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Υπήρχε δυστυχώς σε διάφορες μορφές και εκφράσεις στην συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπινων κοινωνιών.
Σήμερα ο όρος ‘’ρατσισμός’’ χρησιμοποιείται με μια ευρύτερη σημασία: υποδηλώνει κάθε είδους δυσμενούς διάκρισης που οδηγεί σε εχθρικές συμπεριφορές και κοινωνικούς αποκλεισμούς.
Στο φυλετικό ρατσισμό, κάποια φυλή προφασίζεται ανωτερότητα έναντι των άλλων φυλών. Χρησιμοποιείται το χρώμα του δέρματος ως αιτιολογία για τον διαχωρισμό των ανθρώπων από τους ‘’ υπάνθρωπους ‘’.
Μεγάλος μαχητής του φυλετικού ρατσισμού υπήρξε ο Αμερικανός ιερέας Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ (1929-1968). Στον περίφημο λόγο του ‘’I have a dream..’’έλεγε: έχω ένα όνειρο..μια μέρα τα παιδιά μου θα ζουν σ’ αυτό το έθνος χωρίς να τα κρίνουν από το χρώμα τους, αλλά από την ποιότητα του χαρακτήρα τους. Δολοφονήθηκε το 1968 σε μια ειρηνική διαδήλωση κατά του ρατσισμού.
Άλλη σπουδαία προσωπικότητα που αγωνίστηκε εναντίον του ρατσιστικού καθεστώτος της Ν. Αφρικής γνωστό ως απαρτχάιντ που σημαίνει τον πλήρη διαχωρισμό μεταξύ λευκών και εγχρώμων ανθρώπων, ήταν ο Νέλσων Μαντέλα. Φυλακίστηκε για 26 χρόνια για τις πεποιθήσεις του και όταν απελευθερώθηκε, ήταν ο πρώτος ελεύθερος έγχρωμος πρόεδρος της Ν. Αφρικής.
Τον περασμένο αιώνα, όταν άρχισαν να δημιουργούνται τα σύγχρονα κράτη, εμφανίζεται μία νέα μορφή ρατσισμού :ο εθνικός ρατσισμός, που στηρίχτηκε σε ιστορικές εχθρότητες, μίση και σοβινισμό.
Το γερμανικό έθνος έφτασε στην πιο ακραία μορφή εθνικού ρατσισμού. Η θεωρία περί βιολογικής ανωτερότητας της Αρίας φυλής οδήγησε στην εξόντωση 6 εκατομ . Εβραίων και σε παγκόσμιο αιματοκύλισμα. Δυστυχώς και σήμερα μέσα στις υπάρχουσες κοινωνικές, πολιτικές και διεθνείς συνθήκες αναβιώνουν ακόμα ποικιλώνυμες φασιστοειδείς θεωρίες και νεοναζιστικές οργανώσεις.
‘Ένα άλλο είδους ρατσισμού,
ο θρησκευτικός ρατσισμός ταλάνισε και ταλανίζει ακόμα την ανθρωπότητα. Όταν πριν 2000 χρόνια ο Απόστολος Παύλος δίδασκε στα έθνη ότι ‘’δεν υπάρχει Έλληνας η Ιουδαίος, δεν υπάρχει δούλος η ελεύθερος, δεν υπάρχει μαύρος η λευκός ,δεν υπάρχει άνδρας η γυναίκα γιατί όλοι είμαστε ίσοι για τον Χριστό’’ ήδη είχαν ξεσπάσει οι διωγμοί εναντίον των Χριστιανών. Ακολούθησαν ζοφεροί αιώνες γεμάτοι άγνοια και φανατισμό που είναι και οι κυριότερες αιτίες του θρησκευτικού ρατσισμού.
Ο Ρατσισμός μεταλλάσσεται και παίρνει συνεχώς διάφορες μορφές: γίνεται κοινωνικός, πολιτισμικός ,ιδεολογικός, οικονομικός, αφορά ακόμα και τις φυσικές ικανότητες του ανθρώπου .Οι αιτίες της δημιουργίας του είναι ποικίλες αλλά περιφέρονται γύρω από δύο άξονες: την προκατάληψη και τον φόβο.
Η έλλειψη ανθρωπιστικής καλλιέργειας, η πνευματική φτώχεια εντείνουν τις προκαταλήψεις και τα συμπλέγματα που καλλιεργούν την υπεροχή , την κυριαρχία και τον φόβο κυρίως τη ξενοφοβία .Οι πολιτικές σκοπιμότητες, τα κοινωνικά προβλήματα η ανικανότητα ενίοτε των κρατούντων, η ανευθυνότητα των πολιτών πλέκουν το γαϊτανάκι των ποικίλων αυτών αιτιών της ύπαρξης και διαιώνισης του ρατσισμού.
Είναι επιτακτική ανάγκη να αντιμετωπιστεί ο ρατσισμός στην όποια του μορφή. Προσβάλλει και καταρρακώνει την ανθρωπότητα. Ευδοκιμεί ο πόλεμος αντί της ειρήνης, ο διχασμός αντί της φιλίας η φτώχεια αντί της ευημερίας. Γνωρίζοντας τις αιτίες μπορούμε να τις εξαλείψουμε. Κυρίως η παιδεία είναι εκείνη που μπορεί να οδηγήσει τον κάθε άνθρωπο στην απόκτηση κοινωνικής συνείδησης , στον σεβασμό και τη αποδοχή κάθε διαφορετικού.
