Α. Υλοποίηση της Δράσης
Το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου έτρεξε το πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας. Οι δράσεις του προγράμματος ενσωματώθηκαν στον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος υποστηρίζοντας και διανθίζοντας θεματικές ενότητες όπως: «Νύχτα-Μέρα», «Χειμώνας», «Απόκριες», «Εθνική επέτειος: 25η Μαρτίου», «Διατροφή», «Πάσχα», «Η γιορτή της μητέρας». Πραγματοποιήθηκαν φιλαναγνωστικές δράσεις και δράσεις δημιουργικής γραφής, εξωτερικές και εσωτερικές επισκέψεις ειδικών και συνεργασία με τους γονείς και άλλα νηπιαγωγεία.
Β. Περιγραφή
Τα βιβλία που χρησιμοποιήθηκαν:
- Ο Φεγγαροσκεπαστής, Éric Puybaret
- Λιγουλάκι χειμώνας , Paul Stewart
- Τα καπέλα της κυρίας Στρομπίνσκι, Janisch Heinz
- Ο Αρλεκίνος, Ζώρζ Σαρή
- Τα Ελληνάκια, Ευγενία Φακίνου
- Μία πολύ πεινασμένη κάμπια, Eric Carle
- Η ιστορία του Πάσχα, Brian Wildsmith
- Οι Θεοί του Ολύμπου, Φίλιππος Μανδηλαράς
- Εσύ είσαι η Μαμά μου, Αtsuko Morozumi
- Η Μυρτώ και το Βουνό, Kim Hillyard
- Πορτρέτα Ζωγράφων: Frida Kahlo
Δράσεις που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος της Φιλαναγνωσίας:
- Συμμετοχή στο Πρόγραμμα «Βιβλιοσκώληκες» της Δανειστικής Βιβλιοθήκης του Δήμου Καλαμαριάς (Καραμπουρνάκι)
Δανεισμός και δήλωση βιβλίων σε ηλεκτρονική πλατφόρμα από τους γονείς – δημιουργία ημερολογίου δανεισμών και απονομή επαίνων
- Δράσεις Δημιουργικής Γραφής
Μεταποίηση πλοκής & χαρακτήρων: ανατροπή & εισαγωγή διακειμενικών ηρώων – Συγγραφή και εικονογράφηση ομαδικού βιβλίου: «Το ημερολόγιο μιας πεταλούδας».
- Επίσκεψη Ποιητή και Συγγραφέα στην τάξη
Ποίηση: ορισμός ποιήματος, ηχορρυθμικές απαγγελίες, μεταποιήσεις ποιημάτων σε βίντεο και τραγούδι, δημιουργία λίμερικ
Πεζό: παρουσίαση και αφήγηση του εικονογραφημένου βιβλίου «Μάγισσα Ραδίκλεια: ένας μπούφος στο φλιτζάνι» (POLARIS, 2013) – διαδραστική δράση: μαθηματικά ξόρκια.
- Εξωτερική επίσκεψη στη Δανειστική Βιβλιοθήκη του Δήμου Καλαμαριάς (Καραμπουρνάκι)
Διαδραστικό παιχνίδι «Σκυταλοδρομία ιστοριών» – δανεισμός βιβλίων για ανάγνωση στην τάξη (Οι Θεοί του Ολύμπου, Φίλιππος Μανδηλαράς/ Η Μυρτώ και το Βουνό, Kim Hillyard/ Εσύ είσαι η Μαμά μου, Αtsuko Morozumi).
&
Διαδρομές στην τέχνη της ζωγραφικής – Διαδραστική παρουσίαση του βιβλίου «Πορτρέτα Ζωγράφων: Φρίντα Κάλο» – Δημιουργία αυτοσχέδιων πορτρέτων σύμφωνα με την τεχνοτροπία της Φρίντα Κάλο.
