2ος ΚΥΚΛΟΣ

2ος θεματικός κύκλος

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

ΕΝΟΤΗΤΑ: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ
«Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα»

Η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελεί το πρώτο βήμα σε μία κατεύθυνση σεβασμού, προώθησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων που μοιραζόμαστε όλοι και όλες. Σύμφωνα με τον 4 ο Άξονα του Παγκόσμιου Προγράμματος για την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΗΕ, η εφαρμογή των βασικών στόχων της εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα αποτελεί τον τέταρτο βασικό άξονα της στοιχειώδους εκπαίδευσης του πολιτισμού μας, ανάμεσα στην ανάγνωση, τη γραφή και την αρίθμηση, γεγονός που διαμορφώνει μία αδήριτη ανάγκη στο πλαίσιο του εθνικού μας εκπαιδευτικού συστήματος. Η προσέγγιση της εκπαίδευσης των δικαιωμάτων του ανθρώπου στο σχολείο, διασφαλίζει ότι κάθε συμβαλλόμενο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας (εκπαιδευτικοί, μαθητές/ριες και γονείς) κατανοούν, σέβονται και υπερασπίζονται τα αναφαίρετα αυτά δικαιώματα, τα οποία περιλαμβάνονται στην Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν:

·   Δεξιότητες ζωής: Κοινωνικές Δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Υπευθυνότητα, Πρωτοβουλία

·   Δεξιότητες μάθησης: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα

·   Δεξιότητες του νου: Στρατηγική σκέψη, Επίλυση προβλημάτων

Στόχοι που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο:

·   Να γνωρίσουν τα δικαιώματα των παιδιών και την αξία τους για μια ισορροπημένη ανάπτυξη και μια ευτυχισμένη ζωή.

·   Να αντιληφθούν ότι δεν έχουν όλα τα παιδιά του πλανήτη ίση πρόσβαση σε φαγητό, νερό και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

·   Να κάνουν προτάσεις και να αναλαμβάνουν δράση.

·   Να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα αποδοχής του διαφορετικού και του μοναδικού, να προβληματιστούν και να διαμορφώσουν θετική στάση απέναντι στο δικαίωμα της ποιοτικής ζωής που έχουν όλοι οι άνθρωποι.

·   Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με ανθρώπους από άλλα μέρη της γης και να μάθουν τις ιστορίες τους.

·   Να καλλιεργήσουν γλωσσικές δεξιότητες.

·   Να έρθουν σε επαφή και να χρησιμοποιούν κατάλληλα λογισμικά για να εκτελέσουν παιχνίδια εξερεύνησης.

·   Να χρησιμοποιούν τον υπολογιστή ως ένα πολυτροπικό εργαλείο αναζήτησης της γνώσης.

·   Να κατανοήσουν την αξία της ομαδικής εργασίας και την ανακάλυψη μέσα από τη συνεργασία.

· Να γνωρίσουν και να μιλήσουν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, να μάθουν να τα σέβονται και να τα υπερασπίζονται

Στόχοι ως προς το πρόγραμμα σπουδών των γνωστικών αντικειμένων:
Οι δραστηριότητες του εκπαιδευτικού υλικού/προγράμματος βασίζονται στις αρχές της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης εμπλέκοντας όλα τα γνωστικά αντικείμενα του ωρολογίου προγράμματος.

Η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα αποτελεί το πρώτο και ίσως το πιο σημαντικό βήμα προς μία κατεύθυνση σεβασμού και υπεράσπισης των δικαιωμάτων όλων μας, ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί σε δράσεις που αναδεικνύουν και καλλιεργούν την κριτική σκέψη, συνεργασία, την επικοινωνία, τη δημιουργικότητα και γενικότερα τις δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Ακολουθία εργαστηρίων: η δόμηση των επιμέρους εργαστηρίων έγινε με αξιοποίηση της ταυτότητας του προγράμματος https://elearning.iep.edu.gr/study/mod/folder/view.php?id=19915

«Τι είναι δικαίωμα;»

Μια πρώτη αναφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα είχε γίνει στην ολομέλεια στις 20 Νοέμβρη «Ημέρα Ανθρώπινων Δικαιωμάτων» καθώς και κατά την περίοδο των χριστουγεννιάτικων δραστηριοτήτων, όπου ομαδικά τα παιδιά έφτιαξαν ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο με τις φιγούρες τους και τα δικαιώματά τους.. Οι εργασίες αυτές στολίζουν τον διάδρομο του σχολείου μας και σκεφτήκαμε να πούμε περισσότερες πληροφορίες για τα ανθρώπινα δικαιώματα.

