Στόχοι: Δραστηριότητες γνωριμίας της ομάδας αλλά και πρόκλησης ενδιαφέροντος για το θέμα. Τα παιδιά καλούνται να μάθουν τους πλανήτες του Ηλιακού συστήματος και να οπτικοποιήσουν τη σκέψη τους καθώς και με βιωματικό τρόπο να αναπαραστήσουν την τροχιά που έχουν οι πλανήτες και ο Ήλιος. Να εξοικειωθούν με τις ψηφιακές τεχνολογίες, με τον προγραμματισμό με παιγνιώδη τρόπο καθώς και να κατανοήσουν την εναλλαγή ημέρας-νύχτας.
ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΣΤΟΧΟΣ: Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν, μέσα από τη διερεύνηση των προηγούμενων γνώσεων τους για το ηλιακό σύστημα.
Να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο μέσα από ακατέργαστες ιδέες που έχουν προσπαθώντας να τις εξωτερικεύσουν και να μπορούν να τις εκφράσουν, να διηγούνται και να περιγράφουν χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους. Να ζωγραφίζουν ομαδοσυνεργατικά και να κάνουν μικροκατασκευές.
Αφορμή για να ξεκινήσει το θέμα ήταν “που βρίσκεται το σπίτι μας;;”..Τα παιδιά έδωσαν απαντήσεις και η συζήτηση προχώρησε.. Από την πόλη μας, το Περιστέρι…φτάσαμε στον πλανήτη μας τη ΓΗ.. Επεξεργαστήκαμε την υδρόγειο σφαίρα που έχουμε στη τάξη μας..βρήκαμε την Ελλάδα και μετά χρησιμοποιήσαμε την εφαρμογή google earth (earth.google.com) για να δούμε τον πλανήτη μας.. Εκεί, πληκτρολογήσαμε το σχολείο μας και το εντοπίσαμε στον πλανήτη μας!!!Η έκπληξή μας μεγάλη 🙂 .
Κάποια παιδιά ανέφεραν το διάστημα, τους αστρονάυτες και κάποια ονόματα πλανητών που ήξεραν..και έτσι ξεκινήσαμε το ταξίδι μας στο διάστημα!!! 😎
Οι πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος
Συζητήσαμε για τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με το διάστημα τους πλανήτες, τον ήλιο και το φεγγάρι. Μιλήσαμε για το αν κινούνται τα ουράνια σώματα, τι είναι αστέρια, αν έχουν δει πεφταστέρια. Έγινε συζήτηση και καταγραφή των απαντήσεων των παιδιών και ήταν η αφορμή για να ξεκινήσουμε το ταξίδι μας στο διάστημα. Το συγκεκριμένο θέμα γοητεύει και ενδιαφέρει τα παιδιά.
Η απορία τους ήταν περισσότερο να μάθουν πως οι πλανήτες δεν πέφτουν κάτω και αιωρούνται. Μιλήσαμε για την βαρύτητα, μια δύναμη της γης που τραβάει τα πράγματα προς τα κάτω και προς το κέντρο της. Έτσι κρατάει πάνω της τους ανθρώπους, τα σπίτια, τα δέντρα, τους ωκεανούς, τον αέρα που αναπνέουμε, αλλά και για την έλλειψη της βαρύτητας που υπάρχει στο διάστημα.
Γνωρίσαμε κάθε ένα πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος ξεχωριστά και τι θέση έχει σε σχέση με τον ήλιο μέσα από ένα φανταστικό ταξίδι με διαστημόπλοιο. Χρησιμοποιήσαμε το διαδίκτυο και είδαμε φωτογραφίες και βίντεο. Ο φίλος μας PICOU PICOU, ένα εξωγηινάκι μας βοήθησε πολύ να κατανοήσουμε το διάστημα και τους πλανήτες. Στη συνέχεια, τα παιδιά ζωγράφισαν όπως φαντάζονταν το διάστημα και τους πλανήτες..
Θελήσαμε να φτιάξουμε με χαρτόνι τον λαμπερό και καυτό ήλιο που είδαμε στα βίντεοπόσο σημαντικό ρόλο παίζει..
Την επόμενη μέρα, συνεχίσαμε να ψάχνουμε πληροφορίες στο διαδίκτυο για το ηλιακό σύστημα μέσα από την ιστοσελίδα της NASA και φτιάξαμε τον εννοιολογικό μας χάρτη..
Είχαμε ζητήσει από τα παιδιά να βρουν σχετικές πληροφορίες στο σπίτι και με μεγάλη χαρά μας τις παρουσίασαν στην ολομέλεια, καθώς είδαμε επίσης όλοι μαζί όσες πληροφορίες μας έστειλαν στο email του σχολείου.
Ένας μαθητής είχε τη ιδέα να φτιάξει το ηλιακό σύστημα με πλαστελίνη με τη βοήθεια της μαμάς του και με πολύ καμάρι μας το παρουσίασε 😀 😎
και μια μικρή μας μαθήτρια..σε μεγάλο χαρτόνι και με μεγάλη φαντασία οπτικοποίησε το ηλιακό σύστημα.. 🙂
Τις επόμενες μέρες με χαρά και καμάρι ήρθαν στο σχολείο πολλές δημιουργίες…
Ευχαριστούμε πολύ τους γονείς για την ενεργή εμπλοκή, συμμετοχή και συνεργασία στην όλη διαδικασία!!
Σκεφτήκαμε όλα αυτά, μαζί με τα βιβλία και τα σχετικά περιοδικά που μαζέψαμε να τα βάλουμε στη “γωνιά του διαστήματος”, ώστε αν πηγαίνουμε και να τα επεξεργαζόμαστε όποτε θέλουμε!!
Αααα…διακοσμήσαμε και τη “διαστημική γωνιά μας”!