- Δημιουργία Ψηφιακού Παραμυθιού ”Η παρέα ταξιδεύει!” σε συνεργασία με άλλα σχολεία των Περιφερειών Κεντρικής Μακεδονίας και Ηπείρου: Συμμετοχή στην συνεργατική συγγραφή παραμυθιού των Νηπιαγωγείων διαφόρων Δήμων της Θεσσαλονίκης.
- Δραματοποίηση του ψηφιακού παραμυθιού ”Η παρέα ταξιδεύει!”. Μεταποίηση του παραμυθιού σε θεατρικό έργο.
Γ. Αποτίμηση
Η έκβαση των δράσεων υπήρξε ικανοποιητική. Η συμμετοχή των παιδιών ήταν καθολική, όπως και των γονέων. Τα παιδιά επέδειξαν έντονο ενδιαφέρον για κάθε ξεχωριστή δράση, με αυτές των εξωτερικών και των εσωτερικών επισκέψεων να προηγούνται σε προτίμηση.
Στόχοι που επιτεύχθηκαν:
- Τα παιδιά εξοικειώθηκαν με όλα τα είδη των βιβλίων παιδικής λογοτεχνίας αλλά και βιβλίων γνώσεων και τέχνης (εικονογραφημένο βιβλίο, κόμικ, παραμύθι, ποίημα, λίμερικ, παιδική εγκυκλοπαίδεια, βιβλία τέχνης, κ.α.).
- Αντιλήφθηκαν τη χρησιμότητά τους, εμπλούτισαν τις γνώσεις τους και ανέπτυξαν κριτική σκέψη μέσα από την ανάλυση των θεματολογιών τους.
- Συνέγραψαν αφηγηματικό & μυθοπλαστικό λόγο.
- Ανέπτυξαν τον γλωσσικό, τον οπτικό και λογοτεχνικό γραμματισμό τους.
- Καλλιέργησαν τη φαντασία και την δημιουργική τους σκέψη.
- Ανέπτυξαν την αισθητική τους καλλιέργεια και την συναισθηματική τους νοημοσύνη.
- Συνεργάστηκαν σε ομάδες.
- Ενίσχυσαν δεξιότητες άλλων μαθησιακών περιοχών του προγράμματος σπουδών (Γλώσσα, Μαθηματικά , Τέχνες & Πολιτισμός, ΤΠΕ, Φυσικές Επιστήμες , Κοινωνική & Προσωπική Ανάπτυξη).
Υλικό που αξιοποιήθηκε: Η/Υ της τάξης, τα βιβλία της βιβλιοθήκης της τάξης και τα βιβλία της δανειστικής βιβλιοθήκης. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκε το εικαστικό υλικό του σχολείου για κατασκευές.
Υλικό που παρήχθη: Ταμπλό μεταποίησης κλασικού παραμυθιού (Κοκκινοσκουφίτσα): ανατροπή πλοκής & εισαγωγή διακειμενικών ηρώων. Αυτοσχέδιο έντυπο ομαδικό βιβλίο: «Το ημερολόγιο μιας πεταλούδας». Ψηφιακό βιβλίο μέσω συνεργασίας με Νηπιαγωγεία διαφόρων Δήμων της Θεσσαλονίκης, Αυτοσχέδια πορτρέτα a la maniere de Φρίντα Κάλο.
Προτάσεις μελλοντικής επέκτασης της δράσης: Διαθεματικές συνδέσεις της φιλαναγνωσίας με άλλες μαθησιακές περιοχές του νέου προγράμματος σπουδών: Δημιουργική γραφή και Μαθηματικά, Φιλαναγνωσία και Μουσείο, Δημιουργική γραφή και Κοινωνική & Προσωπική ανάπτυξη. Δημιουργία εφημερίδας της τάξης, σειράς κόμικ της τάξης, συλλογής ευχετήριων καρτών της τάξης. Δημιουργία βιβλιοπωλείου στο σχολείο και πώληση των αυτοσχέδιων δημιουργιών μέσω φιλανανθρωπικού bazaar.