Η δυνατότητα του αθλητισμού να μεταλαμπαδεύσει ανθρώπινες αξίες, ιδανικά και ιδεώδη άρχισε να προσελκύει τελευταία το ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης σαν μέσον καταπολέμησης του ρατσισμού, παρόλο που στη χώρα μας αυτό είναι γνωστό από την αρχαιότητα με την οργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων.
Παράλληλα ,η αντίληψη και η ευαισθητοποίηση σχετικά με τον ρατσισμό και τις διακρίσεις στον αθλητισμό έχουν αλλάξει σημαντικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, προβάλλοντας την εντεινόμενη ανάγκη για δράση.
Το γνωστικό αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο, εκτός από την διεπιστημονικότητα των γνώσεων που προσφέρει, μπορεί να συμβάλλει και στην διαπολιτισμική και αντιρατσιστική εκπαίδευση. Απαιτεί από τους μαθητές μέσα από το παιχνίδι και την άθληση, συνεργασία ομαδικότητα αλληλοσεβασμό, αλληλοϋποστήριξη και αποδοχή, ανεξάρτητα από φύλο, καταγωγή ,κοινωνική και πολιτιστική προέλευση. Τα ιδανικά και οι διαχρονικές αξίες του αθλητισμού αποτελούν από μόνα τους πηγές ανθρωπιστικής και αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, ειδικότερα στον τόπο μας, όπου αυτά γεννήθηκαν μέσα από τον Ολυμπισμό.
Δυστυχώς τα στερεότυπα του αθλητισμού που προβάλλονται μέσα από τα Μ.Μ.Ε προπαγανδίζουν την ’’ανωτερότητα’’ φύλου, φυλής ή εθνικότητας στις αθλητικές συναντήσεις ,με μοναδικό σκοπό την εκμετάλλευση του αποτελέσματος. Η διεκδίκηση της νίκης ως μοναδική επιδίωξη σε κάθε αθλητική δραστηριότητα, μπορεί να αποτελέσει επικίνδυνο παράγοντα δημιουργίας επιθετικής και ρατσιστικής συμπεριφοράς..Αντίθετα πρεπει να ενισχύεται η άμιλλα και ο υγιής συναγωνισμός μέσα από ισοδύναμες ομάδες ως αντίδοτο του ανταγωνισμού και με κάθε τίμημα διάκρισης ,με στόχο την ολόπλευρη αρμονική, και ισόρροπη ανάπτυξη ψυχής και σώματος ανεξάρτητα από τα ιδιαίτερα σωματικά και πνευματικά χαρακτηριστικά, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή.
Το φόρουμ ‘’όλοι ίσοι –όλοι διαφορετικοί’’ το εμπνεύστηκαν 53 κοινωνικές μη κυβερνητικές οργανώσεις και οργανώσεις νεολαίας ,στην προσπάθειά τους να τονίσουν ότι η διαφορετικότητα είναι ο πλούτος της κοινωνίας μας κι αντί να είναι αιτία αποκλεισμού, πρέπει να είναι σεβαστή και να προκαλεί χαρά. Ο αποκλεισμός πετυχαίνει μόνο την εγωιστική ικανοποίηση αισθημάτων μισαλλοδοξίας, ενώ η αποδοχή και η συνεργασία γίνονται κίνητρο σ’ όλους να συμμετέχουν βοηθώντας στην πρόοδο και την ανάπτυξη.
Η ευημερία η ειρήνη η δικαιοσύνη των λαών θεμελιώνονται μόνο πάνω στο σεβασμό, την εμπιστοσύνη και την άρση κάθε διάκρισης ανάμεσα στους ανθρώπους. Κι αν αυτό θέλουμε να είναι το μέλλον της ανθρωπότητας ,κι αφού το μέλλον ανήκει στη νέα γενιά, τότε εσείς παιδιά να γίνετε η φωνή που θα υψωθεί ενάντια στη ρατσιστικές αντιλήψεις γιατί είναι υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε ώστε κάθε άνθρωπος να ζει σε μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις γιατί όλοι είμαστε ίσοι..
Κι αν αυτό θέλουμε να είναι το μέλλον της ανθρωπότητας ,κι αφού το μέλλον ανήκει στη νέα γενιά, τότε εσείς παιδιά να γίνετε η φωνή που θα υψωθεί ενάντια στη ρατσιστικές αντιλήψεις γιατί είναι υποχρέωσή μας να βοηθήσουμε ώστε κάθε άνθρωπος να ζει σε μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις γιατί όλοι είμαστε ίσοι..
Ελπίζοντας πως οι σκέψεις αυτές θα οδηγήσουν τον καθένα μας σε μια προσωπική αναζήτηση ας τις επιστεγάσουμε με τα λόγια ενός Αφρικανού καλλιτέχνη: Χριστέ μου της μαύρης γης είσαι μαύρος, είσαι ωραίος. |
κ. Κρικέλη Άννα – κ. Μανάφα Ξένια