273648785 262132262769042 8481244752587659380 n  264500612 603914164193615 8196269507508012336 n

1η δραστηριότητα:

Ξεκινήσαμε με την διαμόρφωση αρχικού εννοιολογικού χάρτη με τις πρότερες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το θέμα, την εξήγηση των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων με επίδειξη υποστηρικτικού εποπτικού και ψηφιακού υλικού (από το blog της συναδέλφου Τάνιας Μάνεση http://taniamanesi-kourou.blogspot.com/search/label/%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%91%CE%99%CE%A9%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%91%20%CE%A4%CE%A9%CE%9D%20%CE%A0%CE%91%CE%99%CE%94%CE%99%CE%A9%CE%9D   Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στα δικαιώματα των παιδιών και οι εννοιολογικοί χάρτες αναδιαμορφώθηκαν. [σε κάθε περίπτωση τα βασικότερα ανθρώπινα δικαιώματα είναι δικαιώματα και των παιδιών].

2  2

.jpg

2η δραστηριότητα:

Με αφορμή βίντεο και ένα παραμύθι για τα δικαιώματα των παιδιών «Πού κρύβονται τα δικαιώματα;», έγινε προσπάθεια καλύτερης κατανόησης των επιμέρους δικαιωμάτων, με απώτερο στόχο στο τέλος της δεύτερης διδακτικής ώρας του εργαστηρίου τα νήπια να ζωγραφίσουν τα δικαιώματα τους σε φύλλο χαρτί.

  2 34  5248405770 341226574538860 6307641323382515257 n259904743 643220090224459 2877820749748167063 n271885976 1511422039260042 8154315959805718353 n272102887 465386191925590 878154076668909036 n272203570 1147204246026079 838434032831013916 n

258886323 1572222936476423 5976284178868837191 n1 1

3η δραστηριότητα:

 Τα παιδιά φιλοτεχνούν αφίσα για τα ανθρώπινα δικαιώματα σχεδιάζοντας παιδάκια-φιγούρες να κρατούν χαρούμενα μπαλόνια, μέσα στα οποία έχουν γράψει το δικαίωμα που επέλεξαν.

272818586 636224384256879 2473069784819342498 n  272343160 608080126921122 7365056951759078837 n

243525405 465042518626143 4672842616134667566 n

Γνωρίζω τη Unicef

Υποστηρικτικό υλικό: https://www.unhcr.org/gr/ekpaideutiko_yliko

1η δραστηριότητα:

Τα παιδιά γνωρίζουν τη Unicef και τους Παγκόσμιους Οργανισμούς που δραστηριοποιούνται για την προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Γνωρίζουν και κατανοούν τον ρόλο της Unicef και μέσα από το υποστηρικτικό υλικό συνειδητοποιούν τον τρόπο που η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων συνδέεται με την ατομική μας ευτυχία.

33  AVvXsEhPPwm4MLva2HrrfnX7DEdxRfFo3I7afE5DK ICp6AOL7oyQrfEvJWEHNZfICIT8exyMep5EwtiOfBSRAxBmI4SGlxq8 LJiam2LlwoTmh1X6obBakyyYbAUlYTTpAIx7x5vf3wWdOZuATpfwmEo6dp9iLs4J5BGJhVnvJ7lbfw4d5Pa d0zoxF9An9s820

2η δραστηριότητα:

Αξιοποίηση της εικονογραφημένης αλφαβήτας των δικαιωμάτων και ιδέες για την εικαστική δημιουργία [σε ομάδες εργασίας] της δικής μας αλφαβήτας δικαιωμάτων.

