3ος ΚΥΚΛΟΣ

3ος θεματικός κύκλος
Φροντίζω το περιβάλλον
Ενότητα: Οικολογία

“To καλάθι του πικ νικ” (WWF Ελλάς)

To WWF παίρνει σοβαρά τα συστήματα παραγωγής και κατανάλωσης τροφίμων. Ο λόγος είναι απλός. Το σύστημα παραγωγής τροφίμων είναι υπεύθυνο για το 70% της απώλειας βιοποικιλότητας, καθώς και για το 24% όλων των εκπομπών ρύπων.
Παρ’ όλα αυτά, το 1/3 των τροφίμων που παράγονται καταλήγουν στα απορρίμματα. Το οικολογικό αποτύπωμα των τροφίμων μας είναι πολύ μεγάλο! Όμως εμείς τα πετάμε στα σκουπίδια, χωρίς πολλές σκέψεις.

Το «Καλάθι του Πικνίκ» είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με σκοπό την αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες των μαθητών όσον αφορά το κολατσιό, στηριζόμενο στην πλούσια εμπειρία που έχει το WWF στη βιώσιμη διατροφή. Το έργο εμπίπτει στο πλαίσιο του στόχου του WWF για την μείωση των επιπτώσεων που προκαλεί το σύστημα παραγωγής τροφίμων στον πλανήτη κατά 50%.

Το “Καλάθι του Πικνίκ” φιλοδοξεί να κάνει τη βιώσιμη διατροφή ελκυστική και «κουλ» δημιουργώντας μια νέα κουλτούρα στο σχολείο και υιοθετώντας, στη συνέχεια, νέες συνήθειες, προς όφελος του πλανήτη και της υγείας των παιδιών. Στόχο έχει να πετύχει βιώσιμες διατροφικές συνήθειες στο κολατσιό των παιδιών, στην αειφόρο ανάπτυξη, τη θετική συμμετοχή για την κλιματική αλλαγή με την δημιουργία οικολογικής συνείδησης και στη γνώση της παγκόσμιας και τοπικής κληρονομιάς Οι δεξιότητες που θέλαμε να αποκτήσουν τα παιδιά ήταν: Δημιουργικότητα, Επικοινωνία, Κριτική σκέψη, Συνεργασία Aυτομέριμνα, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Κοινωνικές Δεξιότητες, Προγραμματισμός-Παραγωγικότητα, Πρωτοβουλία, Υπευθυνότητα, Επίλυση προβλημάτων, Κατασκευές, Πλάγια σκέψη.

Στα πλαίσια λοιπόν του 3ου Εργαστηρίου.. φρέσκα φρούτα εποχής ήρθαν στο Νηπιαγωγείο μας και έγιναν η νοστιμότερη φρουτοσαλάτα που γευτήκαμε ποτέ ???????????? 
Ναι, στα φρέσκα φρούτα εποχής!! 
Αρχικά, ταξινομήσαμε, ομαδοποιήσαμε, μετρήσαμε και καταγράψαμε τα φρούτα που τα παιδιά έφεραν στο νηπιαγωγείο.. (δραστηριότητα που συνεχίστηκε και στην ώρα των αγγλικών, όπου τα παιδιά έμαθαν τα φρούτα στην αγγλική γλώσσα)
    421524110 1095904184782552 475783348607105020 n 423147321 434489978911390 1972883930515990981 n426807332 1115422649593316 620746431478287648 n 1
428165441 809223404579620 1556363583152244529 n
Και φυσικά μετά απολαύσαμε τη νοστιμότερη πολύχρωμη φρουτοσαλάτα 😀
426819183 3874942239393325 6622420260226488948 n 427023317 830230428869248 2764401363573216682 n 427915208 973798724356614 3948417662838381377 n
Την οποία και ζωγραφίσαμε όπως θέλαμε..
428206297 1551681585621169 7603195082288927900 n
Παρακολουθήσαμε και το σχετικό βίντεο:

Και στο τέλος ζωγραφίσαμε τα δικά μας φρούτα στον καιρό τους!!!!!
423105620 1188180825398472 3426382766905570056 n 423454776 692344736419824 919300494061954303 n
 426432336 936301024349318 7116890012330821605 n423737974 200133403156446 8722106852691196766 n
Σε επόμενο εργαστήριο, παίξαμε με τα φρούτα εποχής που είχαν μείνει από την ημέρα της φρουτοσαλάτας.. Παιχνίδι τυφλής φρουτο-γευσιγνωσιας και παιχνίδι αναγνώρισης φρούτων μόνο μέσω της αφής μας διασκέδασαν..
Στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν το δικό τους καλάθι του πικνικ..
421384157 2609989725846161 5476582694018300697 n
 426720582 7278435395548437 5779009190970806061 n 426454252 7127065757412092 156665392098544121 n
και γεμίσαμε την τάξη με πλούσιο εποπτικό υλικό..
427924273 1437053150560473 8127337471661836977 n
Και επειδή τα φρέσκα φρούτα τα καταναλώσαμε…μαζέψαμε τα φρούτα και τα λαχανικά από τη γωνιά του “μπακάλικου” και παίξαμε στις γωνιές μας κάνοντας τους πελάτες, τους πωλητές..
426742622 759883362728516 6755355627926077680 n 427850984 941157367356391 6870519198160771973 n
ενώ στο τέλος χορέψαμε το αγαπημένο μας τραγούδι “Η παρέλαση των φρούτων” με κέφι και χαρά 😀
427076619 2049548005414475 6867075661846057871 n 427805896 1534779270428122 623330202730666680 n

Το επόμενο εργαστήρι υλοποιήθηκε με τη βοήθεια των αγαπημένων μας γονιών, οι οποίοι βοήθησαν τα παιδιά στο σπίτι να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους… 🙂

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ: “ΦΡΟΥΤΟΖΩΑΚΙΑ”

Πραγματικά η φαντασία και η δημιουργικότητα των μικρών μας μαθητών/τριών είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ!!!

Slide1 Slide2 Slide3 Slide4 Slide5 Slide6 Slide7 IMG 20240219 201120

Ευχαριστούμε πολύ!!!!

Την ίδια μέρα, την ώρα του δεκατιανού αλλά και του μεσημεριανού (στα ολοήμερα προγράμματα) καταγράψαμε τα υγιεινά πρωινά μας αλλά και τα σπιτικά γεύματά μας, που μας φτιάχνουν με φροντίδα οι αγαπημένοι μας γονείς, για να τρώμε υγιεινές τροφές, φτιαγμένες από τα χεράκια των αγαπημένων μας προσώπων..

423105796 1120593222273938 4705514951402215497 n 427946672 916750176898129 8727344126134266286 n

423147331 917576156422033 7698695648034457096 n423904122 1575155959902328 4159339902120014470 n426347610 2350954278446849 6112270838325116912 n

και η αγαπημένη μας μελισσούλα bee bot δε θα μπορούσε να λείπει από το να γυρνάει και να “ζουζουνίζει” πάνω από τα φρούτα… 😀

Τα παιδιά, δίνοντας τις κατάλληλες εντολές, οδήγησαν τη μελισσοούλα να περάσει αρχικά από όλα τα φρούτα, ενώ όταν το παιχνίδι δυσκόλεψε.. τα κατάφεραν μια χαρά ώστε να αποφύγει τις “σοκολατένιες” λιχουδιές και να “φάει” υγιεινά!!! 😆

423455048 2057803717937389 1298708622334182155 n 427997301 721892433389167 4455881165518472958 n

423062639 1472831296915131 6597834867377711020 n 427882944 824135469246964 7437504942391763588 n

Το ταξίδι της μπανάνας

Σε συνέχεια των εργαστηρίων, προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε, πώς όσο μεγαλύτερη απόσταση έχει διανύσει η τροφή μας μέχρι να φτάσει στο  πιάτο μας, τόσο μεγαλύτερο το αποτύπωμά της.

