4ος ΚΥΚΛΟΣ

4ος θεματικός κύκλος

Φροντίζω το περιβάλλον

ΕΝΟΤΗΤΑ: Φροντίζω το περιβάλλον

Οικολογική συνείδηση

Τίτλος προγράμματος: Ο χορός της ανακύκλωσης 

Στόχος του προγράμματος είναι η σωστή ενημέρωση και η δραστηριοποίηση της σχολικής κοινότητας αλλά και της οικογένειας σε θέματα που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και στη διαχείριση απορριμμάτων, μέσω της ανακύκλωσης.

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου θεματικού κύκλου είναι να  γίνει  κατανοητό  από  τους/τις μαθητές/τριες  ότι  τα  απορρίμματα  είναι  αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και η διαχείρισή τους αποτελεί σημαντική ευθύνη όλων, μικρών και μεγάλων.

Tα παιδιά, μέσα από τον κύκλο των εργαστηρίων, έρχονται αντιμέτωπα με το σοβαρό πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων και τα θέματα αντιμετώπισης βάσει του τρίπτυχου της μείωσης, επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης. Θα πρέπει, επίσης, να συνειδητοποιήσουν τις ωφέλειες της ανακύκλωσης, να καλλιεργήσουν ατομικό και συλλογικό πνεύμα περιβαλλοντικής συνείδησης και να ανακαλύψουν ότι τίποτα δεν πάει χαμένο αν χρησιμοποιηθεί σωστά από εμάς τους ίδιους…

Αφορμή για να ξεκινήσει το πρόγραμμα ήταν το παραμύθι: «Ο Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια» της Σοφίας Ζαραμπούκα των εκδόσεων Πατάκη. Συζητήσαμε την ιστορία και ενθαρρύναμε τα παιδιά να περιγράψουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά που τους δημιουργούνται παρατηρώντας τις εικόνες. Με ερωτήσεις του τύπου «Τι είναι τα σκουπίδια;», «Πώς δημιουργούνται τα σκουπίδια;», «Που νομίζετε ότι πηγαίνουν τα σκουπίδια;» ενθαρρύναμε τα παιδιά να εκφράσουν όσα γνωρίζουν για το τί γίνονται τα σκουπίδια όταν τα πετάμε. Στο τέλος τους ζητάμε να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε εντύπωση από το παραμύθι…

9789601653099 200 0828018

280743444 569216398188910 5818957608585938995 n 1 281147651 564129821749147 2157767886567583174 n 1 281261370 721820729246394 8540928005604669472 n 1 280394077 683889932881587 486457731911181569 n 1 282231296 716768629574098 8094084240780983043 n 1 283635328 1073747089889042 8352359738162631503 n 1

Σε επόμενη φάση, θελήσαμε να συζητήσουμε για τη διαδικασία της ανακύκλωσης, για την ύπαρξη και τον ρόλο διαφορετικών χρωμάτων σε κάδους που συναντάμε στον δρόμο και την χρησιμότητά τους (όπως ο μπλε κάδος έξω από το σχολείο μας)… Η αλήθεια είναι οτι δεν υπήρχαν πολλές γνώσεις και εμπειρίες για αυτό ψάξαμε και βρήκαμε εκπαιδευτικά βίντεο στο youtube σχετικά με το θέμα… Τα παρακολουθήσαμε με προσοχή, αρχίσαμε να συζητάμε τις πρώτες απορίες των παιδιών, ζωγραφίσαμε οτι μας έκανε περισσότερο εντύπωση και αποφασίσαμε να ασχοληθούμε περισσότερο με το θέμα…γιατί μας αφορά όλους…

280326101 541001734070068 4681074752158636804 n 280545931 979221232777260 2402109018723281066 n

280634371 5219427918100193 2616413872468207564 n 281124462 418398176573484 1590947386680307526 n 281281829 1206404210107767 3347511267149291755 n 281617339 540786887801460 8106102252808639355 n 282758333 2124472677727942 8028922617090783589 n

Στη συνέχεια, βρήκαμε και ακούσαμε το τραγούδι: “ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ” από την παιδική χορωδία του Σπύρου Λάμπρου και το αγαπήσαμε πολύ… Το μάθαμε και από τότε το τραγουδάμε με κέφι κάθε μέρα 🙂

Σειρά είχε η ανάγνωση του παραμυθιού της Ματούλα Τόλκα “Η Κυρία Ανακύκλωση και οι φίλοι της”, ιστορία που μας άρεσε πολύ, με ιδιαίτερα όμορφα εικόνες. Τη συζητήσαμε και στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν οτι τους έκανε περισσότερο εντύπωση.

