Αρχική » δράσεις » 5ος ενδοσχολικός Διαγωνισμός Ορθογραφίας

5ος ενδοσχολικός Διαγωνισμός Ορθογραφίας

Αγαπητοί Γονείς και Κηδεμόνες,

Αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές,

με χαρά σας ανακοινώνουμε την προκήρυξη του 5ου ενδοσχολικού Διαγωνισμού Ορθογραφίας για το σχολικό έτος 2025-2026! Πρόκειται για μια πρωτοβουλία φιλολόγων του 24ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί για πέμπτη φορά τη φετινή σχολική χρονιά. Έπειτα από τα δύσκολα προηγούμενα χρόνια της πανδημίας και με όλα όσα συμβαίνουν στη χώρα και στον κόσμο ολόκληρο, νιώθουμε την ανάγκη να δώσουμε στις μαθήτριες και στους μαθητές μας τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες του σχολείου που ξεφεύγουν από το αυστηρό πλαίσιο του μαθήματος. Παράλληλα, αναγνωρίζουμε τις ευεργετικές επιδράσεις που θα έχει για κάθε συμμετέχοντα/συμμετέχουσα αφενός η ενασχόληση με την ελληνική γλώσσα και αφετέρου η συμμετοχή σε έναν ενδοσχολικό Διαγωνισμό που θα του χαρίσει εμπειρία, αυτοπεποίθηση και, κυρίως, τη χαρά της συμμετοχής.

Συμμετέχοντες/ Συμμετέχουσες: Στον Διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος μαθητές/ τριες και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα διαγωνιστούν γραπτά και προφορικά στην ορθογραφία λέξεων οι οποίες θα επιλεγούν με κλήρωση από τράπεζα λέξεων που δημιουργείται για αυτόν τον σκοπό.

Οι διαγωνιζόμενοι/διαγωνιζόμενες θα αξιολογηθούν από κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από τις φιλολόγους που συμμετέχουν στη δράση.

Ημερομηνία και τοποθεσία διεξαγωγής: Ο Διαγωνισμός θα διεξαχθεί τη Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας, επέτειο θανάτου του εθνικού μας ποιητή, Διονυσίου Σολωμού. Αν οι συνθήκες δεν το επιτρέψουν, την Παρασκευή 20 Μαρτίου 2026, μια ημέρα πριν τις 21 Μαρτίου, πρώτη ημέρα της Άνοιξης και αφιερωμένη στην Ποίηση. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί  στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του 24ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης.

Φάσεις: Ο Διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις:

α΄ φάση: μπορούν να συμμετάσχουν όσοι μαθητές και μαθήτριες επιθυμούν, και

β΄ φάση: μπορούν να συμμετάσχουν μόνον οι μαθητές/μαθήτριες της α΄ φάσης οι οποίοι/οποίες συγκέντρωσαν την επιθυμητή βαθμολογία.

Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών προϋποθέτει τη συμπλήρωση της Υπεύθυνης Δήλωσης από τον γονέα/κηδεμόνα (επισυνάπτεται).

Αναλυτικότερα:

Α΄ φάση: Όλοι οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες διαγωνίζονται γραπτώς σε ασκήσεις ορθογραφίας λέξεων και λόγιων φράσεων. Η γραπτή δοκιμασία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας σε σχολικές αίθουσες και διαρκεί 25 λεπτά με επιτήρηση από καθηγητές/καθηγήτριες του σχολείου. Προάγονται στην επόμενη φάση του διαγωνισμού όσοι/όσες συγκεντρώσουν την ορισθείσα βάση.

Μαθητές/μαθήτριες που συνοδεύονται από γνωμάτευση προφορικής εξέτασης εξετάζονται προφορικά από διμελή επιτροπή.

Τα αποτελέσματα αναρτώνται δημοσίως, καθώς και οι λύσεις των ασκήσεων.

Β΄ φάση: Οι διαγωνιζόμενοι/διαγωνιζόμενες που έχουν συγκεντρώσει την επιθυμητή βαθμολογία στην προηγούμενη γραπτή δοκιμασία συγκεντρώνονται στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του σχολείου, όπου διαγωνίζονται προφορικά από τριμελή επιτροπή.