Στόχος της δραστηριότητας , να κατανοήσουμε πως σε κάθε τροφή αντιστοιχεί ένας αριθμός τροφοχιλιόμετρων μέχρι να φτάσει σε εμάς, τα οποία με τη σειρά τους αντιστοιχούν σε ένα υψηλό, ή χαμηλό, αποτύπωμα άνθρακα.

Μέσα από την “ιστορία της μπανάνας”, είδαμε την μεγάλη διαδρομή που χρειάστηκε, μέχρι να φτάσει σε μας. Βάλαμε τις κάρτες στην σωστή σειρά, είδαμε στον χάρτη πόσο μακριά είναι η χώρα, από την οποία ξεκίνησε και συζητήσαμε πόσο σημαντικό είναι να επιλέγουμε τοπικά προϊόντα. 
427979040 900628988739296 1213649079530704527 n 427983326 365829666302796 2090107324166627041 n 428202992 816652846888917 7537455169361087966 n
Τις κάρτες με το παιχνίδι, θα τις βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο.

https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/PB/A5_BananaStory_Gr_Final.pdf

Μετά το ταξίδι της μπανάνας, θελήσαμε να μάθουμε και την ιστορία ενός ΜΗΛΟΥ..

Είδαμε σχετικά βίντεο στον υπολογιστή και στη συνέχεια κάναμε κολλάζ με την ιστορία του μήλου, βάζοντας σε σειρά τις εικόνες..

https://sofiasoulioti.blogspot.com/2011/05/blog-post_27.html

423472091 252520351244290 4084157048515405415 n 429776150 1091521122174102 9180671897377280845 n

Και μιας που μιλήσαμε για μήλα, παρακολουθήσαμε την ιστορία “Ο λύκος Ζαχαρίας στη χώρα των παραμυθιών”, όπου είχε και τη συνταγή της μηλόπιτας, την οποία και εκτυπώσαμε για να την φτιάξουμε στο σπίτι με τους γονείς μας.. 😀 😆

423454420 435771055793440 2642947722787204908 n 423455045 1120725119352526 941059401793217676 n 429592901 768317508531927 4337308167030626289 n

και κάποιοι την έφτιαξαν… 😀

IMG 0162 IMG 20240305 093555

“Τί μπορώ να κάνω με ένα μήλο;;;”

Με τη βοήθεια ενός μήλου, αφήσαμε τα παιδιά να δημιουργήσουν οτι ήθελαν και τα αποτελέσματα ήταν φανταστικά..

423106001 1116270172830089 2574272022126086146 n 421656347 404693385545636 8237376312826887393 n423541698 746299217209416 2910098961724017524 n427021273 286088577602439 767783343497388838 n

427168456 424622743235859 7248638934225603666 n

Στη συνέχεια βρήκαμε ακόμα μία ωραία συνταγή για μηλόπιτα στο ίντερνετ και την αντιγράψαμε για να τη δώσουμε στη μανούλα και να την φτιάξουμε παρεούλα!!!

423454973 941031847647095 695088956209891452 n

Την επόμενη μέρα είχαμε επίσκεψη στο σχολείο μας… Η ομάδα “παρέα του Δάσους”.. μας έκανε παρέα 😀 με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Compost: ένα ζωντανό εργαστήρι».

Μέσα από το πρόγραμμα η σχολική αυλή αποκτά έναν κάδο κομποστοποίησης! Τα παιδιά μαθαίνουν ποια υλικά μπαίνουν σε έναν τέτοιο κάδο, τους οργανισμούς που συμμετέχουν στην αποσύνθεση της ύλης και τις απαραίτητες εργασίες φροντίδας του compost.

