1ος ΚΥΚΛΟΣ

1ος θεματικός κύκλος

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός/Διαφορετικότητα

ΕΝΟΤΗΤΑ: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ
«Η οικογένεια δεν έχει αριθμητική, είναι απλώς μοναδική»
«Η μονα-δική μου οικογένεια»
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
  • Να «ξανασυστηθούν» οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο.
  • Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων
    οικογενειών εκτός από τη δική τους.
  • Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
  • Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
  • Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.

Ξεκινήσαμε με μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Ακολούθησε συζήτηση.

312937810 5691739060910447 6473422852469368336 n  314406047 1494794450948517 7071224287151191433 n

Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε την οικογένειά μας και την παρουσιάσαμε στην ολομέλεια.

306478983 637049584582686 7575266405780420780 n 311936076 539660937991211 7977504199948159788 n 312012943 675331490599177 8564140242822321372 n 312381958 662653041956172 9088989016842008967 n

 312082517 799974957780198 2564621306863557317 n 305864600 682448753243673 3689119294635984151 n

Έπειτα, θελήσαμε να κάνουμε και το “δέντρο της οικογένειάς μας”, χρησιμοποιώντας χαρτόνια, ψαλίδια και κόλλες..

312406562 519076323402006 5609490550778465126 n 306478982 419006277051495 6035368457165741980 n

Στο τέλος, προβάλλαμε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι: “Η μονα-δική μου οικογένεια”

«Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική
    σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία).
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με
    δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες,
    αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον πιγκουίνο, που αντλεί από τους Πόρους του προαναφερόμενου παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009). Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας και στη ζωγραφική…

j1yd Cxwmbkcph 1

313704427 664049768424260 621897540923929633 n 314437940 682372553397906 2469004762336116309 n 314542667 689246602873327 1556559557287967170 n 313506044 690671172590044 3261711157102934681 n315947481 3392454887674825 6174462778305903548 n 317924968 936992120686740 7451658830350480599 n

Συζητώντας πώς νιώθει το πιγκουινάκι στην οικογένειά του, σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε ένα συννεφόλεξο σε σχήμα σπιτιού (εργαλείο WordArt). Τα παιδιά σκέφτηκαν τις “λέξεις-έννοιες” που θέλουν να περιλαμβάνονται στο σπίτι τους, τις πληκτρολόγησαν στον υπολογιστή, στη συνέχεια εκτυπώσαμε τα σπιτάκια, τα κόψαμε και τα κολλήσαμε σε χαρτόνι που είχαμε ήδη βάψει πριν με πινέλο σε χρώματα του ουρανού και του εδάφους.

305166390 829617641513543 2184208941240635376 n  311998639 633983571761304 377397368776804249 n 311891212 359657659678178 2857389295174107789 n 312602646 1120976965290093 7657216531634331627 n 312551519 1126108628299600 5718364948692898520 n

 312242281 1245230022849010 5032335863172946839 n312378660 528447672392809 6427171396122271507 n

Οικογένεια και δραστηριότητα μηχανικής STEM.
Αφού φτιάξαμε το “συννεφοσπιτάκι” μας στον υπολογιστή.. σκεφτήκαμε με ποιο τρόπο μπορούμε να φτιάξουμε το σπιτάκι της οικογένειάς μας με όλα τα μέλη της, χρησιμοποιώντας τα τουβλάκια της τάξης, τις φιγούρες και την φαντασία μας… και τα σπιτάκια ετοιμάστηκαν, αριθμώντας και τα μέλη της..
307223144 526928295608412 6899558603465847282 n 312614770 814045226508898 2882422973762456821 n 313219885 838863597152675 7277841750253369124 n 313840535 1482769362225147 7988486771721075167 n 314064854 1497089970798300 4145240710710655090 n 314398471 782537639506277 2809318066295301458 n
«Πες μας, Λύκε!» – Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Αφού προβλήθηκε σχετικό βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009, ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας και στη ζωγραφική της ιστορίας που είδαμε.

312650022 518220246894124 6870005266673344939 n 314312460 1856538898042321 4580315346043599103 n

Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε εξαμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Οι ρόλοι μοιράστηκαν στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της. Μοιράστηκε σε κάθε «εξαμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους… και το παιχνίδι ξεκίνησε!!

Μετά το παιχνίδι ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένεια, αλλά και .. τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει στη λειτουργία της, δυσκολίες που μέσα από λύσεις μπορούμε να διαχειριστούμε 🙂

Τελειώσαμε την ημέρα μας ακούγοντας αγαπημένα τραγούδια για την οικογένεια, αλλά και παίζοντας παιχνίδια στον υπολογιστή για να “εμπεδώσουμε” αυτά που μάθαμε..