“ΈΧΟΥΜΕ ΑΠΟΣΤΟΛΗ..”
Την επόμενη μέρα βρήκαμε στο γραμματοκιβώτιο του σχολείου ένα γράμμα..Αποστολείς ήταν δύο αστροναύτες που μας ζητούσαν βοήθεια… Τα παιδιά με ανυπομονησία άνοιξαν το γράμμα και είδαν με έκπληξη τους δύο αστροναύτες και ένα qr code… 😉 Αφού το επεξεργαστήκαμε, αποφασίσαμε να τους “βοηθήσουμε” για τον ηλιακό χάρτη που μας ζήτησαν για το διαστημικό τους ταξίδι..
Χωριστήκαμε σε ομάδες και αναλάβαμε δράση για να οπτικοποιήσουμε τον ηλιακό χάρτη και να βοηθήσουμε με τον τρόπο μας τους αστροναύτες..Με χαρτόνια, τέμπερες, πλαστελίνες και πολύ πολύ φαντασία σας το παρουσιάσαμε στην ολομέλεια, το βγάλαμε φωτογραφία και το στείλαμε στους δύο καινούργιους φίλους μας!
Θελήσαμε να φτιάξουμε και μεις τα δικά μας διαστημόπλοια και να κάνουμε 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1..εκτόξευση!!!
Στον υπολογιστή είδαμε τους πλανήτες που γυρνούν γύρω από τον ήλιο και θελήσαμε να το αναπαριστήσουμε.. Αναλάβαμε ρόλους (ήλιος και πλανήτες) και το θεατρικό παιχνίδι ξεκίνησε.. Το φτιάξαμε και με πλαστελίνη..
Φτιάξαμε και παιχνίδι μνήμης με τους πλανήτες και κάθε μέρα τα παιδιά απολαμβάνουν να παίζουν..Το φτιάξαμε και ψηφιακά για να μπορούν να παίζουν και από το σπίτι.
Επίσης, μια σχετική ζωγραφιά μαθητή μας την κάναμε παζλ για να παίζουμε!! 😀
Κατά τη διάρκεια που συζητούσαμε αυτό το θέμα, διαβάσαμε σχετικά παραμύθια και ζωγραφίσαμε οτι μας άρεσε..
“Παραμύθι στο διάστημα”
“Ο βοριάς και ο ήλιος”
Με την ανάγνωση των παραμυθιών…θελήσαμε να φτιάξουμε και εμέις ένα παραμύθι...Γίναμε συγγραφείς, εικονογράφοι, αναγνώστες και…αφηγητές!!!!σας το παρουσιάζουμε με καμάρι!!! 🙂
ΜΕΡΑ Ή ΝΥΧΤΑ
Η συζήτηση ξεκίνησε με το τί κάνουμε τη μέρα και τί τη νύχτα..Είδα σχετικά βίντεο στον υπολογιστή..
Κάναμε και το πείραμα ΜΕΡΑ/ΝΥΧΤΑ με τον φακό και την υδρόγειο σφαίρα και πολύ το διασκεδάσαμε. 😀
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τί κάνουμε τη μέρα και τί τη νύχτα!!
Ακούσαμε επίσης και μάθαμε το τραγούδι του Γ.Κότσιρα “Ένας ήλιος”.
Και φτιάξαμε μια κάρτα “καλημέρα” – “καληνύχτα”.
Τέλος διαβάσαμε το παραμύθι “Δε φοβάμαι το σκοτάδι”, το συζητήσαμε και ζωραφίσαμε ό,τι μας άρεσε..
Λίγο πριν την ολοκλήρωση των εργαστηρίων, η αγαπημένη μας μελισσούλα beebot έγινε “αστροναύτης”….Τα παιδιά τις έδωσαν τις κατάλληλες οδηγίες και περνώντας από όλους τους πλανήτες, αποφεύγοντας τον “ήλιο” για να μη καεί..έφτασε στον πλανήτη “Γη” με επιτυχία!!!
Καθώς το πρόγραμμα βαδίζει προς το τέλος του, τα παιδιά απήλαυσαν την εμπειρία της παιδικής ταινίας μικρού μήκους με θέμα «Ήλιος, Γη και Σελήνη» στο φορητό θόλο του κινητού πλανητάριου που στήθηκε στο σχολείο μας –https://www.facebook.com/Miniplanetarium/. Ήταν μια ξεχωριστή και μαγική εμπειρία που μας ενθουσίασε!«The Mole – Ο τυφλοπόντικας».
Ο μικρός μας τυφλοπόντικας που ζει στα έγκατα της γης αποφασίζει να ζητήσει από τους γονείς του, μαζί με τον δάσκαλο του και τους τρεις αγαπημένους φίλους του, να τον αφήσουν να βγει στην επιφάνεια για πρώτη φορά και να αντικρίσει τι “υπάρχει εκεί έξω”. Σ’ αυτό το ταξίδι θα δει τον ήλιο, το φεγγάρι, τους αστερισμούς και θα μάθει πολλές πληροφορίες για την Γη μας, τους πλανήτες και το διάστημα. Ένα animation με εκπαιδευτικές πληροφορίες και καταπληκτικά τραγούδια που μας ενθουσίασαν.
Στο τέλος, τα παιδιά αποτύπωσαν τις εντυπώσεις τους, ζωγραφίζοντας.. 🙂
Ολοκληρώνοντας τα εργαστήρια μας, ζητήθηκε από τους μαθητές/τριες να ζωγραφίσουν τι έμαθαν μέσα από την υλοποίηση των εργαστηρίων για το ηλιακό σύστημα..








































