3η δραστηριότητα:

Τα παιδιά φιλοτέχνησαν σε μορφή ομαδικής εργασίας την Αλφαβήτα των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Στη συνέχεια την μετατρέψαμε σε παζλ και παίξαμε.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ

Γνωρίζοντας τα ΔΙΑΚΑΙΩΜΑΤΑ

1η δραστηριότητα:

Δικαιώματα και αρχικό ονόματος

Βλέποντας τα δικαιώματα που ζωγραφίσαμε προηγουμένως, πήραμε την ιδέα να ζωγραφίσουμε το αρχικό γράμμα του ονόματός μας και τα δικαιώματα που αρχίζουν από το ίδιο αντίστοιχο γράμμα… και σας τα παρουσιάζουμε..

274033521 479146530260723 4845827858543745033 n274177571 1056817154866661 4418354702120894118 n274113858 987362285208509 3776894105017284745 n274049840 369111991428901 3040147734238837320 n274212126 479005290425200 7664259093217210763 n274634957 291442293086781 4266041603514102202 n274478945 2058953617616154 289524318162868469 n

2η δραστηριότητα:

Δικαιώματα μέσα στην καρδιά μας..

Ασχοληθήκαμε με ένα φύλλο εργασίας- καρδιά..

Ζωγραφίσαμε την καρδιά, την πλαστικοποιήσαμε και την κόψαμε στα αντίστοιχα κομμάτια. Στη συνέχεια, προσπαθήσαμε να τα συναρμολογήσουμε για να την ξαναφτιάξουμε.

995fe3927c32ab4d6e5852f0bb304e09

Δικαίωμα και Διαφορετικότητα

«ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ, ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟΙ»

1η δραστηριότητα:

Εξοικείωση με την έννοια της «διαφορετικότητας» μέσα από ένα σύνολο διαθεματικών δραστηριοτήτων. Βασικοί ήρωες που θα προσεγγίσουμε είναι ο Έλμερ ο πολύχρωμος ελέφαντας, η Μπουμπού και η Μπαμπαλού, ο καλόκαρδος καρχαρίας. (Να σημειωθεί ότι σε μια γωνιά της τάξης υπήρχε ποικιλία παραμυθιών και ιστοριών σχετικά με το θέμα όπου τα παιδιά καθημερινά στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας διάβαζαν και συζητούσαν).

3 14 165 12.

Ασχοληθήκαμε με την ιστορία του Έλμερ, τη διαβάσαμε, την είδαμε σε βίντεο.. Ακολούθησε συζήτηση που κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών σχετικά με το πώς είναι εξωτερικά ο καθένας, τι του αρέσει, τι δεν του αρέσει, τι τον τρομάζει, τι αγαπάει, με τι παίζει, τι τον θυμώνει, τι φαγητό του αρέσει και καταλήξαμε σε διαφορετικές πολλές φορές απόψεις και ένα κύριο συμπέρασμα:

Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ, ΣΠΟΥΔΑΙΟΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ.

9789601638324

Θελήσαμε στο τέλος να φτιάξουμε τους δικούς μας «διαφορετικούς» ελέφαντες και να παίξουμε..

.jpg 3 2 5

2η δραστηριότητα:

Κατανόηση της σημασίας της αποδοχής του διαφορετικού αλλά και της αξίας του διαφορετικού «εγώ» μέσα από τη διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού «Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους». Συζήτηση και ζωγραφική της ιστορίας.

274553023 668462457835906 2001459910445955938 n275169019 503143114669839 2421264805341398690 n275226261 3117662651855807 832997584245954642 n

3η δραστηριότητα:

Τα παιδιά θυμήθηκαν την παράσταση που είχαμε παρακολουθήσει στο σχολείο μας «Τα Χριστούγεννα του Σκάντζο» και πρότειναν να παίξουν την ιστορία. (στο blog στην ενότητα Χριστούγεννα υπάρχουν οι δραστηριότητες που έγιναν τότε με αφορμή την παράσταση). Τώρα τα παιδιά διάλεξαν ρόλους και έπαιξαν την ιστορία του αγαπημένου σκαντζόχοιρου.

