Σχολική Ετοιμότητα Νηπίου
Βασισμένο στο Baseline Assessment Profiling του Warwickshire County Council
Συναισθηματική και Κοινωνική Ανάπτυξη:
![]() |
Έχει σιγουριά, δείχνει αυτοπεποίθηση |
![]() |
Είναι ικανό να δημιουργήσει ικανοποιητικές σχέσεις με άλλα παιδιά και ενήλικες |
![]() |
Δουλεύει σαν μέλος μιας ομάδας και ανεξάρτητα |
![]() |
Είναι ικανό να συγκεντρωθεί και να κάνει υπομονή καθώς μαθαίνει και να ζητήσει βοήθεια όταν τη χρειαστεί |
![]() |
Είναι πρόθυμο να εξερευνήσει κάτι καινούριο και δείχνει ικανό να πάρει πρωτοβουλία και να λύσει απλά πρακτικά προβλήματα |
![]() |
Επιδιώκει ανεξαρτησία στην επιλογή μιας δραστηριότητας, στο ντύσιμο και στην προσωπική υγιεινή |
![]() |
Είναι ευαίσθητο στις ανάγκες και στα συναισθήματα των άλλων και δείχνει σεβασμό |
![]() |
Περιμένει τη σειρά του και μοιράζεται αντικείμενα |
![]() |
Μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του και να συμπεριφερθεί ανάλογα |
![]() |
Αναπτύσσει μια κατανόηση για ό,τι είναι σωστό, ό,τι είναι λάθος και γιατί |
![]() |
Φροντίζει και ενδιαφέρεται για το περιβάλλον, την περιουσία και τους ζωντανούς οργανισμούς |
![]() |
Δείχνει μια ποικιλία συναισθημάτων, όπως χαρά, θλίψη, περιέργεια σε σχέση με τις εμπειρίες της ζωής |
Γλώσσα, Προανάγνωση, Προγραφή:
![]() |
Ακούει προσεχτικά και συζητάει για τις εμπειρίες του σε μικρές και μεγάλες ομάδες |
![]() |
Χρησιμοποιεί αυξανόμενο λεξιλόγιο με μεγαλύτερη ευχέρεια για να εκφράσει τις σκέψεις του και να μεταφέρει το νόημα στον ακροατή |
![]() |
Ακούει και αντιδράει σε ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα |
![]() |
Φτιάχνει ιστορίες και συμμετέχει σε αλλαγή ρόλων με σιγουριά |
![]() |
Απολαμβάνει τα βιβλία και τα χειρίζεται με προσοχή, κατανοώντας πώς είναι δομημένα |
![]() |
Κατανοεί ότι οι λέξεις και οι εικόνες έχουν νόημα και ότι στα ελληνικά διαβάζουμε από αριστερά προς δεξιά και από πάνω προς τα κάτω |
![]() |
Αρχίζει να συνδέει ήχους με συλλαβές, λέξεις και γράμματα |
![]() |
Αναγνωρίζει γράμματα της αλφαβήτας σαν μορφές και σαν ήχους |
![]() |
Χρησιμοποιεί γραφή, εικόνες, σύμβολα, οικείες λέξεις και γράμματα για να μεταφέρει το νόημα |
![]() |
Μπορεί να γράψει το όνομά του σωστά με κεφαλαίο το πρώτο γράμμα |
Προμαθηματικές Έννοιες:
![]() |
Χρησιμοποιεί μαθηματική γλώσσα, όπως κύκλο, μπροστά από, μεγαλύτερο από και πιο πολύ, για να περιγράψει σχήμα, θέση, μέγεθος και ποσότητα |
![]() |
Μπορεί να αναγνωρίσει και να αναπαράγει ακολουθίες |
![]() |
Χρησιμοποιεί μια εξελισσόμενη μαθηματική ικανότητα για να λύσει πρακτικά προβλήματα |
![]() |
Είναι εξοικειωμένο με παιχνίδια αριθμητικής και δραστηριότητες |
![]() |
Μπορεί να συγκρίνει, να κατηγοριοποιήσει, να ταιριάξει και να μετρήσει χρησιμοποιώντας καθημερινά αντικείμενα |
![]() |
Μπορεί να αναγνωρίσει και να χρησιμοποιήσει αριθμούς μέχρι το 10 |
![]() |
Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, κατανοεί και καταγράφει αριθμούς |