b123502

282843882 404335728252847 4496523684778013724 n 284052308 696663034896951 2320789625815135301 n

Μετά την ανάγνωση και τη ζωγραφική του παραμυθιού…χρησιμοποιήσαμε τα τουβλάκια της τάξης για να σχηματίσουμε τη λέξη “ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ” και τους αντίστοιχους κάδους από τούβλα για κάθε ανακυκλώσιμο υλικό.. Σκεφτήκαμε να δώσουμε το δικό μας μήνυμα για την ανακύκλωση… “Ανακύκλωση θα πει, ζωή από την αρχή” και βάζοντας το μήνυμα σε qr code δημιουργήθηκε η αφίσα που τοποθετήσαμε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου μας.

280035470 571891784354796 3125637433200211851 n

ΑΦΙΣΑ

Σε επόμενο εργαστήριο, αφού είχαμε μιλήσει αρκετά για την ανακύκλωση, αποφασίσαμε να φτιάξουμε την Αλφαβήτα της Ανακύκλωσης, με λέξεις και εικόνες σχετικές..

280481700 1167095937384317 3792299754851666227 n  284125515 3163739187198284 4402776804937630324 n

283761068 420109176333696 2963203800024133827 n

Μιας που η άνοιξη είναι γεγονός…σκεφτήκαμε να κάνουμε μια ομαδική κατασκευή ενός “κήπου με λουλούδια”…φτιαγμένα από πλαστικά καλαμάκια και καπάκια…

280211439 551267793169050 7528816718309498742 n 280559827 478957810694538 4652370183455013111 n

Στη συνέχεια, κάναμε την κατασκευή μας…παζλ και απολαμβάναμε να το “συναρμολογούμε” κομμάτι κομμάτι στον υπολογιστή!

Καθώς περνούσαν οι μέρες που συζητούσαμε με τα παιδιά για τη διαδικασία της ανακύκλωσης, μπήκαμε στη διαδικασία να κάνουμε ανακύκλωση υλικών στο σχολείο..είτε από τα καπάκια χαλασμένων μαρκαδόρων μας, είτε από τα πλαστικά μπουκάλια νερού όταν τελείωναν, είτε από κομμάτια χαρτιού και χαρτονιών που δε χρειαζόμασταν άλλο πια… Και τα παιδιά καθημερινά έφερναν ανακυκλώσιμα αντικείμενα από το σπίτι στο σχολείο… Σκεφτήκαμε να φτιάξουμε δικούς μας κάδους ανακύκλωσης για κάθε υλικό, αφού πρώτα παίξαμε ταξινομώντας τα σωστά…Ολοκληρώσαμε την ταξινόμηση με τη συμπλήρωση αντίστοιχου φύλλου εργασίας..

.jpg 280047539 1161273771326818 4718822199278489928 n280333817 577979613609293 8114341160780962318 n 283761655 688230145615580 576591867240756412 n

Βέβαια, καθημερινά μαζεύαμε τελικά πολλά ανακυκλώσιμα υλικά συνειδητοποιώντας πόσο σημαντικό ήταν να μην πηγαίνουν όλα στον “απλό” κάδο της τάξης μας… Οι κάδοι που είχαμε φτιάξει δεν ήταν τόσο μεγάλοι… για αυτό σκεφτήκαμε να γράψουμε ένα γράμμα στον κύριο Δήμαρχο του Περιστερίου για να μας φέρει στο σχολείο κάδους “χρωματιστούς”  και να κάνουμε σωστά την ανακύκλωσή μας, όπως κάνει και εκείνος!!! 🙂  😎 Άλλωστε πολλά παιδιά έχουν παρατηρήσει τους πολλούς και διαφορετικούς κάδους ανακύκλωσης που έχει ο Δήμος μας, κυρίως στο Άλσος Περιστερίου, που έχουν πάει βόλτα με την οικογένειά τους…

Συζητήσαμε στην ολομέλεια τί θα γράψουμε στο γράμμα.. και ξεκινήσαμε. Γράψαμε και ζωγραφίσαμε με το δικό μας τρόπο αυτό που θέλαμε να ζητήσουμε και “υπογράφοντας” με το ονομά μας.. το αποστείλλαμε… Αναμένουυμε με χαρά τους κάδους στην αυλή μας γιατί το γράμμα μας παραδόθηκε στα σωστά χέρια.. 😛