307809226 680992620362949 610440071264587063 n 309034897 1400085287524353 6647120485772131363 n 312573891 533397211565489 1159808833820485364 n 314415475 2570619726413609 375635030257769337 n 314516868 1060681337945880 1637414246786663325 n 314716933 1233646700699196 6925234580047792353 n

Τα διαδραστικά παιχνίδια με θέμα την οικογένεια:

https://wordwall.net/resource/7236239/%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF %CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1

https://wordwall.net/resource/7321945/%CE%B2%CE%AC%CE%BB%CE%B5- %CF%84%CE%B1-%CE%B3%CF%81%CE%AC%CE%BC%CE%BC%CE %B1%CF%84%CE%B1-%CF%83%CF%84%CE%B7-%CF%83%CE%B5%CE %B9%CF%81%CE%AC

https://wordwall.net/resource/6975021/%CE%B7-%CE%BF%CE%B9%CE%BA %CE%BF%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%BC %CE%BF%CF%85-box

«Πες μας, Καγκουρό!» – Συζητάμε για την μονογονεϊκή οικογένεια 

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs)
  • Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
  • Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.

Ανακοινώσαμε στα παιδιά ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό, τους στέλνει χαιρετισμούς μέσω του φίλου του “καγκουρίνου” (αρκουδάκι που καθημερινά είναι στη τάξη μας, παρέα μας και σε αυτό το εργαστήριο πρωταγωνιστεί!!).

Παρακολουθήσαμε ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το καγκουρό προβάλλοντας αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων».

Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας και στη ζωγραφική της ιστορίας.

313854958 545573433637282 5093737409396365066 n

313877819 697664875057202 1099187861024532108 n 313915664 1162239571060542 8380596350508637566 n

315960947 673182794313256 5239898912320006900 n 316169930 1511917089286245 4213494126716975853 n

Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε την ιστορία της Χρυσομαλλούσας, ένα κοριτσάκι που μένει μόνο του με τη μητέρα του και συγκρίναμε την οικογένειά της με την οικογένεια των αρκούδων. Το συζητήσαμε και το ζωγραφίσαμε.

315232009 5798294840231654 6966192457884016340 n 315518598 1058166805583477 6026337912784498286 n 315971810 630615942140222 8702315449001348622 n

Τέλος, παίξαμε ένα παζλ..

ΜΟΝΟΓΟΝΕΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

«Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
  • Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
  • Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση παιδιών χωρίς οικογένεια με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).

Η δραστηριότητα ξεκίνησε ανακοινώνοντας στα παιδιά ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του. Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους, απορίες που όλα τα παιδιά είχαν και άκουσαν με ενδιαφέρον. Αφού είδαν το σχετικό βίντεο από τη ζωή των μικρών χελωνών, ζωγράφισαν αυτό που τους έκανε εντύπωση.

315432295 836080320980947 2489252393880921828 n 316058750 1177554403141720 1321025948546964265 n  315439968 2410024752480277 2061755956854848736 n

Στη συνέχεια η συζήτηση οδήγησε στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας. Προβάλλαμε την ταινία κινουμένων σχεδίων “Ειρήνη, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα”. Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της. Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, αγάπη και ζεστασιά στο πιο απίθανο μέρος. Στόχος ήταν να εκφράσουν τα παιδιά συναισθήματα και συγκινήσεις που μας προκαλεί η ιστορία της Ειρήνης, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση για εκείνους που βρίσκονται μακριά από την πατρίδα τους και να κατανοήσουμε την έννοια της διαφορετικότητας και του αποκλεισμού σε συνδυασμό με τις βασικές και καθολικές ανάγκες των παιδιών.

Εστιάσαμε την προσοχή των παιδιών στα συναισθήματα της Ειρήνης . (Πώς αισθάνεται; Ποια είναι τα βαθύτερα συναισθήματά της;). Προτείναμε στα παιδιά να ζωγραφίσουν μία σκηνή που τους άρεσε ή τους εντυπωσίασε.

315935392 896590814699267 5601224574859861293 n 317321000 6030202110325742 3906149333910294737 n

Οι μονα-δικές μας οικογένειες – Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

  • Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας.
  • Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

Ζητήσαμε από τους μαθητές να συμπληρώσουν ατομικά ένα Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.

image3

καθώς και να ζωγραφίσουν μέσα σε μια καρδιά…τί σημαίνει τελικά για το καθένα η οικογένειά του, μετά από όλες τις πληροφορίες σχετικά με τους τύπους οικογένειας και των χαρακτηριστικών που άκουσαν οτι υπάρχουν..

image4 image5

Στο τέλος, τα παιδιά συμπλήρωσαν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

image6