Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός/Διαφορετικότητα
- Να «ξανασυστηθούν» οι μαθητές με κριτήριο το οικογενειακό τους πλαίσιο.
- Να προκληθεί το ενδιαφέρον των μαθητών σχετικά με τη διαφορετική δομή άλλων
οικογενειών εκτός από τη δική τους. - Να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των οικογενειών των συμμαθητών τους.
- Να εκφράσουν αντιλήψεις, συναισθήματα, ιδέες για την έννοια της «οικογένειας».
- Να έρθουν σε επαφή με όψεις της οικογενειακής πολυμορφίας μέσω παραμυθιού.
Ξεκινήσαμε με μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών (brainstorming) με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών. Ακολούθησε συζήτηση.
Στη συνέχεια, ζωγραφίσαμε την οικογένειά μας και την παρουσιάσαμε στην ολομέλεια.
Έπειτα, θελήσαμε να κάνουμε και το “δέντρο της οικογένειάς μας”, χρησιμοποιώντας χαρτόνια, ψαλίδια και κόλλες..
Στο τέλος, προβάλλαμε στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητήσαμε για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι: “Η μονα-δική μου οικογένεια”
«Πες μας, Πιγκουίνε!» – Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική
σκέψη, δημιουργικότητα και επικοινωνία). - Να γνωρίσουν τον τύπο της πυρηνικής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας πυρηνικής οικογένειας με
δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο). - Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας πυρηνικής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες,
αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον πιγκουίνο, που αντλεί από τους Πόρους του προαναφερόμενου παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009). Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας και στη ζωγραφική…
Συζητώντας πώς νιώθει το πιγκουινάκι στην οικογένειά του, σκεφτήκαμε να δημιουργήσουμε ένα συννεφόλεξο σε σχήμα σπιτιού (εργαλείο WordArt). Τα παιδιά σκέφτηκαν τις “λέξεις-έννοιες” που θέλουν να περιλαμβάνονται στο σπίτι τους, τις πληκτρολόγησαν στον υπολογιστή, στη συνέχεια εκτυπώσαμε τα σπιτάκια, τα κόψαμε και τα κολλήσαμε σε χαρτόνι που είχαμε ήδη βάψει πριν με πινέλο σε χρώματα του ουρανού και του εδάφους.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να γνωρίσουν τον τύπο της εκτεταμένης οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας εκτεταμένης οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Αφού προβλήθηκε σχετικό βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009, ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας και στη ζωγραφική της ιστορίας που είδαμε.
Στη συνέχεια, τα παιδιά χωρίστηκαν σε εξαμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία εκτεταμένη οικογένεια με γονείς, παιδιά και παππούδες σε όποια αναλογία επιθυμούν. Οι ρόλοι μοιράστηκαν στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της. Μοιράστηκε σε κάθε «εξαμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» έκαναν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους… και το παιχνίδι ξεκίνησε!!
Μετά το παιχνίδι ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη μιας εκτεταμένης οικογένεια, αλλά και .. τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει στη λειτουργία της, δυσκολίες που μέσα από λύσεις μπορούμε να διαχειριστούμε 🙂
Τελειώσαμε την ημέρα μας ακούγοντας αγαπημένα τραγούδια για την οικογένεια, αλλά και παίζοντας παιχνίδια στον υπολογιστή για να “εμπεδώσουμε” αυτά που μάθαμε..
Τα διαδραστικά παιχνίδια με θέμα την οικογένεια:
https://wordwall.net/resource/7236239/%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF %CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1
«Πες μας, Καγκουρό!» – Συζητάμε για την μονογονεϊκή οικογένεια
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs)
- Να γνωρίσουν τον τύπο της μονογονεϊκής οικογένειας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση μιας μονογονεϊκής οικογένειας με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
- Να κατανοήσουν ότι τα μέλη μιας μονογονεϊκής οικογένειας αντιμετωπίζουν δυσκολίες, αλλά βιώνουν και όμορφες στιγμές.
Ανακοινώσαμε στα παιδιά ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό, τους στέλνει χαιρετισμούς μέσω του φίλου του “καγκουρίνου” (αρκουδάκι που καθημερινά είναι στη τάξη μας, παρέα μας και σε αυτό το εργαστήριο πρωταγωνιστεί!!).