 

Τα δικαιώματα των παιδιών μέσα από έργα τέχνης

Ζωγραφίζοντας έργα τέχνης που αφορούν τα δικαιώματα των παιδιών..

Οι μαθητές παρατήρησαν έργα τέχνης ζωγράφων με τα δικαιώματα των παιδιών. Παρατηρώντας προσεκτικά προσπάθησαν να περιγράψουν το περιβάλλον που απεικονίζει ο κάθε πίνακας, τους ήρωες, τα συναισθήματα των ηρώων καθώς και τα συναισθήματα που προκαλούν οι πίνακες στα ίδια τα παιδιά. Το έργο τέχνης μπορεί να συνδεθεί με τις εμπειρίες τους.

Παρατηρήσαμε, περιγράψαμε και συζητήσαμε τους παρακάτω πίνακες και προσπαθήσαμε να τους «αντιγράψουμε» με τον δικό μας ξεχωριστό και μοναδικό τρόπο με μεγάλη επιτυχία:

273943154 477835913811534 8662145700221001018 n274663935 1346935469137198 3150831169466352361 n272805898 1215940805605356 6107505148083299473 n274479609 481720273671862 8727717555788769936 n274267612 539489127502715 5000167369717070849 n274667645 636757800945391 8825457647764519589 n274812976 476899510777463 4205701755240627988 n275022177 366248725357861 2319001183558046857 n

274104350 976104976633030 5210012306187038367 n   273930730 1289764484852810 2981293380094660803 n

274294413 473061324558039 3244103356292874481 n   274291144 1133786580714537 4486255048051812479 n

274788564 1123744925058394 1640102702958270581 n274518368 3105078236431492 4145120937425035397 n

274227455 1432983667161462 369260539147486353 n  274616228 261865896116263 9000584811302679708 n

274314423 490928085742087 7075415914458687037 n  274860182 447469863793781 8205316023073742090 n

274330374 502283701503991 1174656150139197906 n  274377616 1628770260796157 1075590949797903792 n

Τα εργαστήρια για αυτή τη θεματική ολοκληρώνονται σιγά σιγά με ΤΡΑΓΟΥΔΙ και ΜΟΥΣΙΚΗ

Αν όλα τα παιδιά της γης

1η δραστηριότητα:

Αγαπήσαμε πολύ αυτό το τραγούδι από την πρώτη στιγμή που το ακούσαμε.. Το είδαμε σε βίντεο, το συζητήσαμε και το μάθαμε, το τραγουδήσαμε και το χορέψαμε.

 

2η δραστηριότητα:

Σκεφτήκαμε να φτιάξουμε μια ομαδική κατασκευή-αφίσα με τη γη μας που γύρω της έχει παιδιά από όλο τον κόσμο, τον κόσμο που ονειρευόμαστε να είμαστε όλοι μαζί ειρηνικά, πιασμένοι χέρι χέρι. Χρησιμοποιήσαμε γκοφρέ χαρτί, μαρκαδόρους, κόλλα και πολλή φαντασία και σας παρουσιάζουμε το αποτέλεσμα.

273955122 1639689329714507 7883998887839008964 n4 ομαδική τραγούδι αν όλα τα παιδιά της γης

3η δραστηριότητα:

Σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας με τη γη που ονειρευόμαστε να είναι ενωμένη και ειρηνική, συζητήσαμε για το σχολείο που έχουμε δικαίωμα να ονειρευόμαστε να έχουμε γιατί είμαστε παιδιά και δε θα σταματάμε να ονειρευόμαστε…

Είπαμε πολλές και όμορφες ιδέες, τις σχεδιάσαμε σε χαρτί, χρησιμοποιήσαμε πινέλα, χρώματα και φαντασία και φτιάξαμε την παρακάτω αφίσα με το «Το σχολείο που έχω δικαίωμα να ονειρεύομαι», ηχογραφώντας το μήνυμα που θέλουμε δυνατά να φωνάξουμε. (πατάτε πάνω στο qr  code για αν το σκανάρετε και να το ακούσετε!!!). Ακολουθεί η αφίσα και σε παζλ για να παίξετε… 🙂

.jpg 2

.jpg

Αξιολόγηση προγράμματος

Φτάνοντας σιγά σιγά στο τέλος του προγράμματος παίξαμε και αξιολογήσαμε όσα μάθαμε και κάναμε..