Στόχος του προγράμματος είναι τα παιδιά να γίνουν ενεργοί διαχειριστές των απορριμμάτων τους και να αντιληφθούν βιωματικά τον κύκλο της ύλης.

Παρακολουθήσαμε με πολύ ενδιαφέρον το πρόγραμμα και συμμετείχαμε ενεργά… 😀

427934641 910705614183798 4902364120782174531 n 428159280 1044632396636393 1181853430114813265 n 427900010 1136213694216805 1335086290408421450 n

426836697 1328243781194163 1575725399159545240 n 427023335 922019666267411 3839622428085457631 n 427903377 1341573803147068 7293318438723687579 n 428088694 366645116231229 4062178135707927950 n 428093039 1083507862887067 8762825971398368685 n 428132745 428903309475263 6473506363044011178 n 428144103 1073643683747170 4139910226775574497 n

και στο τέλος, ζωγραφίσαμε τί μας έκανε εντύπωση από το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε..

427887834 399132692708906 4551084183226035889 n 428263446 1453880415510350 2217665434977470602 n 427971752 1215742092719470 3588199454025169843 n

428073187 1071264144177354 6083308634511785715 n

Εντυπωσιαστήκαμε με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα COMPOST και για αυτό την επόμενη μέρα μιλήσαμε για τους ΚΑΦΕ ΚΑΔΟΥΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ που ο κάθε δήμος έχει στις γειτονιές για να κάνει ο κόσμος ανακύκλωση των βιοαποβλήτων.. Είδαμε σχετικά βίντεο και εικόνες με τα παιδιά στον υπολογιστή και ζωγραφίσαμε τους δικούς μας καφέ κάδους!

429308390 3669355103343771 4724558498489568084 n 428206298 7198874590208630 2554215900330289861 n

Κάποια παιδιά παρατήρησαν οτι “ξέχασε” ο Δήμαρχος να τοποθετήσει κάδο έξω από το σχολείο μας, για αυτό αποφασίσαμε όλοι μαζί να του γράψουμε ένα γράμμα.. Συζητήσαμε τί θα γράψουμε στο γράμμα, το γράψαμε και το ζωγραφίσαμε με τον δικό μας τρόπο και είπαμε δυνατά το μήνυμά μας: “ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΥΓΙΗ ΠΛΑΝΗΤΗ”.. και τέλος το στείλαμε στον Δήμαρχο Περιστερίου και στην Αντιδήμαρχο Περιβάλλοντος του δήμου μας! 😀

429112776 787994056523724 5786070908695421153 n 

και μέχρι να έρθει ο κάδος στο σχολείο μας… συνεργαστήκαμε σε ομάδες και φτιάξαμε τον δικό μας.. με χαρτόκουτα.. πινέλα.. ζωγραφιές φρούτων και λαχανικών και φαντασία…

 428981784 944942667162815 1052375083027507393 n 428341966 973502830968968 2165364558746770963 n

Και την επόμενη μέρα, ο καφέ κάδος από τον Δήμο Περιστερίου έφτασε έξω από το σχολείο μας..

428957142 742821344485500 6266927239034990950 n428468777 1587769368656847 2502717991244586715 n

Ολοκληρώνοντας τα εργαστήρια, δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε να κάνουμε και το δικό μας πικ νικ στην αυλή του σχολείου.. 😀

Ο ηλιόλουστος καιρός μας βοήθησε, πήραμε το τραπεζομάντηλό μας, το δεκατιανό μας και βγήκαμε στην “εξοχή” για πικ νικ.. 😎  Εκεί συζητήσαμε, είδαμε τα υγιεινά πρωινά μας (φλούδες από μπανάνες πήγαν στον κομποστοποιητή μας..) και απολαύσαμε την παρέα των φίλων μας!!!

423454846 1427328574877860 6953255021874835981 n 423600035 1571933463642191 4580193006438668977 n 428169058 398544422767672 6583556639970181119 n 429110279 1558832194895223 3761545808368694759 n