![]() |
Δείχνει να αντιλαμβάνεται τις αριθμητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση |
Γενικές Γνώσεις και Κατανόηση:
![]() |
Μπορεί να μιλήσει για το που μένει, το περιβάλλον, την οικογένεια και για γεγονότα της ζωής του του παρελθόντος και του παρόντος |
![]() |
Μπορεί να εξερευνήσει και να αναγνωρίσει στοιχεία οργανισμών, αντικειμένων και γεγονότων του φυσικού και τεχνητού περιβάλλοντος και να παρατηρήσει ομοιότητες, διαφορές και αλλαγές |
![]() |
Συζητάει για πράγματα που παρατηρεί, κάνει ερωτήσεις για να λάβει πληροφορίες για το πώς και γιατί δουλεύουν κάποια πράγματα |
![]() |
Μπορεί να εξερευνήσει και να επιλέξει υλικά και εργαλεία και να χρησιμοποιήσει δεξιότητες όπως χαρτοκοπτική, κατασκευές κ.α. για διάφορους λόγους |
![]() |
Μπορεί να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία, όπου χρειάζεται, για να υποστηρίξει τη μάθηση |
Κινητική Ανάπτυξη:
![]() |
Κινείται με σιγουριά και με αυξανόμενο έλεγχο και συντονισμό |
![]() |
Έχει αντίληψη του χώρου |
![]() |
Σκαρφαλώνει και ισορροπεί με μεγαλύτερη επιδεξιότητα |
![]() |
Χειρίζεται υλικά, εργαλεία και κατασκευές με αυξανόμενο έλεγχο |
![]() |
Δημιουργεί με φαντασία |
![]() |
Εξερευνεί ήχο και χρώμα, υφή, σχήμα, φόρμα και χώρο σε 2 και 3 διαστάσεις |
![]() |
Αντιδρά με διάφορους τρόπους σε ό,τι βλέπει, ακούει, μυρίζει, ακουμπάει και αισθάνεται |
![]() |
Μέσα από την τέχνη, τη μουσική, το χορό, τα παραμύθια και το δημιουργικό παιχνίδι, δείχνει αυξανόμενη ικανότητα να χρησιμοποιεί τη φαντασία του, να ακούει και να παρατηρεί
Δραστηριότητες Λεπτής Κινητικότητας Η λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με το πόσο ικανό είναι το παιδί σας να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του για να χειρίζεται με επιδεξιότητα διάφορα αντικείμενα.
Η λεπτή κινητικότητα είναι ένα σημαντικό κριτήριο όταν ένα παιδί αρχίζει το σχολείο και θα το βοηθήσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις που υπάρχουν εκεί όπως η γραφή στο τετράδιο ή στον πίνακα. Ως λεπτή κινητικότητα αναφέρουμε όλες εκείνες τις ικανότητες που αφορούν επιδέξιες κινήσεις που κάνουμε με τα χέρια μας. Η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας ξεκινά σε πολύ πρώιμη ηλικία, καθώς μπορούμε να παρατηρήσουμε ένα βρέφος να φέρνει τα χέρια στο στόμα, να επεξεργάζεται την πιπίλα ή την κουδουνίστρα του και την μεταφέρει από το ένα χεράκι στο άλλο. Καθώς το παιδί μεγαλώνει, αυξάνεται και το εύρος των δραστηριοτήτων που αφορούν την λεπτή κινητικότητα, καθώς και οι τομείς εφαρμογής της. Οι δεξιότητες αυτές μας είναι πολύ χρήσιμες, καθώς είναι αυτές που μας βοηθούν να εκτελέσουμε καθημερινά διάφορες πράξεις, όπως το να χειριστούμε το πιρούνι και το κουτάλι μας, να ντυθούμε, να γράψουμε, καθώς και πολλά άλλα ακόμη.
Ως γονείς / εκπαιδευτικοί, μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν την λεπτή τους κινητικότητα, μέσα από απλά παιχνίδια.
Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποιες ιδέες, που αφορούν παιδιά προσχολικής ηλικίας:
Εκτός από τα παραπάνω που αναφέρονται σε γενικές δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας, μπορείτε επίσης να εφαρμόσετε μερικές από τις παρακάτω ιδέες για το πώς μπορεί να συμβάλλει η λεπτή κινητικότητα στην ανάπτυξη της γραφής:
Μπορούμε να κολλήσουμε όσπρια για να γεμίσουμε μια ζωγραφιά. Αυτό εκλεπτύνει την δεξιότητα και τους λεπτούς χειρισμούς.
Ζητάμε από το παιδί να βάλει μανταλάκια γύρω από ένα κουτί με συνδυασμούς δαχτύλων. Γίνεται για ενδυνάμωση δαχτύλων.
Το παιδί πρέπει να κυλήσει ένα νόμισμα ή πούλι από τάβλι, στο τραπέζι με την βοήθεια δείκτη και αντίχειρα.
Ρίχνουμε νομίσματα σε κουμπαρά.
Περνάμε κορδόνια μέσα από κουμπιά. Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.
Μπήγουμε πινέζες σε αφρώδες υλικό, για ενδυνάμωση δαχτύλων.
Ξύνουμε μολύβια, για κινητικότητα καρπού.
Σχηματίζουμε πύργο από νομίσματα ή επίπεδα κουμπιά, το ένα πάνω στο άλλο, για βελτίωση της επιδεξιότητας και της σταθερότητας του χεριού.
Φτιάχνουμε μπαλάκια με την πλαστελίνη και δουλεύουμε ανα 2 δάχτυλα, π.χ δείκτης–αντίχειρας, αντίχειρας–μέσος, αντίχειρας–παράμεσος.
Στριφογυρίζουμε τα μπαλάκια πλαστελίνης με τα δάχτυλα.
Ψηφιδωτό με μικρά πλαστικά καρφάκια (υπάρχει στο εμπόριο).
Φτιάχνουμε μπαλάκια με πλαστελίνη και τα περνάμε μέσα από οδοντογλυφίδες, για να φτιάξουμε «σουβλάκια». Αυτή είναι μια δραστηριότητα που βοηθάει και στον έλεγχο της πίεσης και της δύναμης. Το παιδί πρέπει να περάσει τα μπαλάκια πλαστελίνης, χωρίς να χαλάσει το σχήμα τους.
Με την κλασική πλαστελίνη (που είναι σκληρή), κρύβουμε μέσα μικρά όσπρια και καλούμε τα παιδιά να τα βρουν (βοηθάει όταν τα παιδάκια δεν βάζουν αρκετή δύναμη στο μολυβάκι τους και χρειάζεται να δυναμώσουμε τα δαχτυλάκια).
Παίζουμε με πλαστικές βίδες και παξιμάδια (υπάρχουν στο εμπόριο), για κινητικότητα του καρπού.
Δραστηριότητες με κούμπωμα και ξεκούμπωμα κουμπιών, φερμουάρ, κόπιτσες κ.ά.
Απομόνωση δαχτύλων: με τον αντίχειρα του ίδιου χεριού, το παιδί αγγίζει την μία μετά την άλλη άκρη όλων των δαχτύλων του.
Με δύο ποτήρια, όπου το ένα είναι γεμάτο με νερό, το παιδί χύνει το νερό από το ένα ποτήρι στο άλλο, χωρίς να το χύσει απ’ έξω. Αυτό γίνεται για σταθεροποίηση καρπού.
Φτιάχνουμε κολιέ με χάντρες ή διάτρητα ζυμαρικά (π.χ πένες ή μακαρονάκι κοφτό). Βοηθά στην λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό ματιού – χεριού.
Ακόμη, βοηθά την οργάνωση της κίνησης.
Παιχνίδι με σβούρα. Ενισχύει την κινητικότητα και ευελιξία καρπού και δαχτύλων.
Ζωγραφική και αντιγραφή σχημάτων, με αφρό ξυρίσματος.
Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά και πρέπει να εφαρμόζονται με προσοχή και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το επίπεδο του κάθε παιδιού, τον βαθμό ετοιμότητάς του, την ηλικία του, τα όρια αντοχής του, όπως επίσης, και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις που έχει το κάθε παιδί ξεχωριστά.
Φωνολογική ενημερότητα
|