Παρακολουθήσαμε ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το καγκουρό προβάλλοντας αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων».
Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας και στη ζωγραφική της ιστορίας.
Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε την ιστορία της Χρυσομαλλούσας, ένα κοριτσάκι που μένει μόνο του με τη μητέρα του και συγκρίναμε την οικογένειά της με την οικογένεια των αρκούδων. Το συζητήσαμε και το ζωγραφίσαμε.
Τέλος, παίξαμε ένα παζλ..
«Πες μας, χελωνάκι!» – Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καλλιεργήσουν οι μαθητές τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs).
- Να συζητήσουν για τα παιδιά χωρίς οικογένεια (ορφανά, ασυνόδευτα προσφυγόπουλα).
- Να δώσουν λύσεις σε προβληματική κατάσταση παιδιών χωρίς οικογένεια με δημοκρατικό τρόπο (οικογενειακό συμβούλιο).
Η δραστηριότητα ξεκίνησε ανακοινώνοντας στα παιδιά ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το χελωνάκι, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ορφανών, στην οποία απεικονίζονται το ίδιο και τα αδέρφια του. Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια για τα χελωνάκια που στερούνται τους γονείς τους από τη γέννησή τους, απορίες που όλα τα παιδιά είχαν και άκουσαν με ενδιαφέρον. Αφού είδαν το σχετικό βίντεο από τη ζωή των μικρών χελωνών, ζωγράφισαν αυτό που τους έκανε εντύπωση.
Στη συνέχεια η συζήτηση οδήγησε στα ορφανά παιδιά και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που ζουν στην πατρίδα μας. Προβάλλαμε την ταινία κινουμένων σχεδίων “Ειρήνη, η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα”. Η Ειρήνη είναι ένα μικρό κορίτσι που αναγκάζεται να εγκαταλείψει το σπίτι της. Στην αρχή βιώνει την ανασφάλεια και την απόρριψη μέχρι να βρει προστασία, αγάπη και ζεστασιά στο πιο απίθανο μέρος. Στόχος ήταν να εκφράσουν τα παιδιά συναισθήματα και συγκινήσεις που μας προκαλεί η ιστορία της Ειρήνης, καλλιεργώντας την ενσυναίσθηση για εκείνους που βρίσκονται μακριά από την πατρίδα τους και να κατανοήσουμε την έννοια της διαφορετικότητας και του αποκλεισμού σε συνδυασμό με τις βασικές και καθολικές ανάγκες των παιδιών.
Εστιάσαμε την προσοχή των παιδιών στα συναισθήματα της Ειρήνης . (Πώς αισθάνεται; Ποια είναι τα βαθύτερα συναισθήματά της;). Προτείναμε στα παιδιά να ζωγραφίσουν μία σκηνή που τους άρεσε ή τους εντυπωσίασε.
Οι μονα-δικές μας οικογένειες – Αξιολόγηση & Διάχυση δράσεων
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
- Να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των μαθητών ώστε να κατανοούν πώς αισθάνονται άλλα άτομα που ανήκουν σε διαφορετικές οικογένειες.
- Να συνειδητοποιήσουν ότι απέκτησαν νέες γνώσεις για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας.
- Να καλλιεργήσουν μεταγνωστικές δεξιότητες.
Ζητήσαμε από τους μαθητές να συμπληρώσουν ατομικά ένα Φύλλο Αξιολόγησης για τους διαφορετικούς τύπους οικογένειας που γνώρισαν στα Εργαστήρια.
καθώς και να ζωγραφίσουν μέσα σε μια καρδιά…τί σημαίνει τελικά για το καθένα η οικογένειά του, μετά από όλες τις πληροφορίες σχετικά με τους τύπους οικογένειας και των χαρακτηριστικών που άκουσαν οτι υπάρχουν..
Στο τέλος, τα παιδιά συμπλήρωσαν μία Ρουμπρίκα Αυτοαξιολόγησης για τη συνεργασία στην ομάδα, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

















