1  2

3

Από την πρώτη στιγμή που είδαμε στο εκπαιδευτικό βίντεο την “Άννα, την Ανακύκλωση” τα παιδιά  την ανέφεραν καθημερινά σα να βρίσκεται παρούσα στην ανακύκλωση των αντικειμένων που κάναμε.. Για αυτό κάποια νήπια εξέφρασαν την επιθυμία να φτιάξουμε τη δική μας “Άννα, Ανακύκλωση”.. Με υλικά λοιπόν που είχαμε μαζέψει (ρολλά υγείας/κουζίνας, πλαστικά μπουκάλια και καπάκια, κουτιά από αλουμίνιο κα)…ξεκινήσαμε να την συναρμολογούμε και σας την παρουσιάζουμε, μιας που κέρδισε μια θέση στην τάξη μας!!!

281876948 693581761713174 45411908259105508 n 282569064 1132885543940317 987241574814082948 n

282800184 538762844636523 6074118134313039350 n

Και φυσικά και σε αυτό το θεματικό κύκλο, η bee bot μας ήρθε στη τάξη να κάνει και εκείνη με τη σειρά της ανακύκλωση…

281530174 764863501198025 5829103716380338228 n  1 1 2 1 3 1

Ξεκίνησε την πορεία της.. Τα παιδιά της έδωσαν τις σωστές εντολές και έτσι ξεκίνησε να “βάζει” στην πλάτη της το γυαλί, στη συνέχεια το αλουμίνιο, έπειτα το χαρτί και τέλος το πλαστικό… Έχοντας όλα αυτά στην “πλάτη” της… πήρε δρόμο και δρομάκι και με “βοηθό” την καθοδήγηση των παιδιών έφτασε στον μπλε κάδο της ανακύκλωσης.. 🙂  😆

 

Τα εργαστήρια του  συγκεκριμένου κύκλου ολοκληρώθηκαν με την αξιολόγηση και την χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ στην τάξη…

Αρχικά παίξαμε παιχνίδια σχετικά που βρήκαμε στο ίντερνετ από blog καλών συναδέρφων…

280463291 736066630755056 3460917009694901016 n 280784210 377803354309598 4300378359372899523 n 281296502 387239230117228 2562862665084952746 n 282158638 1082064465990181 1026020918162481968 n 282195281 718242009321913 3984358788462905635 n .jpg 2

…αλλά δε μας ήταν αρκετό… θελήσαμε να φτιάξουμε και εμείς τα δικά μας ηλεκτρονικά παιχνίδια για να μπορούμε να τα παίζουμε όποτε θέλουμε… Έτσι λοιπόν ένα παιχνίδι μνήμης, ένα κρυπτόλεξο και ένα παιχνίδι ταξινόμησης ανακυκλώσιμων υλικών βρίσκονται στον υπολογιστή μας.

Για να δούμε τελικά… θυμόμαστε κάτι από όλα όσα μάθαμε;;; 🙂  😆

Επίσης, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι της συναδέρφου Ζήση Ανθή βρίσκεται στη τάξη και καθημερινά ρίχνουμε το ζάρι και ανακυκλώνουμε…

7a0a6ef4b079a9cb11b3bf8f836fec5b

283258283 5298592656853162 7333672188712730241 n281714137 373093018130971 8175496603118897850 n

Ολοκληρώνοντας, τα παιδιά με τον δικό τους τρόπο “αξιολόγησαν” το πρόγραμμα και όλα όσα έμαθαν την περίοδο που ασχολούμασταν με την ανακύκλωση..

281572157 337555441887612 7656247527348967649 n     281361208 745978346434037 4711426524526222850 n

Σε γενικές γραμμές επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματός μας. Τα παιδιά απέκτησαν γνώσεις, οικολογική συνείδηση και αλλαγή συμπεριφοράς προς το περιβάλλον. Χρησιμοποιήσαμε την παρατήρηση, προσομοίωση, παιχνίδια ρόλων και φύλλα εργασίας. Τέλος, είχαμε πολύ καλή επικοινωνία με τις οικογένειες των παιδιών και κατά την υλοποίηση των εργαστηρίων καλλιεργήθηκε σε ικανοποιητικό βαθμό η περιβαλλοντική συνείδηση σε ατομικό και συλλογικό πνεύμα και η συνειδητοποιήση των ωφελειών της ανακύκλωσης, μιας που τίποτα δεν πάει χαμένο αν χρησιμοποιηθεί σωστά από εμάς τους ίδιους… 🙂