  1. Ο κριτής λέει μια λέξη (επιλέγεται τυχαία με ηλεκτρονική κλήρωση από τράπεζα λέξεων). Μιλάει αργά και καθαρά, χωρίς να κάνει λάθος στον τονισμό της λέξης, εντάσσοντας τη λέξη σε πρόταση.
  2. Ο μαθητής/μαθήτρια ακούει με προσοχή τον κριτή και μπορεί να ζητήσει να ξανακούσει τη λέξη.
  3. Όταν ο μαθητής/μαθήτρια είναι σίγουρος/σίγουρη ότι κατάλαβε τη λέξη, τη συλλαβίζει γράμμα προς γράμμα και, για να κλειδώσει την απάντησή του/της προφέρει τη λέξη ΤΕΛΟΣ. Ο μαθητής/μαθήτρια έχει στη διάθεσή του 1 λεπτό για να απαντήσει.
  4. Οι κριτές αποφασίζουν την ίδια στιγμή εάν η απάντηση είναι σωστή. Εάν η απάντηση είναι εσφαλμένη, ο μαθητής/μαθήτρια αποκλείεται απευθείας από το παιχνίδι. Εάν η απάντηση είναι σωστή, ο/η διαγωνιζόμενος/διαγωνιζόμενη συνεχίζει στον επόμενο γύρο με νέα λέξη.
  5. Ο κριτής λέει τη σωστή απάντηση και την προβάλλει με τη βοήθεια βιντεοπροβολέα. Έπειτα, δίνει καινούργια λέξη στον/στην επόμενο/επόμενη διαγωνιζόμενο/διαγωνιζόμενη.
  6. Η διαδικασία συνεχίζεται, έως ότου αναδειχθούν οι δύο (2), που θα συνεχίσουν στον τελικό. Νικητής/Νικήτρια του διαγωνισμού αναδεικνύεται ο/η διαγωνιζόμενος/διαγωνιζόμενη που θα καταφέρει να ορθογραφήσει όλες τις λέξεις που θα του/της δοθούν.

Η ορθογραφία της κάθε λέξης είναι σύμφωνη με αυτή του Λεξικού της Κοινής Νεοελληνικής, έκδοση του Ιδρύματος Μανόλη Τριανταφυλλίδη (Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών).

Η συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών είναι προαιρετική.

Προετοιμασία: Οι μαθητές/μαθήτριες μπορούν να μελετήσουν ενδεικτικό υλικό, για να αποκτήσουν μια ιδέα για το επίπεδο και το ύφος του διαγωνισμού. Το σχετικό υλικό βρίσκεται αναρτημένο στην εκπαιδευτική πλατφόρμα eclass, στο μάθημα ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ https://eclass11.sch.gr/courses/1951161190/

Για την προετοιμασία όσων λάβουν μέρος, θα ακολουθήσει σχετική ενημέρωση από τις υπεύθυνες καθηγήτριες.

Έπαθλο: Η μαθήτρια/ο μαθητής που θα νικήσει στον Διαγωνισμό Ορθογραφίας θα βραβευθεί ενώπιον του σχολείου από τον Διευθυντή κατά τη διάρκεια της πρωινής προσευχής και θα λάβει συμβολικό δώρο. Επιπρόσθετα, θα γίνει αναφορά για τον Διαγωνισμό και τη νικήτρια/τον νικητή στον ιστότοπο του σχολείου. Σε όλους τους συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα απονεμηθεί Βεβαίωση Συμμετοχής.

Μαθητές και μαθήτριές μας σάς περιμένουμε!!!

Οι Καθηγήτριες

  1. Αντωνία Λεονάρδου
  2. Σπυριδούλα Σαμούρη
  3. Δέσποινα Δάσιου

ΑΦΙΣΑ 2026

Υπεύθυνη Δήλωση Συναίνεσης Γονέα_Κηδεμόνα 2025-2026

Α΄ ΦΑΣΗ ΓΡΑΠΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΑ

Β΄ ΦΑΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