1η δραστηριότητα: Οι φίλοι μας τα μπαλόνια

Στα παιδιά αρέσουν πολύ τα μπαλόνια… Τα κρατούν ψηλά την ώρα του παιχνιδιού, τα χρώματά τους γεμίζουν το μπλε του ουρανού και ο αέρας τα κάνει τόσο ζωηρά, που παίζουν κυνηγώντας τα για πολλή ώρα. Τα παιδιά χωρίζονται σε μικρές ομάδες και η κάθε ομάδα παίρνει από ένα μπαλόνι και ζωγραφίζει ένα φίλο με μάτια, μύτη, στόμα, αυτιά. Τι χρειάζεται αυτός ο φίλος, για να είναι χαρούμενος και ασφαλής (να μην φοβάται); Τα παιδιά ζωγραφίζουν το μπαλόνι, το κάνουν φίλο τους και μετά συζητάνε όλοι μαζί για όλα αυτά που χρειάζεται ο νέος τους φίλος. Παράδειγμα: Χρειάζεται φαγητό, στέγη, οικογένεια κ.λπ.

274472667 932965393995762 1311757094362582381 n 273892778 331891418987522 4236488090507004332 n  274244762 1119738562114323 2207497567841468794 n

Και… το παιχνίδι ξεκινά…

Όλοι μαζί πετάνε τα μπαλόνια ψηλά και ο καθένας είναι υπεύθυνος για το μπαλόνι του. Ο σκοπός είναι να μην πέσει κάτω το μπαλόνι και όλοι να διαφυλάξουν τα δικαιώματα των φίλων τους.

273068645 374799707430222 5246262648752911239 n 273737451 1023390241601428 5763642683313855643 n 273755021 329323755652444 394613757310340605 n274162958 5010142895696341 8170779232919360494 n 274204926 1640174982988734 6618130687287187108 n 274236098 1032249787329894 7003824247642845865 n

Μετά το παιχνίδι η κάθε ομάδα συζητάει τα παρακάτω ερωτήματα: Ήταν εύκολο να το καταφέρουν να προστατέψουν τον φίλο τους; Βοήθησαν οι γύρω στην προσπάθεια αυτή; Τελικά, χρειάζεται ένας ή πρέπει όλοι μαζί να διαφυλάξουν τα δικαιώματα των άλλων;

2η δραστηριότητα

Ολοκληρώνοντας σιγά σιγά το πρόγραμμα, τα παιδιά πήραν τους φακέλους τους και τους ξεφύλλισαν.
Στον υπολογιστή είδαν φωτογραφίες και θυμήθηκαν αυτά που βίωσαν και έμαθαν. Ανέφεραν ό,τι έμαθαν, αυτά που τους άρεσαν, τους εντυπωσίασαν
αυτά που τους δυσκόλεψαν, τους μπέρδεψαν..

Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας και παίξαμε παιχνίδια στον υπολογιστή  έχοντας υπόψη όλα όσα μάθαμε αυτό το διάστημα.

274203237 318640440242174 3620387425307520887 n274647324 1635399706826201 4547760423767259484 n 273943168 291119703088343 7258977481529852233 n Παιχνιδια μνήμης και ο αγαπημένος μας τροχός από τη συνάδερφο Νίκου Βασιλική.

3η δραστηριότητα

Τέλος τα παιδιά συμπλήρωσαν με τη βοήθειά μας το ατομικό φύλλο αναστοχασμού.

 

Σε γενικές γραμμές, η επίτευξη των στόχων του προγράμματος πραγματοποιήθηκαν σε ικανοποιητικό βαθμό μέσα από τις ποικίλες διαθεματικές δραστηριότητες των εργαστηρίων. Οι μαθητές μπόρεσαν να αναφέρουν και να εξηγήσουν μερικά από τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, να αντιληφθούν τον ρόλο και την ιδιαίτερη ευθύνη του κάθε ανθρώπου στην προάσπιση των δικαιωμάτων όλων των ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο.